Nuffnang Ads

Pages

Wednesday, March 27, 2013

Malaysia Perlu Akta Privasi ( Privacy Act) 2013



Tindakan pihak tertentu menceroboh merakam kehidupan peribadi Chua Soi Lek dan Anwar Ibrahim adalah menyalahi Akta Privasi yang belum lagi 222 ahli parlimen Malaysia gubalkan bertujuan berniat jahat menjatuhkan pemimpin. Apa akan berlaku jika video seks pemimpin tertinggi UMNO disebarkan? (Sekiranya ada...!!!)

Ekoran insiden video seks Chua Soi Lek dan yang terbaru dikatakan video seks Anwar Ibrahim (walaupun belum dibuktikan) termasuk Nurul Izzah memberi peringatan kepada kita rakyat Malaysia bahawa hak privasi kita senang dan mudah dicerobohi.

Jika menginap di hotel 3 atau 5 bintang pun ada dipasang kamera canggih dari berbagai sudut maka kita boleh kata rakyat sudah tiada privasi. Ahli parlimen baik dari BN dan PR serta Bebas perlu gubal satu undang-undang menjaga hak privasi rakyat.

WZWH tidak berminat dengan apa yang berlaku di bilik tidur ahli politik. Itu tidak kena mengena dengan politik. WZWH akui majoriti ahli politik Malaysia baik UMNO, PAS, PKR, DAP dll "sihat-sihat belaka" tidak perlu ada orang mahu "dedahkan" kepada umum!

Pelancong-pelancong dari luar negara pasti takut untuk menginap di hotel-hotel baik bertaraf bintang atau bulan. Ini pasti akan menjejaskan industri pelancongan Malaysia. Mungkin pelancong-pelancong terpaksa tidur di masjid-masjid kerana lebih selamat dari "divideokan".

WZWH dapat membayangkan semua orang baik Agong, Sultan, PM, MB, KM, Menteri, PTD, YB, SETPOL, Ahli Majlis, KP, KW, KC dan Ketua Cawangan.....anda semua tidak selamat lagi kerana Malaysia tiada Akta Privasi untuk melindungi kegiatan privasi anda.

Oleh itu berhati-hatilah dengan "aktiviti peribadi anda".

Peredaran gambar YB Elizabeth Wong ADUN Selangor, diambil dalam privasi rumahnya, sekali lagi mencetuskan perdebatan sengit dan perbincangan tentang hak atas privasi, iaitu apakah hak tersebut ada di Malaysia. 

Akta Privacy: Apakah itu ada di Malaysia? 

Sejauh mana perlindungan privasi tersebut harus diberikan? Apakah ada keperluan untuk membezakan antara individu swasta sebagai lawan dari tokoh masyarakat? Sebaliknya, harus pengecualian terhadap perlindungan tersebut berlaku untuk orang-orang yang memegang jawatan awam? Semua ini harus seimbang terhadap hak individu untuk kebebasan bersuara. 

Keprihatinan bahawa undang-undang ini tidak cukup memadai untuk mengatasi masalah privasi. kita harus mengambil tanggung jawab pribadi untuk menghentikan penyebaran bahan berbahaya dengan menghapuskan bahan-bahan tersebut dalam hal kita menerima mereka. Selain itu, setiap media yang sensasi berita seperti itu harus dielakkan. 

Tentang aspek nilai moral dari hujah untuk hak privasi bahawa standard yang berbeza daripada nilai moral yang ditetapkan oleh individu dan masyarakat menimbulkan cabaran dan kesulitan untuk datang dengan undang-undang yang tepat. 

Berbagai kategori privasi dan boleh dihuraikan secara ringkas pada perlindungan privasi yang ada di Malaysia, yang hanya dalam keadaan terhad seperti dalam KUHP, Komunikasi dan Multimedia Act 1998 dan undang-undang kepercayaan. Apa yang tidak kita miliki, bagaimanapun, adalah bahagian tertentu dari undang-undang yang secara tegas memberikan rakyat hak untuk privasi. 

Malaysia, setelah mengadopsi Deklarasi Universal Hak Asasi Manusia, harus melangkah lebih jauh dengan mengubah perlembagaan untuk memastikan hak kita untuk privasi. Mengingat banyak surveilans digital dan citra-menangkap alat yang terdapat di pasaran, itu hanya akan soal waktu sebelum penggunaan peranti tersebut mengarah ke penyalahgunaan. Dengan demikian, sangat penting bahawa Malaysia harus mempunyai undang-undang Privasi. 

Parlimen harus mengambil langkah-langkah proaktif untuk menetapkan tindakan semacam bukan meninggalkan mahkamah untuk berurusan dengan lacunas. Langkah pertama yang akan harus dilakukan adalah untuk mempercepat perkembangan Perlindungan Data Bill. Ini, bagaimanapun, perlu dibandingkan dengan Privacy Act dicadangkan sebagai Data Protection Act hanya akan merangkumi pengumpul data seperti bank, instansi pemerintah dan setiap badan yang lain yang mengumpul data peribadi.Sesuatu yang lebih komprehensif jelas diperlukan untuk memastikan bahawa privasi rakyat terpelihara. 

keperluan untuk menetapkan undang-undang Privasi di Malaysia. Kita harus mengambil langkah mundur dan meninjau isu-isu dispassionately: kategori yang berbeza dari parameter perlindungan privasi, dan pengecualian.Nampaknya masalah ini perlu dipelajari dan dieksplorasi lebih lanjut sebelum seseorang dapat mengatakan dengan pasti jenis Privasi Malaysia Undang-Undang perlukan. 

Cabaran lain mungkin terletak di Malaysia multi-budaya dan agama make-up di mana ada standard ternyata berbeza daripada nilai moral yang diterapkan pada Muslim dan non-Muslim. Ada potensi konflik antara undang-undang Syariah dan setiap Privacy Act yang jelas harus diatasi. 

Apakah ada keperluan untuk menghukum wartawan atau media yang bertindak tidak beretika dalam penerbitan berita sensasional tersebut untuk mengekang pelaporan rapuh, tidak ada keperluan seperti itu akan menjejaskan kebebasan media. Harus ada standard minimum yang media perlu mematuhi dan ini harus datang dengan cara swa-peraturan. 

Setiap undang-undang privasi tidak boleh memburukkan masalah kekerasan dalam rumah tangga dan harus bersama-sama dengan hak-hak wanita pada umumnya. Misalnya, perlu ada ulasan tentang undang-undang yang melarang seks oral dan seks anal konsensus, yang oleh dan besar tidak dikenakan pada pasangan yang sudah berkahwin. Tidak mungkin ada kes pendakwaan selektif. 

Keperluan untuk menetapkan suatu undang-undang Privasi dan masalah yang muncul terletak pada masalah moral, pergeseran standard moral dan harapan awam orang memegang jawatan awam. 

Perlu ada suatu undang-undang Privasi untuk menangani masalah peribadi umum yang berkaitan dengan e-mel, telefon bimbit dan CCTV, antara lain.

9 comments:

Anonymous said...

SETIAP ORANG MEMERLUKAN PRIVASI DAN HAK MILIK MASING2 TANPA MENUMPANG HAK MILIK ORANG LAIN.
SEGERAKAN PEMECAHAN LOT LOT PAKR DAERAH JERANTUT DAN SEGERAKAN PENYERAHAN GERAN.
BILA LAGI, DAH BERBELAS- BELAS TAHUN MENUNGGU.

Anonymous said...

NAK JUAL RUMAHLAH TU.PAS TU MINTAK RUMAH LAIN PULAK.MACAM-MACAM ADA.

Anonymous said...

NAK JUAL RUMAH ADALAH HAK MASING-MASING.SEKURANG-KURANGAN DUIT DAPAT BERPUSING.
MENAFIKAN HAK ORANG LAIN LEBIH TERUK DAN MERUGIKAN PEMILIK DALAM JANGKA PANJANG. RUAMAH DAH HABIS BAYAR DAN BAGAIMANA HENDAK DIMILIK DAN DIWARISI.

Anonymous said...

Geran PAKR diberi setelah habis bayar hutang. Kalau hutang liat nak bayar macamana nak dapat geran?

Anonymous said...

Ekonomi penduduk semakin baik dan kebanyakan berkemampuaan untuk membayarnya secara teratur dan baki yang tinggal dibawah rm10000.00.
Kemungkinan ada yang tidak berkamampuan lansung disebabkan uzur atau cacat tapi ramai juga mengambil sikap subsidi dengan tidak membayarnya hutang.
Jangan menafikan HAK orang ramai.

Anonymous said...

kikiki.. tak habis2 pasal geran rumah.. jgn risau BN mmg kasi lu punya geran la..

Anonymous said...

kikiki....

Anonymous said...

En. wan,napa salah laku nuar dan cua soi lek saja disebut, bagaimana kes najib di p.d. Adil lah sikit kalau menulis tu. ke...buat2 tak faham. dasar umno pengotor........

Anonymous said...

rata-rata pemimpin pakatan tak senonoh
dan akhlak rendah.kesian.