Tuesday, September 24, 2013

Gandingan Regu Tengku Azlan-Wan Amizan- Nazri Ngah Terbaik Dalam Sejarah UMNO Jerantut




















WZWH telah mengkaji politik Jerantut sejak berumur 12 tahun kebetulan Arwah Datuk iaitu Hj Wan Mohd Hashim bin Tok Muda Wan Mustapha adalah orang politik lama Pahang Barat maka sedikit sebanyak ilmu politik WZWH tahu.

Sejak UMNO Bahagian Jerantut ditubuhkan pada tahun 1974 dipisahkan dari UMNO Pahang Barat hinggalah sekarang tahun 2013, WZWH telah melihat berbagai regim UMNO Jerantut:

  1. Regim Dato' Sharif Lobo  (1974-1982)
  2. Regim Dato' Wan Bakar (1982-1995)
  3. Regim Tn Hj Kamaruzaman Baria (1995-1999)
  4. Regim Tengku Azlan (1999- insyallah hingga 2017)

WZWH dapati regim Tengku Azlan dari tahun 2008 iaitu regu Tengku Azlan-Dato' Wan Amizan-Dato' Hj Nazri adalah yang terbaik dalam sejarah UMNO Bahagian Jerantut.

Ini gandingan yang paling mantap dan bekerja sebagai satu pasukan. WZWH banyak belajar ilmu kepimpinan dari mereka bertiga.

WZWH akan mengulas ketokohan mereka bertiga satu-satu:

Tengku Azlan adalah tokoh yang boleh mendamai politik Jerantut. Sifat kebapaan dan orang tua melayan ahli-ahli UMNO Jerantut macam anak buah sendiri. Sebelum ini UMNO Jerantut suka beramuk politik macam Mesir lawan Isreal.

Tengku Azlan telah menyatupadukan semua War Lord- War Lord UMNO. Melantik semua pemimpin berpotensi. Soalnya samada pemimpin potensi tidak mahu menghormati Tengku Azlan sebagai Ketua dan Bapa itu soal lain. Orang berbudi kita berbahasa.

Tengku Azlan dihormati dan disegani orang baik di Kuantan dan Putrajaya. High level network beliau adalah aset bagi Jerantut. Beliau boleh menjadi pelindung politik UMNO Jerantut.

Personaliti Tengku Azlan anak Raja Pahang yang the most gentleman and cultured, berbudi bahasa, menghormati semua orang tidak kira kaya atau miskin menambat hati rakyat Jerantut.

Sebagai bos UMNO Jerantut Tengku Azlan mempunyai idea-idea yang baik untuk diserah kepada Dato' Wan Amizan dan Dato' Hj Nazri buat kerja-kerja parti.

Seperti yang WZWH katakan Tengku Azlan suka bekerja dibelakang tabir dan low profile. Apa-apa masalah mereka berbincang bertiga. Kesetiaan Dato' Wan Amizan dan Dato' Hj Nazri kepada Tengku Azlan buat hubungan gandingan regu ini adalah yang terbaik dalam sejarah UMNO Bahagian Jerantut.

Tengku Azlan sebagai bos mengarah....Dato' Wan Amizan mencari dan membawa projek-projek pembangunan ke Jerantut....Dato' Hj Nazri mengagih kepada orang Jerantut dan orang-orang UMNO.

Kalau ada yang tak dapat, diikhtiar dapat, ikut giliran. Kebajikan UMNO Bahagian Jerantut dan sayap-sayap Wanita, Pemuda dan Puteri serta cawangan-cawangan dijaga. Pengurusan kewangan UMNO Bahagian Jerantut adalah antara yang terbaik dalam negeri Pahang.

Dato' Wan Amizan dan Dato' Hj Nazri adalah pemimpin yang sanggup berkorban dan berabis untuk parti. Jika dapat peruntukan semua turun dapat ke ahli parti, tiada yang tertinggal bahkan dapat lebih lagi. Mereka bukan pemimpin yang suka kemut peruntukan. Kalau dapat peruntukan semua ahli UMNO dapat merasa.

Pengurusan kewangan yang cekap, berkesan dan amanah seorang pemimpin itu melambang keperibadian yang sebenar. Pemimpin yang sebaliknya tidak turun peruntukan yang sepatutnya yang perlu diagihkan adalah seorang pemimpin yang hipokrit hanya pandai berlakon mempamirkan kosmetik luaran yang cantik dan indah.

Kepimpinan UMNO Bahagian Jerantut menuntut disiplin yang tinggi dalam menjaga parti dan menentukan kemenangan setiap PRU dan memastikan UMNO kekal relevan di parlimen Jerantut dan tiga DUN.

Terbukti telah teruji, tested dengan rekod-rekod perkhidmatan. Ianya bukan boleh dieksperimen sewenang-wenang. Kebajikan 25,000 ahli UMNO Jerantut perlu dijaga dengan baik apa lagi untuk menjaga masyarakat Jerantut.

Seperti apa yang WZWH cakap....Mantan parlimen Dato' Wan Abu Bakar dan Tn Hj Kamaruzaman Baria bersetuju dan sependapat dengan WZWH bahawa gandingan regu Tengku Azlan-Wan Amizan-Nazri Ngah adalah yang terbaik dalam sejarah UMNO Bahagian Jerantut.

679 perwakilan UMNO Bahagian Jerantut fikir-fikirkanlah...

36 comments:

Anonymous said...

terbaik ke apa..

nasib baik AURA cikgu lan penyelamat undi PRU 13 baru2 ni..

kalau harap tengkulan... hanyut BN pada pru13 hari tu...

Anonymous said...

Hahahahaha mcm kesah dongeng 1001 mlm dan saya rasa yg ini lg hebat drp itu..kesah 2 penyamun besar dan sifu yg di beri air ketum ...wzwh kamu ni buta hati...kesian ke aok

Anonymous said...

Anon 12.11, UMNO Jerantut telah lama buat persediaan. Program Kas Sayang Jerantut banyak membantu...jangan menidakkan sumbangan UMNO Bahagian, Wanita, Pemuda dan Puteri, Jangan bersikap takbur menidakkan.

Wan Zamzuri Wan Hasenan said...

Betul Anon 7:22 kemenangan BN parlimen Jerantut adalah sumbangan ramai pihak bukan milik secara eksklusif kepada individu tertentu.

Ahli UMNO Seumur Hidup said...

Bagi peluang ke muka baru, keh percaya Cikgu Lan bagus. Nak harap ke Tengku Lan mampus dh UMNO Jrt, mcm Lau Lee menang nasib.. Rakyat Jrt dh bosan dgn kerenah Wan Mizan & Hj Nazri. Btw, mana Hj Nazri waktu PRU 13? Merajuk? Pirah.. xtrue lgsg.

Anonymous said...

Gandingan mantak? kah KAH kah Kah Keh Kuh kuh

Anonymous said...

kepala hotak aok wan zuri. ni gandingan puaka bertiga.

Anonymous said...

Anon 8:54 peruntukan dan projek yang mencurah ke Jerantut adalah luarbiasa diusahakan oleh ahli politik yang luar biasa. Rakyat Jerantut lagi suka. Wan Amizan menang di dun Tahan itu tanda rakyat suka. Hj Nazri sibuk dilogistik mengurus keperluan barang-barang pilihanraya. Kadang-kadang Hj Nazri sibuk berkempen kepada Orang Asli. Besar sumbangan Hj Nazri ini wahai Anon 8:54.
Anon 8:54 banyak duduk di bandar Jerantut memanglah tak nampak apa Hj Nazri buat.

Anonymous said...

Kas bimbang jika banyak penyokong Hj Lan macam Anon 9:38 kata kepala hotak...gandingan Ku Lan puaka...Dompok puaka...Hj Nazri puaka...perwakilan2 bole menilai budak2 Hj Lan takda idea nok berhujah..guana Hj Lan tak reti tarbiyah anak buah!!!!..

Anonymous said...

Aku orang PAS namun dalam masa yg sama aku juga orang jerantut yg mana YB Mat Lan merupakan wakil rakyat yg mewakili semu rakyat jerantut termasuk wakil aku juga. Aku harap orang umno jgn marah dgn statement ini memandangkan elaun yg YB Mat Lan perolehi dtg drp duit cukai yg sebahagiannya dipunggut drp kami semua. Jadi supaya pembangunan Jerantut dilaksanakan lebih berkesan dan berterusan eloklah YB Mat Lan dipilih menjadi KB umno jerantut...Kpd YM Ku Lan zaman anda sudah berlalu dan berilah peluang kpd org muda untuk memimpin...kami tetap mengucapkan berbanyak2 terima kasih atas usaha anda sebelum ini sehingga J'tut menjadi salah sebuah bandar yg maju...

Kg. Serama said...

PANTAT LA WAN ZURI...Aku bkn Org Umno dan bukan org pembangkang..tp aku blh menilai mana yang baik buruk..yang buruk dan beruk kumpulan Tengku Lan,Dompok,dan orang nak sangat nak naik parlimen tp x dapat2 termasuk beruk wan zuri...hj lan rajin turun padang bukan tengku lan yang dah 2 penggal tp hampeh x ada fungsi langsung mcm boneka ciptaan beruk2 UMNGOK..harap pemilih memilih hj lan semoga dapat menyumbangkan idea2 seorang guru menjadi pemimpin..bukan pemimpin yang mencuri balak nak memimpin negara..hancur dan lebur jadinya..

Anonymous said...

Kg Serama, aok bukan orang UMNO dan bukan orang pembangkang tidak perlu guna bahasa kasar...kalau begini sikap penyokong Hj Lan....WZWH tak tahu apa nak cakap. Belum pegang jawatan Ketua UMNO Bahgaian sudan pandai memantat dan memberukkan orang...nanti bila sudah pegang jawatan Ketua Bahagian mungkin mengshaitan dan mengtaghutkan orang...perwakilan UMNO Jerantut tidak suka orang kasar bahasa...

Wan Zamzuri Wan Hasenan said...

WZWH harap anon-anon semua jangan guna bahasa kasar ketika mengomen...kontrol emosi anda...berhujahlah dengan baik.

Kg. Serama said...

Tumpang lalu semua..Bagus la kalau terasa..bukan apa nak bagi kesedaran jagan kita dah terhantuk baru tersedar..dah berapa penggal diberi peluang tp x dpt membuktikan idea2 yang baik serta bagus..bg peluang Hj Lan sedangkan beliau YB Jerantut dan rakyat semakin sayang serta semakin hari kita nampak beliau membuktikan yang beliau dpt bertugas dgn baik..yang penting pemimpin rajin bertemu rakyat atau turun padang dan dpt menyelesaikan masaalah rakyat..dulu masa Tengku Lan jadi wakil rakyat nak berjumpa rakyat pun susah tu pun masa nak pilihanraya..kat pejabat jangan harap nak ada sentiasa kat luar..jangan jadikan rakyat mcm melukut ditepi gantang..dompok harap kawasan felda aje tu pun tabur dengan duit..melawat dun tahan nak dptkan kawasan balak aje..air keruh yang kita minum kat jerantut nie hasil lombong dompok juga..rakyat dapat bala aje yang kaya terus kaya yg miskin terus miskin..yang mengipas seronok la dapat habuan dr tengku lan dan dompok..Hj nazri masa pilihanraya dah sabotaj hj lan mcm mana nak lantik mejadi pemimpin yang talam bermuka2..harap wakil jerantut jd pilihan bukan org luar..kalau nak jd pemimpin blk la ke pekan rampas pekan dr DS Najib..kalau berani la...

Anonymous said...

aku tetap tengku lan dan dato wan mizan..budak2 aku ramai yang akan pertahan kan tengku dan dato wan mizan..pada tengku dan dato wan, teruskan perjuangan dalam umno jerantut ni..jgn tinggal umno jerantut ni pada tangan org lain yg aku tahu akan punah lagi..lagi putar alam..terutama di dun tahan nanti..jadi aku akan mati mati pertahanan kan tengku dan dato wan..aku tahu cara dato wan bekerja.. dan apa dato wan rancangkan pembangunan jerantut khususnya dun tahan..tunggu masa dan lihat la nanti nikmat untuk penduduk jerantut dan dun tahan..demi Allah, aku akan pertahankan tengku lan dan dato wan dalam pemilihan kali ni..aku tahu dapat ke org lain nanti punah ranah..percayalah..

Kg. Serama said...

nikmat la sangat..balak dah pupus dan hasil bumi ditelan dia org..kat depan nampak la hutan cuba tgk kat belakang semua gondol..jalan kuala tahan dr sg retang ke merting dah jahanam tu nikmat namanya..blum dr jerantut ke kuala lipis atau temerloh lg..














Anonymous said...


Blogger Wan Zamzuri Wan Hasenan said...

Betul Anon 7:22 kemenangan BN parlimen Jerantut adalah sumbangan ramai pihak bukan milik secara eksklusif kepada individu tertentu.

September 25, 2013 at 7:43 AM;;;;


1. Regim Dato' Sharif Lobo (1974-1982)
2. Regim Dato' Wan Bakar (1982-1995)
3. Regim Tn Hj Kamaruzaman Baria (1995-1999)
4. Regim Tengku Azlan (1999- insyallah hingga 2017);;;

WZWH dapati regim Tengku Azlan dari tahun 2008 iaitu regu Tengku Azlan-Dato' Wan Amizan-Dato' Hj Nazri adalah yang terbaik dalam sejarah UMNO Bahagian Jerantut.

Tidakkah ini mendewa kayangan individu tertentu. Marilah kita bermuhasabah...

usin gampang said...

APALAH KAU ORANG NI,BORANG PENCALONAN DAH DI HANTAR.TUNGGU AJE LAH 19 OKTOBER!!!

BIAR PERWAKILAN YANG MENENTUKAN SIAPA YANG HENDAK DI PILIH.

TAK PERLULAH MEMBURUKKAN DAN MENGHINA LAWAN.DARI PERMERHATIAN AKU PENYOKONG MAT LAN BERHUJAH DENGAN KATA-KATA YANG KESAT YANG LANGSUNG TAK ADA ISI'

BILA OTAK TAK MAMPU NAK BERHUJAH DENGAN BAIK MAKA OTAK DI LIDAH AKAN AMBIL ALIH.

BERTERABURLAH CACI MAKI.

MUDAH AJE SOALAN AKU NI.

APA YANG DAH MAT LAN BAWAK KE JERANTUT?DAH LEBIH 100 HARI HABUK PUN TAK ADA. YANG MAT LAN BERJAYA BAWAK HANYALAH MENJINJING PENYOKONG YANG BERLAGAK,KURANG AJAR DAN MULUT LONGKANG.

MULA-MULA AKU BACA AJE KOMEN DALAM BLOG INI. TAPI BILANG DATANG SI MULUT LONGKANG AKU TERASA BENGANG JUGA!

TINDAKAN MENDEWAKAN ORANG TAK ADA SEBENARNYA.MAT LAN CALON MALAIKAT.BAIK SANGAT KONONNYA.

AKU BUKAN SATU DULU.

KETIKA KAMARUZAMAN BARIA DIGUGURKAN,MAT LAN SANGAT KECEWA.SEMASA PRU 1995,MAT LAN MENJALANKAN KEMPEN SABOTAJ CALON UMNO.DIA BERKEMPEN DI KUALA TAHAN JANGAN UNDI ENCIK HALIM.AKU ADA SAKSI HIDUP YANG TERLIBAT SAMA DENGAN PENGKHIATAN MAT LAN.

AKHIRNYA ENCIK HALIM TEWAS DAN MENINGGAL DUNIA.SIAPA BUNUH ENCIK HALIM?KAU ORANG BOLEH TAHU SENDIRI.

HAMPIR SEPULUH TAHUN MAT LAN MENYEPI DIRI MEMBAWA HATI YANG LARA.MENSYUARAT CAWANGAN DIA TAK PERNAH CUKUP KORUM.ORANG JERANTUT KATA LEMPUN.

JELAS SEKALI PERJUANGAN MAT LAN BUKAN UNTUK PARTI TETAPI UNTUK ORANG YANG DIA PUJA.BARU SATU BUKAK.KALAU MASIH MELAMPAU LAGI MEMBURUKKAN ORANG MAKA ADA 7 LAGI AKAN DIBONGKAR.KEMPENLAH DENGAN BERHEMAH!

usin gampang said...

PEMBETULAN,PRU 1999!

Kg Serama said...

wahai usin gampang sebenarnya aku kesian kat awak sebab x dicalonkan..kalau awak dicalonkan dah tentu tengku lan dan dompok x memilih awak sebab awak tiada apa2 pun hanya mengipas aje yg pandai..walaupun awak mengipas bontot tengku lan dan dompok berapa banyak projek yang awak dapat..kita sokong la org tempatan sendiri bukannya org luar..org luar hanya nak menghabiskan harta pusaka nenek kita aje..lu pikir la sendiri...

Anonymous said...

Aku suka tengok org UMNO rancak berkelahi bukan apa melainkan nak rebut saki baki harta karun peninggalan Tun/Wan Ali diLembah Tembeling yg semakin berkurangan

Anonymous said...

Klau ikut dr pemahaman dlm bahasa melayu...Gampang ni bermsksud anak haram...entahlah

Unknown said...

G.generasi
A.Anak
M.Melayu
P.pemangkin/penerus.
A.agenda
Ng.negara


ABU ...ALLAH BERSAMA MU UMNO...

Unknown said...

Ini lah maksud GAMPANG.....

Unknown said...

G.generasi
A.Anak
M.Melayu
P.pemangkin/penerus.
A.agenda
Ng.negara


ABU ...ALLAH BERSAMA MU UMNO...

Anonymous said...

kas tak akan undi tengku azlan dan domok......org pungkor perlu di hapuskan. sy undi hj lan dr sukri hj nazri

Anonymous said...

kas org hj nazri yg penting hj menang

Anonymous said...

Memang ini kumpulan terbaik dalam sejarah sebagai perompak khazanah negara dan rakyat. Merekalah yang telah melenyapkan tanah2 MDJ di bandar Jerantut, yang merompak balak, merompak tanah2 yang rakyat mintak, yang merompak bijih, yang membolot projek2 .......

Anonymous said...

aku dah lebih 20 tahun duk kat Jerantut satu hapah pun tak ada kat Jerantut neh. Sekolah Asrama penuh tak ada, politeknik tak ada, mrsm tak ada, kampus universiti tak ada, kilang2 industri tak ada. Yang ada seme tokey cina yang buat. Bandar Inderapura, kedai2 perniagaan, pasar2raya dan sebagainya. Pirahhhhhh la WZWH

Anonymous said...

Yang melenyapkan tanah2 MDJ di bandar Jerantut ialah Dr Shukri dengan projek Grandmas masa jadi EXCO Pahang dulu wahai Anon 2:38

Anonymous said...

Anon 2:44 Jerantut sekurang-kurangnya ada Kolej ADTEC Tekmin dan Kolej Komuniti...

Anonymous said...

Asalamualaikum.....semua....sedarlah siapa kita.Jangan dok nak caci-mencaci Carilah jalan terbaik demi keuntungan semua.Insyallah ..tuhan akan membuka kebenarannya.Saya sayang politik jerantut...tapi bila baca ...nauzubillah....malu2...

kawan politik jerantut said...

walaikumsalam......saya sokong deme wehBerpijaklah di bumi nyata.Kalau asik caci mencaci ,bila boleh selesai.Bersikap terbuklah..deme2..semua.rugi2.....

Anonymous said...

Klu korang nk tau tengku lan ni kuat sgt berjudi klu x percaya tnye pokde medan ngn tok4 man....sbb tu mse die jd ahli parlimen dlu die cuti sabtu dan.ahad....sbb sabtu ada race kuda.....faham x semua....yg naya dolah kicap tpksa roling peruntukan parlimen utk die ble die kalah

Anonymous said...

Hoi bangang...ABU tu asal bukan umno
Gampang..tu anak haram(pergi tnya dgn mak&pak cik di kampong2)

usin gampang malaun said...

orang UMNGOK memang mcm tu nak mancas memancas dan merebut kuasa..bkn nak fikir masalah rakyat sangat..nak kejar projek dgn balak aje..UMNGOK HAMPEEHHH...

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024