Saturday, November 20, 2010

Blog 'Assassin' Jerantut


Assassin ialah pembunuhan tokoh besar masyarakat selalunya dengan serangan mengejut bagi tujuan  politik. Mungkin disebabkan sebab ugama, ideologi, politik dan militari. Juga didorong oleh duit, dendam, dan suka publisiti dikenali umum.

Perkataan assassin dari bahasa Arab Hashshashin. Juga dikaitkan dengan hashish (ganja). Dikatakan pelaku assassin ini akan hisap ganja dulu sebelum melakukan tugas.

Assassin juga merujuk kumpulan Nizari dari pecahan fahaman Shiah Ismaili diasaskan oleh seorang putera Parsi Hassan as-Sabbah semasa zaman pertengahan. Mereka aktif di Kota Alamut, Iran dari abad ke 8 hingga ke 14. Mereka mengawal Istana Kota Masyaf di Syria.

Kumpulan ini membunuh orang Islam Abbasid, Seljuk dan kumpulan elite Christian Crusader bagi sebab politik dan agama. Adalah dipercayai assassin dipengaruhi oleh ganja semasa mereka melakukan pembunuhan dan indroktinasi. Kumpulan Hashshashin ini telah dimusnahkan oleh Empayar Mongol pada tahun 1275.

Assassin ialah kaedah kuno alat kuasa politik. Zaman moden ini, pembunuhan orang kenamaan telah menjadi lebih dari alat perebutan kuasa antara sesama pemerintah dan juga diguna untuk simbol politik.

Media baru juga seperti internet, blog dan facebook diguna oleh assassin moden. Kalau dulu assassin pakar dalam ilmu membunuh dan meracun sasaran tokoh, hari ini assassin juga pakar dalam meracun pemikiran rakyat secara halus dan sistematik.

Di Jerantut ada blog-blog assassin sebegini. Blogger-blogger ini sejak bangun tidur lagi selalu berfikiran negatif hinggalah bersembang di kedai mamak sampai larut malam juga berbincang negatif tentang tokoh.

Pada blogger ini tidak memikir kebaikan tokoh hanya pada akal fikirannya apa-apa yang negatif saja. Hatinya sudah hitam pekat penuh dengan sifat buruk hati. Blogger ini perlu belajar sedikit ilmu tasauf untuk buang kalau tidak sepenuh kotoran hatinya memadai sebahagian kekotoran hati.

Blogger ini sudah tidak nampak cahaya pada hidupnya, hanya nampak kelam. Perasaan hasad dengki, tidak suka lihat tempat sendiri maju, selalu prejudis, bersangka buruk, penuh dengan dendam dan anti pembangunan. Blogger ini cukup bangga kalau dapat beri impak kerosakan 'damage' yang berterusan kepada tokoh.

Adalah tidak pasti samada blogger ini juga menghisap ganja semasa menulis blog sama dengan tabiee assassin dulu atau diberi upah oleh tokoh dari luar.

Demikianlah cerita blog assassin Jerantut. Terpulang kepada rakyat Jerantut menilainya.

12 comments:

Anonymous said...

suka hati aok la, tulisla apa aok suka, blog ni picisan, tak berpengaruh, pembaca pun ada 30 org jer....

hidup segan mati tak mahu

Anonymous said...

Anon 3:11 ni dari blog assassin Jerantut ke? Kah kah kah woit...kenapa Anon marah sangat...ada makan cili ada terasa pedas ke keh keh keh..

Anonymous said...

marah?

KAH KAH KAH KAH KAH

Blog ciput mcm ni pun nak marah?

KAH KAH KAH KAH KAH

Dah ular lidi mana ada bisa

KAH KAH KAH KAH KAH

WOIT!

Anonymous said...

MARAH?.
bLOG sepi, blog sunyi dan ciput belajarlah dari orang lain.

patpatsikulipat said...

kelakar lah si wzwh ni.saya sekali hantar posting pn tak kecoh mcm wzwh. sekali manusia komen beratus2. wzwh satu hari siarkan sampai 4 posting baru 60 org yg buka dan baca. kalakar...kelakar...

sudahlah wzwh pikiran awk bodoh berada di tahap kritikal sangat sekrg ni. org bercerita di kedai kopi mesti perkara yang benar sebab mereka akan kupas apa yg ditulis di dalam blog. seperti contoh resthouse perkara benar. zahar gemuk berebut membuat lemang perkara benar. grandmas perkara benar. umno semakin hilang kuku perkara benar. wan amizan bkn calon lagi memang benar.
Itu semua rakyat yg bercakap, takan nak bercerita kat umah dgn bini kot. tak tau lah wzwh bercerita dgn bini apa berlaku dlm politik jtut.

sudah2 lah membodohkan diri wan zamzuri wan hasenan. kah..kah..kah..

Anonymous said...

kalau tuleh blok ajak urang angan-angan kusong,nanti orang gelor mat jenin. sedarlah diri tidak payah ambik hal urang. tulehlah blok sok sendiri tu w,zuri. Tuleh ajak urang hayal tu maknanya assasin sebab isap ganja atau ais.

gerila said...

What r u trying to say dude ...kick your ass your beyond possiblities unrated....your perso0nality expose real u silly dude give me more exlusive stuff

Anonymous said...

KAH KAH KAH KAH KAH KAH

pembaca ada 16 jer nak kutuk org asssasin pulak...

WOIT!

Orang dh tak kacau awak;awak jgn la nak provoke orang...

WOIT!

Assasin atau tidak, pembaca Melayu Raya Dialy seribu sehari...

AWAK?

KAH KAH KAH KAH KAH

Ingat bila provoke ni naik la rating...

KAH KAH KAH KAH

Anonymous said...

kepada 44sikulipat..
memang benar cerita di kedai kopi.
Anda seorang gay,itu pun cerita benar..
kehkehkeh..

Anonymous said...

kepada gerila..
ko punye blog citer pasal hape?
kehkehkeh..

Anonymous said...

gERIla lebih tumpu lawan musuh umno bukan bawa org jerantut jadi mat janin.Kami tau apa gerila buat dan sokong baru umno kuat.cukuplah crta dompok tu tak kemana kalau umno lemah.

nizambako said...

kesian kat ngko...org2 mcm kita (yg highly educated) mmg selalu dpt nasib yg sama, org kg sure akan sekat. So mcm aku better jgn campur..taklah sakit kepala!

akhirnya bila p/raya, calon BN...kontraktor angkat buah kelapa sawit (SRP pun tak pas) vs calon PAS yg ada Dr./Ir/Lawyer/etc. Nak pangkah BN pun rasa malu!!

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024