Saturday, August 6, 2011

PRU 13, Ekonomi Dunia Merudum, Kesan Kepada BN?


Ekonomi US dan Eropah lemah. Saham sedunia merudum. Saham jiran Indonesia dan Singapura jatuh teruk dalam masa dua tahun. Tempias terkena BSKL. RM24 bilion saham dijual.

Maknanya ramai orang ekonomi kini rasa dalam enam bulan lagi, Amerika masuk recession semula, dan diikuti dengan seluruh dunia (mungkin menjejas Asia).

Dijangka demand untuk goods dan services akan lemah jika ekonomi terbesar di dunia (dan juga beberapa ekonomi Eropah) kena demam ekonomi. Jika Amerika tidak beli microchips dan barangan lain dari dunia, maka world demand akan kurang.

Pelabur tidak berasa yakin dengan usaha ahli politik dan ahli ekonomi merumuskan "things are building up to a ‘perfect storm’-masalah ekonomi yang menjejas ekonomi dunia.

DS Najib dalam dilema bila mahu buat PRU 13. Kemelesetan ekonomi dunia akan terasa sampai ke Malaysia selewat-lewatnya awal tahun 2012 dan 2013 adalah tahun yang lebih sukar.

Ada dua perkara disini. Pertama, ekonomi meleset bererti BN tidak semewah dulu untuk membiayai belanja PRU 13. Ini turut memberi kesan kepada kecekapan dan keberkesanan jentera BN. 

Memang PR pun menghadapi masalah kewangan perbelanjaan PRU. Pembangkang sangat memerlukan dana asing untuk mengerakkan jentera PRU 13. Namun 4 negeri dikuasai PR iaitu Selangor, Pulau Pinang, Kelantan dan Kedah sedikit sebanyak dana PRU boleh dicari.

Kedua, kemelesetan ekonomi boleh buat rakyat Malaysia hilang pekerjaan kerana eksport Malaysia berkurangan kerana demand world jatuh terutama industri perkilangan dan perusahaan. Ekonomi meleset buat rakyat Malaysia tidak ceria.

75% dari 222 kerusi parlimen terletak diluar bandar dan Felda-felda. 1.2 juta Civil Service tidak termasuk polis dan askar. 67% Bumiputera dari seramai 28 juta populasi yang boleh mengundi seramai 16 juta, kaum Cina dan India- semuanya akan buat keputusan memberi kesan kepada prestasi BN.

DS Najib perlu mengkaji faktor-faktor ekonomi ini semua! DS Najib tidak ada pilihan PRU 13 perlu cepat diadakan segera dalam tahun 2011 sebelum kemelesetan ekonomi dunia memberi kesan dan impak kepada ekonomi Malaysia.

6 comments:

Anonymous said...

Zurik,


.."DS Najib tidak ada pilihan PRU 13 perlu cepat diadakan segera dalam tahun 2011 sebelum kemelesetan ekonomi dunia memberi kesan dan impak kepada ekonomi Malaysia."

Apakah aok guna teknik reverse psychologi atau aok menguguk. Ingat lah wahai zurik ,PM itu Arif lagi wise serta berpengalaman. Disamping beliau ramai penasihat nya untuk menganalisa senario itu... macam UPE, Pemandu dan bijak pandai yang dilantik. Aok jadi Timbalan Pengetua pun belum. Ada erti kah?.

Maaf dan selamat berpuasa dan bertarawih yek.

Anonymous said...

anon 3:02.
jANGAN PANFAI MENGKERITIK SAJA.BUATLAH BLOG SAUDARA UNTUK MEMBUKTIKAN YANG SAUDARAPUN MEMPUNYAI THINKING LEVEL YANG TINGGI SUPAYA PEMBACA LAIN DAPAT MENGIKUTI KETAJAMAN PEMIKIRAN SAUDARA,WZWH HANYA SEKADAR MELUAHKAN KEGUSARANNYA DAN MEMBERIKAN PANDANGANNYA DAN PENASIHAT ITU JUGA MENGAMBIL IDEA DARI CETUSAN-CETUSAN IDEA RAKYAT MELAUI PERSEKITARAN TEMPATAN ATAU GLOBAL. KALAU TIDAK TAK HEBATLAH PENASIHAT TU KALAU SYOK SENDIRI.AKU SOKONG WZWH.WALAU BAGAIMANAPUN AKU SUKA PANDANGAN ANON 3:02. SAUDARA BEGITU BIJAK BERFIKIR TIDAK SEPERTI KUTUKAN DEWATA TERUK SUNGGUH LEVEL PEMIKIRANYA.KUTUKAN DEWATA SEPERTI KATAK BAWAH TEMPURUNG.JUMUD SUNGGUH AKALNYA.POLITIKNYE TERUK AGAK ORANGNYA MESTI TERUK NAK DIBANDINGKAN IDOLA SAYA hj. NAZRI YANG BIJAK DAN WARAK.

Anonymous said...

UMNO/BN tidak ada masalah sekiranya PRU 13 dijalankan, mereka telah mengumpul dana hasil menasikkan harga barang, tarif letrik, minyak dan gas sebagai insentif persediaan PRU.

Sekiranya PRU dijalankan bila-bila masa, mereka berduit dan boleh taburkan kepada pengundi sebagai tarikan

Anonymous said...

UMNO/BN tidak ada masalah sekiranya PRU 13 dijalankan, mereka telah mengumpul dana hasil menasikkan harga barang, tarif letrik, minyak dan gas sebagai insentif persediaan PRU.

Sekiranya PRU dijalankan bila-bila masa, mereka berduit dan boleh taburkan kepada pengundi sebagai tarikan

Anonymous said...

ANON 9.04,
PUJALAH PEROMPAK WANG RAKYAT,PERASUAH POLITIK,DAN PENZINA
SEBAGAI IDOLA KAU.
AKU PEDULI APA.

KUTUKAN DEWATA:

AKU CAKAP AKU ADA BUKTI.SEMUA ORANG TAHU APA DIA DAH BUAT.TAK PERCAYA TANYALAH UMI HAFILDA JERANTUT.
KESIAN KAU ADA IDOLA MACAM TU.

Anonymous said...

anon 9.04,
kau ni sihat ke tidak.aku kenal siapa kutukan dewata tu.kalau nak bandingkan dengan haji nazri seperti langit dan bumi.dari segi akademik kutukan dewata lebih baik,dari segi peribadi kutukan dewata tidak terlibat dengan sifat buruk seperti idola kau tu.dari segi keturunan dia jauh lebih baik dari idola kau tu.cuma satu aje kelebihan idola kau tu iaitu dia lebih banyak harta haram.

-teropong x-ray-

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024