Tuesday, August 30, 2011

Tuan Ibrahim Tuan Man Memalukan Jerantut Dan Pahang!


Tuan Ibrahim Tuan Man Ketua Penerangan Pas mohon Putrajaya adakan Referendum bagi penduduk dalam radius 70 km sekitar kilang Lynas di Gebeng.

Tahukah dia apa sistem yang negara ini gunapakai? Malaysia gunapakai sistem undi di pilihanraya dan bukannya sistem Plebiscite. Mungkin dia tidak pernah tahu apa yang diperuntukan oleh Perlembagaan Negara. Tidak dapat hendak salahkan beliau kerana semasa beliau menjadi wakil rakyat penggal 1999-2004 pun beliau bukanlah seorang wakil rakyat yang ada pengetahuan mengenai pemerintahan dan sistem pemerintahan demokrasi negara. Kelebihan yg ada pada beliau hanyalah membacakan ayat quran yang beliau fikirkan sesuai untuk politik beliau sahaja. Beliau juga minat untuk tidak membaca ayat quran yang tidak menyebelahi kepentingannya.

Kalau pun dia tahu Referendum itu tidak mungkin dapat dilaksanakan, gesaan beliau ini hanya satu permainan politik murahan yang akan exploit penyokong yang tidak tahu apa itu referendum. Beliau akan guna perkataan pungutan suara atau undi untuk mengelirukan penduduk sekitar 70km radius Gebeng. Ini akan termasuk sekitar Indera Mahkota hingga ke Kemaman/Chukai disebelah utara; sehingga ke Sungai Lembing dan sempadan Jerantut disebelah barat; sehingga ke Gambang dan Pekan disebelah selatannya dan ke Laut China Selatan sebelah Timurnya. 

Berapa ramai kah penduduk yang akan terlibat? Fuziah Saleh telah mengatakan sekitar radius 30km Kilang Lynas di Gebeng ada 700 ribu penduduk (which is of course ridiculous and stupid). Kalau 70km radius mungkinlah mengikut kiraan Fuziah itu akan mencecah lebih dari 1.5 juta penduduk (which is also ridiculous and stupid. Pahang itself has not more than 1.8 million total population).

Siapakah yang akan mengendalikan referendum itu nanti? Ini kena tanya Tuan Ibrahim. Tak mungkin mereka mahu guna SPR kerana SPR kepada mereka tidak BERSIH. 

Ini permaianan politik murahan Ketua Penerangan Pas yang juga Pesuruhjaya Pas Pahang. Pas tidak mahu terima nasihat dan pandangan pakar termasuk pakar dari kalangan ahli parlimen Pas sendiri. Kebenaran tidak mahu diterima dan orang seperti Tuan Ibrahim ini hanya buat malu kepada Negeri Pahang. 

Apapun, beliau ini memang tidak laku lagi di Pahang dan sudah 2 kali PRU dia kalah dan pastinya anak jati Pahang tidak akan mahu berketuakan beliau ini. (Dipetik dari blog Small Talk).

No comments:

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024