Nuffnang Ads

Pages

Monday, August 22, 2011

Catatan Perjalanan Ke Ulu Tembeling
















Bazar ramadan bandar Jerantut dilihat dari udara. Sungguh meriah rakyat Jerantut membeli juadah berbuka puasa.


DUN Tahan kaya dengan flora dan fauna. Ini harta termahal DUN Tahan. Pertahankan khazanah DUN Tahan. Jika mahu buat pembangunan cuba minimunkan kerosakan alam. Hutan DUN Tahan membekalkan oksigen berkualiti kepada Pahang dan Malaysia Barat.


Inisitif Temenggung "Adopt A Kampung" Balancing People And Nature sila klik sini dan penubuhan Ranger Temenggung disetiap kampung dalam DUN Tahan adalah langkah terpuji menjaga alam sekitar dari putera bongsu Tuanku Sultan Pahang.


Gunung Tulang memisahkan sempadan Tekai dan Tembeling. Panorama yng sunggguh cantik.


Felcra Ulu Tembeling seluas 3000 ekar. Kawasan hutan dibersihkan. Syarat menjadi peserta Felcra Ulu Tembeling ialah anak jati Ulu Tembeling.


Kubota jentera membajak sumbangan mantan ahli parlimen Jerantut Arwah Dato' Sharif Ahmad pada tahun 1970an kini tinggal kenangan sebagai relik di Kampung Bantal kerana tidak lagi digunakan.
















Aki Long Zaman, penduduk tertua di Ulu Tembeling. Umurnya sudah menjangkau 100 tahun lebih. Beliau adalah keturunan orang Brunei yang mengikut Moyang Wan Ahmad bin Engku Khatib balik ke Pahang.

19 comments:

Anonymous said...

setakat pergi naik helikopter buat apa???

Anonymous said...

Lain kali kalau melawat kawasan DUN Tahan gunakanlah jalan darat, supaya dapat rasa macamana kepayahan rakyat DUN Tahan menggunakan jalanraya kecil yang penuh berliku tamabahan lagi apabila berselisih terutamanya dengan lori balak.

Sepastinya tuan tidak melaporkan asap tebal yang di lepaskan oleh kilang sawit FELDA. Dua tahun dulu, pengurus FELDA berjanji untuk selesaikan masalah asap ni tapi sampai sekarang asap masih tebal.

Anonymous said...

Wah hebat ...tapi ni tak boleh dinamakan turun padang. Ini terbang di awan. Hebat-hebat ..tengok bazar ramadhan dari atas. Jumpa tak kawasan pembalakan haram di sekitar Jerantut tu ..kalau dah tak ada tu alhamdulillah laa. Tapi kalau nampak tu masyaallah..

Anonymous said...

DUN tahan, 63 lombong bijih besi dh mula diterokai, ada yg mula berkereta mewah, jgn mewah sangat rakyat sdg memerhati anda

Anonymous said...

tak ada kerja lain lah tu.dengki sokmo.semua orang buat tak betul.orang naik heli suruh naik bot.orang naik bot suruh naik kereta,orang naik kereta suruh jalan kaki,orang turun padang dia kata terbang di awan.susah susah jadi semua serba salah.
jarang ada YB yang sanggup menunai hasrat orang kampung ketika dia sibuk mesyuarat dan bergegas pulang dari kuala lumpur dan terpaksa naik heli kerana mengejar masa.ulu tembeling bukan dekat weh.
kita tengoklah wakil rakyat selepas wan amizan nanti boleh tak berhabis duit sendiri untuk rakyat yang di wakilinya.

KUTUKAN DEWATA:
aku doa kan urag druuluug jadi yb dun tahan.nak tengok sedang mana ke hebatnya dia.sepanjang masa mengutuk dan mencela serta mengaibkabkan yb dun tahan dalam blog dia.rupa2nya baruaku tahu bahawa dia ada agenda nya sendiri iaitu mahukan wan shamsuri ganti yb dompok.kalau ye pun janganlah sampai menghasut orang ulu tembeling membenci yb dun tahan.
wan shamsuri ada kelayakan jadi yb.tapi tak perlulah ada pelobi kelas pencacai spt uraag druuluug.buat habis karan aje.

Anonymous said...

tak ada kerja lain lah tu.dengki sokmo.semua orang buat tak betul.orang naik heli suruh naik bot.orang naik bot suruh naik kereta,orang naik kereta suruh jalan kaki,orang turun padang dia kata terbang di awan.susah susah jadi semua serba salah.
jarang ada YB yang sanggup menunai hasrat orang kampung ketika dia sibuk mesyuarat dan bergegas pulang dari kuala lumpur dan terpaksa naik heli kerana mengejar masa.ulu tembeling bukan dekat weh.
kita tengoklah wakil rakyat selepas wan amizan nanti boleh tak berhabis duit sendiri untuk rakyat yang di wakilinya.

KUTUKAN DEWATA:
aku doa kan urag druuluug jadi yb dun tahan.nak tengok sedang mana ke hebatnya dia.sepanjang masa mengutuk dan mencela serta mengaibkabkan yb dun tahan dalam blog dia.rupa2nya baruaku tahu bahawa dia ada agenda nya sendiri iaitu mahukan wan shamsuri ganti yb dompok.kalau ye pun janganlah sampai menghasut orang ulu tembeling membenci yb dun tahan.
wan shamsuri ada kelayakan jadi yb.tapi tak perlulah ada pelobi kelas pencacai spt uraag druuluug.buat habis karan aje.

Anonymous said...

kutukan dewata, nak tanya sikit, bagaimana pegawai kerajaan yang awak sanjung tinggi amat turk kat pejabat tanah dan daerah jerantut, dah buat lapuran ke polis ke, kata ada orang ugut dia, dah masuk lokap dah gamoknya orang yang politik yang membuat perkara yang tak betul tu, patut lah lama tak nampak, hok tinggal lagi kroni dia yang duk kat tembeling tengah jer lagi, tapi rasa tak lama juga jika asyek pau orang hajer.

tapi tak apa, mereka tu kebal, berani buat berani tanggung, gua tatak sokong sape sape, rashia orang politik aku tahu walau pun tak banyak, rashia kakitangan kerajaan yang berpengaruh, aku pun tau, hehehe, yang jadi masaalhnya jika kita berpihak demi kepentingan peribadi dan orang yang kita sokong.

Anonymous said...

Projek pelancongan di gunung tulang serta gunung lain dan kawasan hutan semulajadi perlulah di adakan untuk mempromosi Jerantut dan menjadi sumber ekonomi kepada penduduk setempat.

Anonymous said...

ANON 10.59,
pegawai tersebut memang ada salahnya dan patut di ajar,iaitu tukarkan dia.begitu juga kroninya.
yang aku tegur dulu kenapa ahli politiuk tersebut tak berhemah langsung dan bertindak ala samseng seolah2 dia yang paling berkuasa.sedangkan dia bukan anak tempatan.dia hanya bersemenda dengan orang jerantut tapi kuasa dia bagaikan mafia kerana orang orang politik jerantut bodoh amat sehingga dia beraja di mata dan bersultan di mata.kamu tidak perlu bela dia kerana sudah terang lagi bersuluh.jangan kerana dia mengubah watak dan berkawan dengan orang alim kamu terus berpersepsi baik semata-mata.lihat dan kaji tindakan dia pada dasar kebenaran dan peri kemanusiaan.kepada dia bertindak sebegitu sehingga pegawai tersebut di tukarkan?jawabnya kerana dia ada kepentingan peribadi melibatkan harta rampasan perang.kalau dia hebat dan ambil berat kenapa tak di tukarkan pegawai masjid yang terang2 anti kerajaan.kenapa tak tukarkan pegawai kerajaan badan berkanun yang sering sebotaj perancangan kerajaan sehingga rakyat marah kepada kerajaan.kenapa?jawabnya ialah dia tiada kepentingan peribadi seperti kes pegawai pejabat tanah tersebut.
pusing kut mana pun kepentingan peribadi tu lah yang sebenarnya.
kamu baik dengan dia tolong nasihatkan dia.cakap kat dia ingat2 mati sikit.tuhan dah tarik sikit2 nikmat kita ni,cuma kita aje yang tak sedar termasuk kamu dan saya sendiri.

kutukan dewata:
anon yang berkenaan,selamat kembali untuk berdebat dengan saya.kehadiran kamu akan lebih menajamkan lagi daya fikir saya,thanks......

Anonymous said...

0912 - tak cukup hebat dan kuat jadi penjilat. penjilat tegar sanggup perabis harta, maruah hatta serah anak bini tanda kesetiaan. ko tak tau susah senang orang yang ada perasaan. sesetengah orang melihat dengan mata, sesetengah pihak melihat dengan mata hati. sebab itu jika orang buta tidak dinafikan lebih pandai dari orang celik membaca Al Quran. ada faham ka dol. Bukan mereka nak persoal naik heli, motoboat, perahu jalur sampan dan timbar. Jika heli sampai ke Hulu Tembeling ramai rakyat akan jadi hilang tumpuan...

Banir...

Anonymous said...

kasi kerat wan shamsuri..itu org di ulu xde guna..keratttttt

Anonymous said...

mmg patut kena kerat wan samsuri tu,kalau dia jadi yb,urag drrulug akan jadi proxy bab bisnes..simple calculation..

Anonymous said...

hahaha...cibai org drulug,patut lah xnok ke dompok,rupanya nak up ke suri..haha..memang mati la suri kena kerat nnti...

-hardcore arwah dato azizan

Anonymous said...

jkutukan dewata, itu yang aku nak dengan, kepentingan pribadi melebehi segala galanya hatta, melibat kan agama dan maruah, jika anda bersetuju, ok kita berdamai, aku tahu siap dia haji nazri, aku tahu siapa dia pemimpin politik lain dan aku tahu jiga siapa dia pegawai kerajaan yang berpengaruh yang bersengkokol dengan perkara perka tak baik, walau dari mana pun kita ini, kita sama, tetapi saya heran kenapa pembelit dan perompak di pilih menjadi pemimpin. ini lah ahli2 ahli umno ?, dari peringkat atasan hinggalah yang menyapu lantai sekali pun berjuang kerana kepentingan, nak cari 1% berjuang kerana agama,bangsa dan negara tak akan jumpa sekarang ini,termasuklah yang di putra jaya sama sahaja.

PERANG HABIS HABISAN LAH WAHAI SAUDARA TERHADAP KEPIMPINAN UMNO ATAU BN YANG HAPRAK NE, TOLAK MEREKA DAN GANTIKAN YANG LEBIH BAIK DARI KALANGAN MEREKA, ATAU UBAH TERUS TAMPUK PEMERINTAHAN PERSEKUTUAN, BARU BETUL, JOM JIKA BERANI, TAK PAYAH TULIS PASAL, DOMPOK, HAJI NAZRI, KU LAN, DR SUKRI DAN LAIN, UCAPKAN BYE BYE PADA MEREKA, TEGAKKNA PEMIMPIN YANG BARU YANG LEBIH BAIK DARI MEREKA, BAK KATA SAUDARA, JIKA DAH TAK ADA KUASA, MEREKA DAH TAK MEMPUNYAI TARING, WALAU PUN MEREKA BERUANG?.

KITA CARI PANGKAH PEMIMPIN YANG KURANG MEMPUNYAI NIAT UNTUK KEPENTIGAN PERIBADI, KERANA KITA TIDAK AKAN DAPAT MENCARI PEMIMPIN YANG BETUL2 JUJUR, BARU LAH MEREKA AKAN BERKERJA MENGIKUT LUNAS UNDANG UNDAN YANG TELAAH DI TETAPKAN. ADA SETUJU KE SAUDARA ?

Anonymous said...

HOI BANIR TUA,
KO TAK DAPAT TANAH TOL KO JD ANTI DOMPOK.KAU LAH YANG JUAL HARTA DAN ANAK BINI.PIIIIIRRRRRAAAAHHH!!!!!!!

Anonymous said...

Anonymous said...

HOI BANIR TUA,
KO TAK DAPAT TANAH TOL KO JD ANTI DOMPOK.KAU LAH YANG JUAL HARTA DAN ANAK BINI. PIIIIIRRRRRAAAAHHH!!!!!!!

August 24, 2011 12:11 PM

Shukran, shukran, shukran... kow tak taw kow jangan celah. Dapat sebungkus rokok satu cawan kopi sudah kira best. Hari raya nanti dapat bakul nilai RM30/= wang raya RM50/= lagi sangat best. Ingatlah kepala kita kena jual RM80/= menjelang apa2 perayaan. Pemimpin kutip RM500/= - RM1000/=. Yangan yadi mulayu muduh. Lu misiti manyak balajar itu cari ilimu. Balu lu taw...

Banir...

Anonymous said...

kerattttttt wan shamsuri......keratttttttttttttt

Anonymous said...

HAHAHAHA..SEMUA GILA NAK JADI Y.B BELAKA..MAMPOS MCM NI..SENANG SIKIT NAK JADI KAYOOOO..

WZWH (Wan Zamzuri bin Wan Hasenan AMP) said...

Wahai Anon semua,
Nak dekat PRU 13 ni kita kena kuatkan parti. Soal calon itu kita serah kepada pucuk pimpinan parti. Kepada mana-mana penyokong tolong buang perkataan 'kerat'. Kalah UMNO tidak ada guna kalau calon kita terpilih. Semua undi mana-mana penyokong adalah sangat berharga. Sesiapa yang terpilih-tidak kira siapa kita sokong atas dasar kesetiaan kepada parti. Tidak ada mana-mana calon yang 'perfect'. Ada kekurangan dan kelebihan. Tutup kelemahan dan serlahkan kelebihan itulah rahsia UMNO dan BN boleh menang di parlimen dan ADUN Jerantut PRU 13.