Nuffnang Ads

Pages

Wednesday, October 17, 2012

Tahaaluf Siyaasi Teokratik Sekular Pakatan Rakyat


Politik Malaysia unik. Saintis politik dunia mengkaji kenapa UMNO tunjang BN adalah parti yang paling lama memerintah dalam dunia politik moden lebih 50 tahun.

Orang Yahudi kata UMNO didokong oleh Bani Jawi sebab itu kuat dapat bertahan. UMNO kena pada tempatnya negara ini yang dikatakan 'the far east and the promising land" seperti ditulis dalam kitab lama Yahudi.

Ada scholar kata Bani Jawi dari 'the lost tribe Levi' sebab itu kajian DNA Genome research dibuat mengkaji DNA orang Melayu hubungan dengan Timur Tengah.

Scholar kata Islam itu kuat diamal di Timur Tengah dan Utara Afrika. Ramai ulama muktabar disana. Berpengaruh katanya.

Tapi lihat apa yang berlaku di Tunisia, Libya, Mesir, Syria, Yemen. Perang saudara sesama Islam berbunuh-bunuh. Mana dia pengaruh ulama mereka. Hebat sangat Islam mereka?

Kenapa politik di Tanah Melayu atau sekarang dipanggil Malaysia aman. Tidak berlaku revolusi. Tidak berlaku Arab Springs.

Ada scholar kata Bani Jawi itu 'the lost tribe' akan bangkit mencabar Yahudi. Ada scholar kata keturunan Ahlul-Bait ramai memerintah di Malaysia.

Bagaimana mahu jatuhkan UMNO? Tumbangkan BN itu kajian puak hegemoni barat. Maka kajian dibuat oleh pakar-pakar politik.

50 tahun dulu hingga kini politik Malaysia dicorakkan oleh 3 kumpulan:

  • UMNO-pilihan majoriti orang Melayu dan Bumiputera dan komponen BN majoriti kaum-kaum lain menyokong.
  • PAS-parti teokratik Islam yang memperjuangkan negara Islam.
  • Leftist-kumpulan haluan kiri yang guna ideologi Sosialis, Komunis, Nasionalis melampau.

Selama 50 tahun juga oleh kerana pendekatan UMNO dan BN yang sederhana dengan kerjasama semua kaum maka majoriti rakyat Malaya @ Malaysia menyokong parti ini.

UMNO baru-baru ini rebranding ini 'gerakan Wasatiyah' berpaksikan dengan ideologi paling simple dalam dunia 'alif ba ta'-agama, bangsa dan tanah air namun cekap dan berkesan terbukti berpengaruh ideologi ini.

Oleh kerana 15 tahun yang terakhir berlaku perpecahan dalam kepimpinan UMNO kerana ada ahli politik UMNO yang gila kuasa menyebabkan rakyat keliru lantas pakar-pakar politik hegemoni barat mengambil kesempatan.

Pakar-pakar politik ini merumuskan:

  • Satu parti serpihan UMNO yang beraksi seperti UMNO dan BN memperjuangkan nilai-nilai sejagat universal-Keadilan, Transparensi, Kebebasan Bersuara, Human Right.
  • Parti Islam yang diberi perspektif baru, definisi negara Islam tiba-tiba menjadi kabur, negara kebajikan. Peranan ulama diminimakan tonjolkan tokoh-tokoh sekular. Kerjasama politik dengan parti yang selama ini terang-terangan menentang negara Islam, hudud dan kerap kali mempersoalkan hak-hak istimewa orang Melayu. Elemen Syiah dan Khawarij dimasukkan.
  • Parti yang dulu Sosialis, Komunis direbranding sebagai parti demokrasi walau hanya satu kaum sahaja yang dominan. Parti ini digalakkan promosi Kristian Taliban. Guna agama seperti satu parti Islam.

Lalu satu ideologi baru diberi nama kepada Barisan Alternatif pilihan kepada rakyat Malaysia yang diberi nama "Tahaaluf Siyaasi Teokratik Sekular Pakatan Rakyat".

Dana-dana asing diberi kepada NGO-NGO dan media sosial yang pro kepada Barisan Alternatif ini bagi menguatkan perang psikologi membentuk persepsi agar rakyat menyokong mereka.

Pakar-pakar politik hegemoni barat ini yakin dan percaya kali ini pasti perancangan dan strategi mereka yang mengkaji politik Malaysia berpuluh-puluhan tahun pasti menuaikan hasil.

Soal berjaya atau tidak ramalan pakar-pakar politik ini hanya keputusan PRU 13 yang ditentukan oleh rakyat Malaysia nanti itu menjawab KPI mereka.

Bagi WZWH, terpulang kepada rakyat Malaysia siapa mereka mahu dan Bani Jawi perlu berfikir sehabis baik apa yang terbaik buat masa depan ummat.

59 comments:

Anonymous said...

WZWH,

Bagaimana dengan segelintir bani jawi yang mengamal rasuah, kronisma dsb. bagaimana dengan segelintir bani jawi yang apabila mendapati kumpulannya ditolak oleh bani jawi membuat rebranding rahsia dengan menerima yang bukan Islam kedalam kumpulannya.

Jadi, perangkap yang dipasang dengan menggunakan perkataan " bani jawi" ni tidak lebih dari perangkap nak mengabui bani jawi untuk meneruskan sokongan kepada kumpulannya supaya dapat terus memperkudakan bani jawi seluruhnya untuk meneruskan rasuah dsbnya.

Jadi jangan kotorkan perkataan " bani Jawi" untuk tujuan politik terdesak. Berbicara politik tanahair, fokus sahaja sepada parti-parti politik: UMNO baru, PAS, Keadilan,DAP,MCA dll. Bicara sahaja mengenai BN dan Pakatan Rakyat.

tahaluf siyasi sekular Pakatan Rakyat? Bagaimana dengan tahalul siyasi UMNO baru? - adakah bila mendapati sokongan popular di semenanjung sepas PRU 1990, bawa UMNO baru Ke Sabah, bukak keahlian kepada semua bumiputra termasuk yang bukan melayu dan bukan islam menjadi ahli. bagi kerakyatan segera kepada PATI untuk mengekalkan kuasa. Sekarang ini dok bagi lagi satu round kerakyatan kepada PATI untuk mengundi UBN dalam PRU 13.

kemudian bila berhadapan dengan bani melayu kat Semenanjung ni, dok cerita pasal melayu dan Islam. Itulah Tahaluf Siyasi UMNO baru yang saya fahami hari ini.

anon 5:05

Anonymous said...

WZWH,

sambung skit lagi...

Tahaluf siyasi UMNO baru juga, kalau perlu, demi tak nak hilang kuasa, bekerjasama dengan yahudi pun tak apa. Buktinya, sila lihat 3 surat Mahathir kepada PM-PM Israel. Lihat, bagaimana APCO boleh dibayar untuk menasihati Najib.

jadi, gentleman skitlah dalam mencari dan meraih sokongan politik. jadi anak jantan.

Anonymous said...

UMNO melalui pakatan bersama MCA, MIC dan Parti2 Bumiputra Sabah dan Sarawak telah memenangi 11 kali PRU serta memperolehi majoriti 2/3dalam parlimen. Tunggak kemenangan tsb pastinya UMNO. Sebagai parti org Melayu/Islam yg dominan dalam ikatan BN/Perikatan, saya ingin bertanya, mengapa UMNO tidak pernah mengusulkan ke Parlimen bagi mengkanunkan 'kanun jenayah syariah atau Hudud'. Jawapannya mudah, UMNO memang tidak berminat dgnnya atau mungkin juga UMNO termasuk Ustaz Keria baru saja mengenali Hudud setelah ianya diperkenalkan oleh PAS diKelantan/Trengganu.

Oleh hal yg demikian, kalau UMNO dah tidak berminat dgn Hudud, mengapa pulak UMNO menghentam PAS bertahaluf syiasi dgn DAP dgn alasan DAP menolak Hudud. Kita boleh faham mengapa DAP menolak Hudud. Namun yg membingungkan kita, mengapa UMNO dgn kapasiti dan instrumnet yg mereka ada tak mahu melaksanakan Hudud.

Dgn ini ternyatalah UMNO ditunjangi oleh mereka2 yg ada sifat munafik...Berkawan dgn orang yg ada sifat2 ini sangat merbahaya dan patut dijauhi.

Kerja2 atau tabiat UMNO yg suka menghentam PAS ini dah lama dah, bukan sekarang....Sebabnya, PAS musuh no 1 mereka...PAS melawan UMNO dalam setiap kali pilihanraya.

Eloklah UMNO dikalahkan pada PRU13 kali ini utk memberi peluang PAS dominan dalam PR seterusnya menerajui kerajaan. Caranya senang saja, pankahlah 'BULAN' pada kertas undi yg mengandungi lambang dacing. Klau UMNO kalah, DAP tetap memiliki kerusi yg sama...tak sampai 50 kerusi sebab UMNO tak berlawan dgn DAP.

Anonymous said...

Op terlupa nak kasi tau Kampung Man. Anon 5.09PM ialah Mat Periba...

Anonymous said...

ustaz Keria...
Kebodohan ulama PAS yang jahil FIQH DAKWAH terserlah apabila membelakangkan banyak firman Allah tentang 'PRIBADI ORANG KAFIR'...
harap baca Al-Quran banyak-banyak . Jangan Asyik baca harakah.
TAHALUF SIYASI ada syarat2nya.. tapi syarat syarat yang digariskan ulama yang mulia tiada dalam KERJASAMA {POLITIK antara PAS N DAP. antara syaratnya 1. ORANG ISLAM MESTI LEBIH KUAT dalam pakatan tersebut , tetapi hakikatnya DAP hanya anggap PAS hanya KULI.- serupa dalam bidang ekonomi- 2. Mereka mesti meghormati AGAMA ISLAM- kristian n kominis tu hormat sangat ke Islam?? karpal n lain2 .. jangan jadi dungu..

APA YANG PAS FAHAM HADIS NABI " TOLONG SAUDARA KAMU YANG ZALIM ATAU DIZALIMI" Kalau UMNO zalim adakah perlu mengambil orang kafir sebagai WALI/PEMBANTU/PENOLONG???

harap wan Zuri tolong war-warkan isu tahaluf siyasi ini... MEREKA SEDANG KEPANASAN .. umpama SYAITAN KEPANASAN MENDENGAR AL_QURAN...

Anonymous said...

anon PAS yang berfikir dalam kotak..

kata2 kamu...

Oleh hal yg demikian, kalau UMNO dah tidak berminat dgn Hudud, mengapa pulak UMNO menghentam PAS bertahaluf syiasi dgn DAP dgn alasan DAP menolak Hudud. Kita boleh faham mengapa DAP menolak Hudud. Namun yg membingungkan kita, mengapa UMNO dgn kapasiti dan instrumnet yg mereka ada tak mahu melaksanakan Hudud
..
Anon PAS - MAT PERIBA- tiada dalam kaedah fekah ' tujuan mnghalalkan cara' umno memang ada salah tapi mengapa kamu PEJUANG ISLAM mengggunakan cara yang salah untuk tegakkan Islam?? tahaluf siyasi sudah terbatal syaratnya... jangan buat mantik bodoh, bila kita kuasa kita akan paksa mereka DAP terima hudud... merekapun ada perancangan... perancangan mereka sedang berjalan dan berhasil tapi PAS hasil nya TAK PASTI . Dosa PAS paling besar ialah MENGUATKAN ORANG KAFIR menyebabkan UMNO yang ingin mengekalkan kuasa terpaksa melayan kerenah ORANG KAFIR.. inilah pendekatan DUNGU yang merugikan umat ISLAM... SEMOGA ALLAH MENURUKAN BALA UNTUK KAMU PAS SEKIRANYA SUDAH TIADA HIDAYAT UNTUK KAMU... wan zuri tolong mainkan isu ini...

Anonymous said...

anon PAS yang berfikir dalam kotak..

kata2 kamu...

Oleh hal yg demikian, kalau UMNO dah tidak berminat dgn Hudud, mengapa pulak UMNO menghentam PAS bertahaluf syiasi dgn DAP dgn alasan DAP menolak Hudud. Kita boleh faham mengapa DAP menolak Hudud. Namun yg membingungkan kita, mengapa UMNO dgn kapasiti dan instrumnet yg mereka ada tak mahu melaksanakan Hudud
..
Anon PAS - MAT PERIBA- tiada dalam kaedah fekah ' tujuan mnghalalkan cara' umno memang ada salah tapi mengapa kamu PEJUANG ISLAM mengggunakan cara yang salah untuk tegakkan Islam?? tahaluf siyasi sudah terbatal syaratnya... jangan buat mantik bodoh, bila kita kuasa kita akan paksa mereka DAP terima hudud... merekapun ada perancangan... perancangan mereka sedang berjalan dan berhasil tapi PAS hasil nya TAK PASTI . Dosa PAS paling besar ialah MENGUATKAN ORANG KAFIR menyebabkan UMNO yang ingin mengekalkan kuasa terpaksa melayan kerenah ORANG KAFIR.. inilah pendekatan DUNGU yang merugikan umat ISLAM... SEMOGA ALLAH MENURUKAN BALA UNTUK KAMU PAS SEKIRANYA SUDAH TIADA HIDAYAT UNTUK KAMU... wan zuri tolong mainkan isu ini...

Anonymous said...

ustaz2 PAS di jerantut dah moyok.. takde modal dah nak cakap.. mereka sebenarnya tak boleh nak cakap apa, tiada alasan nak back-up mengenai isu tahaluf siasi, dan SOROS...
sebab itu mereka ini dah lemah semangat... merka hanya ber'telor' dalam alam maya.. stim sorang2.

jangkaannya banyak undi protes daripada orang PAS sendiri.

kalau umno mainkan isu ini TAHALUF SIYASI N UNDI PAKATAN UNDI SOROS... insyaAllah mengena!!

Anonymous said...

Anon 9:15 AM,9:24 AM, 9:35 AM

saya rasa ketiga-tiga anon diatas adalah orang yang sama. Jika tersilap, saya memohon maaf. saya kira anon-anon ini adalah penyokong kuat UMNO baru - tidak menjadi masaalah kerana pendirian politik adalah hak individu.

Perbincangan Tahaluf Siyasi ini akan lebih bermakna jika Anon dapat mengariskan kesemua syarat-syarat yang ditetapkan oleh ulamak untuk rujukan dan pencerahan semua.

Kedua, dengan mmenyenaraikan semua syarat-syarat yang digariskan jumhur ulamak, adalah satu kebajikan jika Anon ini dapat mengulas dimanakah silapnya PAS dan dimana tepatnya Tahaluf Siyasi UMNO baru.

Perlu diingat, duit syilling pun ada dua belah muka. Akan lebih jelas jika tahaluf siyasi Islam ini dibahas dengan melibatkan 2 pihak yang bertentangan ia itu Pas dan UMNO baru. Tak kiralah pihak mana yang salah dan pihak mana yang benar.

Hakikat yang kita semua kena terima, kebenaran itu adalah kebenaran dan kepalsuan itu akan tetap palsu walaupun disolek, dimekap dengan secanggih manapun.


ketiga, tanpa mengenali peribadi dan biodata Anon diatas, saya mengangkat tabik hormat kepadanya kerana saya pasti beliau memileki ketinggian ilmu Islam yang tinggi dan yang paling lengkap berbanding dengan ulamak-ulamak PAS hatta Yusuf Qardhawi sekalipun.

tentunya beliau memileki pondok yang mempunyai pelajar-pelajar yang beribu-ribu. Beliau tentunya menjadi tempat rujuk sekalian ulamak dan para mufti-mufti dinegara ini dan luar negara.

Sudi kiranya tuan menceritakan serba sedikit tentang sejarah hebat tuan dan sudi kiranya memberi nasihat dan panduan untuk rakyat, parti manakah yang perlu diundi dalam PRU 13 ini yang selari dan sejalan dengan Islam yang sebenar dan yang menjalankan Tahaluf Siyasi yang betul.

Anon 5:05

Anonymous said...

Jangan sembang tahaluf siyasi laa..pas kalau betul juangkan islam dari dulu lagi bertanding semua 222 kerusi parlimen .senang kalau menang bentuk kerajaan pusat,haa pinda la apa yg nak pinda.Ini tidak,takat 40-50 kerusi je dari tahun keluar umno sampai zaman sekarang.40-50 kerusi tu je lah dari belum bergabung dgn dap,dari belum ada pkr.kenapa tak pernah sekali pun dahulu pas bertanding semua kerusi?alasan kerana dana masa tu kurang,lewat 80-an dan 90-an pun masih tak pernah merebut semua kerusi?malah sehingga kini apatah lagi bila da bergabung dgn dap dan pkr.
Adakah memperjuangkan islam itu pilih-pilih kerusi?cukup ke sekadar 40-50 kerusi parlimen saja dari 222 itu dan beberapa ratus kerusi Dun?
Kenapa perlu pas bergabung dgn pkr dap suma ini?bukankah ini sama juga dengan formula umno sekarang?adakah ini saja kemampuan memperjuangkan islam yang memng Allah janjikan kemenangan?islam terjuang juga walau tanpan a pas atau umno?

Anonymous said...

jgn sokong ameno jeee yg penting kami anak peneroka pdg biol & sg retang tetap sokong PASSSS. ameno takde bayang dahhhhh heeee

Anonymous said...

Aku sonang ajo
Ngak usah tengok polisi
Ngak usah dengar cakap
Polisi dan cakap boleh temberang

Tengok apa yang dibuat
Federal dan negeri sudah dipegang
Ada islam duduk ditangan
Ada kesenangan duduk di dihati
Ada keadilan duduk di rakyat
Ada melayu duduk di perlembagaan

Sonang saja kan
Usah dibanding sekarang
Segalanya tidak sama
Kelakuannya tidak sama
Hasilnya tidak sama
Undang2nya tidak sama
Cakapnya sama tapi tidak sama

Masa berubahnya sudah terlambat
Mari sokong perubahan
Rezeki ALLAH yang punya

Kampong man said...

Salam semua,

Anon5:05

Isu hudud ini telah banyak saya cuba ulas dahulu(tak sure blog mana).Saya mahu melihat kerajaan PAS baru Kelantan yang kononnya memperjuangkan Islam melaksanakannya kerana PAS lama adalah parti Islam dan PAS baru berlainan sadikit sudah banyak berubah demi ABU.

UMNO sebenarnya menggunakan politik bagi mengembangkan Islam dan PAS baru pulak menggunakan Islam bagi memperkasakan politik.Ini sebenarnya adalah pendekatan fundamental kedua parti ini.Satelah 22 tahun TGNA memerintah kerajaan Kelantan hukum hudud masih belum dapat dilaksanakan.Kita doakan PAS baru terus berjaya di Kelantan ( Hanya di Kelantan sahaja doa kita bagi negeri yang lain biar UMNO sahaja yang pegang) dan TGNA dipanjangkan umur supaya beliau dapat memberi satu model hudud ala PAS baru.Tambahan pula di Kelantan peratusan orang Islam Melayu ramai lain di Selangor dan P Pinang.Hudud harus mudah diimplemantasikan.

Seharusnya PAS baru dan Hudud tidak boleh dipisahkan saperti lagu dan irama .
Andai di pisah lagu dan irama...LEMAH TIADA BERJIWAt ..HAMPA.Ya, PAS baru pasti hampa sekira PAS baru gagal dengan hudud.
Arwah ayah saya selalu dengar lagu P.Ramli ni.Maalomlah zaman salepas merdeka adalah sangat tenang dan aman .Kebendaan dan kemiskinan kini membuatkan kita semua terlalu stress dengan senario politik Roket/ Keaadilan/Harakah dimana PAS baru mula membenci UMNO dan menyangi DAP dan DSAI/ PKR walaupun kita sebangsa dan seagama.UMNO sahaja yang terhegeh hegeh mahukan muzakarah macam hidung tak mancung, pipi tersorong sorong kata pepatah melayu. Mungkin salepas PRU 13 satelah UMNO/BN berjaya UMNO diterima baik oleh PAS baru.

PAS baru harus serius dengan hudud
satelah empat kali pilihanraya rakyat Kelantan mahu hudud dilaksanakan.Buat sekarang masih TARAK !

Dalam diam diam kerajaan UMNO/BN telah menggunakan kekuasaan politiknya membina banyak mesjid, universiti/iKolej Islam , bank Islam , Tabung Haji dan berbagai usha demi Islam di Malaysia.

Kesimpulanya rakyat majoriti RAGU dengan perjuangan PAS baru.Tidak hairan kecuali di Kelantan dan Kedah di semua negeri lain PAS baru dipinggirkan.Ini fakta bukan fitnah.Salam

Anonymous said...

Kampongman,

PAs lama dan PAS Baru. Macam UMNO lama dengan UMNO Baru. Selepas memasuki sabah dalam tahun 90an, UMNO Baru-baru pula timbul sehingga hari ini.

Keahlian UMNO Lama dan UMNO Baru adalah terbuka kepada orang Melayu dan Islam. Pasca 1992, keahlian UMNO Baru-Baru dibuka kepada semua bumiputra tak kira melayu ke atau bukan Melayu. Islam ke bukan Islam tidak kisah asalkan menepati takrif bumiputra.

UMNO Baru-Baru ni nampaknya serupa dengan parti PBB, parti Taib Mahmud di sarawak dimana Timbalan Presiden kanan PBB adalah Alfred Jabu, seorang Iban berugama Kristian.

Itulah keanihan zaman modenkan. agak-agaknya orang jantut tahu ke UMNO yang depa dok karat hitam tu sebenarnya UMNO Baru-Baru.Awai tahun ni, sekumpulan siam di sebuah kampong di Kedah dah tubuhkan cawangan UMNO Baru-Baru kat kampong Depa. Orang siam agama apa?......

Anon 5:05 am

ps: Kalau faham konsep UMNO Baru-Baru rasanya UMNO baru-Baru tak ada hak nak nak cakap pasal Hudud.

Bro, always remember, there are two sides of a coin...PAS lama,PAS Baru...UMNO lama, UMNO Baru, UMNO Baru-Baru...wink...wink.

Kampong man said...

Salam semua,

Konsep ejekan UMNO baru ini adalah hasil dari blog bro Aspan yang membuat satu perception bagi Tun Dr Mahathir yang menjadi Perdana Menteri Malaysia selama 22 tahun ini dibenci dan UMNO ala Tun Kini tidak disenangi .TGNA telah memerintah Kelantan dengan masa yang sama 22 tahun tetapi masih GAGAL menrealisasikan hudud ! dan memajukan Kelantan .Setakat menerima bumiputra Sabahdan Sarawak bagi memperkasakan UMNO dan perlembagaan UMNO membolehkan tiada salahnya.Saya rasa ini sudah pun diberi PENCERAHAM dulu.

Adalah tidak adil berbalas pantun mengutuk PAS baru dan PAS lama kerana pendekatan Kampong man bukan begitu kerana agak unfair.

The Unspinners .blogspot dalam artkal 17 Oct 2012 bertajuk "60 DALIL PAS PARTI AJARAN SETAN" ......SAYA TELAH MENYERTAI PAS , ANDA BILA LAGI ?" SAITAN.

Kampong man rasa tak sampai hati hendak meneruskan membacanya lebih dari 10 dalil ini.kerana walaupun dalil ini banyak kebenarannya saya masih rasa ini bukan style kampong man berhujah.

Sekira diteliti betul betul kita dapat memahami kenapa PAS baru di tolak rakyat dengan pendirian PAS baru yang tidak konsistan.Hasan Ali di pecat kerana memperjuangkan Islam sebagai ketua Hal Ehwal Islam Selangor cara PAS lama dalam kes gereja. Ustaz Nash hampir menerima nasib yang sama sekira akar umbi dan ulamaks saperti Harun Din dan yang lain tidak bersuara berdiri dibelakang ustaz Nasharuddin.Group Anwarinas/ erdogan demi DSAI akan terus menguasai PAS baru.Mereka nampak arogan tetapi PAS akan terus tidak relevan .Wallahwualam.

Anonymous said...

Salam Kampong Man, fair diplomatic comments as usual. Cheers.

Kampong man said...

Salam semu,

Can we have a truce that we all should not use UMNO baru and PAS baru because it is again unfair here.Recently UMNO celebrated its 55 years not 30 years or so.Just keep that UMNO baru in bro Aspan blog because that was there the perception started and its because my mom do not like it.

Remember ,i said this many times before:

" My cats died .I blame UMNO ! "

Cheers bros...

Anonymous said...

anon 6:09am

As most UMNO diehard supporters, kaampongman terlupa bahawa there are two sides of the coin. itu yang saya cuba memberitahu.

Menyokong mana-mana parti politik adalah hak asas setiap warganegara dan hak ini perlu dihormati.

UMNO Baru yang ada hari ini adalah fakta. Perkataan "UMNO BARU" adalah syarat yang dikenakan oleh Pendaftar Pertubuhan semasa TDM hendak mendaftar dalam tahun 1988. fakta ini was well reported in MSM at that time ( am surprised kampongman tried to supress this fact from felows UMNO members). Akta Pertubuhan 1966 mengatakan bahawa tidak boleh ada 2 pertubuhan yang berdaftar dibawah akta ini boleh menggunakan nama yang sama.

UMNO BARU adalah nama yang diluluskan di bawah akta Pertubuhan 19966 semasa ia didaftarkan dalam tahun 1988 dulu.

Even Pendaftar Pertubuhan mensyaratkan pada masa itu perkataan "BARU" mesti digunakan always untuk membezakan dengan sebuah pertubuhan lain yang didaftarkan sebagai UMNO, yang telah dibatalkan pendaftarannya oleh mahkamah dalam tahun 1987.

Pendaftar Pertubuhan juga mengatakan dan dari segi Akta Pertubuhan 1966, bahawa UMNO dan UMNO Baru dua pertubuhan yang berbeza.

Jadi, disebabkan fakta ini, Pendaftaran Pertubuhan juga telah mengarahkan bahawa jika lambang ,Benderadan Perlembagaan UMNO hendak digunakan oleh pertubuhan bernama "UMNO BARU" , maka perlu dibuat perubahan sedikit.

Now if you compare lambang,Bendera dan Perlembagaan UMNO dengan lambang, bendera dan Perlembagaan UMNO BARU, kita akan nampak perbezaan.

Kampongman being an otai, knows this fact yet he tries to distort. Tuduhan yang UMNO Baru direka di dalam blog Aspan adalah satu pembohongan yang tak patut. Kesian kat orang melayu yang tak tahu out there, fakta sebenar cuba disorokkan....kaum sebangsa kita.

"UMNO Baru-Baru" adalah ciptaan saya. Point yang saya ingin jelaskan kepada kampongman - kita kena becareful dengan "labelling orang". ia adalah satu teknik yang merbahaya dan double-edged. Silap haribulan boleh makan tuan, especially bila kita cuba pusing/sorok fakta yang ada.

Anon 5:05

ps: UMNO baru apabila memasuki Sabah telah mengubah syarat keahlian dalam satu EGM. Syarat keahlian diubah dari Melayu dan berugama Islam kepada bumiputra tak kira Islam atau tidak - fakta.

ahli-ahli UMNO di sabah dikalangan kaum bumiputra bukan Islam memang ada. Malah Ketua Ketua bahagian UMNO Baru Penanpang, Sabah bernama JOHN AMBROSE - Ini fakta.

Pari PBB pimpinan Taib Mahmud adalah parti bumiputra, melayu ada, bukan melayu ada, Islam ada, bukan Islam ada. UMNO baru sekarang pun mempunyai keahlian yang serupa dengan PBB - itu fakta.

Jadi, terpulanglah kepada tuan-tuan semua untuk menilai terutama orang UMNO baru Jerantut. ( Sebarang soalan mengenai UMNO baru sila tanya kampongman atau WZWH).

Anonymous said...

Kampung Man dan Sahabt2 sekelian,

Mengikut perlembagaan Persekutuan (perlembagaan sekular yg digubal oleh UMNO), kerajaan negeri diberi kuasa utk mengubal sesuatu undang2 Syariah. Dgn kuasa yg ada dan terhad ini maka Kelantan/Trengganu berjaya mengakanunkan 'kanun jenayah Syariah' atau HUDUD. Mengikut perlembagaan negara juga, kesemua institusi/instrument (mahkamah, polis, penjara) bagi menguatkuasakan/melaksanakan HUDUD terletak ditangan kerajaan Persekutuan....ini Kampung Man kena tahu.

Oleh itu, memandangkan kerajaan persekutuan yg dipimpin sekian lama oleh UMNO gagal utk melaksanaan HUDUD maka menjadi berkewajipan bagi setiap orang Melayu/Islam termasuk penyokong UMNO dan termasuk Kampung Man sekali mengundi PAS pada PRU13agar PAS menjadi dominan dalam Pakatan Rakyat dan seterusnya dapat menerajui negara menggantikan UMNO. Dgn kuasa yg ada, mudah2 Perlembagaan Persekutuan dapat dipinda dan HUDUD dapat dilaksanakan, insyaAllah.

Satu lagi, Kampungan Man jangan prajudis sangatlah kpd orang2 PAS ni seolah2 yg cerdik dan pandai memimpin negara cuma org2 Umno sahaja....


Kampong man said...

Salam semua,

Kita semua tahu pergolakan politik UMNO sejak ianya technically diubah sikit gara gara pertelingkahan lama Semangat 46 dulu dengan UMNO .Alhamdulillah,semuanya beres ,malah semua orang kuat S46 telah masok ke pangkuan UMNO semula demi perpaduan yang gah saperti yang dihormati Ku Li dan ramai lagi Rais Yatim umpamanya. Rata rata UMNO tidak pun dipanggil UMNO baru.Roh dan perjuangan adalah sama hampir kesemuanya sama saperti UMNO lama.Hanya di blog bro Aspan sahaja ia di gila gila di HIGHLIGHkan bagi memecahbelahkan UMNO era Mahathir dan sebelumnya, satu cemohanlah agaknya.

Kalau begitu kita bebaslah menggunakan juga PAS baru kerana kita semua tahu perjuangan PAS baru juga sudah berubah dari NEGARA ISLAM kepada NEGARA KEBAJIKAN dan ini real dan ulamaks pun sudah tidak diberi tempat yang sewajarnya kerana Mat Sabu , Khalid Samad dan geng ( bukan gheng lama yang hentam peribadi Kampong man di blog POP tu.Dia hebat tapi tak serious.)

Terserahlah.Kampong man memang tidak pandai politik.Maklumlah baru saja jadi ahli UMNO Januari tahun ini apabila bro Sakmongkol dan Aspan berhijrah ke DAP.Tapi mereka hebat, lama dalam politik dan cari rezeki pun melalui politik dan blogging.

Dari segi all round exposure dan entrepernership dan business ini forte Kamping man .Insyallah yang ini saya mahu tekankan kepada semua orang melayu dan Islam supaya boleh berjaya didunia dania dan insyallah juga di akhirat.Kampong man banyak lagi mahu mempelajari ugama sebenarnya.Lagi banyak belajar rupanya kagi banyak tak tahu.Lagi pun Kampong man dah janji kalaulah PAS baru ni boleh menggantikan UMNO sudah pasti Kampong man berhijrah ke PAS baru.Umur pun dah lanjut khuatir tak sempat kot dengan KECELARUAN tiga parti Pakatan Rakyat yang mempunyai tiga ideologi berbeza ni.Will it work at all ?.Mungkin, we give them the benefit of the doubt.Tak cuba tak tahu, tak kenal tak cinta mah...
Nothing is impossible kan?

Keputusan PRU 13 yang getir nanti (After CNY mengikut bomoh kampong saya dan pakar Feng Sui di Bangsar) akan memberi satu petanda baru berubah atau tidak bagi rakyat Malaysia yang diharap akan lebih bersepadu demi rakyat dan negara yang kita semua cinta.Mintak mintak bior ler gitu..kata demer dari Perak.Cheers.., no worries .

Anonymous said...

Kalau melayu kalau beragama jangan mengikut
Parti tapi ikut
ALQURAN DAN SUNNAH

INSYALLAH SELAMAT DUNIA DAN AKHIRAT

Persoalan Sekarang Ini Parti Mana Yang
Mengikut ALQURAN DAN SUNNAH

PAS
UMNO
PKR
DAP

Parti mana yang merosakkan
Skandal
Judi
Fitnah
Rasuah
Tolak HUDUD
Pembunuhan
Tak Adil
Sebat Tanah Melayu
Kroni
Kaya Tak Tentu Hala
Melayu Hancur
Zina
Dan Banyak Lagi


Fikirkan sendiri
Tidak payahlah jadi budak sastera, dengan
ayat Dan bunga-bunga
Anak muda sekarang berkelulusan tinggi,
profesional dan berkemahiran tinggi.

Anonymous said...

Ustaz keria

anon , 2012 7:14 PM,1. berdalilkan pandangan Yusof qardawi yag tidak faham situasi di malaysia adalah pandangan yang DANGKAL.. seperti kes Anwar menipu yusof qardawi kemudian jaja namanya...
2. Mengapa Ustaz nasha minta pPAS tengok semula tAHALUF SUYASI pas dan mengganggap Karpal singh menghina Islam.
3. Tipikal pemikiran PAS- Umno boleh buat mengapa kami tak boleh buat... umno boleh bertahaluf mengapa kami tak boleh... inilah minda kelas rendah anon walaupun dia 'beragama'...
4. penentang PAS andalah umno- tipikal pemikiran PAS.. musuh kami hanyalah UMNO dunia dan akhirat, DAP lebih baik dari UMNO...
5. nak tau syarat tahaluf baca ulasa n US Abdullah ZAIK ISMA.. dia puan ada ambil pandangan yusof qardawi. sumber PAS, s.u dewan ulama us KAiruddin aman ghazali, dan su politik nik aziz us fadli... bezakan... janagn berfikir dalam kotak...
6. jangan taksub sangat study sikit dan buat kajian... orang politik ni semua boleh janji untung,.
7. sebab itulah ustaz pas dah moyok... tak kekuatan ilmiyah nak di bandingkan dengan ustaz yang berfikir luar otak parti

Anonymous said...

Anon 9:53,

Marah nampak ! .kalau ko tu professional dan bepelajaran tinggi mestilah ada sense of humour lah.Ambik Pahang jadi tangan PAS dulu baru boleh cakap tapi habok pun tak der Pas di Pahang ni.Podah...

Anonymous said...

Tahniah dan syabas Kampung Man (KM)kerana sdr dah berjaya mejadi ahli UMNO. Selamat berjaya. Kalau boleh sdr pulanglah ke kampung...jgn asyik duduk diTaman Tun shj. Itu tak real...yg real, sdr lihat apa yg berlaku sebenarnya di pkt UMNO Bhg. Yg pasti sdr akan dpt bertemu dgn ramai jenis2 plakon dan berbagai jenis mat, diantaranya ada 'mat projek', 'mat ampu' dan ada 'mat laga'. Semuanya hebat2 berlaka...dan semakin terserlah apabila menjelang PRU13 ini.

Aku cakap bukan apa sebab aku tau semua ni...aku pernnah jadi ahli Umno, Ketua Cawangan UMNO (8tn), Pengerusi Tetap Cawangan, malah selama 5 Tahun menjadi AJK pemuda BHG.

Suatu perkara yg KM kena AWAS ialah peranan Mat2 ini...kerja dia melagakan antara Ketua dgn Tim Ketua disemua peringkat. Merekajuga menjadi penSapu segala peluang yg ada..Kalau kat Phg setelah balak dah habis ditebang, sekarang mula beralih kepada bilih besi...malah tanah reserve kubur pun mereka sapu. KM boleh tanya En Wan pasal org kanan Wanita J'tut menyau tanah reserve kubur...

Anonymous said...

Sdr KM,

Aku pelik sikit mengapa sdr tak memilih PAS sedangkan sdr orang baik...Jarang aku jumpa orang orang baik dan orang nak jadi baik menyertai UMNO. Aku dapat tau, berdasarkan berita terkini bekas KPN pun dah nak join PAS malah ramai bekas Ketua S/u kementerian, bekas2 pegawai PTD dan Bekas Eksekutif Kanan yg menyertai PAS..

Yg meninggalkan PAS cuma mereka2 yg masih ketagih dgn kerja2 'tak sihat'. Atau, mereka yg kepingan nak jadi MB atau Menteri karbinet tetapi tak dapat...

Sekali lagi saya ucapkan tahniah kpd sdr, agar sdr berjaya mengIslamkan UMNO...mengIslamkan TV3 dan mengIslamkan semua Institusi...

Anonymous said...

UMNO memang tak baik, tapi senario selepas PRU 12, bila PAs hanya jadi KELDAI TUNGGANgAN DAP, senjata cina nak serang melayu, DAKWAH politik BENGAP PAS dalam menghadapi saudara sesama ISLAM hingga sanggup katakan golongan musyrik, tak basuh jubur lebih baik daripada org umno yg solat, maka wajib memangkah UMNO atas keadah AKhaF dArArAin iaitu memilih MUDHARAT YG LEBIH RINGAN... memang dah ada riak orang2 PAS yang akan boikot mengundi PAS PRU 13 ini...

UNDI PAS UNDI = CINA aka SOROS YAHUDI

Anonymous said...

Anon 2:34PM,
PAS bekerjasama dgn DAP dikatakan 'MUDARAT BESAR'. Bagaimana pula dgn UMNO yg bersatu dgn MCA yg terang2an memperlekeh hukum Hudud serta dgn PBS yg jelas parti orang Kristian hanya dikira 'MUDARAT KECIL'. Sepatutnya mengikut kiraan matematik, PAS dan UMNO ini seri.

Oleh kerana berkedudukan seri maka untuk memilih sama ada PAS atau UMNO kenalah tengok benda2 lain...

Cuba perhatikan perkara2 buruk yg UMNO buat tetapi PAS tak buat:-
(1) Penyalahgunaan kuasa - contoh; skandal PKFZ (jual tanah org Melayu kpd Kuala Dimensi-MCA pada harga murah kemudian KD jual tanah ini kpd LPK pada harga berlipat ganda)

(2) Buat yg maaruf tapi dalam masa yg sama promosi perkara2 mungkar - contoh; lihat TV3 vs Tv hijrah

(3) Ramai pemimpin UMNO yg kena sabit kes rasuah. Contoh; Bekas2 MB Selangor, KM Melaka, Bekas MB NS

(4) Kronisme menjadi perkara biasa dalam UMNO - lihat penganugerahan projek IPP, MRT dan banyak lagi.

(5) Orang UMNO mudah menjadi kaya dan mudah mendapat lesen kelas A - dalam tempoh 1 penggal menjadi ADUN atau MP atau Esco atau Menteri...banyak harta yg kadang kala tak masuk akal berjaya dikumpul.

(6) Bla, bla, bla....sampai tak terkira termasuk kes 'membunuh' pesaing politik.

Takkan anon buta hati dan gagal untuk menilai ini semua.

Kampong man said...

Salam semua,

Terima kasih kerana menghormati keputusan Kampong man menjadi ahli UMNO bagaimana juga bro KM saudara Aspan dan Sakmongkol memilih ideologi DAP.Ketiganya orang melayu Islam.Ia tidak mungkin membuat kita kurang Islam.Lagipun tak baik tuduh orang bukan PAS macam macam dan ramai rakan rakan KM yang bawak teksi/ lorri dan Professor, intellectuals juga ahli UMNO bagitu rakan alumini old boy STAROBA Dato ' Fauzi Ketua Polis Bahagian Jenayah menjadi ahli PAS tetapi kami kawan baik dan kawan baik kampong man di Taman Tun juga ahli PAS tegar jugakawan baik tapi tak suka DSAI.Jangan hairan dengan pilihan ideologi politik.Yang penting kita sama sama bangunkan Islam dan kita bersaudara.Ok ?

Kampong man faham ramai kawan KM menggunakan anon diblog wan dan dari penulisan kita tahu mereka.Tak percaya tanya anon 5.05 .Bunyi macam bat8/mat pendang sahaja kerana beliau ni juga orang baik yang suka menonjolkan UMNO baru tapi sayanfkan bro Aspan dan Sakmongkol walaupun mereka berdua memilih DAP.Kampong man juga yang kena belasah.Tak adil lah dia orang (bukan korang !!) ni kan ?

Dari segi pengalaman management, intellectual dan overall exposure Kampong man layak menjadi menteri tidak tidak pun Ketua menteri Melaka(KM orang melaka) tetapi KM lebih suka berbakti diluar politik kepada bangsa dan ugama.

@ Kampong man tak duduk di Taman Tun cuma minm teh dengan Aspan sahaja di kedai mamak di Taman Tun.Harun Din dan Yudof Noor dan Mawi jiran saya tau ssshhh....
Salam hormat semua.



Anonymous said...

Sahabat ku KM,

Mat Periba tak percaya orang baik dan cerdik macam KM boleh menjadi ahli UMNO. Sebenarnya Mat Periba percya, KM tengah mencari 'sesuatu' dalam UMNO...

Wahai KM, apa yg KM cari ini tak akan berjumpa dalam UMNO sebaliknya ada dalam PAS. Mat Periba percaya KM akan mengikut jejak langkah MaT Periba tak bertahan lama dalam UMNO... tunggulah selepas PRU13 nanti.

Mat Periba sentiasa mendoakan agar KM dan kekawan yg menjadi penyokong tegar UMNO boleh berubah hati. Mat Periba tak suruh join PKR atau DAP...yg Mat Periba harapkan, sokonglah PAS agar PAS menjadi kuat berbanding parti2 sukular dalam PR...

Mat Periba

Anonymous said...

Kampongman,

UMNO yang ditubuhkan oleh maahathir dalam tahun 1988 dari segi undang-undang i.e. akta Pertubuhan 1966 tetap tercatat sebagai "UMNO BARU".

No matter macamanapun sdra cuba spin cuba putar, fakta perundangan tetap mengatakan UMNO Mahathir dikenali sebagai "UMNO BARU". UMNO dan UMNO BARU adalah 2 buah entiti yang berbeza dan tidak ada kaitan antara satu sama lain dimata undang-undang negara.
Are you trying to dispute the LAW, my fren.

Persoalan yang paling penting dan relevan yang harus dijawab ialah MENGAPA UMNO BARU TERUS MALU MENGGUNAKAN NAMA SEBENARNYA . SEBALIKNYA TELAH MENGGUNAKAN NAMA PARTI YANG TELAH DIBATALKAN PENDAFTARANNYA DALAM TAHUN 1987?

DARI SEGIUNDANG-UNDANG, MENGGUNAKAN NAMA PERTUBUHAN LAIN YANG TIDAK KENA MENGENA ADALAH SATU KESALAHAN DI BAWAH UNDANG-UNDANG TERBABIT.

PAS Baru bukan legal entity sebagaimana UMNO BARU. Sejak memasuki Sabah, UMNO Baru telah menjadi PARTI BUMIPUTRA SEPERTI PARTI PBB, parti Taib mahmud.

Pindaan kepada syarat keahlian dimana keahlian UMNO BARU DIBUKA KEPADA SEMUA BUMIPUTRA TAK KIRA MELAYU ATAU TIDAK, TAK KIRA ISLAM ATAU TIDAK - TELAH DILULUSKAN OLEH PENDAFTAR PERTUBUHAN. JADI STATUS UMNO BARU SEBAGAI PARTI BUMIPUTRA SEPERTI PBB ADALAH LEGAL DAN SAH DISISI UNDANG-UNDANG!

Jadi, legaly serangan sdra kepada PAS tidak lebih dari serangan politik semata-mata dari sebuah parti bumiputra seperti PBB. Serangan sdra samalah seperti serangan Chua Soi Lek. Serangan sdra, PBB atau MCA tidak mempunyai kredibiliti sreangan UMNO lama yang telah mati.

Thats facts my dear brother, kampongman!

Lets we all take heed daripada permainan bolasepak. Pertahan yang terbaik ialah dengan menyerang. Tetapi terlalu taksub menyerang, lebih-lebih lagi menyerang dengan membabi buta, will wreck your defence! A well excuted counter attack will punish your team miserably each time.

Anon 5:05

p/s: I skip pasal S46 join balik UMNO baru lah....

Anonymous said...

Kampongman,

UMNO yang ditubuhkan oleh maahathir dalam tahun 1988 dari segi undang-undang i.e. akta Pertubuhan 1966 tetap tercatat sebagai "UMNO BARU".

No matter macamanapun sdra cuba spin cuba putar, fakta perundangan tetap mengatakan UMNO Mahathir dikenali sebagai "UMNO BARU". UMNO dan UMNO BARU adalah 2 buah entiti yang berbeza dan tidak ada kaitan antara satu sama lain dimata undang-undang negara.
Are you trying to dispute the LAW, my fren.

Persoalan yang paling penting dan relevan yang harus dijawab ialah MENGAPA UMNO BARU TERUS MALU MENGGUNAKAN NAMA SEBENARNYA . SEBALIKNYA TELAH MENGGUNAKAN NAMA PARTI YANG TELAH DIBATALKAN PENDAFTARANNYA DALAM TAHUN 1987?

DARI SEGIUNDANG-UNDANG, MENGGUNAKAN NAMA PERTUBUHAN LAIN YANG TIDAK KENA MENGENA ADALAH SATU KESALAHAN DI BAWAH UNDANG-UNDANG TERBABIT.

PAS Baru bukan legal entity sebagaimana UMNO BARU. Sejak memasuki Sabah, UMNO Baru telah menjadi PARTI BUMIPUTRA SEPERTI PARTI PBB, parti Taib mahmud.

Pindaan kepada syarat keahlian dimana keahlian UMNO BARU DIBUKA KEPADA SEMUA BUMIPUTRA TAK KIRA MELAYU ATAU TIDAK, TAK KIRA ISLAM ATAU TIDAK - TELAH DILULUSKAN OLEH PENDAFTAR PERTUBUHAN. JADI STATUS UMNO BARU SEBAGAI PARTI BUMIPUTRA SEPERTI PBB ADALAH LEGAL DAN SAH DISISI UNDANG-UNDANG!

Jadi, legaly serangan sdra kepada PAS tidak lebih dari serangan politik semata-mata dari sebuah parti bumiputra seperti PBB. Serangan sdra samalah seperti serangan Chua Soi Lek. Serangan sdra, PBB atau MCA tidak mempunyai kredibiliti sreangan UMNO lama yang telah mati.

Thats facts my dear brother, kampongman!

Lets we all take heed daripada permainan bolasepak. Pertahan yang terbaik ialah dengan menyerang. Tetapi terlalu taksub menyerang, lebih-lebih lagi menyerang dengan membabi buta, will wreck your defence! A well excuted counter attack will punish your team miserably each time.

Anon 5:05

p/s: I skip pasal S46 join balik UMNO baru lah....

Kampong man said...

Salam Mat Periba,

Kampong man tidak mahu mencari apa apa pun dalam UMNO dan PAS cuma mahu memperbaiki UMNO dengan contoh yang baik.Tolong baca pendirian saya dalam Pirates of Putrajaya dan ada saya menceritakan isu corruption, overly dependent on politics supaya politicians boleh buka mata tanpa politik pun kita boleh membangunkan ummah dan saya kira Tuan Periba pun masih muda lagi dari saya.Kerana tidak ramai rskan rakan KM yang berminat berbalas pantun dalam isu politik.Kampong man mempunyai pendirian sendiri dalam isu politik.PAS harus buktikan yang parti adalah pilihan majoriti dan tinggslkan DAP dan duduk semula dengan UMNO bermuzakarah.Siapa pulak kita ahli biada yang sikit pun tidak ada berkepentingan pada kedudukan dalsm politik baik UMNO dan PAS.Kalau tuan diKL kita boleh jumpa dan mengenali satu sama lain.Mungkin KM boleh belajar sesuatu dari anak muda. Tak jadi masaalah pada KM.I am open.

WZWH ni saya minat kerana my other half ada belajar di Dundee University mengikuti kursus Architecture MSc (Part 2) Architecture.
Masa tu WZWH belum masok tadika lagi.Do you get the drift ?

Anonymous said...

Kampongman,

Who am l is not important. Saya menghormati sdra baik sebagai individu, ahli UMNO baru dan sebagai seorang profesional melayu yang berjaya.

Kita di maya WZWH hanya berbicara, berhujah, berselisih pendapat pada pandangan yang ditulis disini, malah ada perkara-perkara yang saya bersetuju dan menyokong kuat pandangan sdra.

Berbeda pendapat adalah salah satu yang baik juga. Tiada 2 manusia yang sama serba serbi. Itulah hebatnya Allah dalam penciptaanNya.

yang ingin ditekankan disini, adalah akhlak berbahas, berbeda penghujahan. Ia bukan soal siapa memang atau siapa kalah. Juga bukan soal pandangan aku sahaja yang betul.

Jika kita jaga akhlak, tidak timbul soal menggunakan bahasa kesat, mencarut dsbnya.

Saya mempunyai sikap yang terbuka. Jika saya salah, saya akui saya silap. Jika saya silap, maka saya silaplah. tetapi dalam masa yang sama saya belajar dan mendapat pengetahuan apa yang betul.

Kebenaran itu adalah hakiki walaupun kadang-kadang pahit. Begitu juga kepalsuan, walaupun begitu manis dan enak.

salam ukhwah buat semua

anon 5:05

Kampong man said...

Salam Anon 5:05,

Legally tuan sangat betul sekali .Itu semua satu Malaya , Sabah dan Sarawak tahu.Tak perlu pencerahan lagi.Tuan ada hak hendak panggil apa pun cuma lebih cantik kita overdoing it sedangkan perjuangan dan roh yang sama.Kampong man dan sesiapa juga boleh namakan PAS baru atas dasar perjuangan Islam pada kebajikan.Tak ada salahnya pun.Kadang kadang yang pro kerajaan terlalu beremosi memanggil Pas hamPAS dan DAP pula DAPig.Itu sudah tidak baik.Kalau begitu Anon 5;05 berhak menggunakan UMNO baru. Tak ada hal if that makes you happy.Have a good day .

@ anon 5:05 ,
Ceritalah sikit anon dalam industri apa ? Cerita politik saja tidak berapa healthy.Life is not about politics alone right ?.

Anonymous said...

pembetulan:

"Jadi, legaly serangan sdra kepada PAS tidak lebih dari serangan politik semata-mata dari sebuah parti bumiputra seperti PBB. "

sepatutunya dibaca,

Jadi, politically serangan sdra kepada PAS tidak lebih dari serangan politik semata-mata dari sebuah parti bumiputra seperti PBB."

Anon 5:05

Anonymous said...

Kampongman,


am a PE and Chartered Engineer( MICE) in Civil, has a small consulting business interest here and in red dot,down south.

Am proud to be malay and muslim. Am partyless but strong advocate of truth. An amateur student of history:d

Salam perkenalan:d

anon 5:05

Kampong man said...

Pembetulan,
...lebih cantik kita TIDAK overdong it..


Anonymous said...

Kampongman,

"Kalau begitu Anon 5;05 berhak menggunakan UMNO baru"

sahabat, ini bukan hak sesiapa atau pilihan sendiri(personal preference). Ia adalah perkara yang ditetapkan oleh undang-undang.

Whats legal is legal.Legality in the eye of law is a law that has to be accepted. Its not about personal preference.

My fren...just cut out the spinning will u:d....and as you said ".lebih cantik kita TIDAK overdong it." wink...wink!

Anon 5:05

Kampong man said...

Salam semua dan anon 5:o5;

This is good we have professional people enjoying WZWH blog contributing for the good of ummah .Cuma pendekatan kearah destinasinya sahaja yang lain.

Sambil driving into KL today sambil bercerita dengan spouse (She is twice a cancer survivor) berkenaan dengan kemalangan concrete slab yang runtuh di Shah Alam section 7 berhadapan UITM banglo yang diubahsuai yang melibatkan kematian dan ada yang juga terperangkap .

We were discussing about the possible structural failures which should not have happened if that dedign is based on good engineering practises and principles.Suspect ignorance on workers part and lack of site supervision that cause the slab to fall.This requires investigations as our code of practise on such design are stringent .Structural designer can throw light, anyone ?

Anon 5;0, Human factors( Errors) ? Shoddy workmanship ? Other possibilities ?

@ Essentially, one has to a have a stand on political preference that works for the nation for the long term. There are many reasons why i choose to be behind UMNO/BN but not PR.Somehow UMNO has been the whole family preference since the struggle against Malayan Union in the 40's.The whole district of Alor Gajah is for UMNO nothing else unlike Kota Baru which is always PAS.Same for Pahang always UMNO.There is no real need for spinning really.Oncr thr majority has decided ee need to move on.

Jasa UMNO pada Km memberi peluang belajar tidak dapat dibayar dengan duit. Setuju yang salah kita perbaiki.As a whole UMNO masih yang terbaik .Perpecahan Melayu tidak menguntungkan bangsanya. Lepas PRU 13 kita fokus pada penambahbaikan dan perpaduan Melayu. Salam.

Anonymous said...

Kampongman,

Political preference is not a sin, in fact it is a right of association guaranteed by and t is entrenched in the constitution. Nobody is and should be denied of his/her constitutional rights.

what am trying to highlight by engaging you and others from both sides of the spectrum is, politic is not a religion. There has to be a a certain degree of decency of engagement between the parties vying for political supports of the people.

Not that l sided ur opposing party wholesomely, but trying to bring certain degree of soberity in arguing ones political platform. Just say,l offer my hands temporarily to a side that is being barrage with continous bombardment of no hold barred attacks. I do wolloped ur opposing side for similar acts, but seldom la...hahaha.

I detest anything excessive beyond sanity. Hey....we are not at war or in competition to win the love and affection of the most beautiful lady in world since eve,where everything is fair. Its just politic.

The way we malays indulge in politic are horrifying beyond comprehension of any sane man. Its politic of destruction, a politic of zero sum, to some.

so its up to people like us that to bring soberity and sanity to our fellow malays when come to politic.

Btw, what l wrote about the present UMNO Baru i.e post entry to Sabah are true and facts, both historically and legally. Just ponder about it if you have time wif with an open mind and truthfully to oneself.

I too indebted to UMNO but not to one created by Mahathir. I too have my reasons and quite sure and comfortable with my facts as you are with urs.

am partyless. I do agree with a few of Bn policies and l also disagree with some of Pakatan.

Anon 5:05

Kampong man said...

Salam Anon 5:05,
E
Now that i know your mind and inclination as being PARTYLESS it will be a lot easier for me to underdstand your thought and engaging you with certain issues .I have been bashed many times in various blogs that i participated.In WZWH and POP one has this unique freedom to express oneself without your comment being deleted other political blogs like Sakmongkol and Aspan i will have to write musics into their ears else no way i can be heard.

This is the first time i met someone as being partyless but i do sense that you are more of PAS than UMNO.Having ruled the country for 55 years UMNO / BN is doing fine i thought .Surely, one can find many faults and hence the tide for the so call CHANGE but the PR very well know that it is NOT easily achievable for now looking at the WEAK opposition pack of three conflicting ideologies tryinh hard to gell to be confortable especially of DAP and PAS who are always at logger head, issshhh.....Kampong man has to do his part as not to allow this weak coalition to wreck this nation of its success it has achieved this far .It is a shame our malay folks are overly engrossed in politics like life and death for them when our chinese counterpart are working hard for their businesses and chldren education as BIG priorities.The results are what you see today Malays are being left very far behind economically in most areas.UMNO and Tun can only do so much.The rest we have to believe on our ability to survive for the family and generation too.Makan gaji is not good enough.Business is the wsy forward.Tbid wr must get into our malays mind.

They dont like me for saying thank you to Tun's effort and yet they are politically dependent to live via politics to achieve richness WITHOUT real work splashing big houses and cars but are mostly DUMB .You see them not contributing good ideas in parliament .Even if there is it will be a very well prepared texts done by others not them.See, what education ,widely read and open minded person can do to engage in productive and useful discussion.It is not really happening here in Malaysia i am afraid for now unlike in the west lke UK.I have lived and work there long to see this that they dont see and yet see myself as good malay and muslim(Kalau i tak puji diri sendiri siapa yang nak puji haha..) ,just kidding.

Nice to know you and your mind and let us do what we can to change our malays mind, the PARADIGM SHIFT for the good of ummah our way.I do it my way.

I wrote this many times about this man Tun despite all the hatred they have on him because he is a mamak kutty lah bla..bla..bla which i disgree and detest to banish his contributions and legacy by blaming him even in his twillight years he remains my MAN.

"POLITICIANS THINK OF THE NEXT ELECTION, A STATESMAN THINK OF THE NEXT GRNERATION"

Without doubt Mahathir is a STATESMAN , period.

Salam to you and all WZWH reades yang saya hormati.



Anonymous said...

mengapa UMNO merupakn mudharat lebih ringan.

1.UMNO dominan. paS hanya keldai sahaja
2. suara kafir tak kuat. DAP terdiri drpd pemimpin kristian kuat. Konsisten memncerca hudud. Perbalahn karpal n Nasha adalah bukti.. tapi orang PAS masih buta hati.
3. PAS hanya jadikan agam modal politik untuk kuasa. hakikatnya amalan agama dikelantan lebih teruk dari tempat lain.dr MAZA kata dia lebih rela negara sekular daripada PUAK yang mempermainkan agama menjadi pemerintah.
4. jika najib sekular, maka ANWAR adalah PASTI seorang PLURALIS.. ini lagi bahaya.
5. kepincangan dalam kerajaan perlu diperbaiki bukan menukar kepada orang yang memngancam AGAMA..
PAS ; perkuda AGAMA
PKR : PLURALIS
DAP; Anti melayu= anti orang Islam.

UNDI PAS= UNDI CINA= SOROS YAHUDI

Anonymous said...

Kampong Man, tak habis habis pasal mahathir... mind-boggling coming from someone having done postgraduate in the UK and worked there for many years. Pasal respecting you, i am scatting off fast !

Kampong man said...

Salam Anon 11.10,

It is very difficult for me to say bad things of others but i am full of praise for anything good of one's contributions.Guess, i am very kampong kot.Go to Sakmongkol and Aspan 's blog and read their articles and those comments and you will find mind is too mild bro.I have to defend this man here .Furthermore, both Tun and DSAI were my good neighbours once.See, i dont get personal on DSAI advemures and i will not wan to even elaborate his doings takut Fitnah pulak .It is ok if you donot lke Mahathir because there are many loves him too.Just give me a break and everything will be fine dude.Salam bro.

Anonymous said...

Anon 10:59AM,

Terima kasih kerana response kpd hujahan saya.

Anon, perbincngan kita berkaitan soal PAS atau UMNO, bukan soal PKR atau DAP atau bukan juga soal Anwar atau Karpal Singh. Saya secara konsisten menyatakan PAS jauh lebih baik vs UMNO. Kita ambil contoh mudah sahaja. Cuba kita lihat kehidupan peribadi pemimpin2 PAS, secara ikhlas saya katakan, kehidupan beragama pimpinan PAS boleh dikatakan mereka rata2 jauh lebih baik...lihat batang tubuh pemimpin PAS dan anak isteri mereka. Walau pun ada kekurangan namun mereka ditarbiah secara baik. Mereka hidup dalam lingkungan beragama. Anak2 mereka merupakan pejuang2 agama malah yg pasti tiada kamus 'karaok' atau 'dangdut' dalah pengisian malamnya. Berbeza dgn anak isteri rakan2 kita sebelah sana...Mereka (kebanyakkannya) ada kereta mewah, tergolong dikalangan orang terkaya di M'sia, ahli kelab2 eksesusif yg hebat2...suka bercuti dipulau2.

Anon, jika ada kesilapan PAS...biasalah sebab ia parti orang 'baik2' mudah dilihat keburukaknnya jika melakukan sedikit kesilapan, tapi dgn melevelkan PAS sebagai parti ajaran sesat atau bersengkokol dgn yahudi...ini keterlaluan. Jangan bagitu. Ingat akan kemurkaan allah SWT.





Anonymous said...

Salam 4 all,

Suka saya mecelah dalam isu yang dibincang,iaitu"Tahaluf Siyasi"yg
dibuat antara PAS,PKR dan DAP.

Saya dapati,perbincang tidak menjurus kapada hal sebenar.Sebab itu didapati yang menyokong dan yang
menentang berbincang tampa banyak kpd
yang tidak berkaitan.Mungkin tidak
faham semangat "Tahaluf Siyasi" yang diharuskan oleh ISLAM.

Saya cadangkan kapada yang menyokong ,sila perjelaskan perkara2 berikut;

1.Sejak bilakan "Tahaluf Siyasi"
diamalkan ,zaman Nabi?Zaman
sahabat empat? dan beri contoh
dengan jelas,,,,,

2.Haruskah "Tahaluf Siyasi" jika
nampak jelas memabawa kapada
kerugian yang amat sangat kapada
seluruh umat Islam dalam kontik
Negara Malaysia,,,,

3.Jika "Tahaluf Siyasi" sekarang
terlalu banyak merugikan PAS
hingga terpaksa menggadaikan
teras perjungan,,,,,adakan ini
wajib diteruskan,atau haram
diteruskan ?,,,,,.Saya berharap
berilah jawapan yang jelas,
jujur berdasarkan ilmu dan
jangan emosi kerpatian......

Saya sangat takut berlaku "Tahaluf
Siyasi" seperti berlaku antara indok PKM dengan Rejmen ke;10 PKM
yang semua angotanya Melayu Islam.,,.Bayangkan jika sekiranya
PKM dapat memerentah,bolehkan satu
rejemen yang dikuasai Melayu Islam
memerentah 9 rajmen yang dikuasai
oleh semua Cina,,,,mustahi...
Saudara semua renongkan ya......

Ana masih toyong,saya harap tuan2
jangan toyong ya,,,,,.

Gasing Toyong,,tk.

Anonymous said...

Gasing Toyong,

Kita sememangnya patut tidak bersetuju dgn PKM dan patut marah kepada tentera Jepun kerana cuba menguasai serta menggangu gugat kententeram hidup kita.

Namun, kita jangan sampai tidak nampak kejahatan orang putih berbangsa British...memuja Sir Hendry Gurney dgn mengabadikan nama beliau disalah sebuah jalan utama diKL... mengutuk PKM kerana berjaya membunuh wakil British ini.

Jangan doble standard.

Jika kamu tidak bersetuju dgn PAS kerana bertahaluf syasi dgn DAP malah mempertikaikan ijtihad para' ulama PAS ini, mengapa pula kamu menyokong 'gila' tahaluf syiasi UMNO dgn MCA malah dgn PBS parti Kristian Sabah itu. Mana hujah kamu...kan para Salaf (sahabat, tabit, tabi'in) tidak pernah melakukannya??.

Hujah kita biar mantap...hujah biralah berdasarkan displin ilmu Islam...meletakkan kebenaran dihadapan.

Mat Periba

Anonymous said...

En Gasing Toyong,

Tolong baca artikel ini:http://kias.edu.my/tahalufsiasi08.htm

Sukran.

Anonymous said...

Salam 4 all,

Terima kasin sudara Mat Periba keran sudi ulasan kapada komen saya .

Jelas saudara tidak menjawab persolaan yang saya bawak, malah nampak sangat sangat terlalu emosi
dan mencabar saya membawa contoh serta hujuh membenarkan Umno bertahaluf sIyasi dengan lain2pati,,,

Kita imbau kembali senareo politi
Malaysia sebelum merdeka,dan kenapa UMNO berkerjasama dengan MCA dan MIC,,,,parti di Sabah dan
Sarawak,,,,ok..UMNO menerima sebab
berikut;

1.Semua parti2 menerima Islam Agama Persekutuan.
2.Hak istemewa Melayu dan Bumiputra...
3.Kedaulatan Raja2 Melayu.
4.Bahasa Melayu ,bahasa Melayu bahasa Kebangsaan Malaysia.

Sejak dari dahulu lagi DAP tidak
menerima 4 perkara diatas dan telah
menjalankan politik perkauman yang melampau hingga berlakunya terjidi
13 Mei 1969,,,,.Ekorn daripada itu
Tun Razak UMNO/PEIKATAN bersama dgn Dato'Asri telah bersetuju kerjasama ataupun"Tahaluf Siyasi"
untuk menguatkan Melayu Islam dan Bumiputra di Sabah dan Sarawak .Ini tidak bercangah dengan
kaedah Fikh atau Syarit Islam,keran mengikut kaedah Fikah
kesalamatan Semua didahulukan drp
kolompok....ok.

Saya bagi contoh bagimana Nabi Muhamad melakukan "Tahaluf Siyasi"
dengan dengan orang2 Madinah yang
telah memeluk Islam dipingir Mekah
sehinggakan berlakunya peristiwa
hijjerah, dan bagaiman Nabi Muhamad Swa melakukan "Tahaluf Siyasi" dengan ketua puak ,termasuk
puak2 Yahudi....semuanya jelas tidak merugikan Islam dan jauh sekali drp menggugat akidah......
Jeles sekali Nabi Mengketuai bukan
mengikut telunjuk.....ok.

Apa yang berlaku sekarang PAS sebagi pengikut yang sangat merugikan.Cuba anda lihat Pemuda
Amal PAS yang merempuh sekatan Polis di Dataran Merdeka dulu,mana
pemuda DAP? ,dikapong saya ada seorang yang terlibat ,dah kena buang kerja,,,,saya nampak orang
orang UMNO yang tolong,sebab saudara,,,sian anak bini dia nak
soru,,,,.Ustaz PAS datang cakap disuru kami,,,biasalah berjung kerana Allah,,,lepas ceramah terima
pulus,,,balik...Sebab itulah Ustaz
Nasaruddin,Dato'Harun Din merajuk dan banyak lagi tokoh2 PAS yang diam membisu sekarang...keran
meluat dengan cara politi yang diamalkan sebahagin pemimpin PAS
sekarang....

Saya tak puja orang puteh,tapai sa ya sangat benci dgn komenis,sebah
komenis tidak ada agama dan tidak mengaku ujudnya Allah dan merekalah banyak bunuh kelurga saya dulu,kebetulan pulak mereka ini 90 peratus Cina.Ketua PKM
Ching Ping,Cina idola DAP dan Mat
Sabu 121.....Megah sangat dengan
bunuh orang puteh,cuba anda semak
macam mana Mat Besut Ulu Tembeling
bunuh orang puteh dalam sungai Sat,bukan sorang ramai ,tak pakai
senapang pun...cuba tanya cucucicit Pendikar Sulaiman...baru
anda tahu...

Tak sangka Mat Periba sayang dan
sempati dengan Komenis,,,,hati
kecil ana rasa dia ni berasal drp
Kg;Periba ....ana tahu anta siapa
......

Ana masih toyong,rasa nak berserban
dibuntut,supaya hilang toyong ana..

Gasing Toyong tk.

Anonymous said...

En Gasing Toyong,

Mat Periba mengambil nama Periba kerana bersempati dgn peduduk (yg ada pertalian darah dgn keluarga Wan Tembeling termasuk Wan Zurik) disitu yg telah berpindah randah akibat ketiadaan kemudahan asas. Sepatutnya kg ini tidak didiskriminasi memandangkan mereka antara orang2 yg berada di'barisan hadapan' bagi memerangi kumpulan pengganas PKM yg diketuai Wan Ali (waris kpd En Wan Zurik).

Ke 2, simpati dan sedih kerana tanah Temin (tanah ladang sawit mini seluas 566 ekar) yg sepatutnya menjadi milik mereka telah bertukar tangan kpd Mr Goh kerana wujudnya tahaluf syasi antara beliau dgn pimpinan UMNO J'tut.

Dgn penjelasan diatas, diharap seleps ini, eloklah Gasing Toyong mengarahkan 'tuan anda' agar menukar cara melontar, agar anda dapat berputar mengikut graviti yg betul dan tidak berlaku toyong... Selalunya kalau mengikut sunatullah gasing yg begputar secara toyong akan cepat mati. Maaf, gurau saja Hj...ana pun tau siapa enta. He3x

Anonymous said...


Assaalamualaikum
artikel ini:http://kias.edu.my/tahalufsiasi08.htm SANGAT RAPUH HUJAHNYA jika nak di bandingkan dengan kajian yang dilakukan oleh pakar FIQH DAKWAH muhammad Rasyid ini. sila terjemahan $ siri ini.. dan banyak lagi artikel Abdullah Zaik ISMA; ia ada 4 siri dan tolong bandingkan
http://www.ismaweb.net/v4/2011/07/tahaluf-siyasi-hukum-syarat-menurut-muhamad-ahmad-rasyid-bhg-2/

UNDI PAS + UNDI CINA+ SOROS YAHUDI

Anonymous said...

Betul orang PAS baik2.. tetapi bukan hujah untuk mereka baik dalam berpolitik.. tiada kaitan kewarakan dengan politik. warak untuk diri sendiri tetapi bijak berpolitik adalah untuk agama dab bangsa. orang PAS memang WARAK dari UMNO secara UMUM tetapi orang PAS LEMAH n LEMBAB dalam politik... lambat menghidu perncangan MUSUH kafir DAP dan PLURALIS ANWAR... dalam pakatan PAS hanyalah seperti melukut ditepi gantang...
UMNO memang ada masalah MORAL tetapi mereka berjaya mengawal ORANG KAFIR.. seperti MCA . orang cina setuju dengan kepimpinan MELAYU ISLAM.. tetapi belum menang lagi PAS terpaksa menerima PLURALIS ANWAR esbagai PM..

tahaluf siyasi UMNO menguatkan melayu ISLAM kerana mereka DOMINAN.. dah tu mengapa dahulu kamu ludah dengan kata kafir dengan tahaluf ini sekarang PAS jilat semula??? sedang tahaluf dalam pakatan adalah songsang dari kaedah ISLAM??

UNDI PAS = UNDI CINA = SOROS YAHUDI

Anonymous said...

Sahabat2 sekelian,

"Memahami POLITIK kena banyak melihat apa yg tersirat drp apa yg tersurat".

Semua orang tahu, kerja PAS adalah untuk menumbangkan UMNO memandangkan parti UMNO merupakan sebuah parti nasionalis sekular, selain berkewajipan memberhentikan kemudaratan yg dibawa UMNO melalui amalan salah guna kuasa, rasuah, kronisme serta urus tadbir negara yg tidak cekap.

Dalam kontek sekarang, untuk mempastikan missi PAS berjaya, PAS tiada pilihan lain melainkan bererjasama dgn DAP. Kerjasama ini tidak boleh dilihat sebagai kerjasama/tahaluf semata2 tetapi lebih kpd 'helah politik' bagi mendapatkan sokongan orang Cina dalam PRU.

Boleh atau tidak PAS menjadi dominan dalam PR?
Japannya yer. Sebabnya, jika orang Melayu 'bulat hati' utk menyokong PAS, pastinya PAS menjadi dominan dalam Pakatan memandangkan PAS bertanding dihampir kesemua kawasan UMNO (vs DAP bertanding hanya 60 kerusi). Jika UMNO kalah bermakna PAS menang. Dalam hal ini semua penyokong UMNO yg merjiwa murni termasuk Gasing Toyong dan Kampung Man sepatutnya bersama2 menyokong dan mengundi PAS jika hujah dominan menjadi sebab mengapa anda menolak tahaluf syiasi PAS-DAP.

Setelah PAS berjaya membentuk kerajaan dgn PAS menjadi parti dominan dalam kerajaan baru, maka soal tahaluf syiasi sudah tidak timbul...PAS boleh menentukan hala tujunya sendiri. Jika DAP sudah tidak bersetuju dgn persepakatan sebelumnya, mereka boleh membuat pilihan sama ada mahu terus bekerjasama atau sebaliknya. Bagi menguatkan kerajaan yg diterajui PAS maka tiba pula giliran UMNO utk bersama2 dgn PAS.

Adakah haram bagi UMNO menolak kerjasama dgn PAS setelah PAS berjaya menerajui kerajaan?
Pada pandangan saya, kalau mengikut hujah Muhammad Rasyid pastinya 'haram mutlak' bagi UMNO mewujudkan tahaluf syasi dgn parti PBS, MCA, MIC atau mana2 parti bukan Islam bagi menumbangkan kerajaan pakatan yg diterajui oleh parti Islam PAS.

Mudah2an strategi PAS, "menembak dua ekor burung punai menggunakan satu peluru" dimakbulkan Allah SWT..ameen.

Anonymous said...

Terlupa, Anon 3:58PM sama dgn Mat Periba

Anonymous said...

Itulah kebodohan pAs dalam teori mereka...
mereka rasa DAP bengap macam mereka...
KITA MENANG DULU, KEMUDIAN KITA PAKSA DAP IKUT KITA.. mereka rasa DAP tak sedar itu semua...ini politik budak tadika.. peribahasa mashur 'tak cina kalau tak menipu, tak india kalau tak mabuk, tak melayu kalau tak berlagak"..
macammana PAS ISLAM nak kuasa PKR n DAP yan tak mau ISLAM??? satu perkara yan PASTI BERNATIJAHKAN KEGAGALAN...
perangai orang PAS mcm ahli kitab YAhudi :
1. Belit hukum Allah.
2. Guna agama untuk dunia
3. Kata orang musyrik lebih baik daripada orang beriman.
pernagai ini ada pd ustaz PAS...

apa yang tuan faham dari hadith" BANTULAH SAUDARA KAMU YANG ZALIM DAN DIZALIMI??
1. SIAPA SAUDARA KAMU
2. MACAMAMAN NAK BANTU UMNO YANG ZALIM?? TUMBANGKAN DAN NAIKKAN PLURALIS DAN Cina???

ALLAH TAKKAN JAYAKA USAHA KAMU YANG MEMPERKUDAKAN AGAMA KERANA GILAKAN KUASA...

UNDI PAS= UNDI CINA =SOROS YAHUDI

Anonymous said...

TOLONG BACA TAHALUF SIYASI AHMAD RASYID..
masalahnya TAHALUF SIYASI PAS sekarang tiada syarat2 yan digariskan ulama
1. mereka lemah.
2. orang kafir tak hormat islam
3. terpaksa akur dengan mungkar ( mempertahankan peerlembangan dalam buku jingga)
BACALAH OMPAS WEHHH

PAS= cina=SOROS

Anonymous said...

Anon 4:34PM,

Oklah Sdr...saya tiak boleh memaksa sdr untuk menyokong PAS kerana sdr telah menetapkan bahawa PAS=Cina=SOROS dan jika mengundi PAS adalah haram.

Saya tetap dgn pendirian saya..semoga Ijtihad saya diterima Allah SWT.

Kampong man said...

Salam saudara semua yang dihormati,

Banyak hujah telah kita perolehi dari perbinchangan dalam isu kerjasama PAS/PR dan juga UMNO/BN.Bagi saya kesimpulannya adalah saperti berikut:

1. Kejasarsama dan muzakarah UMNO dan PAS harus menjadi PRIORITY dan diteruskan salepas PRU 13. Perpecahan Melayu dan ummah tidak akan memberi apa apa kebaikan pada bangsa Melayu dan Islam sekira kita masih mahu memperkasakan ugama dan bangsa sebagai objectif.Puchuk pimpinan parti UMNO dan PAS harus melihat dan cuba memperbaiki keadaan ini kerana nampaknya tiada siapa yang menang dalam pertelingkahan politik begini.
2. Dari segi kekuatan parti BN dan PR semua tahu bahawa dengan rekod memerintah yang terbukti sekian lama berkesan dan berjaya BN dibawah UMNO akan terus releven dan di jangka meneruskan pemerinratahan Negara selepas pilihanraya PRU 13 tanpa ragu.Kita semua ketahui dengan KELEMAHAN pakatan tiga ideologi berbeza dalam PR yang hanya bersatu bagi tujuan pilihanraya sahaja sedangkan dalaman PR masih bertegang leher (at logger head) akan dilihat tidak sesuai bagi negara majmuk (bangsa dan ugama) saperti Malaysia.
3.Idaman PAS bagi melihat Malaysia satu negara Islam saperti Arab Saudi akan di lihatadalah tidak praktikal dan realistik bagi Negara Malaysia atas kedudukan majmuk Negara kita.Ia memerlukan perubahan undang undang dan Perlembagaan Negara yang terang terang menyatakan Islam adalah ugama resmi Malaysia dan ugama lain adalah bebas dipraktikan dan seharusnya sama dihortmati.
4. UMNO dan PAS harus dilihat sebagai parti politik dan BUKAN religion.Apa yang terjadi sekarang adalah UMNO menggunakan politik bagi mengembangkan Islam dan PAS pula menggunakan ugama bagi memperkasakan politik.Ini juga jelas dengan menukarkan perjuangan dari Negara Islam ke Negara KEBAJIKAN seharusnya kita harus secara lojiknya melihat PAS lama bertukar menjadi PAS baru sekira kita menerima puak puak anwarinas/erdogan menguasai PAS yang kini berlaku dalam PAS dan tidak lagi ulamak ulamak.Bertukarnya PAS baru adalah semata mata demi ABU sedangkan UMNO memperjuangkan bangsa, ugama dan Raja Melayu dari zaman Dato Onn lagi bermula dengan menentang Malayan Union dulu.Maka dengan kekuatan UMNO inilah yang membolehkan UMNO terus Berjaya sahingga ke hari ini memerintah dan menjadi parti tunjang yang adil walaupun ada kecacatan yang perlu diperbaiki.Tiada siapa yang perfect pun.Power can be corrupt siapa juga in power tetapi UMNO dikira sangat berjaya dalam menjaga keharmonian,keamanan dan keadilan selama ini.Ini tidak mudah dicapai.Ianya berjaya melalui pengalaman memerintah dan penambahbaikan yang berterusan selama 55 tahun ini dan insyallah lima tahun mendatang dan saterusnya jika BN terus di beri mandate penuh 2/3.
5. Apabila tiba masanya pengudian (Dijangka salepas CNY mengikut analisa dan bomoh2 kampong dan ahli ahli Feng Sui) rakayat akan terus memilih kesinambungan BN yang lebih stabil dan kuat bagi menghadapai keadaan Ekonomi dunia yang sudah tidak menentu di Amerika dan Eropah dan pergolakan di Negara Arab yang mahukan perpecahan umat Islam secara ARAB SPRING tajaan Yahudi lahanat dan kini percubaan ini diteruskan di Malaysia bagi menumbangkan kerajaan Malaysia dengan curahan dana Yahudi melalui DSAI dan pertubuhan NGO menggulingkan satu kerajaan demokratik pilihan rakayat majority.

Seharusnya kita bijak memilih dan membuat keputusan berubah kah atau TIDAK berubah.Terserah dan fikirkanlah yang terbaik bagi generasi mendatang kita dinegara bertuah ini.Sekian salam hormat.Wallahwualam

Kampong man said...

Salam saudara semua yang dihormati,

Banyak hujah telah kita perolehi dari perbinchangan dalam isu kerjasama PAS/PR dan juga UMNO/BN.Bagi saya kesimpulannya adalah saperti berikut:

1. Kejasarsama dan muzakarah UMNO dan PAS harus menjadi PRIORITY dan diteruskan salepas PRU 13. Perpecahan Melayu dan ummah tidak akan memberi apa apa kebaikan pada bangsa Melayu dan Islam sekira kita masih mahu memperkasakan ugama dan bangsa sebagai objectif.Puchuk pimpinan parti UMNO dan PAS harus melihat dan cuba memperbaiki keadaan ini kerana nampaknya tiada siapa yang menang dalam pertelingkahan politik begini.

2. Dari segi kekuatan parti BN dan PR semua tahu bahawa dengan rekod memerintah yang terbukti sekian lama berkesan dan berjaya BN dibawah UMNO akan terus releven dan di jangka meneruskan pemerinratahan Negara selepas pilihanraya PRU 13 tanpa ragu.Kita semua ketahui dengan KELEMAHAN pakatan tiga ideologi berbeza dalam PR yang hanya bersatu bagi tujuan pilihanraya sahaja sedangkan dalaman PR masih bertegang leher (at logger head) akan dilihat tidak sesuai bagi negara majmuk (bangsa dan ugama) saperti Malaysia.

3.Idaman PAS bagi melihat Malaysia satu negara Islam saperti Arab Saudi akan di lihatadalah tidak praktikal dan realistik bagi Negara Malaysia atas kedudukan majmuk Negara kita.Ia memerlukan perubahan undang undang dan Perlembagaan Negara yang terang terang menyatakan Islam adalah ugama resmi Malaysia dan ugama lain adalah bebas dipraktikan dan seharusnya sama dihortmati.

4. UMNO dan PAS harus dilihat sebagai parti politik dan BUKAN religion.Apa yang terjadi sekarang adalah UMNO menggunakan politik bagi mengembangkan Islam dan PAS pula menggunakan ugama bagi memperkasakan politik.Ini juga jelas dengan menukarkan perjuangan dari Negara Islam ke Negara KEBAJIKAN seharusnya kita harus secara lojiknya melihat PAS lama bertukar menjadi PAS baru sekira kita menerima puak puak anwarinas/erdogan menguasai PAS yang kini berlaku dalam PAS dan tidak lagi ulamak ulamak.Bertukarnya PAS baru adalah semata mata demi ABU sedangkan UMNO memperjuangkan bangsa, ugama dan Raja Melayu dari zaman Dato Onn lagi bermula dengan menentang Malayan Union dulu.Maka dengan kekuatan UMNO inilah yang membolehkan UMNO terus Berjaya sahingga ke hari ini memerintah dan menjadi parti tunjang yang adil walaupun ada kecacatan yang perlu diperbaiki.Tiada siapa yang perfect pun.Power can be corrupt siapa juga in power tetapi UMNO dikira sangat berjaya dalam menjaga keharmonian,keamanan dan keadilan selama ini.Ini tidak mudah dicapai.Ianya berjaya melalui pengalaman memerintah dan penambahbaikan yang berterusan selama 55 tahun ini dan insyallah lima tahun mendatang dan saterusnya jika BN terus di beri mandate penuh 2/3.

5. Apabila tiba masanya pengudian (Dijangka salepas CNY mengikut analisa dan bomoh2 kampong dan ahli ahli Feng Sui) rakayat akan terus memilih kesinambungan BN yang lebih stabil dan kuat bagi menghadapai keadaan Ekonomi dunia yang sudah tidak menentu di Amerika dan Eropah dan pergolakan di Negara Arab yang mahukan perpecahan umat Islam secara ARAB SPRING tajaan Yahudi lahanat dan kini percubaan ini diteruskan di Malaysia bagi menumbangkan kerajaan Malaysia dengan curahan dana Yahudi melalui DSAI dan pertubuhan NGO menggulingkan satu kerajaan demokratik pilihan rakayat majority.


Seharusnya kita bijak memilih dan membuat keputusan berubah kah atau TIDAK berubah.Terserah dan fikirkanlah yang terbaik bagi generasi mendatang kita dinegara bertuah ini.Sekian salam hormat.Wallahwualam