Thursday, November 25, 2010

Kenapa Korea Utara Serang Korea Selatan?

People look as smoke rising from South Korean Yeonpyeong Island after being hit by dozens of artillery shells fired by North Korea November 23, 2010 in this picture taken by a South Korean tourist. REUTERS/Yonhap
Pulau Yongpyeong (Korea Selatan) diserang oleh Korea Utara.

Ini game politik baru di peringkat antarabangsa. Kali ni dekat rantau Asia. Dulu Korea Utara berperang dengan Korea Selatan. Gencatan senjata dimeterai pada tahun 1953. Selepas itu cuma beberapa provokasi dilakukan oleh Korea Utara.

Korea Utara mengebom 170 artileri ke atas Pulau Yeonpyeong 120km dari Seoul pada hari Selasa menyebabkan banyak bangunan dan rumah awam musnah menyebabkan 2 askar Korea Selatan dan 2 orang awam  maut dan mencederakan ramai askar dan orang awam.

Korea Selatan membalas dengan menembak 80 artileri. Pada bulan Mac, kapal perang Korea Selatan telah ditorpedo oleh Korea Utara menyebabkan kematian 46 anak kapal di tempat yang sama.

Sebelum ini askar Korea Selatan telah mengadakan latihan perang di kawasan itu dan menurut programnya sepatutnya latihan perang bersama dengan tentera Amerika Syarikat akan diadakan di kawasan tersebut pada hari Ahad ini.

Ini menimbulkan reaksi tidak senang dunia terhadap provokasi Korea Utara terhadap Korea Selatan. Amerika Syarikat dikuti sekutunya Korea Selatan, Jepun, Singapura mengutuk serangan itu. Dikuti oleh Eropah. PBB digesa mengadakan mesyuarat tergempar.

Amerika Syarikat telah menghantar kapal perang pengangkut nuklear USS George Washington, yang membawa 75 jet pejuang dan lebih 6000 anak kapal berlepas dari Naval base Tokyo, Jepun.

China sekutu kuat Korea Selatan minta kedua pihak bertenang. Rusia menyatakan kebimbangan perang mencetus kekacauan antarabangsa. Malaysia senada dengan China dan Rusia.

Kenapa Korea Utara serang Korea Selatan? Ini ialah "a calculated tactic". Tujuannya ialah menaikkan kekuatan pengimbal dalam rundingan antarabangsa. Satu taktik yang sering digunakan pada masa lepas. Juga untuk menguatkan dan menambah hormat kepada bakal penganti Kim Jong-il iaitu anaknya Kim Jong-un. Supaya tentera Korea Utara memandang tinggi Kim Jong-un, nampak ada kredibiliti ketenteraan.

Korea Utara sedang berpolitik dalaman untuk membina modal politik untuk Kim Jong-un dengan memberi persepsi base kuasa kepada beliau. Ini semua cerita politik militari.

Provokasi Korea Utara ini bertujuan untuk mendapatkan sedikit konsesi dari masyarakat antarabangsa dan terpuji dengan militari supremenya. Risikonya ialah ini telah menganggu-gugat keseimbangan rantau itu dan peristiwa yang berlaku sudah tidak terkawal.

China cepat-cepat mengeluarkan kenyataan supaya Korea Utara dan Korea Selatan berdamai dan mulakan rundingan. China mahu rundingan 6 negara melibatkan China, Korea Utara, Korea Selatan, Jepun, Amerika Syarikat dan Rusia diadakan semula untuk menamatkan pembangunan senjata nuklear Pyongyang ditukar kepada bantuan ekonomi.

Dari segi ekonomi Korea Selatan negara kaya manakala Korea Utara negara miskin kerana wang negara habis dibelanjakan untuk militari dan Korea Utara sering menjual teknologi peluru berpandu kepada sindiket antarabangsa demi wang.

Berita serangan Korea Utara ke atas Korea Selatan telah mengemparkan pasaran antarabangsa yang ditambah dengan masalah hutang Ireland yang bakal menuju bangkrupsi.

Atas kertas Korea Selatan dengan mudah boleh memenangi peperangan ini dengan bantuan Amerika Syarikat. Tetapi kalau boleh Korea Selatan tidak mahu berperang.

Banyak artileri dan senjata misil Korea Utara telah ditala ke arah kota Seoul yang mempunyai 25 juta penduduk bukan saja boleh mengakibatkan kematian besar tetapi kehancuran ekonomi USD banyak trilion.

Dunia mahu kedua negara Korea ini berdamai. Tetapi kalau peperangan berlaku seperti di tahun 1950an maka Malaysia pun terlibat sama kerana peperangan ini mungkin boleh melumpuhkan ekonomi serantau kerana tidak stabil lagi.

Atau mungkin ekonomi Malaysia bertambah baik kerana pastikan barang-barang Malaysia seperti getah, minyak, minyak kelapa sawit dan peralatan elektronik boleh dijual kepada Korea Selatan dan Amerika Syarikat atas permintaan kecemasan.

Bila barang-barang Korea Selatan tidak dapat dijual atau eksport sebab perang mungkin ini memberi kelebihan kepada barang buatan Malaysia. Kadang-kadang dalam peperangan, ada pihak yang boleh buat untung.

Semua orang tahu masa sekarang simpanan senjata cukup banyak disimpan oleh banyak negara. Kalau tidak digunakan senjata ini termasuk peluru, bom, artileri dsb terpaksa dimusnahkan. Maka perang ialah cara benda-benda ini dapat digunakan. Kilang-kilang senjata kena beroperasi menghasilkan senjata untuk dibekalkan ke medan perang. Gamoknya inilah dipanggil "business of war"!
Aircraft carrier USS George Washington.

3 comments:

Anonymous said...

ko punya kupasan n artikel mcm sampah...tak de buat reference n menampakkan kelemahan diri sendiri yg tak rajin membaca....
tak yah la buat artikel ngan tajuk2 yg berat2 kalau setaraf sampah...buat malu jek...

Anonymous said...

bravo WZWH waa sokong luuuu paluli itu olang sema tatak pee sekolah punya.

Anonymous said...

Salam anon 6:36, cuba terbitkan satu artikal, nok tengok bagus ke tidak tuan manulis atau memberi idea.

Jangan hanya pandai berkata kata tunjukan bukti, mungkin tuan akan menjadi seorang penulis jemputan utusan malaysia, tiap tiap minggu jika penulisan tuan amat baik, wasallam

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024