Wednesday, December 29, 2010

Let Us Build This Jerantut City Together We Make It Better...



Posting blog WZWH bertajuk "Greater Jerantut Dan Green Energy" sila klik sini, telah menarik minat seorang pemberi komen yang telah mencadangkan beberapa idea-idea yang WZWH kira menarik untuk kita orang Jerantut majukan demi "Let Us Build This Jerantut City Together We Make It Better...".

WZWH tahu pemberi komen mahu WZWH panjangkan idea-idea ini kepada kepimpinan negeri dan negara. WZWH berjanji WZWH akan buat sedaya upaya. WZWH insyallah akan panjatkan cadangan-cadangan yang baik ini kepada MB dan DS Najib.

Berikut ialah-ialah cadangan bernas, menarik dan menyegar untuk kita orang Jerantut terutama pemimpin-pemimpin UMNO Bahagian Jerantut fikirkan bersama. Ahli majlis Daerah Jerantut yang seramai 30 orang itu elok fikirkan juga hal ini sebelum bercuti melancung ke "Malacca" (walaupun dalam negeri, bunyinya macam luar negara!).

Anonymous said...
salam.. sy ade beberapa cdangan..

1- jrantut prlu ade sbuah mini musium mnempatkan sejarah2 jerantut kerana jerantut mmpunyai bnyk sejarah.. ini mmbolehkan pelancong luar mngetahui sejarah jerantut..

2- jerantut juga perlu ade padang khas bandar jerantut yg menampakkan ciri2 bandar jerantut.. 

3- jerantut juga perlu ade taman yg cantik yg dilengkapi dngan kawasan rehat, tempat riadah seperti laluan untuk orang bersenam dan jogging,taman permainan kanak2 dan mini gym serta diserikan dengan kolam atau tasik mini.. ini dpt menarik org2 jerantut beriadah di situ dan menampakkan bandar jerantut lebih cantik..

4- jerantut juga perlu adew malay town, china town dan india town..

5- papan2 tanda yg menunjukkan taman2 perumahan dan kawasan2 tertentu jerantut perlu seperti papan tanda dalam uitm.. ia nampak lebih modern dan bandar jerantut akan nampak lebih tersusun..

6- kawasan di sekitar jambatan feri perlu dinaik taraf dan boleh dijadikan bandar kedua selepas bandar jerantut dan bandar inderapura.. ini kerana kawasan itu cantik jika dinaek taraf dan boleh dijadikan bandar sungai pahang.. seperti di melaka dimana kedua2 belah sungai melaka dipenuhi pembangunan.. selain itu, kawasan itu juga boleh dijadikan sebuah tmpat yg mmpunyai aktiviti2 harian, bulanan, semester atau tahunan seperti memancing, menaiki boat untuk pusing sekitar sungai pahang berhampiran, pertandingan lumba boat kecil kawalan jauh dan sebagainya.. ini dapat menarik lebih ramai pelancong.. 

7- lata meraung perlu dinaik taraf.. ini kerana lata meraung mmpunyai bentuk muka bumi yg cantik.. kawasan itu perlu dijaga dgn baik kerana dgn adenye sampah sarap akn terjadilah indah kabar dari rupa.. selain itu, jalan utk ke sana perlu dinaek taraf dari sehala kpd 2 hala..

8- hub pendidikan atau IPT perlu ade di jerantut.. ini bagi mengumpulkn IPT yg bkal dibina di jerantut dan menampakkan bandar jerantut lebih tersusun.. pembinaan IPT baru boleh dibuat di sekitar ADTEC..

9- nama2 perumahan baru yg bakal dibina di bandar jerantut perlu diletakkan dgn nama yg modern spt tmn2 di sekitar bndar2 besar..

10- jerantut perlu selalu mmbuat promosi atau aktiviti2 semasa bagi menarik lebih ramai pelancong dari dalam dan luar negara.. ini dpt mnggalakkan pelabur2 luar utk melabur di jerantut dan pelancong2 luar juga berminat utk menetap di jerantut..

11- jerantut perlu ade zoo mini kerana jerantut belum ade zoo mini kerana lipis dan temerloh sudah ade zoo mini.. zoo mini hendaklah mempunyai konsep tertentu melambangkan jerantut.. jika di taiping, perak night safari, di jerantut boleh menggunakan konsep night jungle.. 

12- bandar jerantut perlu menaik taraf dari majlis daerah jerantut kepada majlis perbandaran jerantut.

13- bandar jerantut perlu mempunyai konsep tertentu bagi menampakkan bandar yg lebih tersusun dan cantik..

tq..

6 comments:

Anonymous said...

kah..kah..kah.. wan harul laaa yg uat cadangan tuu bukanye org lain..porahh laaa wan harul mau angkat dia punya puak wan jugok....

Anonymous said...

bertambah kaya lagi le si AH .....

Anonymous said...

salam..
anonymous2 di atas tlong "OPEN MINDED".. be professional ok!!... kalo ade pemikiran mcm nie smpai bile2 la jerantut X AKAN MAJU!!!.. da puas duk kat jerantut yg X ADEW BNYK SGT PERUBAHAN!!.. dan sy hrap pihak2 trtentu yg diberi amanah utk mnjlnkan ssuatu projek hrap JUJUR DAN AMANAH!!!..

ALLAH mngetahui ape yg kite lakukan!!..

Anonymous said...

salam.. sy adew 1 lg cdngan utk dtmbah.. kawasan di skitar batu 1 boleh di bngunkn dgn kwasan perumahan.. ini krana dgn adew nye prumahan di sekitar itu nanti akn dpt mngelakkan kawasan sekitar bandar baru drpd tenggelam kerana orng ramai yg ingin ke bndar hnya kebnykkennya tertumpu utk pergi ke bandar inderapura.. dgn adew nye kawasan perumahan di kawasan itu, mereka mngkin akn lebih suka utk pergi ke bandar sekitar bandar baru dan bandar lama jerantut kerana lokasinya berhampiran dgn rumah mereka.. tq..

Anonymous said...

Salam tuan WZWH & Sema2...,

Let Us Build This Jerantut City Together We Make It Better...

Ramai pihak bercakaran dan bertuturan macam tiada pedoman dan hala tuju. Dedah situ sini, buka situ sini. "Ambil rantai pintas tanjung". Siapa yang menyangkal kemajuan, peliknya bila ada kemajuan, masyarakat tidak juga maju. Orang berkuasa dan "beranama" sahaja yang memperoleh "laba". Itukah dasar untuk membangun dan kemajuan kepada masyarakat. Jerantut kini yang telah pun berubah wajah dan sepatutnya seiring dengan masyarakatnya bukan lagi terus meminta2. Tanah yang dapat hanya dua tiga pongkeh sahaja ataupun cuma liang lahat. Jangan “pongkeh dan liang lahat” sebagai noktah dalam pru ke 13 kelak.

Pang5 Banir, ucapakan selamat melayari tahun 2011 dengan bermakna.

Anonymous said...

jerantut tempat orang pencen.

wan kalau pencen nanti, boleh balik tembeling, tempat wan main guli dulu.

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024