Tuesday, December 28, 2010

WZWH Jawap Isu Kampung Pagi Reaksi Kepada Blog Hulu Tembeling



Blog Hulu Tembeling dalam posting bertajuk "Sembang Sembang Petang" sila klik sini  membicarakan isu kampung Pagi. WZWH petik...

mereka mengatakan mereka berasal dari kampung pagi, dan masaalah yang mereka hadapi ialah dan tidak berpuas hati tentang pembinaan jalan memasuki kekampung mereka!, saya terus bertanya lagi jalan yang mana ?, mereka berkata perojek dari kuala tahan ke kampung pagi.

Saya bertanya lagi ingin kan kepastian, mengapa tidak berpuas hati, sedang kan kerajaan telah meluluskan pembinaan jalan tersebut, kata saya lagi " gon ne beruntung dari kami penduduk di kampung belah derulug , gon dah di luluskan jalan bernilai ratusan juta sedangkan kami di rullug masih di takuk lama lagi, ' INI JAWAPAN MEREKA, TENTANG APA SEBAB MEREKA RASA TIDAK BERPUASHATI, DAN MENGATAAKAN BAHAWA PEMBANGUNAN YANG MERUGIKAN MEREKA " :-

Jalan dari Kuala Pengor menghala ke Kampung lentun melalui sekolah mengunakan jalalan lama yang di bina oleh PLB, sepatutnya pihak pemaju menguna jajaran lain untuk memasuki kampung tradisinol tersebut, untuk mengelak kan kerugian kepada pemilik pemilik tanah pertanian setempat, apa yang mereka kesalkan pengambilan balik tanah pertanian yang kebanyakan telah di tanam dengan getah juga kelapa sawit, ini lah yang merugikan mereka, tambah pula di waktu ini harga komoditi tersebut melambung tinggi.

Jalan jalan tersebut dianggarkan tiga km jauhnya, dan ada sesetengah penduduk kampung kehilagan tanah melebehi 1.5 ekar tanah mereka kerana di ambil balik untuk pembangunan tersebut. mereka merasa amat kesal dengan kejadian tersebut, kerana tiada penerangan jelas oleh pehak berkuasa negeri mahu pun pehak berkuasa daerah, berkenaan pengambilan tanah mereka, semuanya seolah olah di serahkan ke tangan kontraktor dan kuncu kuncu mereka sahaja ?. yang mana kata mereka lagi ,perbincangan berbentuk ugutan dari pihak kontraktor yang menyebabkan mereka rela dalam paksa mengizinkan tanah tanah mereka di ambil untuk melebarkan jalan yang telah di bina oleh pehak PLB dahulu. Jika mengikut perancangan asalnya oleh pehak berkuasa negeri dan daerah, pembinaan jalan ke kampung tradisional tersebut tidak melibatkan pengambilan balik tanah tanah orang kampung?, jika ada pun se manima yang mungkin. Mereka juga kesal kerana di kawasan kampung mereka tanah milik tidaklah seluas mana lagi yang tinggalnya.

Masaalah dan rungutan sebegini mungkin ada asasnya, bukan mereka tidak iniginkan pembangunan, tetapi pembangunan yang merugikan pada diri kita dan orang lain memang tidak harus di jalankan, kata mereka, beberapa kemungkinan dan tafsiran yang telah di buat oleh mereka, diantara kemungkinannya ialah sikap lepas tangan pihak berkuasa negeri dan daerah, juga mungkin peranan pihak kontraktor mempengaruhi pehak pehak terbabit, Dari gaya cerita mereka projek melebar dan menebang sedang di jalankan sekarang ini dan antara yang menyembah bumi ialah pokok pokok yang di tanam oleh empunya tanah tersebut. Adakah setimpal jumlah bayaran yang mereka terima dengan kehilangan harta benda dan tanah mereka, soal mereka kepada saya?, saya hanya terdiam tidak berkata apa apa, cuma meberi tahu mereka, bahawa saya memang tidak tahu nilai rm satu ekar tanah tanah di kawasan pendalam tersebut .

Dari air muka dan cara percakapan mereka, mereka masih menaruh harapan agar pehak berkuasa negeri dan daerah campur tangan dalam menyelesaikan masaalah yang di hadapi oleh mereka, malah mereka berkata, ada yang telah menulis surat kepehak atasan juga ke pehak sprm, itu kata mereka ?, tetapi tanpa mendapat maklum balas, mereka tidak mengetahui sebab apa, mungkin kata mereka pehak kontraktor ini KEBAL ?, SAYA MENJAWAB SAYA KURANG ARIF ?. saya pun memohon diri untuk beredar kerana hari sudah senja memasuki waktu maghrib, setalah bersalam dan memberi salam saya beredar meninggalkan mereka. di dalam hati saya cuma berkata, jika benar kata mereka mereka tadi, ianya tidak sepatutnya berlaku, di waktu kita mahu mengambil hatil mereka agar terus menyokong kita dalam pilihanraya akan datang, kerana mereka ini lah pengundi pengundi yang kita harapkan DAN MUNGKIN JUGA MEREKA MEREKA JUGA AKAN MEMBERI KEMENANGAN KEPADA BN, FIKIR FIKIRKAN LAH JIKA BENAR KATA MEREKA ?.


Komen dan jawab WZWH
WZWH ucap terima kasih kepada blog Hulu Tembeling kerana mendapat bukti bahawa Projek Jalan Ulu Tembeling Fasa Pertama dari kampung Tuit (Kuala Tahan) ke Kampung Pagi kos projek sebanyak RM121 juta sedang berjalan. Disahkan oleh penduduk Kampung Pagi melalui perbualan blogger Hulu Tembeling dengan orang Kampung Pagi.

Projek jalan yang dimaksudkan oleh penduduk Kampung Pagi itu yang mengambil tanah-tanah orang Kampung Pagi ialah Projek Jalan tar dalam Kampung Pagi sepanjang 4km termasuk jambatan Pengor kos projek RM12 juta.

Jalan itu dibuat allignment baru hingga ke tepi Sungai Tembeling di Kampung Pagi kerana kerajaan telah meluluskan "Inland port" kos projek RM5 juta. Bila projek Jalan Kampung Tuit (Kuala Tahan) ke Kampung Pagi siap nanti dijangka "inland port" Kampung Pagi akan sibuk dikunjungi oleh pelancong dan penduduk Ulu Tembeling.

Berbagai-bagai perancangan pembangunan akan dibangunkan di sepanjang tebing sungai dari Kuala Tahan ke Kampung Pagi. WZWH tidak mahu cerita lebih pada pada tahap ini. Nanti orang Jerantut cakap WZWH kuat pungkor.

Pelan allignment projek jalan dalam Kampung Pagi telah dilulus dan disahkan oleh Pihak Jabatan Kerajaan yang terlibat. Tiadalah kontraktor memandai-mandai atau menggugut. Dari 38 pemilik tanah terbabit hanya 2 orang menentang. Majoriti menyokong kerana mereka tahu projek pembangunan ini baik untuk kemajuan Kampung Pagi.

Mengenai pampasan walaupun kerajaan belum lagi membayar pampasan, pihak kontraktor telah menguna budi bicara sendiri untuk membayar sedikit sagu hati "in- advance". 

Biasalah dulu tanah orang tua WZWH di Kampung Bantal banyak diambil alih untuk dibuat sekolah kebangsaan Kampung Bantal yang baru. Orang Tua WZWH dengan rela hati menyerah sebidang tanah yang luas juga kepada kerajaan dan menerima pampasan.

Seorang pemilik tanah yang menentang allignment projek jalan dalam Kampung Pagi itu ialah datuk saudara WZWH sendiri. Walaupun beliau seorang bekas Pegawai PTD tapi sengaja buat-buat tidak faham marah tanah emaknya (Moyang WZWH) telah diambil. Dulu beliau juga yang cakap kepada orang Kampung Pagi bahawa Projek Jalan Ulu Tembeling dari Kuala Tahan ke Kampung Pagi tidak akan jadi.

Nah sekarang cucu sudah berjaya bawa projek pembangunan buat jalan dari Kuala Tahan ke Kampung Pagi apa lagi Tok tidak puas hati!

No comments:

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024