Nuffnang Ads

Pages

Tuesday, January 10, 2012

Bagaimana Najib Berdepan Karismatik Anwar PRU 13?

The Wall Street Journal mengulas mengenai keputusan Hakim kes sodomi Anwar:

Good news for Malaysia and its prospects of becoming a more mature, resilient democracy. Malaysia had avoided the consequences of a guilty verdict — domestic polarisation and foreign outrage. The verdict would pave the way for the reform of Umno and the country.


Tohmahan Pembangkang selama ini bahawa Mahkamah tidak adil dan bebas. UMNO mencampuri kes peribadi Anwar.

UMNO dan BN boleh dengan lega berkempen kerana tuduhan tidak berasas itu tidak benar.

Dengan berakhirnya kes sodomi, Najib boleh memfokuskan perhatian kepada ekonomi dan pembaharuan yang perlu untuk Malaysia berdaya saing secara kompetitif.

Bagaimana Najib berdepan dengan karismatik Anwar pada PRU 13?

Strategi-strategi memenangi PRU 13 perlu bersandarkan kepada isu-isu ekonomi, polisi-polisi bagaimana negara boleh diurustadbir dengan lebih baik dan maju serta kualiti bukan isu sensasi.

Bagaimana pemimpin memikirkan cara menaikkan ekonomi Malaysia itu yang rakyat akan perhatikan.

Rakyat tidak berminat dengan isu-isu peribadi.

Rakyat mahu lihat pemimpin yang boleh mengurus ekonomi Malaysia dikala ekonomi dunia merudum seperti mana Tun Mahathir boleh mengurus ekonomi dalam kegawatan penghujung 1990an.

Kini adalah masa yang paling baik untuk Najib merombak kabinet. Kekalkan Menteri-Menteri yang berprestasi, buang Menteri-Menteri yang bermasalah dan ganti dengan muka-muka baru.

Najib perlu memujuk dan mempengaruhi 12 juta pengundi bahawa BN adalah pilihan tepat memacu ekonomi negara bernilai US$238 bilion yang boleh memberi kebaikan kepada rakyat.

Hutang negara adalah 53.1% dari KDNK 2010 masih boleh diurus. Jangan hutang negara melebihi 60% KDNK. Najib perlu mengurangkan hutang negara dengan mempelbagaikan sumber hasil negara dan mengurangkan kos perbelanjaan.

Najib graduan Industrial ekonomi University of Nottingham, UK manakala Anwar graduan Sastera Melayu UM.

Anwar hebat orator kaya dengan retorik sastera manakala Najib faham pengurusan ekonomi. Kehebatan Anwar boleh mengerakkan massa terpaku dengan ucapan berapinya.

Tapi pengurusan ekonomi negara tidak memerlukan ahli politik sebegini.

Tun Mahathir tahu siapa yang boleh mengurus ekonomi Malaysia kerana pengalaman beliau semasa kegawatan kewangan Asia 1990an. Rekod-rekodnya ada!

10 comments:

Anonymous said...

WZWH,

1. Kemampuan mengurus negara yang baik dan cemerlang bukan bergantung kepada kelulusan semata-mata. Winston Churchil pun tak masuk universiti pun tetapi menjadi negarawan yang disanjung sehingga hari ini oleh rakyat Britain.

Kita ambil contoh Nor Yaacob. Beliau adalah pakar dalam bidangnya sehingga pernah menjawat jawatan yang tinggi dalam Bank Negara dulu. tetapi dia bertanggungjawab diatas kerugian negara berpuluh billion semasa main forex dulu. Orang hebat sepatutnya tak rugilah kalau ikut sifir hangpa!

Najib faham ekonomi - tetapi mengapa kedudukan ekonomi kita makin tenat? Mengapa barang keperluan harian naik hari-hari? Mengapa graduan kita masih berlambak tak dapat kerja sedangkan negara kita ini kaya dengan hasil bumi.

Cakap ekonomi ni, hanya PM India je yang exception. Dia adalah bekas professor ekonomi kat oxford ke cambridge.

hangpa jangan perkecil kemampuan Anwar dibidang ekonomi walaupun dia adalah graduan sastera. The only balance budget yang kerajaan dapat buat adalah semasa dia jadi menteri kewangan. Lain-lain tahun semua budget defisit.

bat8

Anonymous said...

nak nilai kemampuan nuar ni, cuba semak hutang negara semasa dia jadi menteri kewangan dan bandingkan berapa hutang negara setiap tahun selepas dia kena pecat. Juga bandingkan peningkatan hutang negara dari tahun ketahun sejak nuar jadi menteri kewangan sehingga hari ini.

2. Ingat lagi tak amaran Idris Jala tempohari? Sekarang ini hutang negara dah dekat 1/2 Trillion dah ia itu lebih kurang 53% GDP. Pakar ekonomi dok kata kalau camni la cara pengurusan ekonomi, dalam beberapa tahun lagi hutang tu akan jadi 100%. Nak bayaq dengan apa?

joe pendang

Anonymous said...

WZ.. relevant la sikit kalau bagi perbandingan tu. Ini dapat meningkatkan integriti tuan di mata dan fikiran golongan atas pagar. Penyokong tegar UMNO/BN dan PAS/PR akan tetap akan sokong parti mereka. Kemenangan akan ditentukan oleh golongan atas pagar. Saya rasa ramai juga golongan atas pagar yang membaca blog tuan. Terima kasih.

Tepi Pagar.

Anonymous said...

Bro,
Adakah hanya bila pembicaraan itu melibatkan pemimpin pembangkang dan dilepaskan, dan sebaliknya jika melibatkan pemimpin parti kerajaan dan didapati bersalah, barulah dunia akan memuji dan menyatakan Malaysia begitu matang dan kental demokrasinya.
Adakah itu baru namanya keadilan?
Aku kira keadilan itu dari sudut perundangan.Kebenaran dan keadilan hakiki hanya ALLAH yang maha mengetahui. Manusia akan selamanya prejudis. Salam

Anonymous said...

Orang jaman ni tak peduli apa2.Yang
pentig menang dan senang.
Tak kisah ada krisma,akhlak dan macam2 lagilah perkara yang baik2 tak akan berkesan,sebab banyak sangat yang berkelakuan songsang.

Anuar tokoh bontot saja,kita kecundang kalau lawan bertekak dan berhujah cara ilmiah dengan dia.Kalau hendak dia kalah senang saja.Caranya bila jumpa dia dimana
mana saja,kita telanjan dan tungging buntu kapada dia.Dia mesti rebah punya dan akan memangil Mokhter ,lepas tu kita jamu karipap dengan teh tarik.
Menanglah BN.....Senang bukan?

Patat Kewali.tk

Anonymous said...

Kalo hujah dgn pd pykong tegar BN mcm nie lah....real politik Malaysia nie perlu debat cara ilmiah, kalo selalu emosi lbh baik pegi kat negara Arab yg tgh bergolak 2....Lps perasaan kat sane...baru tahu langit tinggi rendah....?

Anonymous said...

Anon 7:46PM,

Saya kena berhujuh bodoh,sebab puak
buntut silat bodoh.Mana ada real politik puak ni.Cuba baca buku jingga dan semak segala janji politik mereka mula Anugay keluar
penjara,semuanya bohong dan tak masuk akal mengikut teori ekonome
morden.Baru ni puak buat janji,jika
menang dan memerentah ,mereka akan
turunkan herga minyak,,,,,.Negeria
negara kaya minyak naik herga...
Inilah dikatakan songsang.....

Bukankah puak buntut kata Arab spring akan berlaku diMalaysia...
Itu Anugay sendiri yang kata...
Dimahkamah baru ni dah berlaku
anel spring tiga biji bom buat sendiri meletup ,sampai ada yang
cedera,,,,itupun dia lepas dan bebas.
Saya rasa kalau didisabitkan kesalahan ,,,,,mandi darah KL...

Tak napi hujuh intlek sangat baik
dan dituntut oleh mereka2 yang mencari kebaikan dan kebenaran,,,.
Dr Hasah Ali kena buang ,sebab berpolitik cara intlek....Orang
yang dikata alim' pun songsang,
sebab nak mencapai cita2 peribadi,
agama,bangsa tergadai tak peduli..

Tak intlek,tapi ilekkkkk.

Anonymous said...

kena berhujah bodoh baik tak payah berhujah....

org mcm ni senangla kena 'gadai' dek bn...

bn perintah terengganu dpt duit royalti...tapi tak maju pun terennganu...duit abis camtu je...bina stadiumpun runtuh...
pas memrintah terus tukar jadi wang ehsan...adil ke?

projek lembu nfc...kenapa nak kena tunggu kena londeh oleh rafizi..pastu bn pakat pertahankan...last2 dah tak boleh tahan dengan hujah2 rafizi..baru sprm nak siasat dan nak beku harta nfc...dari 250juta skrg tinggal beberapa sen baru nak beku?

bob lokman masuk masjid berucap kena tangkap...bob lokman masa masuk pub disko tak de yg tangkap..mlh jadi pujaan lg...

itu la bn....

Anonymous said...

kena berhujah bodoh baik tak payah berhujah....

org mcm ni senangla kena 'gadai' dek bn...

bn perintah terengganu dpt duit royalti...tapi tak maju pun terennganu...duit abis camtu je...bina stadiumpun runtuh...
pas memrintah terus tukar jadi wang ehsan...adil ke?

projek lembu nfc...kenapa nak kena tunggu kena londeh oleh rafizi..pastu bn pakat pertahankan...last2 dah tak boleh tahan dengan hujah2 rafizi..baru sprm nak siasat dan nak beku harta nfc...dari 250juta skrg tinggal beberapa sen baru nak beku?

bob lokman masuk masjid berucap kena tangkap...bob lokman masa masuk pub disko tak de yg tangkap..mlh jadi pujaan lg...

itu la bn....

Anonymous said...

Anon 11:04PM,

Kena gadi menunjukkan ada herga
dan bernilai.Yang gadi,jual tak
laku,tandanya orang atau benda tu
langsong tak ada nilai.

Biar kena gadai drp buntut kena
lewat oleh PKR,otak kena liwat
PAS Wali seliper....

Bob Lokmam tak layak ceramah kat surau dan masjid.Kalau artis
Raihan adalah sikit patut.

Tak kaya Tergganu lebeh baik drp
Kelantan dan Kedah.Cuba baca laporan jabatan perangakaan,baru
boleh tahu.Ini awak baca Harakah
saja,tak akan jumpa....sampai
bila awak tak jumpa,,,,akhbar
siasah....

Pelik sangat stadium runtuh,kerajaan pun runtuh,macam kerajaan PAS diKElantan dulu,begitu juga kerajaan BN runtuh
diKedah,itu perkara biasa....

Beku herta NFC lambat sebab kena
siasat dan teliti dulu.Silap cara
kena samam kerajaan.Seba itulah
kerajaan Pahang kena 63 juta,Kerjaan Kelantan kena 800jut.
Ada faham?.Itulah namanya hak mendapat perlindongan undang2 adalah sama bagi seluruh rakyat..
Tak faham lagi? kalau tak faham juga,sahlah awakni kena liwat otak....


Tak intlik tapi elikkkk.