Nuffnang Ads

Pages

Tuesday, March 13, 2012

Bila Ekonomi Indonesia Memecut Laju Dan Malaysia Sibuk Politik 24 Jam



Bila ekonomi Indonesia boom, rakyat Indonesia boleh menikmati santai konsert dangdut Ayu Ting Ting..."Alamat Palsu" deh..kita layan dulu u-tube lagu dangdut...

Fakta:

Indonesia was once a poor and badly managed country. 

Indonesia is now fast catching up with M'sia especially in foreign direct investment (FDI).Here are the figures for 2011 in USD : China (124 billion), Hong Kong ( 78.4 billion), S'pore ( 41 billion ) , India (34 billion), Indonesia (19.7 billion ), M'sia (11.6 billion ). 

Actual fact our FDI has fallen even behind Indonesia. We will soon be overtaken by Indonesia.

Pertumbuhan ekonomi 6% setahun, upgrade investment grade status, sehari 16 jutawan baru dimuncul.

Bilangan jutawan akan meningkat 99,000 menjelang 2015 paling ketara di negara Asian.

Ini buat Indonesia bercita-cita mahu masuk kelab setaraf dengan negara Brazil, Russia, India dan China ekonomi besar.

Golongan kelas pertengahan mendapat kekayaan dan menjadi bertambah lebih kaya milyar-milyar!

Kekayaan Indonesia dibantu oleh permintaan komoditi dari China dan India.

Harga dunia satu tan kelapa sawit yang Indonesia adalah pengeluar terbesar telah berganda sejak 2006.

Emas yang Indonesia juga pengeluar terbesar dunia telah meningkat tiga kali ganda harganya.

8 dari 10 orang kaya Indonesia dalam senarai Forbes memiliki perniagaan perladangan kelapa sawit dan perlombongan.

Industri perlombongan arang batu, emas, besi, nickel dan bauxite mengalami pertumbuhan 40%.

Terdapat lebih 20 bilionair dihasilkan dari industri perlombongan dan perladangan kelapa sawit.

Namun buat pengajaran Malaysia bagi imbangan ekonomi kesaksamaan antara yang kaya dan yang miskin perlu ambil nota:

A paper by Harvard’s Kennedy School of Government estimated Indonesia’s real Gini score at 0.45, putting it on a par with the Philippines and Cambodia.

Corruption-prone governance, poor infrastructure, low spending on social welfare and health and the business dominance of a relatively few families contribute to entrench inequality.

“Indonesia’s tiny stratum of ultra-wealthy citizens continues to be plumped up by a process of wealth extraction from natural resources rather than by wealth creation through industry and production,” said Jeffrey Winters, an associate professor at Yale University.

11 comments:

Anonymous said...

betoi ka depa kaya....
pasai apa depa dok seberang mai kat m'sia.......

Anonymous said...

Tula.Baru nak sedar.Malaysia akan ditinggalkan Indon suatu hari nanti.Malaysia dangan korupnye sejak diperintah umno akan lebih parah kalau takde pertukaran kerajaan.Takut sangat kalah.Kalau Pakatan tak best,tukarla BN balik.Cumanya Malaysia don't have a ball untuk berubah.Cuba tengok ekonomi Selangor ngan Penang makin berkembang sejak Pakatan handle.Jangan asyik tengok tv3 bodoh 24 jam penipu tu.Bukak mata sikit.

Anonymous said...

Kalu tukar sepenggal kat PR....Rakyat Malaysia plak melarat gi Indon carik keje....nk tgu 5 thn nk tukar BN balik time tu PR bukan majukan negara dok sibuk kaup harta bagi kat Parti masing2 cam kat Selangor n Penang....harta kerajaan negeri habis kena kaup....pasir,tanah,skolah,asrama smua kena jual....padang PKNS pun kena lelong.....kalu dpt Malaysia,Penang kena lelong jd cam Singapore....pasal tu cina DAP dok baca Quran,takbir depan org Melayu nk kan undi.....Melayu PR je bengap....

Anonymous said...

anoy 12.55 hang jangan nak salahkan tv3 bodoh ke penama!! hang tu dah bingai n bangang sangat!!!.. kalau sampah kat selangor pun tak boleh nak handle!! macam mana hang kata selangor maju!! tengkorak hang!!!

Anonymous said...

Hoi malaysia lebih maju dari indonesia la. UMNO/BN memang laju ekonominya dalam memerintah malysia. Tapi laju untuk puak2 UMNO/BN. Tak caya ka. Tgk kes lembu las.Lembu pun UMNO/BN laju rembat. kah3

Anonymous said...

Korang semua bodo.Indon punya potensi untuk mengatasi malaysia sangat besar.Mentaliti sebut Indon je terpikir miskin miskin miskn.Korang tengok mat indon yg datang malaysia buat ape.Bukak mata sikit.Umngok dah lapuk.Generasi skrg mana pikir dah umno berjas ke ape ke.Dah memang tak popular

Anonymous said...

Semuanya mangsa politik... Politik telah disalah terjemahkan sbgai KUASA. Hasilnya..proton,MAS dll glc jd mangsa (sekadar beberapa contoh). Akibatnya, rakyat bayar kereta nasional dgn harga mahal dan kualiti rendah serta proton x mampu bersaing di luar negara. Lihat korea, korea, korea, koreaaaaaa..... Drp negara termiskin berasaskan pertanian serta tiada sumber alam dlm tahun 1950an (malaysia sudah mnjadi pengeluar getah dan bijih timah) yg setaraf dgn negara2 afrika dan sub sahara.....mereka telah bangkit sebagai gergasi Ekonomi baru dunia dgn jenama samsung (syarikat elektronik terbesar di dunia), hyundai Kia (pengeluar kereta kelima terbesar dunia selepas toyota, vw, gm, psi). Lihat koreaaaaaa.....lihat mereka. Ini asyik berpolitik dan berkuasa saje.

Anonymous said...

jgn gaduh2.....
Malaysia akan memecut laju mcm indonesia juga....
Sekarang kerajaan malaysia tengah nak daftar pendatang Indon sebagai penduduk malaysia secara beramai...
bila ramai indon jadi rakyat malaysia...maka malaysia akan mampu menyaingi kepesatan indon..

bukan indon sahaja...bangladesh pun dah ramai dapat ic biru lagi...
itu usaha kerajaan untuk bangunkan negara...

Anonymous said...

ha,ha,ha.. WZWH sebenarnya tak berapa cerdik.memang la indonesia sudah pecut tinggalkan Malaysia,sbb Di Malaysia,pemimpinnya sedang pecut kaut hasil negara.

Anonymous said...

WZWH... tak belajar-belajar sampai ke hari ni. Semua taukeh kat sana buat duit kat Malaysia dulu dan lari kat sana bila dah kenyang. Kantoi semua.

Anonymous said...

Lawak betoi..dok pi register indon dan bangla jadi rakyat malaysia..baik xpyh antar balik..masok sini secara haram trus register ic biru..mampuih