Nuffnang Ads

Pages

Saturday, March 10, 2012

MB Pahang Mengajar Wartawan Cina Etika Menulis Berita Yang Benar



Sudah lama kalau kita lihat surat khabar-surat khabar Cina @ Cina Press suka menonjolkan persepsi melampau sokongan rakyat Pahang dan pembangkang anti Lynas.

WZWH hari-hari tengok surat khabar Cina kalau isu Lynas itu boleh kata banyak muka surat penuh dengan gambar-gambar berlebih-lebih rakyat menyokong anti-Lynas.

Memburukkan lagi bila wartawan Cina beri laporan tidak benar atau tidak tepat tanpa mengesahkan sumber berita.

Ini yang buat DSD Adnan Yaakob MB Pahang marah!

WZWH sokong MB Pahang buat begitu sebab kalau tidak wartawan-wartawan Cina ini akan sewenang-wenangnya buat laporan berita yang tidak tepat dan benar, tidak sahih dan orang Jerantut kata "pungkor".

Lain kali editor-editor surat khabar Cina perlu bersikap profesional dan berhati-hati bila meluluskan apa-apa berita yang ditulis oleh anak-anak buah.

Ini ceritanya...

Pahang Menteri Besar Adnan Yaakob today took a swipe at Chinese newspaper journalists, repeatedly calling them “stupid” for reporting his alleged statement that the Lynas radioactive waste could be dumped in Sungai Lembing.

According to reports in several Chinese newspapers, Adnan also pushed away a camera held by a photographer who was snapping shots of his outburst.

He then challenged the photographer to publish the photo tomorrow, creating an awkward moment at the press conference in Kuantan.

Three journalists subsequently decided to leave the press conference.

The drama unfolded when Adnan suddenly raised the controversial Lynas rare earth plant, which is set to begin operation in nearby Gebeng, after officiating a book fair in Kuantan today.

‘Bury it in caves’ suggestion made at a dinner
He told journalists that he had never suggested that the radioactive waste be dumped in Sungai Lembing, saying it was merely an example given by Atomic Energy Licensing Board (AELB) director-general Raja Abdul Aziz Raja Adnan at a dinner.

“Raja Abdul Aziz said there are many caves in Malaysia that can be turned into waste dumpsites such as those in Sungai Lembing. I never said the waste can be dumped in Sungai Lembing. This is stupid,” he shouted.

Sungai Lembing was a tin mining town about 40km northwest of Kuantan. Today, most of its underground mines are no longer in operation.

Adnan also scolded Kuantan MP Fuziah Salleh, one of the key proponents against the Lynas plant.

"You report that I say this: If PKR Kuantan MP Fuziah Salleh had said the same thing, then she is also stupid. All Chinese newspapers and reporters who reported the news are stupid.

"They can sue me! I also can sue them."

When a journalist tried to explain, Adnan interrupted: "No need to explain. I received a SMS saying that the Chinese press reported I suggested dumping the waste in Sungai Lembing.

"You reported without verify it yourself, this is really stupid."

9 comments:

Anonymous said...

Pahang terdesak menarik pelaburan asing masuk.Lynas memang untungkan pahang tapi dalam banyak2 tempat kat Malaysia jugak dia nak buang taik?Cubalah pikir sikit wahai Najib.Negara lain punyalah taknak bagi buat loji tu kat negara diorang tapi kita senang2 je bagi.Kuantan,bandar paling cantik kat semenanjung,pergi buat loji yg menyusahkan penduduk.

Anonymous said...

Haaahaaaaaa...

Buat malu pahang je MB mcm ni...nasib baik tak tunjuk buntut..

kalau tak puas hati pada akhbar...saman je..baru padan muka akhbar...mcm pas saman utusan....
udah2 la buat perangai samseng tu....

Anonymous said...

Idola wzwh tu..... semua orang bodoh... dia je yang pandai... bila marah guna kepala lutut

wonder why said...

Nampak sangat WZWH tiada pendirian. Mcm.mana bolih setuju dengan MB yang samseng dan kurang ajar. Ini bukan cara nak menyokong seseorang yang begini perangai. Sepatutnya komen, MB harus menegor Wartawan dengan berkhemah, sebagai seorang ketua pentadbir sebuah negeri. M'aaf, pandangan sahaja.

Anonymous said...

MB ni gamaknya orang pertama yg terkena kesan pencemaran LYNAS. Tu yang dapat sindrom 'kurang upaya mengawal emosi'

Anonymous said...

MB ni gamaknya orang pertama yg terkena kesan pencemaran LYNAS. Tu yang dapat sindrom 'kurang upaya mengawal emosi'

Anonymous said...

MB ni gamaknya orang pertama yg terkena kesan pencemaran LYNAS. Tu yang dapat sindrom 'kurang upaya mengawal emosi'

Anonymous said...

MB ni gamaknya orang pertama yg terkena kesan pencemaran LYNAS. Tu yang dapat sindrom 'kurang upaya mengawal emosi'

Anonymous said...

MB ni gamaknya orang pertama yg terkena kesan pencemaran LYNAS. Tu yang dapat sindrom 'kurang upaya mengawal emosi'