Nuffnang Ads

Pages

Sunday, March 25, 2012

WZWH Jawab Isu tanah Airport Temin, Saham Syarikat Ladang LKPP, Airport Sungai Tiang Jerantut Dan Penyelesaian

 
Impian WZWH mahu upgrade Airport Sungai Tiang Taman Negara Jerantut dan mahu kerajaan bina Airport Temin dekat bandar Jerantut yang telah dicadangkan oleh UMNO pada tahun 1970an. Ini pemandangan Airport Sungai Tiang dari udara.

Isu-isu yang WZWH posting kali ini ialah :

  1. Tanah Cadangan Airport Temin, Jerantut seluas 500 ekar yang tidak direalisasikan oleh kerajaan dan dipajak kepada towkay Cina Jerantut
  2. Saham Syarikat Ladang LKPP Temin yang tinggal janji
  3. Airport Sungai Tiang, Taman Negara Jerantut
Isu-isu ini bermula bila seorang pengkomen blog WZWH memberi komen:

Anonymous said...

Pandai benar En Wan melakukan provokatif terhadap PR. Dgn kehebatan En Wan ini elok En Wan provok diri sendiri agar jadi calon Parlimen atau ADUN Damak...sekurang2nya jika wakil PAS/DAP tak menang kali ini, ada wakil UMNO yg lebih cerdik sikit banding wakil MP/ADUN sedia ada.....Jika En Wan menang, perkara pertama yg En Wan kena selesaikan ialah mengenai isu tanah Temin seluas 500 ekar yg diberi pajak kepada Mr Goh. Isunya ialah; Pertama, atas sebab apa tanah ini diserah kepada taukeh China utk dijadikan ladang sawit sedangkan tanah ini asalnya direserve untuk projek pembangunan daerah (pernah dicadangkan utk jadi lapangan terbang transit ke Tmn Negara). Ke 2, masih ramai rakyat Pahang yg tidak memiliki tanah sedangkan tanah ini berpotensi utk dijadikan tanah berkelompok utk diagih kepada penduduk asal atau sekurang2nya kpd generasi ke dua peneroka tanah Temin ini. 

En Wan, mungkin tak dapat merasai apa2 mengenai kepentingan tanah ini tapi bagi penduduk Temin khususnya yg tidak mendapat saham melalui Ladang LKPP Temin cukup merasa terkilan...saya masih ingat pada tahun 1971 (En Wan masih di alam bayi)saya mengikuti dailog diantara peneroka tanah Temin dgn YAB MB Pahang TS Yahaya di Kg Temin Ulu. Hasil dailog itu maka dipersetujui bahawa tanah lot tapak rumah tepi jalan besar yg diterokai seluas 2 ekar dikecilkan menjadi 0.5 ekar sahaja setiap orang, namun setiap peneroka akan dijanjikan tanah 2 ekar untuk tujuan pertanian. Malangnya janji ini tidak tertunai hingga kini. Sebaliknya tanah 500 ekar yg sepatutnya menjadi milik peneroka Temin terlepas tangan kepada En Goh... En Wan tau tak berapa gross renenue yg En Goh perolehi setahun hasil tanaman sawit iatu kira2 RM3.6 juta setahun (500 x 12 mt/ekar x RM600/mt). Setelah ditolak production cost RM1.2 juta (RM200/mt) maka net prifit kira2 RM2.4 juta setahun. Jika jumlah ini diagihkan kpd penduduk tempatan maka seramai 200 org menikmati pendapatan RM1,000 sebulan. Kalau En Wan berjaya kotakan hajat kami ini..wou En Wan akan dikenang sebagi pemimpin UMNO (1956) tulin yg berjiwa rakyat dan tidak diketogeri sama seperti pemimpin UMNO (baru)yg berjiwa harta benda (puak2 kapitalis)...

Drp: Habib Temin

Seorang lagi pengkomen beri komen berikut:

Anonymous said...

Salam,

Pak Habib Temen,,,,tanah yang dimaksud adalah tanah milik 
Jabatan Penerbangan Negara yang
telah diberimilik pada pertengahan
tahun 70han. 
Orang Melayu Jerantut lalai atau
tak bijak rebut peluang untuk majukan tanah tersebut.Puncanya
nak buat lapangan terbang ,kunun
untuk majukan Jerantut tapi tak
jadi ,sebab tidak ekonomi katanya,,, lepas tu buat satu
lapangan terbang diSungai Tiang
dekat Tamam Negara,,,pun tak jalan,,.
Puak Mca bijak rebut peluang,dia
mohon sewa drp DCA,,,dapat,,,Melayu terlupong!!
Kalau kita hendak balik kena beli
ba;lik drp DCA dengan herga yang
dipersetujui....INI lah akibatnya
kalau Melayu cuma berpolitik saja
siang malam ,tapi tak berusaha
keras melunjakkan ekonomi...Bangsa
yang tidak kuat ekonomi tidak
dihormti

Juga seorang pengkomen menambah komen:

Salam Habib Temin,
Saham Syarikat Ladang LKPP Temin itu tidak dapat ditunaikan janji kerana mantan Pengerusi Syarikat Ladang LKPP Temin telah menjual tanah 700 ekar kepada towkay Cina. Itu cerdiknya mantan ahli parlimen Jerantut Tuan Haji Ahmad Kamaruzaman Baria! 

WZWH jawab:

Terima kasih Habib Temin,
WZWH kena dapat info lanjut dan kaji dari segi implikasi undang-undang.

WZWH pernah tulis posting isu tanah reserve Airport Temin. WZWH mahu kerajaan pertimbangkan bina cadangan Airport Temin itu.

Apa yang WZWH faham tanah 500 ekar itu milik PTG Federal. Maknanya itu hak kerajaan Pusat.

Kerajaan Negeri Pahang tidak boleh ambil balik tanah itu untuk diagihkan kepada penduduk tempatan.

Sebab itu WZWH mahu mengkaji dari implikasi undang-undang jika sekiranya kerajaan Pusat mahu ambilalih kembali tanah yang dipajak kepada Mr Goh itu apa kos undang-undangnya.

Impian WZWH mahu melihat Projek Airport Temin direalisasikan di Jerantut insyallah. 

Ini penyelesaian WZWH:

Tanah cadangan tapak airport Temin seluas 500 ekar itu didaftar dibawah Ketua Pengarah Tanah dan Galian Perseketuan (KPTG) untuk kegunaan Kementerian Pengangkutan (Jabatan Penerbangan Negara) dipajak kepada Mr Goh. Ini boleh dijadi isu politik kerana Menteri yang arah KSU Kementerian Pengangkutan supaya pajak.

Kalau ikut FGO kena tender terbuka untuk pajak tanah  dan keputusan oleh Kementerian Kewangan. Cara nak agih Kementerian Pengangkutan kena serah kepada Kerajaan Negeri Pahang dan Kerajaan Negeri Pahang boleh buat apa saja projek untuk rakyat.

Penduduk tempatan Temin boleh memohon kepada DS Najib PM baru boleh jadi kalau penduduk tempatan Temin Jerantut mahu buat tanah kelompok.

WZWH lebih berminat DS Najib mempertimbangkan membina sebuah airport Temin diatas tanah seluas 500 ekar itu dan juga upgrade Airport Sungai Tiang sebagai airport transit Taman Negara.

WZWH mahu penduduk Jerantut bayangkan bila Jerantut ada dua airport iaitu Airport Temin dan Airport Sungai Tiang yang diupgradekan yang membolehkan pelancong mudah cepat dan segera mengunjungi Taman Negara Jerantut.

10 comments:

Anonymous said...

hanya penduduk temin yang berstatus bodoh je sokong adanya Airport di temin. Pekak telinga org temin nanti sebab adanya airport..

Anonymous said...

Jerantut tidak perlu ada 2 airport...memadai airport Sg Tiang di Upgrade. Tanah sawit 500 ekar (tapak asal airport)yg dipajak perlu dikembalikan kepada kerajaan negeri dan YAB MB perlu agihkan tanah2 ini kpd penduduk2 tempatan yg tidak memiliki tanah. Dgn cara ini sekurang2nya 200 penduduk berjaya memiliki tanah sawit dgn purata pendapatan RM1,000 sebulan.

Namun bagitu, jika tanah ini hendak dibangunkan juga oleh kerajaan persekutuan, elok laksanakan projek2 yg boleh membawa impak ekonomi secara langsung kpd penduduk Temin khasnya dan Jerantut amnya seperti industri penjanaan elektrik biomass yg mesra alam umpamanya. Idustri biomass ini sangat sesuai memandangan dari segi logistik Temin berada di tengah2 kawasan pengeluaran sisa2 pejal (banyak kilang2 sawit berada dipersekitaran yg boleh memekal tandan kosong sawit)...

Drp: Pak Habib Temin.

Anonymous said...

Tuan2 dan puan sekelian, yan pajak tanah itu ke cukong adalah puak2 PAS, PKR dan DAP. Tak caya tanya Tun Khalil dan Tun Mahathir.

Anonymous said...

DIPETIK DARI KOMEN ANON DLM BLOG IDEA KITA:
Molek la tu,biar ‘tergadai balik’ JERANTUT & tanah strategiK lain di tengah bandar ni yang telah dapat di”slow”kan kerakusannya beberapa tahun sebelum ini oleh MDJ & PJBT DAERAH pada taukey & juaknya yang da berape lama terjelir lidoh & mengigil tak dapat ‘susu & daging’ segor baik di kl @ dari rombongan ke luar Negara yang dah biase dapat dulu-dulu zaman s/u lame(rahsia umum ni kan)??

2 tokoh utama D.O & S/U ???
S/U wan norizan dulu yang kite uleh,pasai ni waris kiter belake ni mekale anok tempatan yang baik dari anok tempatan dulu dan kuat semangat jantet nye..

Macamane tak tangan ghoib ket belakang ni nak tahan hati lagi??banyok plen deme hok terganggu, meke diambil la usaha bersepadu dari kalangan juak-juak untuk memburokkan usaha s/u ini dengan kata-kata yang biase kite dengor, keceriaan ni mebazir la,pojek tah haper-hape,mengabiskan duit dan 10 001 karangan la nok memburukkan wan norizan.licik dengan penuh sakitnye hati deme deme ni menabor cakap merate..menteloh pulak mdj nok kena sita baru ni,lagi laa sedap diroknyer ke s/u tu..

Anonymous said...

Mane toknyer rumoh kedai yang ‘tak berisi penyewa @ penghuni’ di tingkat atas,tengoh @ bawoh dari pojek-pojek deme yang sume deme punye di jantet ni sume telah ‘dikutipcukaikan’ oleh MDJ yang selama ini ‘tak berapa payoh bayor sangat oleh s/u lame & rangkaian” sebab banyok berbudi la katakan..(kene tahu deme,lot yang belum disewa lagi cukainya dikutip dari pemajunya bukan dari penyewa nya & adelah t/jawab pada pemaju untok bayo. Deme kira je la ade berape ratus yang tak ber’sewa’ @ tak berpenyewa??..meke, bile s/u baru abis dikutepnya cukai belake,bukan nak aniaya tapi itulah setanded operasi bagi pbt..ada la yang rasa jatuh rugi pada deme tu.dulu s/u baru boley ‘kautim ma’?? tu yang jadi hasil kutipan beberapa tahun ni meningkat mendadak..(ini la sikap pemaju,untung dah amik,takkan pulangan balik siket pun tak mau bayo?banyak kali lipat dah untungnya tu..

Seterusnya, : selepas keje membunuh karekter s/u barudah jalan ,maka dengan pengaruh yang kuat dengan sultan, dibisikkan la pulok tentang baiknya ,bagusnya s/u baru ni di jerantet(reverse psikology) pulok tentang perubahan jerantet & cerianya,bagus amat kalau dibawak s/u baru ni ke PEKAN yang sedang pesat membangun tu,macam-macam la yang muluk-muluk,indahnya dikabokan ke telinga sultan juga tak lupa diselitkan mengenai pertukaran tu tak sah lah, prosedur tukar bertindih lah semata nak bagi s/u ke luar dari jerantet samada ke pekan @ balik ke lipis semula.Mata kail dua mata,nak bawok ke pekan bagus tapi kekangan juga dengan istana & PM la dan sebagainya jadi cara tu tak jalan,guna la mata kail ‘rappala’ ke dua, ‘PERTUKARAN TAK SAH,BALIK PBT ASAL MASING-MASING’. S?U lama barang tentu balik ke lubok semula la kalau gitu gayanye,mekale balik ke lubok semula deme????hok ceria bando tok sah kira la,hok ‘menganga & terjelir berapa tahun ni tadi? (soalan cepugangsa:binatang apakah ini?kikiki,deme pun gelak..),boleh sendawa la abang abang,kakak kakak,adik adik, tuan tuan, puan puan.

Anonymous said...

Masa tu nanti jangan la deme ‘berkerumun semula’ tengok skandel kedai depan MDJ ‘sengaja dibako’ lagipadehal BOMBA sebelah MDJ je??TAPI masa tu deme darab je la ‘rumah-kedai,perumahan baru yang rege RM300,000.00(harga minimum mengalahkan Puchong,Pandan dsbgnya) X 1000 unit dah= RM 300,000,000.00 JUTA deme!!!!!!dapat ke sape selama ini??? Dah gadai “SEPENDER” da kita ni belake orang jerantet weiiii,tu da masuk kira silang sana,silang sini,silang kata,silambam suma belaka tu…hahaha. Ni la katanya,Pak Kaduk menang sorak ke ayam sabung, dah la ayam orang punya, kampong tergadai,baju, kain pelekat sume da terlucut, “seluor katek’ dalam pun buat gadai deme..Bawok ler balik s/u yang lame tu & tukarla norizan s/u tu ke tempat lain, mekale deme yang ramai dibando tu senang kome nak ‘mandikan’ kiam, usong dan kambus sekali..Kome yang jadi jentera & informer PR kali ini sangat banyok bak kata NAJIB “FAKTA bukan AUTA” yang nak dilondehkan sebaik wisel PRU nanti dibunyikanNak tengok juga UMporNO Jerantet ni ‘mengulat’ tengoh bando tak de be’kereje’ lepas Cikgu KOH menang parlimen ni nanti. Taukey sama Proksi sama Juak, “ADA AKU KESAH??? Katanye, yea la sebab terus je gabung dengan MP PR ni nanti,sebab yang lepas da ‘Test Market” taja BEBAS yang sekarang terus bukak baju DAP terus..

Kedai baru,rumah baru, pam minyak ke hape ke suma lagi senang nak bukak,bende bangsa dia, lagi harga boleh lipat 3X ganda pun tak de halangan, melayu balik kampong jauh-jauh balik,sokti ke, garok, binjai ke perlok banyok hutan lagi tu,da tak mampu nok bayo, hok kos rendah pun nak disodok..

Bab D.O : siket je bab ni,kebetulan D.O ni jenis ikut buku,mekale s/u ikut buku, gandingan yang berkesan tapi ramai yang ‘terkesan hati’ sangat,..Jadi jarum nak suh dipindahkan tu tembus siket je la..deme pun dah nampok bior tak terase sangat s/u je yang kena pindah,maka dengan pengaruh istana siket, Wisma Sri Pahang siket suh la ditukor kedua-dua sekali,senang s/u nak balik buat keje semula, orang jerantet pun tak mara mana.sebab macam pertukaran tahunan katanye..

Nak jadi kuasa ALLAH, di WSP juga jadi ke cerita di IAB (Istana Abu Bakar) ada hok tahu & dapat dengor betul hael ni tadi,tapi dah hok yang ‘TANGAN GHOIB’ ni pun dah lama duk diatas sampai tok kenai orang jerantet ke idok,lame keluor jerantet ke idok meke bercakap la dia siang tak pandang doh,malam tak dengor doh,lupa yang dunia makin kecik, bak kata Karam Singh Walia versi mabuk, Melayu Bodoh,Melayu Bodoh dan Bangkai gajah nyiru pun tara boley tutop!..

Nantikan episod seterusnya : Skandel seterusnya, kedai depan majlis DIBAKAR @ TERBAKAR??....Siapa duduk dalam bilek depan tingkap MDJ mengadap api maraktahan BOMBO bio lewat siket sampai walau BOMBA sebelah MDJ je???

Juga, : Tak berapa minat nengok JKK-123AGENCY buat duit untok bisnes dia dari semangat Orang JERANTET samapai dapat kelebihan dari MDJ??

Juga fb page : KAMI MAHU NORIZAN KEKAL S/U JERANTET BUKAN BAWAK BALIK S/U LAIN ATAU S/U YANG LAMA-LAMA.

Anonymous said...

Undi la lagi UMNO/BN. Sebab yang gadai tanah melayu semuanya angkara DAP, PAS dan PKR.
Hidup Melayu dan UMNO.
Eh eh eh. terlupa pulak aku. DAP, PKR dan PAS mana pernah perintah Pahang dan Malaysia.
Tak kan dia punya angkara pulak.

Anonymous said...

elaxxx le brooooo, ourang jrtut ape adeeee BoDOH jeeeeeee. Kami pati2 dr luar yg untung dduk d jrtuyttttt nieeeeee heeeee

Anonymous said...

Buat la yg terbaik jgn terbalik!..usaha yg baik ikhlas akan d Kenang,usaha x baik lg x ikhlas akan Kenyang...hidup melayu kerana budinya,hidup jerantut kerana ekonominya,..

Anonymous said...

Biorlah su tu dok jerantet.tak payoh balik ke lepihlah.Kome di lepih suka su baru kome ni.Mintak suk kekalkan su baru kome ni.