Tuesday, March 19, 2013

Cabaran Kepimpinan DS Najib Post PRU 13: Ancaman Terrorism Dan Perang Gerila




Post PRU 13, DS Najib dijangka kekal PM lagi bila ramalan BN menguasai Putrajaya menjadi kenyataan.

Apa cabaran yang menguji kepimpinan DS Najib selain ekonomi ialah isu keselamatan dan kestabilan.

2 cabaran besar ialah terrorism dan perang gerila.

Isu pencerobohan Lahat Datu oleh tentera Sultan Kiram III dan gesaan perang gerila terhadap Malaysia adalah pencetus isu.

Malaysia berpengalaman dengan perang gerila terhadap pengganas Komunis. Dari tahun 1948-1960 hingga 1970an dan 1980an berjaya diatasi perang gerila.

Apa yang perlu ialah membendung dan mengawal terrorism. Kita tidak mahu ada 'sleeping cell'  yang bergerak ke bandar-bandar utama seluruh negara.

Kita tidak mahu letupan bom di bandar-bandar utama, di KLCC, di KLIA, di Sepang Circuit, di stadium dll lokasi dan bangunan.

  • Rampasan kapalterbang, keretapi, LRT, bas.
  • Pencolekan pemimpin dan ahli keluarga.
  • Menembak secara rambang kepada orang ramai , pelajar universiti dan murid sekolah.
  • Mungkin letupan bom di masjid.

Ini antiterrorism yang kita kena hati-hati.

Kita tidak tahu mungkin pengganas datang dari selatan Thailand menceroboh Kelantan, Kedah dan Perak.

Mungkin dari sempadan Borneo Kalimantan selain dari Selatan Filipina.

Jabatan Antiterrorism perlu diperbesar dan diperhebat tidak kira berada dimana institusi dan organisasi.

Terrorism is the biggest concern. Fighting terrorism requires major effort and great coordination between related agencies,the intelligence community, international law enforcement agencies, and the private sector to prevent terrorism.

Human and other resources needed to maintain an effective antiterrorism program and infrastructure. Seeks to address deficiencies noted in the ability to perform the following areas:

  • Protecting national borders
  • Protecting critical infrastructure
  • Protecting national leadership
  • Responding to and resolving terrorist incidents
  • Managing critical terrorists incidents having national-level implications

Training in bomb detection, crime scene investigations, airport and building security, maritime security, dignitary protection, and numerous other disciplines to increase their counterterrorism capabilities and capacity. 

Better prepared to fight terrorism and protect Malaysian in times of crisis.

Perkemas dan perkuatkan Counterintelligence Investigations dan Intelligence and Threat Analysis.

11 comments:

Anonymous said...

Ancaman terbesar ialah dadah. Keduanya bangla, indon dll yg dah kuasai ekon dan sosial di msia. Msian jd takut di neg sendiri. Bawa la msuk lg.

Anonymous said...

Wan,

Jika BN menang lagi dan Najib masih menjadi PM, cabaran paling besar dan utama yg menanti beliau ialah bagaimana beliau boleh menghadapi 'musuh dalam kelambu' dan musuh dalam rumah tangga UMNO.

Musuh dalam kelambu pastinya dtg drp ROSMAH. Rosmah sama juga macam KJ dizaman Pak Lah merupakan liabiliti kpd pentadbiran Najib dan UMNO. Pengaruh Rosmah ini bukan saja dikalangan mak2 datin malahan meliputi soal bagaimana memperkasakan politik Najib. Lebih dari itu, sebagaimana persepsi umum beliau dilihat memperagakan politik kuasa demi kepentingan diri dan keluarga. Orang2 UMNO melihat ini sesuatu yg memualkan lebih2 lagi dalam situasi ramai2 pemimpin UMNO bercita2 mahu meletakkan diri di puncak kuasa.

Kedua, harapan BN utk menang 2/3 kerusi parlimen amat tipis sekali. Sebagaimana amaran Mahathir sebelum ini, jika ini berlaku BN dan UMNO mesti melakukan tranformasi secara besar2an demi meneruskan kelangsungan BN pada masa hadaaapan..Untuk ini, Najib mesti diturunkan. Soalnya adakah Najib akan berdiam diri sebagaimana sikap Pak Lah sebelumnya. Saya percaya tidak...Najib dilingkungi oleh jenerasi muda yg sebahagian besar berpegan kpg Politik Baru yg lebih segar selari dgn tuntutan semasa dan global. Manakala dalam UMNO sendiri masih didominasi oleh pemimpin serta pengikut yg 'bergaris tegar' yg masih berpegang kpd politik ideologi berteraskan kaum dan kebangsaan. Hal ini boleh dikaitkan dgn kumpulan yg diketuai Muhiyiddin /Mahathir. Muhiyiddin dalam banyak keadaan kelihatan tidak bagitu ceria dgn gagasan 1 Malaysia Najib.

Pertembungan dua puak ini diramal akan berlaku dalam perhimpunan agung UMNO akan datang. Inilah cabaran yg paling besar yg terpaksa dihadapi oleh Najib..

Berjayakah Najib merungkaikan kedua2 permasahan diatas sebelum beliau boleh menumpukkan kpd pengurusan serta masalah negara yg berbagai ini...????!!!

Mat Periba.

Anonymous said...

Mat periba. Najib akan jadi pm umno terakhir. BN akan kalah pru ni. Ikhlas dari saya ahli umno yg realistik.

Anonymous said...

Zaman BN menipu rakyat dah tak jalan. Parti korup.

Anonymous said...

Kat mana linggam sekarang.?

Anonymous said...

Anon 12:30PM,

Saya lebih cenderong mempercayai BN akan menjadi pebangkang selepas PRU13 nanti. Dan teori RAHMAN nampaknya menjadi kenyataan manakala teori RAHIM akan menyusul...

Anonymous said...

Linggam pergi angkat dia bini tgk doctor bos!!sikitjam lagi mari.

Anonymous said...

...dan diwaktu itu dimanakah kau kan berada?? Belakang cina Dap?India Pkr?

Anonymous said...

Ancaman utama adalah NEGRO yang semakin bersepah sepah. Masuk guna pas pelajar dan duduk di kondo sekitar KL. Patut di tangkat pengarah kolej swasta yang bersubahat dengan anasir ini.
Harap PR dapat memerintah selepas PRU13 kerana BN ternyata gagal mengawal NEGRO NERGO ni. NEGRO ini belum masuk lagi ke Jerantut lagi, tak mustahil jika Jerantut ada kondo pertama, mereka akan mula menyewa di kondo ini ....

Anonymous said...

BN menang atau kalah, yg nyata Najib perlu diturunkan dari takhta PM. Sebagaimana Pak Lah diturunkan dulu. Najib terlalu banyak liabiliti kepada UMNO.

Anonymous said...

PM kita masa depan bkn cina. Tp negro. Setuju dgn anom di atas. Puki mak bn bawa masuk negro2 sampai kita takut dok kondo sdri. Org jerantut tak apa la.

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024