Tuesday, May 28, 2013

Jerantut Pengeluar Kaviar Dunia: Projek Telah Bermula...


The Caviar Times.com 06/12/2012...

Producing caviar in Malaysia’s Jerantut town is a major entry point project in the new bio-economy sector that could bring an extra RM3.6 bilion to the country.

"This project will turn Jerantut into a world caviar production centre, an initiative that was beyond our imagination but now it will be implemented via I-Caviar involving RM475 million,” prime minister Najib Tun Razak said after chairing the National Biotechnology Implementation Council.

”This is an example of how, with technological applications, we can bring big changes to an area where we cannot bring much development.

What is caviar? Amende kaviar orang Jerantut tanya. Masek gon? Caviar @ kaviar adalah telur ikan makanan mewah untuk orang kaya. Untuk diekspot ke luar negara.

Hanya di Kg Perlok sebuah kampung di kaki Gunung Benom Ulu Cheka Jerantut yang kualiti air dan udara serta tanah yang paling sesuai di Malaysia untuk penternakan ikan sturgeon mengunakan teknologi tercanggih.

Projek ini telah bermula di atas sebidang tanah hanya seluas 5 ekar sahaja. Kerja-kerja pembinan tapak bangunan telah bermula.

Walau orang Jerantut tidak percaya malah orang KL tidak percaya namun ini satu usaha Dato' Wan Amizan Wan Razak ADUN Tahan membawa pelabur dunia ke Jerantut. Keistimewaan Dato' Wan Amizan boleh menjadikan pungkar-pungkar (bahasa istilah  orang Jerantut mengenai idea-idea atas langit) menjadi realiti!

Komen berikut dari pembaca blog WZWH begitu menarik...

Hashmizar Hakimi said...

Apalah nyg nak di hairankan, tgh padang pasir di Abu Dhabi pun depa bila loji ternakan ikan Sturgeon terbesar dunia di Muzalifah Industrial Park. Kenapa J'tut? Anugerah alam semula jadi pemberian Allah...air bukit terbaik Malaysia. Logi termoden mengunakan teknologi Recirculation terkini dunia.. Bahkan kita bawa Pusat R&D Advanced Biological Recirculation dari Fulda German ke J'tut..bukan hanya utk Sturgeon tapi juga utk spesis ikan tanah tinggi berharga negara ie. Empurau, Berlian etc. kaedah perikanan masa hadapan dimana we can qualify and quantify our production.. The time for open pond n caging system will be phased out..too risky. We adopt the best life cycle to dinner table system approved by Europe and USA. Ingat apa jadi pada seafood ban dari Eropah beberapa tahun lalu.. Gone 500M annual export to Europe.. Inilah PM kita yg berwawasan, memberi peluang kepada golongan Bumiputra yg biasa je..menyahut seruan beliau sebagai peniaga GLOCAL beberapa tahun lalu.. now one of the product.. Dan beliau tak ada apa2 kepentingan dlm projek ini...cuma memberi peluang dan harapan..Apa salahnya kita beri peluang kpd anak2 J'tut mendalami ilmu baru ini.. Just type UFTAG then you will find out what the future industry will look like. We must progress n not regress to take opportunity to bring the best technology and proceed to further enhance it.. Pada pembeli kaviar akan datang ke J'tut...luxury items mereka tak beli melalui internet.. memberi peluang kepada warga J'tut to tap the earning potentials..

Bro. Benih ikan Sturgeon jenih apa yg bro ada? Yg ada la ni kat Tg Malim...Dato Tan bawak masuk dari China,..Armour Sturgeon tapi bukan utk kaviar..cuma utk daging. Syarikat yg akan melabur ke Jerantut adalah United Food Technologies AG yang akan bergabung dengan syarikat Bumiputra Malaysia serta salah satu GLC kita. Type lah UFTAG... mereka membina Recirculation technology pertama dunia di Fulda German 22 tahun lalu dan terakhir utk Bin Salem Group, Royal Caviar Companny LLC (32mton setahun). Logi pertama beroperasi tanpa sebarang serangan virus sampai sekarang mengeluarkan kaviar dan daging salai Sturgeon.. Kita dpt memberi gaji tinggi utk pekerja2 J'tut kerana pendapatan lumayan... Sampai bila Melayu dok dpt gaji ciput dan hanya pandai dok komen saja.. En Wan, kita tak boleh bela kat sangkar sebab spesis Acipenser Baerii (Siberian Sturgeon) ni ikan air sejuk...mati depa di Sg Pahang atau Tahan.. cuma dlm closed system.. Kita guna kaedah teknologi dan 'maintenance culture' terbaik dunia dengan harapan ia akan menjadi logi contoh utk Malaysia bagi pengeluaran ikan.. Insha Allah.

16 comments:

Azam Abd Rahman said...
This comment has been removed by the author.
Azam Abd Rahman said...

Ekonomi era baru

yb raz said...

tahniah ler..jangan projek ni projek gajah putih dah ler..Orang Malaysia khususnya orang melayu memang boleh berjaya tapi sifat budaya orang melayu juga suka menjahanamkan orang melayu lain yang berjaya..

Unknown said...

Hummm aku pernah tgk Nat Geo Wild... Kualiti kaviar Sturgeon terbaik dari spesis Beluga, Ossetra dan Sevruga. Negara pengeluar kaviar berkualiti adalah Iran, Kazakhstan, Russia, Turkmenistan dan Azerbaijan.

Anonymous said...


Salam...,

YB Raz, kawe sokong gapo demo oyat. Itu kepada yang berjaya, mereka semua ada PHD yang semula jadi. Namun kepada yang dipandang merempat mereka terus disisih disisih dan terus disisih. Jadi kroni mereka akan diberi apa jua kemahuan, kerana telah menidakan yang disisih dan yang telah di"PHD".

Banir...

cik ketenangan said...

wah...bangga jap..kome org jerantut:P

Anonymous said...

Baru nak buat dah heboh...

Anonymous said...

Another Kerpan in the making. Beaten not twice but again, again and again. Serves Jerantut folks right.

Unknown said...

Yg kita nak bela di Ulu Cheka ni adalah spesis Siberian yg berkualiti Ossetra.. Ikan ni klu dlm natural memerlukan 15 tahun utk mula bertelur tapi dlm sistem kita pendek kan kepada 4 setengah tahun.. Sistem kita berupaya 'condition & manipulate' cuaca ie. Fall-winter-spring...tak jumpa summer pun.. Harga ikan yg kita bawak RM50M fan cuma UFTAG saja yg pernah 'air flown life' ikan ni. Kita bawa dari telur sampailah yg umur 5thn jadi dlm sistem 8 bulan dan kita dah produce kaviar jadi cash flow immediate..

Unknown said...

Kiya juga dah buat 'blind test' kepada chef chef terkemuka Eropah antara wild n production caviar tapi depa tak boleh bezakan...lagipun production caviar kita dpt tentukan production tapi wild caviar tak boleh kerana tangkapan mcm kita pi laut lah... Prospecting...hari ni dpt ikan...esok cuaca burak mana nak pi laut...dan ikan ni dah pupus di Laut Caspian bersempadan negara2 di atas... Akan pupus ikan pertama darat ni... Bila kita produce lebihan fingerlings.. Kita bantu utk mengekalkan spesis ikan ini supaya anak cucu kita akan dapat mengenalinya secara dekat..begitu jugalah spesisis berharga kita...

Unknown said...

Very negative... Hmmm... Ur a sad being...

Unknown said...

Get a life...

Unknown said...

Sy sokong YB. Klu nak tulis buku mengenai Melayu dan 'Melayu Celup' yg cuba mengagalkan...panjang berjela... Buruk perangai... Dah di jemput turut serta, bila nak start mulut manis mcm madu...bila dah 'kick off project' mula lah cari helah nak bunuh... Munafik.. Sebab tu lah depa tak berjaya.. Di beri peluang tapi tak timba ilmu... Main politik... Mat Salleh panggil depa 'RENT SEEKERS.....' sad being...

Anonymous said...

Project dah jalan ke? 👍👍👍

Anonymous said...

Any info on this project?

Anonymous said...

Mane nye projek kaviar tu..
Snyp je..
Goner ni..


EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024