Thursday, May 30, 2013

The Innovators Politicians Memacu Negara



NatGeo Astro ada siri 8 jam The Innovators: The Men Who built Amerika menampilkan usahawan entrepreneur hebat seperti Vanderbilt, Carnegie, Rockefeller, Ford dan Morgan yang membina Amerika moden.

Dalam konteks Malaysia @ Malaya siapa usahawan yang bina? tentu pedagang, pelombong dan kesinambungan empire lampau Srivijaya, Majapahit, Malaka, British dan entrepreneur dan ahli politik moden Malaysia.

Posting WZWH kali ini lebih kepada "The Innovators Politicians"-peranan ahli politik innovator lebih banyak membantu dalam menyerlahkan kemajuan dan pembangunan Malaysia dan dalam konteks kepentingan WZWH-negeri Pahang.

WZWH bagi contoh mantan PM Almarhum Tun Razak dan Tun Mahathir adalah merupakan "The Innovators Politicians". Kerana speed progres kemajuan dan idea-idea yang pantas diterjemahkan untuk diimplement dengan jaya.

Bagaimana Malaysia dan Pahang mahu melahirkan "The Innovators Politicians" ( IP )?

Apa ciri-ciri ahli politik IP?

Bagaimana mahu membudayakan ahli politik IP?

Satu contoh yang mudah untuk difahami ambil contoh pemimpin bertaraf Ketua kampung atau di Pahang dipanggil Tok Empat. Tok Empat pun mahu lihat kampungnya maju sama taraf dengan mini-suburban lengkap dengan infrastruktur-infrastruktur asas dan sumber aktiviti ekonomi.

Begitu juga Penghulu, ADO, DO, ADUN, MP, MB, Menteri dan PM. Lagi tinggi taraf pemimpin lebih luas skop dan kreativiti dan innovasi.

Miedieval politik dan renaissance politik memfokuskan kuasa. Betul kuasa itu penting dimana Sun Tzu dan Machiavelli berperanan memberi ilmu politik.

Jika pemimpin politik itu ada 20  wilayah dan lebih cenderung memilih ahli politik yang mediocre sebagai wakil atau mendengar cakap pemimpin hasilnya tidak boleh melahirkan budaya ahli politik IP.

Wakil politik mesti dipilih yang competent, menguasai dan memahami aspirasi wilayah politik yang diwakili. Jika tidak konflik akan berlaku bila stakeholder wilayah politik tidak berpuas hati.

Yang penting kesinambungan dan kepimpinan pelapis perlu dibentuk. kepimpinan politik succession bagi menjamin budaya politik IP boleh membawa negeri dan negara ke arah hala tuju yang mengikut landasan yang betul

Selepas Tun Razak dan Tun Mahathir siapa mahu jadi IP baik di Malaysia dan Pahang?

Bolehkah budaya politik yang sekarang diamalkan post PRU 13 boleh melahirkan ahli politik IP?

9 comments:

Anonymous said...

"Begitu juga Penghulu, ADO, DO, ADUN, MP, MB, Menteri dan PM. Lagi tinggi taraf pemimpin lebih luas skop dan kreativiti dan innovasi.

"Miedieval politik dan renaissance politik memfokuskan kuasa. Betul kuasa itu penting dimana Sun Tzu dan Machiavelli berperanan memberi ilmu politik.

"Jika pemimpin politik itu ada 20 wilayah dan lebih cenderung memilih ahli politik yang mediocre sebagai wakil atau mendengar cakap pemimpin hasilnya tidak boleh melahirkan budaya ahli politik IP".

- Aku suka ayat ni. Sememangnya golongan ni berbelah bahagi diantara kesamaran dengan yang nyata. Jika ikut kehendak masyarakat, poket sentiasa kosong. Jika ikut telujuk ahli politik berskala "luas dan berkuasa" adalah per"cent" untuk diambil dan dibahagikan. Apakah disini wujud kejujuran disemua peringkat.

Anonymous said...

Wan mengajar bebetul

usin gampang said...

ANON 4.03PM,

kalau kau nak jumpa manusia yang jujur semua peringkat kau boleh kembali kpd manusia zaman rasulullah.

bermula manusia zaman bani umaiyah sudah tiada lagi manusia impian kau tadi.

iman manusia akhir zaman setipis kulit bawang!

Anonymous said...

usin gampang (as anak luar nikah bunyinya) bila berkata2; (1) Tak belajar sejarah Islam, (2) Kuren ilmu Islam, (3) Kuren mengikuti kuliah agama tulen di balaisah dan sejid, (4) Pendapat sendiri.

- Kou cari lagi ilmu Islam, kou baca dan dalami sejarah pepernagan Badar dan Uhud. Kou tahu cerita. Jangan jadi usin gampang sepanjang masa.

usin gampang said...

anon 12.00 ni bodoh lah.

perang badar dan uhud pada zaman nabi.aku cakap manusia yang betul-betul sempurna imannya ada pd zaman nabi.selepas khalifah alrashidin bertukar kepada bani umaiyah iman sudah berkurangan kalau dibandingkan dengan zaman nabi.

semasa pemerintahan bani umaiyah permainan politik kotor sudah bermula.pembunuhan sering terjadi.

yang kau bengong tak faham hujah orang jangan dok menyampuk nanti orang akan tahu yang kau ni bodoh.

baca betul=betul apa yang aku tulis.kemudian fahamkan apa maksud aku.barulah kau boleh jadi cerdik.

aku sentuh tentang manusia jujur,yang kau melarat ke perang badar apa hal?

kau terror sangat ye.aku nak tanya kau apa itu hukum bughah???

Anonymous said...

memang betul anon 12.00pm ni boddo.
aku baca komen anon 4.03pm.memang dia sentuh tentang kejujuran semua peringkat.

usin gampang pulak menjelaskan tentang kejujuran semua peringkat terdapat pada zaman rasulullah.betullah tu.

jadi apa masalahnya anon 12.00pm memperlekehkan usin gampang sampai kata dia anak luar nikah???

gampang tu bahasa indon bermakna mudah.

yang jelas anon 12.00pm memang bodoh tak faham apa yang orang bahaskan.sama taraf dengan mak janda abby abadi merapu!

Anonymous said...

Cross line.

Saper kata usin gampang anak luar nikah. Usin gampang sendiri mengaku nama usin gampang (semacam anak laur nikah ajer bunyinya). Bila sebut ttg kejujuran, konon kamu lebih jujur daripada nabi. Kas bukan Indo, kas M'sia, gampang tu anak mudah ajer. Ngok. Sabit tu jgn jadi penyokong dan ahli mana2 parti politik. Jgn sedih dan jgn marah.

usin gampang said...

sekor lagi tak faham.orang cakap kejujuran semua peringkat hanya terdapat pada zaman nabi.

bila pulak aku kata aku lebih jujur pada nabi.

susah bila berdepan dengan budak tadika ni.orang cakap tapai ubi kayu boleh makan.dia pulak cakap tupai hujung kayu boleh dimakan.

Anonymous said...

Kehkehkeh......
Raban bete

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024