Saturday, May 18, 2013

Syeikh Ahmed Al-Tuni Penyanyi Sufi Terhebat Mesir



Syeikh Ahmed Al-Tuni membuat persembahan bersama Tomatito master gitaris Flamenco terkenal dari Sepanyol dalam filem Vengo dari Sepanyol.

Sheikh Ahmed Al-Tuni , lahir pada 1932 berhampiran Hawatka daripada Assiut , adalah seorang penyanyi Sufi Upper Egypt . Ia dianggap munshid (penyanyi) hebat Mesir.

Sheikh Ahmed Al-Tuni pertama kali bertemu iman dan amalan tasawuf sebelum membuat muzik untuk memimpin orang lain dengan cara ini.

Munshid Mesir adalah watak yang kompleks yang berbeza dari penyanyi tradisional Arab. Penjaga inshad , inspirasi Sufi rohani, Ahmad al-Tuni campuran ke dalam puisi purba himpunan dan ungkapan popular Mesir Atas. Dia meminjam lagu-lagu rakyat bandar tahun 1930-an (Takht) yang dibuat oleh Rebana, yang bahkan (seruling buluh) dan Oud (seruling). Dengan teknik vokal beliau kadang-kadang dihiasi dengan kesan peringkat lucu, satu siri tema syair dan urutan berirama (qafla-s), Ahmed al-Tuni menaikkan semangat penonton.

Al-Tuni telah terkenal lama melebihi satu-satunya wilayah Mesir. Pada 1998 , filem Vengo daripada Tony Gatlif membuka pertemuan Al-Tuni dengan Tomatito , gitar master Flamenco . Pada tahun 1999, beliau telah dijemput untuk kali pertama di Perancis, Theatre de la Ville , dan merekodkan album Sultan munshidîn . Sejak itu Sheikh Ahmed al-Tuni diiktiraf di arena antarabangsa.

No comments:

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024