Nuffnang Ads

Pages

Friday, May 10, 2013

UMNO Dan PAS Bersatu Untuk Bentang HUDUD Dan Hapuskan Sekolah Vernakular! Kenapa Tidak? Demokrasi...

Satu komen menarik dalam blog WZWH...

Anonymous

Democracy?

UMNO and PAS will combine their votes in Parliament to introduce Hudud and abolish vernacular schools. 

So don't blame the Malays if they use their full force of democracy against the Chinese.

And the Malays will tell the Chinese exactly the same thing, " Grow up please, this is democracy".

Tidak pernah berlaku dalam sejarah PRU bila pengundi Cina menyokong BN kurang dari 10% ini menyebabkan banyak kerusi BN kalah parlimen dan DUN.

Bila mana BN mengharap hanya 25% sokongan pengundi Cina dengan majoriti pengundi Melayu dan India serta Bumiputera bersama BN namun 90% pengundi Cina memihak pembangkang walau calon-calon BN winnable candidate.

Pengundi Cina telah keluar semua kad-kadnya. Ini demokrasi kata orang Cina. BN kena terima.

Buat pertama kali juga dalam sejarah Malaysia:

  • DS Najib akan bentuk hampir 100% Menteri Kabinet dari orang Melayu dan Bumiputra juga orang India tapi tidak orang Cina kerana MCA dan Gerakan menolak.
  • DSD Adnan Yaakob juga akan bentuk 100% EXCO Pahang dari orang Melayu kerana MCA tidak mahu jawatan. Tiada calon MIC menang DUN di Pahang. MCA hanya menang 2 DUN.

Soal mahu 'Chinese representative' dalam kabinet dan EXCO itu terpulang kepada budi bicara DS Najib dan DSD Adnan Yaakob.

Jika UMNO mahu bentang HUDUD dan bersatu dengan PAS juga mahu hapuskan sekolah vernakular. Kenapa tidak? Orang Melayu/Bumiputera  pun ada hak demokrasi lebih-lebih lagi jumlah ahli parlimen Melayu/Bumiputera adalah seramai 160.

Jadual: Komposisi Parlimen mengikut Parti dan Kaum (PRU 13)
Melayu/BumiCinaIndiaJumlah
DAP           1     34      3      38
PKR          16       9      5       30
PAS          21       0       0       21
Jumlah  Pakatan  Rakyat          38      43       8       89
Barisan Nasional         122        7        4      133
Jadual di atas menunjukkan terdapat seramai 122 Ahli Parlimen Melayu/Bumiputera dari Barisan Nasional dan hanya 38 orang Melayu/Bumiputera dari Pakatan Rakyat. Pakatan Rakyat pula didominasi oleh kaum Cina dengan 43 Ahli Parlimen.

Daripada jadual di atas 122 + 38 = 160 ahli parlimen Melayu/Bumiputera maka sudah lebih 148 boleh dapat kuasa 2/3 majoriti.

5 comments:

Anonymous said...

Nuar celaka tu ada mcm mana nak buat ? Hapuskan dia baru boleh buat !

Anonymous said...

Tau la aok dlm umno tu soomo x amanah dgn tanggungjawab....
Jgn ingat org lain sama x amanah jugek
Org mengundi Pr bukan sebab dia melayu..tapi sbb dia Pr...
Kalau deme mp adun melayu suka2 nak melompat ke bn..tak memikir lalu amanah pengundi ni...baik toosoh mengundi je..ame balik ke bn tu..takdela.habat!

Anonymous said...

pening dah puak umno ni,dah kata orang bila tua patut besara la,mereka dah nampak rakyat menolak BN tp mnyokong pr disebabkan pr betul2 nak membela rakyat,BN ada bagi?tak ada pun,setakat yang asas mcm sekolah atau jambatan dah lapuk dan tidak relevan lagi,rakyat bukan bodoh beria2 nak kan pembangunan macam tu,tula sibuk nak ajak bergabung,rakyat sokong pr bukan sebab anwar tp sebab dasar anwar untuk bela rakyat,bila dah bentuk kerajaan pas akan menaikkan benda2 yang patut ditekankan dalam agama,banyak contohnya tak perlu disebut,tapi golongan macai yang buta hati saja masih tak nampak buruknya umno dan bn laksanakan tggjwb sbgai pemimpin,seleweng duit rakyat untuk kayakan diri seperti lembu NFC yang jelas tv3 tayang sebelum ni,pastu rumah khir toyo,banyak lg nak disebut tp cukupla untuk pngtahuan kita,dasar umno sudah jauh lari berbanding sebelum ni,dah jelas dan ketara,rakyat sudah nampak dan peluang umno untuk perbaiki sudsh terlambat,hanyutla umno bn di pru akan datang,hanyut bersama foreigner2 yang diupah untuk g ngundi.

Anonymous said...

Selama ni asyik canang pas parti sesat...skarang terhegeh2 ajak bersama...kikiki

Anonymous said...

Ha ha ha..

Lawok pepalih Che Wan nih...

Abis tu, kalau PR memerintah ada kurang tak YB Melayu...masih lagi 2/3...tak gitu.

Cer Aok tenung Figure tu..dema rase..boleh tak Pinda perlembagaan kalo PR memerintah...ha ha ha.

Tapi ..kalo BN jaman Tok Det dulu, nak buang Kuasa Sultan pun tak ade Problem Dapat 2/3..sebak semua YB Pak Turut Tok Det aje ..ha ha ha.