Nuffnang Ads

Pages

Thursday, May 2, 2013

PRU 13 Ramalan Saintifik Parlimen BN Minima 159, BN Maksima 170 Kajian Terkini!



Sejak kita memulakan projek ini, kita telah menyiapkan ramalan untuk 12 pilihan raya kecil sejak tahun 2009 lagi. Kita juga telah menyiapkan ramalan untuk Pilihan Raya Negeri Sarawak dalam tahun 2011. Ramalan-ramalan in terbukti ketepatannya , kecuali di satu kawasan sahaja. Kesemua ramalan yang lepas boleh diakses dalam blog ini.

Ramalan dibuat dengan kaedah multiple regression analysis untuk menghasilkan model yang memerlukan input data yang banyak dari semua kawasan pilihan raya, iaitu sebanyak 222 kawasan parlimen kesemuanya. Beberapa faktor telah dipilih untuk diujikaji bagi mempastikan signifikannya data tersebut dalam model yang akan digunapakai.

Faktor-faktor penentu (independent variables) yang telah diujikaji dan terpilih sebagai signifikan untuk sesuatu kawasan parlimen ialah jumlah pengundi Melayu, Cina, India, dan Bumiputera di Sarawak dan Sabah, faktor pengaruh parti dalam kawasan tersebut dan berapa kali penyandang telah bertanding sebelumnya. Semua faktor diatas didapati sangat signifikan, yakni memberi kesan yang ketara keatas keputusan pilihan raya.

Dalam ramalan ini saya menganggarkan sokongan pengundi Melayu kepada BN diparas 61%, undi Cina 25% dan undi kaum India 60%. Juga saya inputkan aras kekuatan tradisi BN di dalam setiap kawasan pilihanraya.

Dalam membuat ramalan ini, saya ketepikan fahaman politik sendiri bagi menghasilkan ramalan yang objektif dan terbukti tepat sebelum ini. Sama ada ramalan kali ini juga setepat itu, Allahu ‘alam, Allah sahaja yan mengetahui, dan insya Allah kita akan bersama-sama tahu pada 5 Mei ini

Dalam menyediakan ramalan saya akur dengan respond anda sekalian. Pengunjung pengunjung dari BN biasanya gembira, tetapi yang dari PR ramai yang marah kerana ramalan untuk kawasan kawasan DUN setakat ini memihak kepada BN.

Hasil kajian menunjukkan BN akan menang dalam PRU ke 13 dengan memperolehi majoriti melebihi 2/3. Butiran seperti dalam jadual di bawah:

Jadual: Ramalan Keputusan Pilihan Raya Parlimen Malaysia Tahun 2013
SemenanjungBN MinimaBN Maxima
BN113121
DAP2726
PKR1713
PAS85
Jumlah165165
Sabah & Sarawak
BN4649
DAP87
PKR21
PAS00
Bebas10
Jumlah5757
Jadual di atas menunjukkan dalam senario minima BN akan memenangi 159 kerusi parlimen di seluruh Malaysia manakala DAP akan memenangi 35 kerusi, PKR 19 dan PAS 8. Dalam senario yang terbaik pula BN akan memenangi 170 kerusi, diikuti DAP dengan 33 kerusi, PKR 14 dan PAS 5. Untuk majoriti 2/3 BN hanya memerlukan 148 kerusi.

(Dipetik dari Blog Dah Ikhwan)

72 comments:

Anonymous said...

DEME SEMUA MDJ PERNAH DI SITA ANGKARA PUAK UMNO NIE...AHHLI MAJLIS SEMUA PUAK DIORANG....STAF MDJ DIMALUKAN ANGKARA PUAK NIE...RUMAH KETUA WANITA PERNAH DI SITA KERNA TAK BAYAR HUTANG KUARI...MEMALUKAN.....DAN MEMALUKAN PENJAWAT AWAM....KALO DEME UNDI BN LG...MEMANG KEPALA ORANG JERANTUT MASUK AIR..

Anonymous said...

Kehkehkeh terguling aku gelak tengok analisa ni. Mapuh bn pakai analisa sampah.

Anonymous said...

Dah menang besar dah...moh relek laa..tak yah laa berkempen-kempen.

Anonymous said...

Pas 8 kerusi? Nampak sgt analisa tolol.

Anonymous said...

Kehkehkeh...

Moh undi PAS + Bunga Raya

Negara aman tanpa Dacing

Anonymous said...

Tanya org johor. Bn hanyut.

Anonymous said...

Aku lebih percaya kajian umcedel um. Ada integriti.

Anonymous said...

Pakatan hanya perlu 3 kerusi lagi untuk mjadi kjaan baru. Sumber kajian bebas.

Anonymous said...

nie kt selangor pengundi india byk sokong bn..ape cite???ape yg pr tunjuk kn xsame ngan realiti di selangor...cine konpom la xsokong bn..

Anonymous said...

Negeri yang BN kekal hanya Pahang dan Perlis. Tahniah WZ.

Anonymous said...

lagi 3 kerusi???dr parti mne???mau berebut la sape nk jd pm...last2 bn gak yg dpt...

Anonymous said...

pergh melake pn jatuh pd pr ke???agak2 la wei tsunami 2008 pn sume calon umno menang...ini kn tahun 2013..

Anonymous said...

India separuh sokong BN di sgor. Melayu separuh. Cina dkt 8O peratus. Pusing kiri kanan khalid mb lagi.

Anonymous said...

ye ke khalid mb lg...ko sultan selangor ke???org selangor ke ko nie???duk selangor kt mne ye???

Anonymous said...

Tsunami tu 2oo8..bn hanyut. Thn ni bkn tsunami lagi dah tapi kiamat utk bn. Kehkehkeh

Anonymous said...

cina bg 90% undi kt pr pn tu kt dun yg byk pengundi cine...kt dun majoriti melayu cine bg 100% pn belum tentu nye calon pr menang..

Anonymous said...

bape byk dun yg majoriti cine di selangor???xbyk mne pn...dun majoriti melayu byk yg dpt pd bn kali nie...korg tu la kalo dtg selangor duk lepak bandar je...ko xtau kt kg2 sume dh tolak pr...

Anonymous said...

kiamat tu xbetul la...sbb kalo bn kalah pn bn still ade sokongan lg..agak2 la kalo nk wat statement pn...ko bukan tuhan..

Anonymous said...

Moh undi PAS deme...
Pilihan terbaik dun tahan

Anonymous said...

aku dk area majoriti india di selangor...skrg nie banner hindraf kiri kanan jalan penuh ngan kempen utk undi bn...jgn ckp besar wahai puak2 pr woi...jgn konfiden sgt...

Anonymous said...

dun tahan???ade ke pengundi2 bukan melayu...nie yg payah kalo melayu xduk bercampur ngan bangsa lain..tau nk bercakar je sesame bangsa..

Anonymous said...

Sapa yang kata ramalan ni mapoh. Dah apa ke pulak nak kata pada ramalan yang kata semua negeri kalah. Macam BN ni anak ayam je. Kita tengok lah nanti macam mana nye.

Anonymous said...

Kehkehkeh...

Moh undi PAS + Bunga Raya

Jerantut maju tanpa Dacing

Anonymous said...

Dii Pahang ni kalau setiap kali pilihanraya dato nan masuk campur dan cantah mencantas calun yg dipilih oleh pm jawab nye byk lah tempat bn kena bungkus. Ini bukan utk kepentingan parti sebenarnya tapi utk kepentingan peribadi. Ini terjadi sejak pilihanraya sebelum ni hingga skrg.

Anonymous said...

PAS kuat

Anonymous said...

bagi mengelakkan wakil cina DAP menjadi perdana menteri....maka elok laa kita bagi undi KeAdilan dan Pas bagi meramaikan calon me4laytu...dengan itu cina DAP tidak akan mencamai majoriti dalam Dewan Rakyat....betul tak pendapat saya ni?????

Majistret said...

Org x cukup ilmu je pgkah BN..hidup dlm tmpurung..

Anonymous said...

tengok dlm internet ni, macam BN akan bungkus.. tapi, pergi ikut dengar ceramah orang BN.. BN ada harapan untuk menang. Sebabnya :
1) orang yang dengar ceramah BN, walaupun sedikit di sesuatu kawasan, dia (org itu) memang undi BN
tapi kalau dengar ceramah pakatan, memang ramai orang, tapi setiap tempat ada jer orang yang sama hadir, dan belum tentu undi di kawasan itu, cuma ramai je orang datang belum tentu pengundi PR di kawasan itu..
disini kelebihan pada BN. Pakatan kalau dalam khayalan dengan ramai je orang datang dengar ceramah.. alamatnya... hanyut..
2. pengundi BN tidak fanatik macam pengundi Pakatan.. BN silent and UNDI. orang Pakatan ; bising sana bising sini, belum tentu undi Pakatan.
3. nanti sambung

Anonymous said...

Politik umno bjaya mengekalkan melayu dlm kegelapan minda.

Anonymous said...

Kot mana la jika pr menang cina akan jadi pm. Try bilang calun melayu dlm pr lebih ramai dari bn oii! Otak ciput penyokong bn ni. Jgn dengar cakap org. Ambil list calun dan bilang sendiri!

Anonymous said...

Umno sebenarnya bkn jaga ketuanan melayu tapi nak kekalkan ketuanan projek.

Anonymous said...

bn menang besar lagi..yahoo..kita kekal berkuasa lagi..

Anonymous said...

Kehkehkeh...

Moh undi PAS + Bunga Raya

Negara aman tanpa Dacing

Anonymous said...

Hahaha menang besar? Ya lah tu

Anonymous said...

Bn kalah kerana tahi lembu sharizat. Bila nak bayar rm250 juta tu mami?

Anonymous said...

BN tahi gajah swberang laut dia nampak tapi tahi lembu sharizat depan mata dia pejam buat tak reti. Tolol punya gomen.

Anonymous said...

Kehkehkeh...

Moh undi PAS + Bunga Raya

Negara aman tanpa Dacing

Anonymous said...

Dia buat pengundi macam robot...pakai remote...kut suko mu la wz...

Anonymous said...

tak solat maghrib ke zuan puteh ni

Anonymous said...

Zuan puteh tu menderita menanggung sakit sipilis.kencing berlubang tiga.

Anonymous said...

Sebab apa penyokong bn sokong bn? Sebab tertelan tV3 kakakaka

gasing menggelatat said...

undi bn aman sentosa,
undi pas dapat dosa,
undi bn dapat syurga,
undi pas dapat neraka!!!

pas itu kafir.undi pas jadi kafir!

Anonymous said...

Kenapa kutuk zuan puteh? Di msia ada berjuta lagi zuan puteh yang menanti 5 mei utk hanyutkan bn. Hidup zuan puteh.

Zuan puteh titiwangsa

Anonymous said...

Hahaha aku setuju.

Zuan Puteh terengganu

Anonymous said...

Setuju! Pakat pakoh pas blako anok beranok kito.


Zuan Puteh dari Gua Musang

Anonymous said...

kikiki

zuan oak memang cerdik, macam2 akal oak ni, global, kalau gitu aku nak jadi zuan puteh juga lah, Hidup Gintong Hidup Zuan Puteh, Ini Kelilah...!!!

Zuan Puteh dari Jurusalem

zuan puteh 410 said...

Anonymous Anonymous said...

cikgu bunga raya kita akan ajak masuk islam

sebelum tu kita kena bagi dia menang

strategi PAS sangat bijak weh ghodong

May 2, 2013 at 5:10 PM
Anonymous Anonymous said...

cina bunga raya kalau menang dia bagi puak pas makan pulut dengan rendang babi.tapi tak apa sebab babi tu dah masuk islam hasil tarbiyah pas.jadi babi yang dah masuk islam boleh lah puak pas makan.tak caya?tanya sama mat sabu!!!

Anonymous said...

Dr. Hamzah berkata, kerusi Dun Damak dan Dun Tahan antara yang memberi harapan cerah untuk PR tawan.

Menurutnya, PR Jerantut menyerahkan kepada pusat untuk menentu dan menyaring calon bagi diletakkan untuk bertanding di kerusi Dun Damak, namun yang pasti bagi PRU 13 kali ini percaturannya adalah menentang secara dua penjuru. - statement Dr Hamzah dalam sinar harian 10 Julai 2012

Apabila kepimpinan tertinggi telah memilih siapa calon pr untuk berlawan di dun damak, kenapa pula dr hamzah tidak bersetuju dan tidak mahu kerjasama?

Kenapa dulu cakap lain sekarang cakap lain?

I Love ZP said...

kesian rupanya sdr Zuan Puteh tu menderita sakit bak kata Anon 8:40 PM, moh la kita undi PAS, terharu sangat dah ni pada pengorbanan The Real Zuan Puteh walapen sakit tapi cekal berjuang

Pokcik Map said...

Tak pyh teropong jauh2 sampe ke peringkat menteri....cukup menilai yg ada dkt sekeliling kita d jantot ni sudah la....yg bwk kete mahal2 sape? Yg bolot kontrak sape? Yg menguasai mdj sape? Yg rmh mcm mahligai sape? Yg parking kete mewah sesuka hati x kena saman sape? Yg pegi minum kat warung brkumpul ketawa berdekah2 dtg dgn kete mewah sape? Yg dtg minum teh secawan dtg dgn bmw sape? Yg berebut tanah sape n bolot tanah sape? Yg menyokong prmohonan biasiswa anak2 kroni walaupun pendapatan mewah sape? Yg dok mengeteh jual temberang kat kedai kopi dari asar ke isyak tp dpt tanah n title dato sape? Yg dtg sekali sekala solat jumaat d masjid bersama rkyt marhaen tp parking kete mewah d bwh bumbung dpn masjid sape? Yg bertukar2 atau menambah koleksi kete mewah sape? Ini yg rakyat nmpk dgn mata kepala sendiri....yg x nmpk x tau la sdg mana...Rakyat melihat dgn jelek tingkahlaku mereka ni dan balaci2 yg bergayut pd mereka ni....enough is enough!!

Anonymous said...

Pokcik map, anda hebat. Patut jadi calun. Anda pejuang yang cukup alert knapa kita kena hanyutkan umno. Anda tidak tertelan tv3. Melayu yang ada akal.

Anonymous said...

Rais yatim kata siapa yang sms pakatan akan menang boleh didakwa. Kahkahkah tahap bodo gitu lalu. Ni nak bodek bende lagi. Calun pun out. Pls la rais..jgn la bodohkan rakyat. Bil celcom kami bkn bayar dgn duit kamu.

Anonymous said...

Bila pengundi kl balik mengundi kat kg masing2 tolong bgtau mak bapak masing2 stop la kena kencing dgn tV3. Bila minyak turun,tol hapus,ptptn hapus jawapnya kita boleh bg duit lebih sikit kat mak bapa di kg. Tolong sedarkan org2 kg.

Anonymous said...

Suasana peluang bn dan pr seimbang. Beza tak lebih 10 kerusi je. Tapi undi pakatan blako weh. Try kjaan baru pulak.

Anonymous said...

itu lah petanda yang melayu dah mula bersaing dgn org kapir,mmg kita nak melayu kaya,rumaah besar2,kereta besar2...bodoh deme ni...yang cina kaya raya ada deme kisah/yang cina bagi duit puak2 pas berkonvoi sana sini tu duit dari mana?bodoh punya melayu

Anonymous said...

undi wan amizan dapat bijih,undi lau lee dpt kelender,undi shukri dapat ludah nik driver,undi nazlan dpt projek..belum jadi MP KRONI DAH DPT PROJEK.SYABAS BN JERANTUT..INIKALILAH


HIJRAH MARI

Anonymous said...

Anom 1126. Tahukah anda 55 thn tiap kali pru cukong cina support bn. Tokey judi dsb. Jgn tunjuk bodo kita. Simpan dlm poket diam2.

Anonymous said...

undi UMNO bahagia Dunia Akhirat,undi BUlan mgkin bahagia Akhirat shj..sama-sama renungkan.

Anonymous said...

kedah selgor klate. undi pas jge,kaya pd org pahang,fakta temberang awok ni hHAHAHAHA...

Anonymous said...

kita tengok 5 tahun ni kerajaan pakatan rakyat macamana? kalau bagus, 5pengal dpan kita bagi la. kalau tak bagus kita spin BN semula.org cerdik pandai, profesional, ilmuan, cendikiawan, ulama, org alim semua nak sokong pakatan rakyat. kita ikut je la dan tak rugi apa pun.kita tetap mcm ni juga. betul tak?

Anonymous said...

Kehkehkeh...

moh undi PAS dan Bunga Raya

Bijak memilih Bijak berkuasa ghodong weh

Anonymous said...

jgn undi dompok pungkor dan besarkan perot dia je,tp klu bg duit ambik,pngkoh jgn,byk dah org wt gtu deme,bkn mintak pun,dia bg

Anonymous said...

bagi dut ambik laaaaa...org gila pun tahu nak ke dut...malam last nanti la banyak duit...ada ura ura kata akan dapat 5000 setiap umah di pdg piol ni dgn sg retang...sekarang ni dah ada yang dapat sikit-sikit, dompok antar naik motor g umah ke umah penduduk kampung...

Anonymous said...

nampak sangat pedoohnya syaitan2 pakatan ni.itulah akibatnya makan taik dap.

jadi babi dap penyudahnya melayu pakatan ni!undi pas masuk neraka!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

sabar..sabar itu separuh dari iman..tak baik kata babi mcm tu sesama islam kita ni..berdosa besar..bertaubat lah..istigfar banyak2..syurga neraka bukan kita yg tentukan..itu hak ALlah..

Anonymous said...

Kesian kat penyokong PR daripada komen2 kat sini kita dapat simpulkan orang2 PR tak berpelajaran, kurang ajar dan kecewa dengan kehidupan selepas ini kalau tak kena gaya duduk kat Tanjung Rambutan.Sebab tu silent voters takkan bagi peluang pada PR memerintah.Dari Ketua nya ketika berceramah macam orang tak siuman sampailah ke pengikutnya berperangai teruk...Allah Taala tak akan restu niat tak baik kamu ye..Ya Allah lindungi la negara ku yang tercinta ini Malaysia daripada petualang-petualang ini. AMIN - SILENTVOTERSLOVEPEACE

Anonymous said...

sebab berpelajaran dan berilmu tu lah sebab PR semakin kuat sekarang ni dan mendapat sokongan padu rakyat dan rakyat ramai nak ubah kerajaan. dulu boleh la.

Anonymous said...

pahang pun habis....., pintu masuk bandar ibu negeri Pahang macang tak ada bandar langsung.Tidak mencerminkan DARUL MAKMUR.Ini kali telinga MB....LONG NAN, SUDAH TAKDAK SATU... CUBA BANDINGKAN KUANTAN DGN MANA2 IBU NEGERIDI NEGERI2 YANG LAIN? KUALA TERENGGANU, KOTA BARU, KUALA KANGSAR, KUCING, JOHOR, SEREMBAN DLL. AGAK2NYA TEMPAT KEBERAPA IBU NEGERI PAHANG NE? SELAGI SIMPAN SAMPAH2 ne.... SELAGI ITULAH KEADAANYA DI PAHANG.... LEBIH2Lagi JERRANTUT....

Anonymous said...

butuhlah bn,pukimak bn,pantatlah bn,babi bn,celaka bn,masuk neraka bn.

Anonymous said...

jangan bimbang zakuwan menang 1355 mejoriti kebetulan pru 13 dan umno memrintah 55 tahun hahahah tu sbb jadi 1355

Anonymous said...

mjoriti zkuan 1355

Anonymous said...

sedap la jadi orang sg retang, padang piol, kuala tahan dan kuala tembeling mlm nih