Wednesday, October 31, 2012

Jerantut Pengeluar Kaviar Sedunia

Lebih banyak pelaburan dan pertumbuhan pesat ekonomi Pahang jika DS Najib diberi mandat menjadi PM pada PRU 13.

Hari ini DS Najib PM mengumumkan dua berita baik untuk Pahang.

Pertama Pahang didapati ada telaga minyak dan layak mendapat royalti minyak 5% atau RM100 juta setahun buat permulaan. Ini baik untuk ekonomi Pahang.

Kedua Jerantut bakal pengeluar kaviar sedunia. Ada pelabur US Gevo Inc mahu melabur RM475 juta dalam masa 5 tahun. Bayangkan orang Jerantut, kesan pelaburan RM475 juta kepada ekonomi Jerantut seperti peluang pekerjaan, perpindahan teknologi, dll.


Kaviar ialah telur ikan berkhasiat yang diproses khas. Harga kaviar bermutu dunia ialah dari RM15,000 hingga RM35,000 sekilo  sila baca sini. WZWH tidak tahu apa jenis kaviar dari spesis ikan yang mahu dikeluar di Jerantut.

Seperti yang diumum oleh DS Najib:

"Projek ini akan menjadikan Jerantut sebuah pusat pengeluaran kaviar sedunia, satu inisiatif yang mungkin sukar untuk kita bayangkan selama ini, namun dapat dijayakan melalui I-Caviar menerusi pelaburan bernilai RM475 juta dalam tempoh lima tahun.

"Ini merupakan contoh bagaimana aplikasi teknologi boleh melakukan perubahan besar kepada satu kawasan yang tidak dapat kita bangunkan. Kita dapat juga mewujudkan satu industri baharu yang bukan berasal dari negara kita.

"Inilah contoh yang sangat bermakna, bagaimana pembangunan bioteknologi membawa banyak kesan positif kepada negara kita,"



Blog Parlimen 81 memberi ulasan yang menarik tentang Jerantut pusat kaviar dunia sila klik sini.

24 November 2012, DS Najib akan lagi sekali turun padang ke DUN Tahan, Jerantut. Mungkin ada lagi pengumuman berita baik buat orang Jerantut. Kita tunggu saja kedatangan PM kesayangan kita.

56,000 pengundi Jerantut perlu sokong UMNO dan BN pada PRU 13 kerana DS Najib serious dan komited mahu membangunkan Jerantut. WZWH minta undilah sesiapa yang dipilih oleh DS Najib bertanding parlimen dan 3 DUN di Jerantut.

DS Najib wajar diberi mandat pada PRU 13 dan peluang bagi beliau membuktikan kepimpinan dan wawasan ekonomi. Biarlah Sakmongkol AK47 seorang siang malam meracau suruh orang Pahang membenci DS Najib dan UMNO serta BN.

1.5 juta orang Pahang berdiri teguh menyokong DS Najib.


Blok PM307 terletak 160km dari pantai Pahang berpotensi mengeluarkan 64 juta tong minyak dijangka pengeluaran bermula pada 2014.

WZWH mahu semua masjid di Pahang minta buat solat kesyukuran bersyukur kepada Allah kerana memberi rezeki kepada Pahang. Mungkin ada banyak lagi telaga minyak akan dijumpai di perairan laut Pahang.

Nampaknya ramailah calon-calon melobi nak jadi MB Pahang!

Kalau nak tahu harga Kaviar @ Caviar, orang Jerantut tengoklah harganya yang sangat mahal dan luxury! Fikirkan industri kaviar yang boleh menghasilkan ekonomi berpendapatan tinggi kepada  orang Jerantut.

Summer 2012 Caviar Prices in Malaysia
1 kg  farmed Korean  Almas Caviar US 2900-3800
Chinese Wild Ocietra 500 gm RM 3500
Russian Ocietra 40 gm Russian Rubel 3000 / RM 340  
and here are a listing of others
100 gm in Malaysian Ringgit
Iranian Sevruga RM 5860
Iranian Oscietra RM 6520
Iranian Beluga RM 6810
Iranian Golden Beluga RM 14700
Caspian Sea Caviar Sevruga RM 2560
Caspian Sea Caviar Golden Oscietra RM 3000
Caspian Sea Caviar Beluga RM 3850
Farmed Caviar France Oscietra RM 1000
Farmed Caviar France White Sturgeon ( Alverta ) RM 1720
Farmed Caviar France Imperial Baeri RM 1570
Farmed Caviar Italy Imperial Baeri RM 1650
Farmed Caviar Baccari RM 1640

36 comments:

Anonymous said...

Ini cuma ayat ayat untuk PRU.
Minyak mungkin ada kat kawasan Pahang
tapi sebab politik tak pernah sampai
ke kawasan Pahang.
Apa jadi dengan ? terminal gas Tanjung Agas
kat Pekan , tersadai dengan harapan
nelayan.
Lupakan janji dengan ayat taraf dunia.
Walaupun tak cerdik taraf dunia tapi
jangan bodoh taraf dunia.

Anonymous said...

Salam, saya sangka dato wan amizan kuat pungkornya, tapi wan zuri lagi hebat pungkornya.... kesian kepada penulis blog sekarang yang masih beranggapan masyarakat sekarang masih berfikiran seperti 20 tahun lalu. Berpada pada lah memungkor tu, rakyat jerantu tak sebodoh yang tuan sangka. Kesian wan zurik.....

Anonymous said...

Caviar? Telur ikan patin kut. Ternak lembu pun tak pandai,sekarang nak telur ikan.Mujurlah ada Najib lagi,kalau tak sapu wang sekarang tunggu sampai bila? Pembesar2 pasti tunggu tak sabar2 ,agak nya dapat kontrak macam highway kat Trengganu,dapat wang lepas tu kerja terbenkalai,biasalah kroni2 kan?

Anonymous said...

Ha ha ha..

Caviar, bior betul tok Jib ni..aok wase Ikan ape yang boleh, jangan guna ikan Import, nanti pupus Ikan-ikan tempatan..ha ha ha.

Kadang-kadang ikan genetik ni tak boleh pakai macam Pirana Pacu kat China...akhirnya menyusahkan penduduk China..aok Che Wan sebagai Orang beso ameno kat sana, jangan main angguk aje...nanti pupus abis benih ikan Patin, jelawat, baung, kenerak nanti!! sapa yang susuh..orang kampung juga yang susuh...ha ha ha.

Anonymous said...

Ha ha ha..

Kah Google Gavo Inc...deme buat Chemical dan jual Bio fuel..ape kejadahnya nak jual Caviar!!!!!

Aok wase , Tok JIb tu cakak betul ker ..main petik aje nama corp tu???

Cer aok siasat sikit Cik Wan oiiii...ha ha ha..

Anonymous said...

Walaupun kenyataan Najib kebanyakannya sukar ditelan, kita bagi dia " keuntungan sangsi " dengan memberi sedikit ruang untuk mempercayai kenyataan ini.

Demi penghadaman WZWH, cerita minyak di perairan Pahang dah basi dah.

Bayangkan senario ini :
Pahang jatuh ketangan PR pada PRU13. Apa akan jadi dengan royalti 5% tu. Atau minyak di perairan Pahang akan dinaikan kepantai Siam. Mungkin juga dinaikan minyak di Singapura dan diproses disana melalui kerjasama Petronas dan GLC milik Singapura.

WZWH, caviar? Nama caviar pun org Jantut tak pernah dengar. Masyarakat Jantut yg tak tahu apa-apa tu bolehlah awak temberang. Caviar dihasilkan dari telur ikan sturgeon yang hidup diperairan Parsi ( Iran ) juga terdapat di perairan Russia.

Nak tanya WZWH, Najib nak ternak sturgeon kat laut Pahang ke? Lembu dah diternak Sharizat, siapa pula yang dapat projek ternak sturgeon ni. Sturgeon tak boleh hidup dilautan Pahang atau mana-mana lautan sekitar laut china selatan.

Untuk pengetahuan WZWH, dalam tahun pertengahan 80an ada projek besar ternak udang tidak jauh dengan projek terminal gas tanjung Agas. Gali punya gali berpuluh-puluh kolam, tiba-tiba didapati tidak sesuai untuk ternakan udang. Tak tahulah saya apa sudah jadi ngan projek tu selepas ditukar jadi ternak belut.

Dan apa dah jadi dengan projek terminal gas yg diwawarkan akan mentranformasi Pekan mejadi pusat industri pemerosesan minyak dan gas
terbesar.

Najib yg kata pelabur Chevo Inc dari US akan melabur 425 mil dlm masa 5 tahun. Syarikat tu tak kata pun. Ini mesti kerja JJ ni. Lagi pulak, PRU 13 dah dekat. Projek ni akan bermula sebelum ke selepas PRU13?

WZWH, ngentikanlah kerja pedoah ni. Kesiankanlah org Jantut yg tak tahu apa-apa ni.

Wan Zamzuri Wan Hasenan said...

Anon 10:51,
Jerantut ada Pusat Pengeluaran Ikan Air Tawar terbesar di Asia di Perlok Mukim Ulu Cheka.

WZWH tak pasti samada kaviar ini mahu ikan laut atau ikan air tawar.

Mungkin ada teknologi biotek yang boleh menghasilkan kaviar ikan air tawar setaraf dengan kaviar Sturgeon Beluga Iran kot...

Kita tunggu saja implementasi Projek Kaviar Jerantut ini.

Anonymous said...



Minayk dalam tong diangkut pergi, jadi masyarakat Jerantut hanya tukang sapu inyak tumpah jer. Telor ikan akan terus menetas didalam poket mereka, makin banyak tetasan makin banyaklah masyarakat di Pahang aka Jerantut akan kebuluran.


Anonymous said...

October 31, 2012 Anon 7:20 AM, Anon 7:38 AM,Anon 8:05 AM,Anon 9:45 AM, Anon 9:50 AM, Anon 10:51 AM. 
Pagi pagi buta buat kommen bodoh dan lembab. Ini  Melayu Melayu Bodoh ma! berasaskan kuriga dan syak kepada diri sendiri. Patut lah Melayu Melayu ini dipangil kera kera kampong, mentaliti kampong. Orang cerita pasal kemajuan, kera kera ini masih hendak menjual budu dan belacan. Apa nak buat, kalau dah bodoh, bodoh juga!!!

oldman said...

Kalau betul apa yg dikatakan Pahang menjadi pengeluar utama caviar amat bagus akan ujud peluang pekerjaan serta pertumbohan ekonomi negeri baru baru ini ada terbaca tentang penemuan telaga minyak di perairan pahang. Pahang bakal pengeluar minyak mentah negara sesuatu yg amat gah bunyinya tetapi dulu ada suatu projek mega di Tanjong Agas Pekan Pahang apa sudah jadi dengan projek tersebut dah sunyi sepi telan di zaman..sebagai rakyak pahang yg sayang akan negerinya saya doakan semua ini akan jadi realiti bukan lawak angkasa lepas.

Anonymous said...

Anon October 31, 2012 12:11 PM,

Memang betul kata mu ni, Melayu jenis ni yang binasa kaum sendiri.Tapi Melayu jenis apa yang engkao maksudkan?
Caviar setahu saya yang bodoh ni,telur dari ikan jenis sturgeon dari laut,ada jugak dari Salmon yang tinggal 2 alam air masin /air tawar.
Kalau Jerantut boleh mengeluar caviar,kaum Melayu mesti bersyukur kepada pak Najib yang bijak,sebab boleh dapat kontrak "mengaramkan sungai"harga garam pasti membawa keuntungan besar,kena lah menubuhkan "konsortium" mengimpot garam,mungkin kebijakan Syed Bukhari di perlukan.
Ikan sungai lain,biar lah di pupuskan supaya dapa mengimpot patin,kelah dan ikan tempatan ,dapat lagi keuntungan,kali lagi kena bersyukur kepada PM yang bijak Najib,kerana menjana "downstream industri",kena lagi menubuhkan"konsortium" kali ini mungkin kena pertolongan Mizan Mahathir pulak,kan semua anak anak Mahathir bijak belaka,untuk menjaga "hak orang Melayu
.WZWH,kata mu memang betul,kena beritahu semua pihak masjid di Pahang diwajibkan solat kesyukuran bersyukur kepada Najib dan Allah kerana memberi rezeki kepada orang Pahang khas nya orang Jerantut yang bakal menjadi JUTAWAN JUTAWAN baru. Syabas UMNO,Selamat berjaung demi kepentingan UMNO.Hidup UMNO X 3.

Anonymous said...

Ha ha ha
Ainon: October 31, 2012 11:36 AM

Kome bukanya bodo,tapi jeneh suka befikir. Bukanya tak baik yang Tok Jib cakak tapi kome taknoklah bebulat je terima. Kalo nak buat projek Kaviar..kena ler ade EIA dia, ada aspect impact on Environment..bukan main hempok aje..

Lagi satu, Syarikat yang deme kabo tu macam syarikat ConSultan aje..cer aok Che Wan tanyer Tok Jib...mana tau deme membobok Che Wan aje ..ha ha ha.

BDW, Ainon October 31, 2012 11:36 AM..ade dema bace Blog TheUnspinner.mana ade Royalti cuma Wang Ehsan aje ....pasal blok tu lebih 3 batu neutica dari pantai....ha ha ha.

Anonymous said...

Oct 31, 2012 5.35

Kas baca dan teliti aok sebut bukan main hempok aje, seakan bunyi dompok aje...

Anonymous said...

Org J'tut 2011 bukan pandir macam org J'tut tahun2 70an dan 80an... boleh telan apa saja benda yg disuap.

Dulu orang J'tut dipujuk oleh bekas seorang menteri agar menebang pokok getah utk diganti dgn koko. Apabila harga komoditi ini jatuh, habis pokok2 koko ditebang. Kemudian atas cadangan seorang bekas MP pokok koko ini digantikan pula dgn pokok buah dokong, kononnya harga buah dokong boleh mencecah RM15/kg. Sekarang apa dah jadi...

Kalaulah apa yg dinyatakan oleh Wan ini benar maka J'tut buka macam sekarang ni...pasti dah ada rangkaian lebuhraya, dah ada Loji Hidro Elektrik, Dah ada kilang semen, dah ada Universiti Kolej bertaraf 5*...dan banyak lagi.

Yg pasti ada, lapangan terbang dah bertukar tangan menjadi ladang sawit milik Goh...

Anonymous said...

penipu...

Anonymous said...

haaaa selagi ade WAN d Jlantut nieee makin BODOH leee demeeee. mujur kawe anak peneroka dpt laaaa untunggggg. Zuri ke Dompok keeee semua hampih jeeeee, jgn lupe PRU13 nieee kami anak peneroka nak ubah heeeeeee, yg jadi cikgu d Jlantut ramai yg pembangkang - PAS lahhhh , yg amenou tuuu ramai yg minta tolong sokong PAs heeeee

Anonymous said...

terima kasih PM 2 habuan utk Pahang, tapi Zuri &@ Dompok jgn lupe yg kayenye bukan org Pahang heeeeee, kami org luar leeee yg duduk d Jerantut nieeee, deme takat minum kopi jeee di kedai mamak tuuuuu, indelapula tuuuuu heeee, biarkan biarkan demeeeee

Wan Zamzuri Wan Hasenan said...

Anon 9:31,

Beberapa rangkaian Lebuhraya
Loji hidroelektrik
Kilang simen
Projek Kaviar
Mini Hidro
University kolej
Pembesaran Kampung2
Pembinaan Jambatan2
Projek2 Pertanian
Airport Temin

Semua itu sudah mahu menghujani dan bersiap sedia untuk dilancarkan di Jerantut cuma lambat atau cepat aje.

Sabar....tidak boleh buat semua sekaligus. Buat ikut priority dan peruntukan yang ada.

Bila cukup peruntukan tetap buat.

Anonymous said...

melayu minoriti bukan menawarkan agama kepada cina tetapi mereka terjerat dengan tipu daya cina yg berpura2 menyokong melayu minoriti agar SUARA mereka lebih kuat... buktinya mereka cina DAP ini tak henti2 menyusahkan melayu dan tak faham2 agama... cuba beri statistik sikit berapa ramai cina telah masuk islam kerana PAs... tabligh lagi baik... walaupun tak buat dakwah secara khusus kepada orang kafir tetapi mereka telah berjaya mengislamkan ramai bukan islam...
MINORITI ISLAM ( PAS ) sebenarnya mahukan KUASA.. itu sahaja.. mereka membelakang banyak ayat2 Al-Quran tetng hakikat orang kafir ini...

UNDI PAS =UNDI CINA =YAHUDI SOROS

Anonymous said...

Depa ni lapo projek. Projek apo pun tak pa.
Janji projek juta-juta.Apa untung projek depa
Tak kira. Kesan pada alam sekitar? Kesan
Pada orang kampung? Kesan pada tanah
melayu?Depa tak kira semua ni.

Apa yang depa kira adalah duit. Projek
3 juta jadi 10 juta. Projek lingkup
tak apa. Janji dapat duit Dan dapat komisen.

Dekat PRU ada banyak projek segera yang
belum tentu betul ada.

Tetapi untuk orang Jerantut semua,
kita tetapkan tuntutan kita pada beberapa
perkara:
1. Jambatan di Kuala Tembeling
2. Baik Pulih Jalan Benta
3. Jalan 4 Lorong Jerantut- Temerloh
4. IPTA Di Pulau Tawar
5. Kompleks Sukan Bandar Jerantut

Yang lain-lain lupakan. Semuanya projek
PRU - baru timbul secara sengaja.

Tapi dema kena ingat juga,walaupun peruntukan
ada, silap2 projek tidak ada.Sebab projek dah
kena pindah tempat lain misalnya kena pindah
ke Padang Tengku - Merapuh sebab untuk
orang balik raya masa musim tertentu,
Jadi melopong lagi orang kampung tradisional
Di Jerantut.
Jadi tahun ni dema semua kena cerdik banyok.
Muka kena juga.
Kain batik depa beri ambil.
Duit depa beri ambil.
Lembu depa beri ambil.
Umrah depa beri ambil.
Jet ski depa beri ambil.
Hamper depa beri ambil.

Undi Tengok Projek Dulu.

Anonymous said...

Huhuhu...hempuk hempuk dompok...
Huhuhu... tag line PRU13 terbaekkkk nih...

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Apalah nyg nak di hairankan, tgh padang pasir di Abu Dhabi pun depa bila loji ternakan ikan Sturgeon terbesar dunia di Muzalifah Industrial Park. Kenapa J'tut? Anugerah alam semula jadi pemberian Allah...air bukit terbaik Malaysia. Logi termoden mengunakan teknologi Recirculation terkini dunia.. Bahkan kita bawa Pusat R&D Advanced Biological Recirculation dari Fulda German ke J'tut..bukan hanya utk Sturgeon tapi juga utk spesis ikan tanah tinggi berharga negara ie. Empurau, Berlian etc. kaedah perikanan masa hadapan dimana we can qualify and quantify our production.. The time for open pond n caging system will be phased out..too risky. We adopt the best life cycle to dinner table system approved by Europe and USA. Ingat apa jadi pada seafood ban dari Eropah beberapa tahun lalu.. Gone 500M annual export to Europe.. Inilah PM kita yg berwawasan, memberi peluang kepada golongan Bumiputra yg biasa je..menyahut seruan beliau sebagai peniaga GLOCAL beberapa tahun lalu.. now one of the product.. Dan beliau tak ada apa2 kepentingan dlm projek ini...cuma memberi peluang dan harapan..Apa salahnya kita beri peluang kpd anak2 J'tut mendalami ilmu baru ini.. Just type UFTAG then you will find out what the future industry will look like. We must progress n not regress to take opportunity to bring the best technology and proceed to further enhance it.. Pada pembeli kaviar akan datang ke J'tut...luxury items mereka tak beli melalui internet.. memberi peluang kepada warga J'tut to tap the earning potentials..

Anonymous said...

Kalau tengok kat Wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Sturgeon ikan sturgeon akan mencapai tahap matang untuk mengawan dalam tempoh 20 tahun.

Jadi, sefahaman aku yang agak bodoh ni, maksudnya, telur ikan tu akan keluar gak dalam tempoh 20 tahun lah kan?

Em... lama juga ye nak balik modal RM120 tu kalau 20 tahun baru nak dapat hasil.

TAk tau lah aku, aku tak pandai ternak ikan mcm ni, ternak ayam aku pandai lah.

Wan Zamzuri Wan Hasenan said...

Anon 11:14,

Sebab itu ikan sturgeon mahal kaviarnya sebab kena tunggu 20 tahun.

Ikan sturgeon yang dibela di Kuala Tahn ini ambil masa 3 hingga 4 tahun untuk matang bertelur dan kualitinya sama saja.

Unknown said...

Salam..
Apa pun cadangan kerajaan harus difikir dgn waras dan professional..jgn ada nilai2 yg tidal sihat yg hanya berkepala hotak semata2 utk jatuhkan kerajaan.Baiklah let's continue....ttg penternakan spesis ikan yg akn menghasilkan kaviar ni kita harus imbangkan dgn unsur2 yg negatif dan positif.Harus byk study dan matangkan otak sebelum memberi sebarang ulasan jgn main hentam je dgn kepala hotak yg kurang matang,beremosi dan x berapa cerdik.Bagi saya secara peribadi dan hak sebagai rakyat Malaysia...usaha kerajaan utk mengadakan projek sebegini byk menyumbangkan ke arah nilai2 atau menghasilkan keputusan yg POSITIF utk masa depan dan berjangkamasa panjang.Unsur2 NEGATIF pasti wujud di dalam projek ini tetapi ianya tidak serius. Di lain perkataan unsur2 positif lebih byk dari negatif. Semoga projek kaviar di Malaysia nanti akan terlaksana dgn jayanya dan akan memberi byk peluang perniagaan dan pekerjaan kepada raktyat Malaysia. Insya-Allah...sama2 kita berdoa agar impian ini menjadi kenyataan dan pesan saya sebelum mengeluarkan sebarang statement harus berfikir secara rasional ..imbangkan dgn baik unsur2 manakah yg lebih byk mengatasi samada ianya positif atau negatif,banyakkan mengkaji,membaca agar kesimpulan kita di atas sesuatu subjek yg dibincangkan itu semua pihak akan merasa lojik,munasabah dan kita juga akan dihormati..terimakasih dan mohon maaf kalau di sini akan ada mana2 sahabat yg mungkin terasa hati atau tidal senang dgn pandangan saya..

Unknown said...

Sokong...

Unknown said...

Sokong...all the best for Jerantut people

Unknown said...

Salam sahabat2 semua....
Seluruh dunia skg telah menerima Islam dgn bail dan lojik akal. Contoh jelas jumlah ketua2 paderi dan paderi sendiri telah ramai convert to Islam.We have strong prove on this..i.e di Amerika Syarikat bancian dan study telah dibuat hasilnya seramai 20,000 rakyat mereka bertukar agama ke Islam. Jangan pelik..research terkini iaitu x berapa lama lagi I think less than 10yrs from now Jerman akan menjadi sebuah negara Islam memandangkan terlalu ramai than AS mereka menyertai Islam...Alhamdulillah..

Unknown said...

I mean di AS people who converted is more than 20,000 every year..

Unknown said...

I mean di AS people who converted is more than 20,000 every year..

Unknown said...

Salam sahabat2 semua....
Seluruh dunia skg telah menerima Islam dgn bail dan lojik akal. Contoh jelas jumlah ketua2 paderi dan paderi sendiri telah ramai convert to Islam.We have strong prove on this..i.e di Amerika Syarikat bancian dan study telah dibuat hasilnya seramai 20,000 rakyat mereka bertukar agama ke Islam. Jangan pelik..research terkini iaitu x berapa lama lagi I think less than 10yrs from now Jerman akan menjadi sebuah negara Islam memandangkan terlalu ramai than AS mereka menyertai Islam...Alhamdulillah..

Unknown said...

Sokong...

Unknown said...

Salam..
Apa pun cadangan kerajaan harus difikir dgn waras dan professional..jgn ada nilai2 yg tidal sihat yg hanya berkepala hotak semata2 utk jatuhkan kerajaan.Baiklah let's continue....ttg penternakan spesis ikan yg akn menghasilkan kaviar ni kita harus imbangkan dgn unsur2 yg negatif dan positif.Harus byk study dan matangkan otak sebelum memberi sebarang ulasan jgn main hentam je dgn kepala hotak yg kurang matang,beremosi dan x berapa cerdik.Bagi saya secara peribadi dan hak sebagai rakyat Malaysia...usaha kerajaan utk mengadakan projek sebegini byk menyumbangkan ke arah nilai2 atau menghasilkan keputusan yg POSITIF utk masa depan dan berjangkamasa panjang.Unsur2 NEGATIF pasti wujud di dalam projek ini tetapi ianya tidak serius. Di lain perkataan unsur2 positif lebih byk dari negatif. Semoga projek kaviar di Malaysia nanti akan terlaksana dgn jayanya dan akan memberi byk peluang perniagaan dan pekerjaan kepada raktyat Malaysia. Insya-Allah...sama2 kita berdoa agar impian ini menjadi kenyataan dan pesan saya sebelum mengeluarkan sebarang statement harus berfikir secara rasional ..imbangkan dgn baik unsur2 manakah yg lebih byk mengatasi samada ianya positif atau negatif,banyakkan mengkaji,membaca agar kesimpulan kita di atas sesuatu subjek yg dibincangkan itu semua pihak akan merasa lojik,munasabah dan kita juga akan dihormati..terimakasih dan mohon maaf kalau di sini akan ada mana2 sahabat yg mungkin terasa hati atau tidal senang dgn pandangan saya..

Anonymous said...

Kesian sungguh ye...projek caviar ni dah lingkup...dgn bekas Pengarah Felda kena dakwa sebab projek tu...Projek Tg. Agas entah lah...dah lama betlalu...Tok Nan kata still dlm perbincangan...molek la tu..

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024