Saturday, May 18, 2013

Apa DS Najib Boleh Belajar Dari Josip Broz Tito Menyatupadukan Yogoslavia Dari 3 Kaum Yang Gila Kuasa?



Formula BN @ Perikatan sejak 55 tahun menyatupadukan negara sudah tidak diterima oleh 51% pengundi Malaysia PRU 13.

WZWH kira formula BN mungkin tidak boleh diguna pakai lagi.  Atau Formula BN ini boleh dibuat penambah baikan.

DS Najib awal-awal lagi memperkenalkan 1Malaysia. Satu usaha yang baik. Berdasarkan keputusan PRU 13, belum boleh menyakinkan.

National Reconciliation itu retorik terbaru. Keberhasilan akan kita lihat pada mandat DS Najib 2013-2018.

Seperti di Yogoslavia (semasa Tito), Malaysia juga ada tiga kaum yang gila kuasa. Lihat kronologi:

PRU 12 Tsunami orang India

PRU 13 Tsunami orang Cina

PRU 14 mungkin Tsunami orang Melayu pulak.

Disamping ahli politik-ahli politik yang perlu mendapat khidmat psychiatrist pakar sakit jiwa kerana mahu menjadi PM di Putrajaya tapi tidak boleh menerima realiti kalah PRU mengajak ramai urban chauvinism menjerit dan melalak di stadium dan di jalanraya!

Ada baiknya DS Najib boleh belajar dari Josip Broz Tito menyatupadukan Yogoslavia dari 3 kaum yang gila kuasa dan kenapa Yogoslavia hancur selepas Tito mati?

Sedikit literature bagi pembaca blog WZWH yang minat membaca dan mahu tahu politik Tito.


Tito in retrospective views on the break up of the Socialistic 
Federal Republic of Yugoslavia.

Why Tito could hold Yugoslavia together and why it fell apart after his death?


11 comments:

sheikh alimin said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

WZWH BLOGGER ASOBIYAH,

PERBUATAN PUAK DIA YANG BURUK DI LINDUNGI,PERBUATAN PUAK LAIN DIDEDAHKAN KE SERATA ALAM.

ASSOBIYYAH!!!

sheikh alimin said...

nabi tak ngaku umat puak assobiyyah.

Wan Zamzuri Wan Hasenan said...

Komen lah yang relevan dengan topik yang WZWH tulis. Bukan senang nak buat posting kena fikir. Kemudian Sheikh Alimin mahu komen yang bukan saja tidak relevan bahkan fakta yang tidak diketahui kebenaran dan melibatkan beberapa tokoh yang boleh menimbulkan fitnah. WZWH percaya Sheikh Alimin mengidap penyakit mental disorder terlalu fanatik dengan apa yang mahu dipercayai dan terlalu over thinking dan over reaction.

Anonymous said...

Salam...,

WZWH & MUT/Tahan.

Sebenarnya, tidak perlu meniru tiori mahupun pratikal acuan orang luar bagi menangani ancaman atau sebarang kemungkinan berlaku ancaman. Hakikat semua pemimpin politik yang masih berteraskan BN/Umno mesti mengembeling tenaga dan cetus idea membantu mengekang kemaraan perosak yang telahpun merosakan perpaduan harmoni kaum yang wujud sebelum ini. Janganlah setiap pemimpin yang mendapat mandat dari rakyat membiarkan kepayahan dan kesusahan diletak hak untuk meleraikan hanya di bahu Perdana Menteri semata-mata. Fikir secara realistik, seramai 133 MP yang berjaya dalam PRU13 dan dibantu dengan ADUN2 setiap negeri memberikan fikiran melalui saluran yang betul, dan diadakan perbincangan awal ke arah itu, adalah lebih baik dengan mengekang gejala buruk berterusan ini dengan tindakan yang kurang memberangsangkan. Apa yang dilihat, ramai pemimpin yang mendapat mandat masih berasa gerun dan malu-malu untuk menyampaikan buah fikiran bimbang dipandang “lekeh”. Kita harus faham, ada pemimpin bijak berkata-kata tapi kurang menyerlah idea. Ada pemimpin kurang bercakap tapi mempunyai idea bernas. Ada pemimpin lembab tapi mempunyai perancangan yang sangat strategik. Satu perkara yang harus diambil perhatian, pandangan akar umbi perlu diambil kira. Kita masih ingat di era Tun M, mengapa sebilangan “pengkhianat” negara kembali insaf. Kita harus mengambil kira “pengkhianat” ini bukan bertujuan menzalimi rakyat keseluruhan, tetapi berhasrat untuk mencuba kerangka yang dibentuk. Oleh itu adalah baiknya menjadi tanggungjawab setiap pemimpin “merobek” sebelum siapnya kerangka bertujuan menjadikan negara pada awalnya menjadi lemah dan seterusnya menjadi kacau bilau.

Beri peluang kepada Pak Menteri KDN yang baharu mencetus idea dengan dibantu oleh pihak keselamatan yang bertanggungjawab terhadap keselamatan negara terjamin. Pak Menteri KDN adalah seorang yang banyak pengalaman lebih-lebih lagi semasa menjawat Menteri Pertahanan.

Ikhlas dari Banir...

Anonymous said...

Org tu menjerit melalak di stadium sbb keputusan pru dipulas dikilas dijerut sampai awal pagi..dgn undi pos yg ragu..undi awal tak tentu

Di pihak kau yg mesti menang..kuasa tak sanggup hilang...tak layan yg bangkang walau jelas kau temberang

Tsunami ini merata rata bukan hanya cina
Kau saja yg buta
Perasan juara miliki takhta
Dalam hati cuak juga
Manalah tahu kelak masuk penjara
Ingat
Sepandai tupai melompat kemana dia akhirnya

Anonymous said...

Bagi aku senang aje formulanya. Berlaku adil. Jangan bilamana membangkang, tangkap masuk lokap dijatuhkan pelbagai pertuduhan, tapi bilamana penyokong, dibutakan hati, walaupun jelas kesalahannya.

Anonymous said...

Kuomeh pergilah tonggeng bontot kat nuaq tinguk pulak camner depa teghima kar dat bontot koumeh tu. Alik oghang sema tak betui alik koumeh semanye leh caya. Inilah dasar sontot.

Anonymous said...

Ameno bila abih modal...mulalah mencarut
Hok jantan hok betina
Sama je

Anonymous said...

I like the helpful info you provide in your articles.
I will bookmark your weblog and check again here frequently.

I'm quite sure I'll learn a lot of new stuff right here!
Best of luck for the next!

Feel free to surf to my homepage ... click here

Anonymous said...

Dugginsville rosacea treatment

Also visit my blog post rosacea specialist Tussy

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024