Nuffnang Ads

Pages

Friday, September 30, 2011

Apa ADUN Tahan Sudah Buat Di Ulu Tembeling?


ADUN Tahan, YB Dato' Wan Amizan sedang mendengar amanat ahli parlimen Jerantut, YBM Tan Sri Tengku Azlan Ibni Almarhum Sultan Abu Bakar bagaimana mahu mengurus dan mentadbir parlimen Jerantut suatu masa nanti.

Ada blog Jerantut mempersoalkan apa ADUN Tahan buat di DUN Tahan terutama di Lembah Tembeling? Kepada pembaca blog WZWH, DUN Tahan adalah DUN yang paling luas dalam Pahang dan Malaysia.

Lembah Tembeling terbahagi kepada 3 lokasi:
  • Hulu Tembeling
  • Tembeling Tengah
  • Kuala Tembeling
Keluasan Lembah Tembeling ialah 570,068.78 hektar iaitu 75% dari keluasan Daerah Jerantut. Mempunyai 18 JKKK dan penduduk seramai 14,500 orang (bancian 2010). Kalau dari keluasan tanah Lembah Tembeling sangat dominan di Daerah Jerantut.

Oleh kerana keluasan tanah Lembah Tembeling adalah 75% dari seluruh keluasan Daerah Jerantut seluas 755,771.93 hektar maka ini adalah aset ekonomi kepada Lembah Tembeling. Kita harus perlu terima fakta bahawa sebahagian dari kawasan Taman Negara adalah dalam Lembah Tembeling namun ianya masih lagi luas tanahnya.

Kepada ahli ekonomi dan ahli politik urban bandar selalu mereka mengatakan pembangunan Lembah Tembeling tidak ekonomik, membazir wang negara, untuk apa penduduk cuma 14,500 orang. Dalam kes Projek Jalan Ulu Tembeling yang bernilai RM460 juta hanya untuk memenuhi kehendak penduduk Ulu Tembeling yang hanya berjumlah 2704 orang sahaja!

Esok, WZWH akan turun padang melawat ke Ulu Tembeling. WZWH akan menaiki bot dari Kuala Tahan pagi dan dijangka singgah di program Kampung Pagi, Kampung Kuala Sat dan berhenti sekejap di kampung Bantal dan seterusnya ke kampung Bukit Mat Daling bermalam di situ.

WZWH mahu tinjau apa ADUN Tahan, YB Dato' Wan Amizan sudah buat di Ulu Tembeling.

Kampung Bantal dan Kampung Gusai:
  • Jalan "slack" Kg Bantal - Kg Gusai RM1.5 juta. Projek PIAS 2008 sudah siap
  • Jambatan Kg Mogol RM450,000. Projek PIAS 2008 sudah siap.
  • Jambatan Tasik Jemuan RM450,000.  Projek PIAS 2008 sudah siap.
  • Jalan "slack" dalam Kg Bantal RM1.5 juta. Projek PIAS 2009 sudah siap.
  • Tambahan bangunan SRK Kg Bantal RM8.2 juta. Projek PIAS 2009 sedang buat.
  • Masjid Kg Gusai RM600,000. Projek PIAS 2009 Sudah siap.
  • Tower komunikasi Maxis RM750,000. Sudah siap akhir 2008.

Kampung Mat Daling:
  • Jalan seberang Kg Bantal-Kg Mat Daling 5km RM1.7 juta. Sudah siap.
  • Jambatan Kg Tanah Memindah, Pulau Besar RM500,000. Sudah siap.
  • Tower komunikasi Maxis RM750,000. Sudah siap akhir 2008

Kampung Kuala Sat:
  • Tower komunikasi Maxis RM750,000. Sudah siap akhir 2009
  • Masjid baru kos RM2.5 juta. Tapak yang sesuai sedang dikenalpasti

Kampung Pagi:
  • Jalan tar dalam Kg Pagi 4km termasuk jambatan Pengor RM12 juta. Sedang buat.
  • Jalan Kg Pagi-Kuala Tahan RM121 juta. Sedang buat.
  • Projek jalan Ulu Tembeling fasa 2 dari Kampung Pagi ke Kampung Mat Daling dalam proses.
  • Tower komunikasi Maxis RM750,000. Sudah siap akhir 2009.

Kuala Tahan
  • Tanah lot untuk 400 penduduk Kuala Tahan 90 ekar
  • Rancangan Pembesaran Kampung Kuala Tahan 570 ekar
  • Rancangan Tanah Kelompok Kampung Tuit 500 ekar
  • Dua projek hidroelektrik Sungai Tekai-peringkat taklimat TNB pusat di pembangunan Daerah Jerantut
Ada banyak projek pembangunan di Tembeling Tengah seperti jalan pesisiran kampung-kampung tradisional, jambatan, saluran paip air dsb tapi itu WZWH akan sentuh di lain posting.

Walaupun belum sampai sepenggal ADUN Tahan sudah menunjukkan hasil kerja yang cemerlang. WZWH percaya jika ADUN Tahan diberi peluang oleh DS Najib dan MB Pahang memimpin Jerantut maka Jerantut boleh membangun ditahap yang cemerlang.

12 comments:

Anonymous said...

wan zurik, kenapa mudik tak sewa heli, tak seberapa pun belanja jika dibandingkan duit masyuk dompok keatas semua projek2 di lembah tembeling, nilai prujek ratus tuja malam cecah bilion dah, tak kan dompok tak dapat komisen puluh puluh juta, bayangkan wan mizi pun dah boleh jadi jutawaan dengan prujek tersebut, ini kan pula DOMPOK?

kimak lu said...

aku kenal anon ini,dari susunan ayatnya dia ni tangkap kontrek prasangka buruk terhadap orang sejak dulu sampai sekarang itu ajela modalnya.sakit jiwa kot?

Anonymous said...

Ha ha ha, banyak lagi projek tak disenaraikan tu... Projek tadahan air 1,000 ekar telah diluluskan untuk dimusnahkan. Diberi percuma dengan tukaran seekor lembu dalam menggadaikan maruah penduduk telah pun dibuat jamuan sebelum puasa yang lalu. Berapa pulak masuk, tak tersenarai ke untuk penghapuskan etnik bangsa ku keturunan Ulu Tembeling... Katanya dua tiga kerat yang menjadi kepercayaan sapa Y& )(^% ^%@!+... entah ,JKK dah pulun, berapa entah... Ada rekod...

Ingat, harta kekayaan tak masuk ke dalam kubor. Bini cantik pun bila sampai masanya akan menjadi tunggangan orang. Sesal dahulu...

Allahumasolimalaisaidina Muhammadin thibilqulubi... wadawaihawaafiatilabniwasifaiha. Wanurilabsoniwadiaihawaalaalihiwasohbiwabarikawassalim...

Baca banyak2 kali. Tanya alim ulama yang ramai di DUN Tahan. Apakah makna, jika salah sebutan dalam rumi tanyalah siapa pandai terjemahkan dalam jawi (Al Quran).

Peminat politik dan pengkaji politik sepanjang zaman... Tk..

Anonymous said...

kimak lu... lu yang gila dan sakit jiwa, susahhati takut dompok tak jadi yb lagi, tak dapat makan belanja, tak dapat duit bulanan dari dompok nak menyara keluarga oak, aku tau lah oak tu dari susunan ayat mengapu oak tu, bahawa ong ne jika dompok tak berkuasa rasanya rokok pun tak buleh beli, macam macam

Anonymous said...

haha.."kimak lu" terbaik lah..aku pon kenal "pesakit jiwe" tu..terencat orgnye..hati busuk..bodoh dlm politik..belagak bijak pandai je..dah la bau bdn cam tahi..hihi...

Anonymous said...

jelaskan apa yg adun buat untuk tembeling tengah,rasa tkde apa pun...

Anonymous said...

kimak lu dan anon 4:31pm, ini bulan ada belapa libu itu dompok dan zurik kasi bikin belanja, 2 x 5 hajer demaq tu

kimak lu said...

anon 9.04,lu orang bodoh,kawan dengan
orang susah,sebab itu bising2 tak dapat duit.aku suka dompok sebab dia tanggung pembedahan jantung emak aku.orang lain kaya juga tapi tak sanggup berkorban untuk orang lain.nyawa mak aku selamat.kalau kau orang usik dompok,aku sengkeh kepala kau orang biar botak macam kepala wan heru.he!he!he!

anak murid cikgu heru said...

pukimak lu la kimak lu,
jangan kau kacau cikgu aku tu.dia tak kacau pun kau.

Anonymous said...

kimak lu, taik dompok pun lu makan buat ubat lagi bagus, dah mengaku terima duit, terhutang budi lah ne?, itu yang semua betul belaka, manusia manusia?

Anonymous said...

salam semua anon diatas........harta kekayaan..isteri yg bnyak tidak di bawa ke dalam kubur cumaa amal ibadat yang sempurna akan di bawa bersama-sama...kite patut malu kepada org yg bebudi bahasa.berilmu dan melakukan pekara2 yg baik...sedar laahh kekawan...klu berckap jgn lahh byok bok-bok nyerrr...mencari harta biar dengan cara yg betul...xpayah laaa tujuk2 org zaman dah pandai menilai.........

Anonymous said...

Asal dari Gusai...

Astarfirallahalazzimmm.....
Astarfirallahalazzimmmm....
Astarfirallahalazzimmmmmmmm........

Lahaalawalakuwataillabillahilallillilazzimmmm................