Saturday, September 17, 2011

Najib, Mansuh ISA tidak cukup..Istiharkan Hapuskan Hak Istimewa Orang Melayu...Baru Bukan Melayu Ramai Sokong BN PRU 13!


Najib perlu bold dan berani lagi...mansuh ISA bagus, semua rakyat Malaysia suka. Media Barat seperti Wall Street dan Economists puji. Rakyat Malaysia lagi percaya terutama bukan Melayu jika pada bulan Mac 2012, hapuskan ISA diluluskan di parlimen.

Tentang dua undang-undang ganti ISA itu tentu akan didebat hangat di parlimen. Sehingga ISA 'benar-benar' dihapuskan, puak yang sangat bertamadun di bandar-bandar baru percaya. Tapi adakah mereka akan menyokong BN yang dipimpin oleh Najib. WZWH tidak pasti.

Pembangkang dan NGO liberty kata merekalah yang kuat mendesak supaya ISA dihapuskan secara konsisten itu yang buat Najib dengar. Selepas rally Bersih 2.0, Imej Najib menurun. Desakan dan banyak desakan diasak kepada kerajaan. Reformasikan SPR sebab PRU tak adil. Buku Jingga kata hapuskan ISA.

Bagi konservatif UMNO dan nasionalis hapuskan ISA bererti Najib lemah tunduk kepada pembangkang. Kalah sebelum berjuang. Najib melombong besi di tanah yang banyak hampas pada amang. Sedangkan ada   kawasan lombong ditengah yang banyak besi.

The Economists memuji Najib dari grey, indecisive technocrat kepada progressive democrat bila Najib mengambil langkah berani mansuhkan ISA.

Majoriti rakyat Malaysia terutama pembangkang, NGO liberty, bukan Melayu lagi suka dan menyokong jika Najib pergi lebih jauh lagi "istiharkan hapuskan hak istimewa dan kuota orang Melayu dan Bumiputera"! Kenapa tidak Najib akan jadi Perdana Menteri terhebat dalam sejarah Malaysia kerana buat satu keputusan paling tergempar dalam abad kemanusiaan sejagat.

Pasti Amerika, Britain, Australia, Singapura dan seluruh dunia memuji Najib tokoh demokrasi dunia! Sudah tentu undi orang bukan Melayu terutamanya menyokong sepenuh-penuhnya kepada BN pada PRU 13. Najib tidak perlu fikir dan khuwatir tentang 67% orang Melayu dan Bumiputera kerana mereka "tiada kuasa beli ekonomi dan tiada kuasa politik serta tidak berpengaruh".

Najib...ada berani?

12 comments:

Faizal R said...

Marah betul ke marah sekejap je ni?

Anonymous said...

Anom 2.47,

Baca boleh percaya jangan. Itu dah tabiat budok zurik nie....., tapi jangan andai ape dia tulis itu lah fikiran si dompok sudeh le....nanti tak bertanding pulok.

Zurik cu ba awok beradap dan bersopan, Adress betul2, jangan panggil nama, panggil Dato Sri Najib Tun Razak....beliau Pm Kita, malaysia. Aku Tahu lah awok keturunan Bendahara?, berok awok busok juge, darah warna merah...lagi pun awok bebudok lagi. Ini aku tak gemor cara ong nie... sape bayar geje aok, kerajaan Malaysia BN atau aok ngajor percuma. Sedar lah aok tu cik gu... jangan korupsi pemikiran orang lain.

Dah aok kutuk AP , dan ADUN Jerantek kecaulai dompok, sekarang aok mencabar DS Najib pulak. Aok belajar di england..tak uni ape sape biaya.....apa jenis budok nie, kencing pangkal tebu pulok dia...sape ajor nie. Beradap dan berbudi lah yie.

Kutukandewata said...

Salam,
anon 3.33pm,
Laras bahasa yang digunakan oleh wzwh adalah laras bahasa berita.cuba tengok tv,pembaca berita pun sebut najib sahaja.

Gelaran dan darjah pada nama akan di gunakan pada laras bahasa budaya.sebab itu dalam majlis rasmi gelaran penuh digunakan.

ketika itu berjela-jela nama gelaran disebut juruacara ketika kata alu-aluan.

Bahasa yang di gunakan oleh Wzwh pula adalah bahasa terbalik.kita perlu analitik dalam memahami isu yang ditonjolkan oleh wzwh.soal kenang budi atau kurang ajar tidak timbul sebab ayah yang banyak melkukan kesilapan boleh di tegur anak sendiri.

sekian TQ.

Anonymous said...

wan keliru menyokong anak saudaranya, orang lain salah?

Anonymous said...

Hoi anon diatas yang bodoh,
orang bercakap benda yang betul hang sibuk-sibuk wat pa!!!!!

Anonymous said...

hai anon diatas yang bodor pekak, banggang barall, pm tu lebih cerdik dari awak semua yang bodoh tu, setakat cigu mengajar jer lah, jangan duk menterkedarah duit gaji haram jer tiap tiap bulan, haprak punya orang mcam ini pun ada?, orang nak buat berfikir macam macam? bodoh anon 12:05am ne

Anonymous said...

KUTUKAN DEWATA,

Bila Adress MB PAhang..WZWH panggil DSD Adnan, Kenape Adress PM... WZWH panggil Najib je...kan nampak tak beradab. Kutukan Dewata kan berkelulusan Sarjana Sains Politik.. aku harap bukan Graduat UKM...malu Pensyarah Sains politik UKM... KD kerja kerajaan tak kan tak faham. ..... Nampak Keliru. Aku tahu siapa yang dimaksudkan oleh Anom 6.25 tu...yang pakai cermin mata rambut pendek botak , yang suka sangat...... tu ke orang nya. oooooh...

Anonymous said...

kau kata aku wn keliru takpa aku tak marah.tapi padang mahsar wa tuntut lu.

Anonymous said...

anon 6.52 dan 9.42 tu memang tak ada kerja lain asyik memperlekehkan orang.Dia ingat diaorang tu baset sangat.Kalau berani perkenalkan diri.senang aku nak tampar muka diaorang,

aku samseng PEKIDA.

Anonymous said...

tuiiiii samseng pakida kaaa anommm tuiiiiii pigi mamposs laaa luuu anom 10:25 lu punya ayahanda ckp Pakida bkn samsengg....tembak xlut kerrrr tuiiiiiii

Frozenthots said...

ISA digubal oleh penjajah utk menangani pengaruh komunis - period. Dan pada tahun 80's komunis telah menandatangani perjanjian damai dgn kerajaan Msia. Walaupun begitu ISA masih diteruskan dan telah kerap kali disalah gunakan utk melenyapkan suara suara yg tidak sehaluan dgn 'establishment". Beberapa tahun yg lalu kita dikejutkan bila seorg ahli parlimen diISAkan utk menjaga "keselamatan" beliau begitu juga 2 journalists yg melaporkan fakta dari ucapan seorg menteri.

ISA telah metaphor dan menjadi satu undang yg bertindak sebagai prosecutor/judge/jury dan semua kuasa ini terletak ditangan KDN. KDN hanya perlu menyatakan bahawa mereka mensyaki sesiapa saja dan ini memberi mereka kuasa menahan. Samada seseorg itu benar "a threat" - tidak perlu dipertimbangkan. Jadi ISA tidak hanya "preventive" tetapi juga "punitive". Mahkamah hanya perlu menentukan samaada semua noktah/susunan ayat betul dlm mana mana harbeus corpus dan tidak dapat challenge Ministrial Order.Ini sesuatu undang yg reprehensive bertentangan dgn fundamental hak seseorg utk berfikir dan mempunyai arus pemikiran yg tersendiri.

Agama juga menyatakan bahawa kita tidak boleh menghukum seseorg itu sebelum dibicara dan ISA adalah contoh antithesis amalan itu.

Hypothesis yg menarik - adalah kaum Non akan demand supaya HAK bumiputera dimansuhkan lanjutan dari abolishment ISA? Dalam Federal Constitution tak nampak perkataan HAK tetapi privileges (not rights)Dan utk mengekalkan privileges, kita tidak perlu takut dgn Non tetapi dgn diri sendiri - adakah kita mampu bersaing dgn world citizens?

Anonymous said...

samseng pakeda konon, batu tak dak cakap besar ?, wan keliru banyak lagi dosa awak pada orang yang awak kena mintak maaf, jangan harap pahala orang lain untuk kita mengurangkan doss kita. macam macam

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024