Tuesday, September 6, 2011

Persepsi Negatif Buat TI-CPI Melabelkan Najib PM Paling Korupsi! Betul ke?

Buat pembaca WZWH, TI-CPI ialah Transparency International - Corruption Perception Index Ranking.
Berdasarkan 13 survey. Mari lihat geraf terkini.


Malaysia disuruh belajar dengan Singapork. Kononnya tiada korupsi di Singapork!

Data diambil dari tahun 1995 hingga 2010 maka tiga orang PM dinilai dari Tun Mahathir, Tun Abdullah seterusnya DS Najib.

Persepsi mudah untuk label DS Najib PM paling banyak berlaku korupsi pada era pentadbirannya. Apa asas persepsi TI-CPI dan kajiannya yang berdasarkan kononnya:
  • Continued abuse of government procurement, 
  • Scandal plagued Mass Rapid Transit (MRT) Project, the 1Malaysia e-mail
  • Najib’s use of tax payer’s money for his personal agenda
  • Malaysia’s First Lady’s
Persepsi TI-CPI sebenarnya sangat lemah dan kabur. WZWH percaya persepsi ini ialah persepsi Pakatan Rakyat yang feed kepada TI-CPI. Tahap korupsi pentadbiran Najib tidaklah seburuk mana. Ini kempen halus memburukkan Malaysia.

Pembelian barangan kerajaan adalah mengikut peraturan pekeliling MOF. Projek pembangunan MRT, 1Malaysia e-mail itu antara beberapa projek. Apa yang salah tentang projek? Adakah projek mega 'berdosa'?

Najib guna duit pembayar cukai untuk agenda personal?  Terlalu tidak intelek persepsi ini. Apa kena isu Rosmah dengan index korupsi negara? TI-CPI sudah macam pemikiran Pakatan Rakyat yang suka guna isu Rosmah.. Berilah isu-isu yang intelektual sikit TI-CPI.

Jika Singapork sebuah negara sangat baik kenapa dalam PRU baru-baru ini lebih ramai rakyat Singapork memangkah parti pembangkang sehingga populariti PAP jatuh menjunam?

3 comments:

Anonymous said...

Kerana kos sara hidup naik laa bro penasihat. Kat Malaysia ..ni kos dah naik di bandar-bandar sebab tu laa pembangkang control di bandar. Di felda kos naik tak dapat kesan sangat sebab sawit dan getah juga naik. Lepas ni kalau getah dan sawit turun baru laa makcik dan pakcik felad akan sokong pembangkang.

Anonymous said...

Bila amanah dan tanggung jawab tidak digunakan dengan sebaiknya ..tunggu laaa...

RAI said...

mat sabu bukan mengherokan mat indera yayasan waris johor umno yang luluskan buku yang menherokan mat indera aok pakar putar belitLah ?

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024