Tuesday, September 28, 2010

Orde Baru Kepimpinan Blogger Jerantut

WZWH baca beberapa blog Jerantut. Isu yang hangat diperkatakan ialah blog Suara Prihatin UMNO Jerantut (SPU) digam. Semua blogger tidak dapat akses blog SPU sejak beberapa hari kelmarin.

Blog SPU merupa "Bendahara blogger Jerantut". Blog SPU adalah pencetus dan pemangkin kepada pertumbuhan blog-blog di Jerantut juga bertindak sebagai Blog Aggregator di Jerantut.

Blog UMB Jerantut, Urag Drrulug, Obo, Pendua dan 123silekuk telah memberi posting eksklusif tentang "kehilangan" blog SPU. Malah blog dari luar umpamanya Wadah Rakyat UMNO Bentong turut mengulas isu yang sama.

WZWH banyak menerima komen dalam blog WZWH ada 110 komen. Ada Anon-anon yang tuduh WZWH bertanggungjawab "menghilangkan" blog SPU. WZWH sudah jelaskan WZWH tiada kuasa sebegitu. Itu dibidang kuasa Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia di bawah Menteri Dato' Sri Rais Yatim.

Siapa WZWH hanya AJK cabuk Pemuda UMNO Bahagian Jerantut yang orang tidak kenal. Apalah pengaruh WZWH untuk gam dan tutup blog orang. Bukan kerja mudah hendak mematikan blog di alam barzakh maya.

Walaupun blog SPU tidak "friendly" dan "hostile" kepada WZWH termasuk anak-anak buahnya selalu mengkritik dan menghina WZWH tapi itu WZWH tidak kisah.

WZWH memang suka bertaki dan berhujah. WZWH suka kepada pengkritik WZWH. Blog SPU dan anak-anak buahnya adalah pengkritik WZWH terutamanya Urag Drrulug. Cawan Tembaga dan Habat Maya kadang-kadang mengkritik secara peribadi dan tidak relevan. Itu budaya blogger Jerantut.

Melalui komen-komen di blog WZWH, ternyata blog SPU punya pengaruh yang tersendiri di kalangan blogger Jerantut. SPU berjaya menghimpun blogger dari berbagai fahaman politik.

Ada komen menyatakan SPU di dalam penyusunan semula blognya. Mungkin blog SPU tidak dapat diakses kerana tengah "restructuring atau redesign" blognya yang mungkin ambil masa beberapa hari. WZWH harap blog SPU boleh muncul kembali dan boleh diakses.

Blog SPU menyatakan bahawa "management baru akan ambil alih" blognya dan akan mempunyai barisan admin baru. Sudah tentu blogger Jerantut akan dapat menyaksikan persembahan baru. Maka kita lihat nanti.
Jika spekulasi mengatakan bahawa blog SPU digam betul-betul berlaku maka komuniti blogger Jerantut perlu mengambil orde baru kepimpinan blogger Jerantut. Blog UMB Jerantut perlu ke depan di dalam mengambil tugas SPU. WZWH sudah akses blog UMB Jerantut dan sudah lihat susunan blog-blog Jerantut telah diurus oleh UMB Jerantut dengan baik.

WZWH harap blog-blog Jerantut terutama yang pro UMNO dan BN perlu proaktif dalam menguatkan parti dan menyampaikan mesej, berita, komen, kritikan dan propaganda yang membina imej parti.

Usah bertikam sesama sendiri atau masing-masing tergoreng di dalam kuali yang sama. Maklumlah semangat berblog media baru orang Jerantut sangat aktif dan "ganas" di Pahang.

Apa-apa pun WZWH ucap terima kasih kepada SPU kerana banyak jasanya kepada komuniti blogger Jerantut. Sesungguhnya WZWH "miss" kepada kritikan, sindiran dan celoteh SPU terhadap WZWH.

No comments:

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024