Nuffnang Ads

Pages

Monday, April 30, 2012

Anwar's Gesture Final Nail In The Coffin Of His Political Life



A video showing Anwar Ibrahim signalling at PKR deputy president Azmin Ali to breach a police barricade barring Bersih supporters from entering Dataran Merdeka on Saturday.

The so-called Bersih riots opened the eyes of many, especially those in the middle ground, of the dangers faced by this beautiful Malaysia.

Chaos and the Beginning of the END by  Lim Chee Wei, President of Bar Council.
29 April 2012

An obituary is something that is not easy to right. One never knows what to say as consoling those that have lost a loved one is nearly always an exercise in futility. The violence and chaos rained down by thousands of bused in Opposition members led by Keadilan’s Deputy President Azmin Ali yesterday was the final nail in the coffin of the political life his mentor, Anwar Ibrahim. 

I am not a fortuneteller but the writing is clearly on the wall. This is the beginning of the end of the political career of Anwar Ibrahim which has spanned more than 40 years. What should have been the natural support base of Pakatan Rakyat marching in KL on Saturday now, more than ever, has begun to count the toll of damage Anwar has done to the argument that all rallies are peaceful. 

The advent of a full democracy in Malaysia is not dependent on Ambiga’s unreasonable demands for the resignation of the entire Election Commission or the implementation of all reforms demanded before the next GE. Full democracy in Malaysia is dependent on the setting up of a sustainable and viable two-party system. People seeing Anwar lose control and sending his storm troopers in to destroy everything in their way has led many peacefully marching to believe that for democracy to face the BN, Anwar has got to go. 

The sheer desperation and willingness to cause the BN political damage at any costs, even causing damage and injury, shows that Anwar knows this GE is his LAST chance. It is the final salvo of one of the most divisive figures in Malaysia’s political history. Anwar will be 65 this year and waiting for the 14th election will see him just a shade under 70. This is his time, after GE13, it will be the time of the true leaders of Pakatan. Younger leaders who don’t want their families to dominate their parties, who are not singularly driven by a desire for power to take revenge on Tun Mahathir etc. and leaders who don’t have the baggage that a former Deputy President of UMNO will always surely have. 

It is sad to see an otherwise intelligent man blind to the fact that he will never be Prime Minister. The destructiveness he unleashed on Kuala Lumpur this weekend is the final act of desperation of a man hoping in vain that he has still got one final act to play. What he does not realize is that his audience has left and moved on to something, or someone, that far more closely resembles an ideal of leadership with which they want to spend time and watch. 

Datuk Ambiga herself conceded that the Police acted after the political segments of the rally intimidated and attacked the Police. In her own attempt to salvage what has become an irreparable situation of chaos and violence, she naively asks the Government to think about why some people would act so extremely. The motives of men smashing cars lies not in a desire for electoral reform. Rather, they were doing so because Anwar told them to do so. He told them to do so because he knew that if they rained chaos on the streets, the Police would be forced to act. Only then would his friends in the foreign media be able to dedicate many minutes of coverage to chaos in yet another Muslim majority country. 

Datuk Ambiga has to take some of the responsibility despite her attempts to ask the crowd to disperse before the trouble started. She herself repeatedly requested PAS and Keadilan to bulk up her numbers in the event that ordinary non-partisan Malaysians did not show up. It is as clear as day that Bersih has been entirely taken over by the Opposition. This could have been avoided if Datuk Ambiga never started on that slippery slope of sharing the Bersih stage with Anwar in particular. 

I am Chinese and the first trait of my people is pragmatism which is why we felt that there needed to be a much stronger Opposition in 2008 given the wanton corruption and abuses of the BN then. Pakatan would do well not to take my pragmatism for granted for this way of thinking does not know political loyalties. Chaos and desperation are not pragmatic. For the first time since 2008, Anwar does not seem like a pragmatic choice for Prime Minister. 

Democratic progress is NOT upturned cars on the streets and vigilante rowdies running riot in our cities. Democratic progress is the setting up of a true two party system. Pakatan needs a real leader who believes in the ideals of democracy and has NEVER practiced otherwise. With this, I hereby write the beginning of the end of Anwar Ibrahim’s political career on 28 April 2012.

32 comments:

Quiet Despair said...

I said the exact same thing in your previous posting and in my FB.
But if I send my article to Malaysiakini, I doubt they will use it since I am not a Chinese, their favored race.
Anyhow, it's great that some Chinese realized that Anwar is now politically dead.
That Anwar thought yesterday's demo was all about his victory.
Sorry Ah Jub Bor. Police is now sending your body to the morgue.
They are calling your meek wife to claim he body fast because its fouling the mortuary.
Let's celebrate with Cheers to us decent Malaysians.

Anonymous said...

PR Just lost my vote..sigh!

Anonymous said...

Kalu tak dapat bola dari kaki lawan jangan peteh Wan.

Anonymous said...

En Wan,

Soal negara jauh lebih penting dri soal peribadi Anwar atau peribadi Najib....soal negara adalah berkaitan dengan suara rakyat yg menuntut keadilan.

BERSIH ini adalah suara Pak Abu, suara Mr Gopal, suara Uncle Chin dan banyak lagi suara2 yg menuntut keadilan agar pertandingan dalam sesuatu pilihanraya nanti mesti dilakukan dalam persekitaran yg kondusif adil lagi saksama di padang yg sama rata...

En Wan kena faham betul2 apa itu kondusif adil. Pemahaman En Wan jangan hanya berkisar kpd kercayaan bahawa perjalanan pilihanraya di Malaysia memang telah dilakukan secara adil memandangkan 5 negeri dapat dikuasai oleh pembangkang... pemahaman bagini hanya standard budak darjah 6..

Apa itu kondusif adil...En Wan kena melihat 8 perkara yg menjadi tuntutan oleh BERSIH mengikut perspektif orang awam atas pagar yg menggunakan 2 mata (mata fizikal dan mata hati)...tanpa membuat penilaian bagini hati sentiasa diseliputi awan kelabu...

Anonymous said...

Amboi... Anon 6:01 cuba tukar taktik pulak.

lucunya Anon2 macai pembangkang ni.

sekarang guna sudut "appeal to one's intelligence" pulak... kerana taktik "slash and burn" dah tak berjaya.

kononnya, "BERSIH ini adalah suara Pak Abu, suara Mr Gopal, suara Uncle Chin dan banyak lagi suara2 yg menuntut keadilan agar pertandingan dalam sesuatu pilihanraya nanti mesti dilakukan dalam persekitaran yg kondusif adil lagi saksama di padang yg sama rata... "

kalau majority dah tak suka pada pembangkang... padang yang rata macam mana pun... tetap akan kalah!

Anonymous said...

... oh, lupa pulak...

tujuan utama kurangBERSIH XXX ialah untuk membuat huru-hara aje... tanyalah Tunku Aziz... itu sebab beliau tidak sokong.

cakap lain, cukup manis... tapi niat jahat.

Alahai, Melayu... sudah dipermonyetkan oleh heroine Tamil


pooodaah

Dee said...

Anon 7.52pm.....well said!! Sampai bila dia orang nak tuduh SPR tak telus? Orang-orang ni semua tak puas hati sebab hati mereka semua dipenuhi dengan perasaan benci,iri hati, hasrat dengki.....walaupun sekarang PM dah menunjukkan ke tulusan untuk berkongsi kekayaan dengan rakyat jelata tapi salah juga...orang-orang yang membangkang ni adalah orang Islam yang tak bersyukur!! Beri peluang pd PM kita, yg dah berlalu tetap berlalu...we look forward to the betterment of the life of the people and our beautiful Malaysia.

bat8 said...

Anon 9:25

Seperti yang saya katakan dalam posting sebelumnya, bantahan yang dibuat berdasarkan rekod SPR dan JPN yang sahih yang semua orang boleh akses untuk menyemak. Ia bukan rekod-rekod yang direkasaya sendiri bawah meja. Boleh faham ke tak?

Maknanya bantahan-bantahan itu ada merit. Jadi semaklah, buat pembetulan jika benar dan hebahkan tentang bantahan mana yang telah diambil tindakan. Jika bantahan tidak benar, bagi maklumbalas rasmi bantahan mana tak ada merit dan mengapa ditolak. Jangan main jawab pukal je. Itu adalah tanggungjawab asas SPR untuk memastikan keadilan bukan sahaja kepada parti-parti politik yang n
bertanding dalam pilihanraya tetapi kepada semia rakyat. Tugas ini bukan tugas main-main. Ia adalah tugas serious dan besar. Ini tugas yang digariskan oleh perlembagaan.

Jadi cara SPR menangani masaalah ini menimbulkan keraguan banyak pihak kecuali BN. Ahli- ahli BN juga bukan majoriti rakyat dan bukan pengundi majoriti. Keputusan PRU 13 dari segi undi antara BN dan PR hampir sama. Bezanya dlm 2 %.

Jadi dalam keraguan yang timbul,SPR kena buat sesuatu untukengembalikan keyakinan rakyat majoriti samada dari segi jumlah penduduk atau pengundi PR. Tuntutan golongan ini adqlqh valid dan sah.

Jika tidak pengerusi dan Timbalan pengerusi isytiharlah bahawa SPR adalah komponen ke 15 BN. Senang cerita. Ketua pengarah JPN juga isytihar JPN komponen no 16 BN.

bat8 said...

Anon 9:25

Seperti yang saya katakan dalam posting sebelumnya, bantahan yang dibuat berdasarkan rekod SPR dan JPN yang sahih yang semua orang boleh akses untuk menyemak. Ia bukan rekod-rekod yang direkasaya sendiri bawah meja. Boleh faham ke tak?

Maknanya bantahan-bantahan itu ada merit. Jadi semaklah, buat pembetulan jika benar dan hebahkan tentang bantahan mana yang telah diambil tindakan. Jika bantahan tidak benar, bagi maklumbalas rasmi bantahan mana tak ada merit dan mengapa ditolak. Jangan main jawab pukal je. Itu adalah tanggungjawab asas SPR untuk memastikan keadilan bukan sahaja kepada parti-parti politik yang n
bertanding dalam pilihanraya tetapi kepada semia rakyat. Tugas ini bukan tugas main-main. Ia adalah tugas serious dan besar. Ini tugas yang digariskan oleh perlembagaan.

Jadi cara SPR menangani masaalah ini menimbulkan keraguan banyak pihak kecuali BN. Ahli- ahli BN juga bukan majoriti rakyat dan bukan pengundi majoriti. Keputusan PRU 13 dari segi undi antara BN dan PR hampir sama. Bezanya dlm 2 %.

Jadi dalam keraguan yang timbul,SPR kena buat sesuatu untukengembalikan keyakinan rakyat majoriti samada dari segi jumlah penduduk atau pengundi PR. Tuntutan golongan ini adqlqh valid dan sah.

Jika tidak pengerusi dan Timbalan pengerusi isytiharlah bahawa SPR adalah komponen ke 15 BN. Senang cerita. Ketua pengarah JPN juga isytihar JPN komponen no 16 BN.

Anonymous said...

Oooiii... mamat Bat8, engkau ini mimpi ke? siapa dia Anon 9:25 tu?

dalam "thread" ini tak de lah.

kan kamu dah buat silap... dan ini satu lagi kesilapan besar apabila kamu tulis,"Itu adalah tanggungjawab asas SPR untuk memastikan keadilan..."

kamu ni memang ada niat nak mengkelabukan orang ramai.

pergi baca akta SPR dulu baru buat komen... jangan dok asyik ikut perintah Dewa2 kamu aje... otak kamu tu boleh dipakai, tau tak?

jadi gunakanlah.

bat8 said...

Anon 11:31

Memandangkan hang ni terrer akta SPR, maksud hangpa SPR tidak perlu bersikap adil la ya. SPR kena berat kesebelah UMNO BARU walaupun UMNO BARU hanya mempunyai ahli seramai 3.7 juta sedangkan rakyat malaysia berjumlah 29 juta.

Tolong beritahu bahagian mana dalam akta Spr yang hang terrer tu sebut? Aku rasa Najib pun nak tahu jugak.

Anonymous said...

Tak payah lah korang nak bertekak menegakkan banang basah korang punya tuan dan idola masing masing, baik Najib UMNO BN atau Anwar PR.

Lebih baik korang temukan tuan korang masing masing biar mereka berdebat topik topik penting tentang survival rakyat dan negara.

Kalau tuan korang tu tak sanggup atau mengelak, memang sah lah tuan korang tu manusia bacul dan dayus ( orang yang takut ni adalah orang yang bersalah ). Kalau korang tak mampu nak pujuk tuan korang tu bertembung satu dengan satu, memang sah tuan korang tak layak terajui negara Malaysia ni. Lelaki dayus tak layak jadi kepala keluarga apa lagi jadi seorang teraju pimpinan negara.

Kalau korang tak mampu nak dapatkan persetujuan tuan korang masing masing untuk berdebat ilmiah begitu, maknanya korang sanggup bertuankan seorang tuan yang dayus, menjadi pengikut dan pak turut seorang tuan yang dayus membuktikan korang sebenarnya lebih bacul dan dayus. Betul tak ?. Tak setuju ker ?.

Atau korang lebih suka tuan korang bertumbuk dan bergasak satu lawan satu ?. Mana tahu korang tu jenis suka jadi macam Sarip Dol, samseng Kampung Dusun atau macam Buntal Boroi samseng Jalan Kebun tu.

Anonymous said...

Bersih gagal menghormati undang undang dan gagal mengawal emosi dan bertukar menjadi unruly.Bukankah telah dikatakan perhimpunan jalanan membawa huruhara dan diperalatkan PR bagi Mersin simpati.Malang apa yang PR dapat adalah kebencian rakyat kepada perjuangan mereka yang jelas ala samseng dan tidak temadun.You lost my vote PR.

Anonymous said...

anon 12.59

Anda hanya mengundi UMNO BARU selama ini,jadi undi anda tidak pernah menjadi milek pembanhkang. Tetapi pembangkang akan mendapat sebahagian besar dari undi-undi mereka yang menyertai perhimpunan bersih 3.0 tetapi mengundi BN belum ini.

Nak tahu, bubar parlimen segera.

Anonymous said...

Anon 5.25,
Memang yang sertai bersih tu undi PKR pun, sebab tu popular vote pemban gkang tinggi juga. Dalam negara demokrasi dan sistem ekonomi terbuka rakyat majoriti bijak membuat penilaian.BN telah banyak membuat transfomasi politik, Namun demonstrasi akan hanya mengujudkan ketegangan. Malaysia bukanlah sebuah sistem politik dan sosial yang dapat mengubah fikiran majoriti rakyat melalui demonstrasi. Setiap parti ada kelemahannya, tetapi rakyat masih merasa BN masih boleh dipercayai dari pembangkang. Saya rasa rakyat yakin PM Najib jujur dalam membawa perubahan dan kesejahteraan untuk semua kaum secara berimbang dan adil.

Anonymous said...

Aku tak akan menyokong UMNO BN dan sekutunya selagi tak seorang pun dari puak puak ini boleh jelaskan punca sebenar yang membawa Sirul dan Azilah membunuh Altantuya.

Semua orang tahu botak chin dihukum kerana apa, Dato Mohktar dipenjara kerana apa dan Mat Komando ditembak mati atas sebab apa.

Tapi 1 dunia masih tak tahu Altantuya mati dibunuh oleh pengawal peribadi Najib, Sirul & Azilah disebabkan apa. Hakim cakap motif tak penting.

Aikk..sampai kes Altamtuya..motif bunuh jadi tak penting sedangkan dalam puluhan rubu kes kes bunuh ain diseluruh dunia, motif adalah antara faktur penting yang diambil kira dalam siasatan. Kenapa DOUBLE STANDARD dalam kes pembunuhan Altantuya ini.

Sudilah kiranya Wan Zuri dan penyokong2 hebat UMNO BN dapat beri penjelasan mengenai perkara ini. Kalau ini gagal dirungkai, sampai mati UMNO BN dan Najib tak layak disokong. Apakah pihak berkenaan sedang merancang skrip baru untuk kes rayuan perbicaraan Sirul & Azilah ini ?

Anonymous said...

Anon 10.43,

Anda akan mendapat salah satu respon seperti di bawah ini untuk persoalan anda itu.

A. Mahkamah adil & jangan persoalkan keputusan mahkamah. Sekiranya tidak adil, bagaimana Anwar boleh terlepas.

B. Maki hamun dari cybertroopers upahan......

nantikan.........

Anonymous said...

Anon 7.4

There is no relevence of Altantuys case and the the Bersih case that we are discussing here you fool.
Kita ada mahkamah biarlsh mahkamah menentukan
Itulah apabila Bersih yang dianjurkan dan sokongan belakang PR tidak menghormati undang undang mana mungkin mereka boleh menghormati keputusan mahkamah.Kenapa bodoh ?

Anonymous said...

ha,ha... mamat Bat8, sememangnya kamu ni ketua Anon2 macai pembangkang. Hidup mereka dialam hitam atau putih sahaja. Bagi mereka ini, warna kelabu hanya wujud untuk mengkelabukan mata orang lain sahaja.

Bat8 tulis, "Memandangkan hang ni terrer akta SPR, maksud hangpa SPR tidak perlu bersikap adil la ya."

pertama... ya, aku memang "terrer," kerana aku mengunakan akal berserta ilmu, walhal kamu hanya perpandukan akal kamu yang sempit sahaja.

tak usahlah nak perli orang dan rasa diri kamu malu. kata orang Melayu, "segan bertanya, sesat jalan"

kalau dah tak tahu, mengaku aje lah yang Bat8 ini bodoh dan malas belajar... insya'allah hamba Allah ini akan ajar Bat8.

tapi, kalau masih mahu bersikap bodoh sombong, tak'de manusia yang hidup dizaman sekarang ini yang boleh mengajar Bat8.

pergi demonstrasi kerana mahu belajar "free,"... tetapi, apabila orang mahu ajar kamu dengan "percuma," kamu mahu bersikap bodoh sombong pulak!

manusia jenis apa engkau orang ini?

Alahai, Melayu...

Anonymous said...

... sambungan.

kedua, aku tanya engkau mamat Bat8, Adakah aku ada tulis seperti mana yang engkau impikan tu?... ia itu, bila Bat8 mendakwa, "... maksud hangpa SPR tidak perlu bersikap adil la ya...

lawak betul si mamat Bat8 ni. itu adalah fahaman sesat Bat8 aje, berpandukan akal Bat8 yang sempit, lagi terkusut tu.

lagi pun, itu adalah satu taktik lama arahan Dewa2 pembangkang... reka aje cerita yang orang tu kata yang ini... tak ubah macam orang Islam kata, "fitnah...."

... lepas tu, senang lah kamu orang hentam orang tu habis2.

Alahai, Melayu...sudah dipermonyetkan oleh heroine Tamil.

Anonymous said...

anon 12:27 & 12:39

Terpulanglah kat kamu. orang ganu kater lebong lebih isi kosong. Dok rok cetong. Jwnih cerdik dokleh tumpang,bodo..( isi sendiri lah).

bat8

Kampong man said...

Saya Cuba tidak memberi komen kerana sabagai orang lama saya agar terbaru dengan kejadian berlalu wallah saperti berlaku di negara Arab yang selalu kita lihat berlaku di kaca TV.Sayang demonstrasi jalanan terus juga diadakan yang diexploitkan pembangkang.
I don't really care who you will vote finally because it is your right but what has happened and damaged done to all parties ,the pro ,the police and the general public is wasteful and look really bad in the eyes of the world.Is Malaysia really undemocratic and all the winnings by both BN and the Pembangkang are mostly PENIPUAN ?.
Jelas Malaysia belum lagi bersedia menerima demonstrasi jalanan kerana ini bukan budaya kita orang Malaysia.Terima kasih AMBIGA dan Anuar kerana berjaya membawa sebahagian RAKYAT kejalanan .Biarlah RAKYAT semua menilaikan ini semua di PRU 13 nanti (harap biarlah Sept tahun ini atau March tahun hadapan). Saya yakin RAKYAT bersama BN dan UMNO Akan terus relevan.

Anak polis Tok Sarjan 457

Kampong man said...

Correction "....saya agak terharu dengan kejadian saperti...."(I pad ini tidak faham bahasa Malaysia.Maaf

Kampong man said...

Thank you bat8 .I read you and saw you there too at SAKMONGKOL blog .Since Sak has not been sensible of late since joining DAP ,I have almost given up reading his blog which is too prejudice and a bit bias on Najib,UMNO and the government.Nonetheless, have fun writing bat8 and my buddy QD too who is still there at Sak blog.Sak is not open unlike WZWH.He is too proud ,right.? He will be nowhere in Pahang that I know.Oh yes,the FELDA community is for the listing no matter how much the PR spin..Thank god ,it is the way forward for them.Najib will not want to see the effort of his father the late Tun Razak fail.

Anonymous said...

Bat8 sudah merajuk, ke?

Bat8 dah tak mau main dengan saya lagi, ke? (Bat8 kata, "lagi baik aku main dengan Anuwar, dia main dari belakang... tapi engkau main depan")

Bat8 dah tak mau kawan sama saya, ke?

Bat8 dah mau balik ganu, ke?

Alahai, Melayu... rela dipermonyetkan oleh heroine Tamil daripada belajar dengan Melayu, hamba Allah, ini.

Anonymous said...

Your site seems to be having some compatibilty issues in my internet explorer
browser. The content appears to be running off
the page pretty bad. If you would like you can contact me at:
sallie.lightner@gawab.com and I'll shoot you over a screen shot of the problem.

Also visit my homepage weeknight bicycle

Anonymous said...

Write more, thats all I have to say. Literally, it seems
as though you relied on the video to make your point. You obviously know what youre talking about,
why throw away your intelligence on just posting videos to your
weblog when you could be giving us something informative to read?


Feel free to surf to my homepage: tools

Anonymous said...

Good day! I know this is somewhat off topic but I was wondering which blog platform are you using
for this website? I'm getting sick and tired of Wordpress because I've had problems with hackers and I'm looking at alternatives for another platform. I would be great if you could point me in the direction of a good platform.

My blog post: trake

Anonymous said...

Searching reddit.com I noticed your web site bookmarked as: Blogger:
WZWH. Now i'm assuming you book marked it yourself and wanted to ask if social bookmarking gets you a lot of targeted traffic? I've been contemplating doing
some social bookmarking for a few of my sites but wasn't certain if it would produce any positive results. Thanks.

Here is my site: trake

Anonymous said...

Write more, thats all I have to say. Literally, it
seems as though you relied on the video to make your point.
You definitely know what youre talking about, why waste your intelligence on just posting videos to
your weblog when you could be giving us something enlightening to read?


Take a look at my website: computer

Anonymous said...

I like what you guys are up too. This kind of clever work and
reporting! Keep up the superb works guys I've added you guys to blogroll.

Anonymous said...

Good way of describing, and fastidious piece of writing to get data on the topic of my presentation
subject, which i am going to convey in university.


Review my site - withall