Nuffnang Ads

Pages

Friday, April 6, 2012

Jasa DS Najib Kepada Ariff Sabri @ Sakmongkol AK47


3.3 juta ahli UMNO dan 1.5 juta rakyat Pahang tertanya-tanya kenapa Dato' Ariff Sabri @ Sakmongkol AK47 begitu kuat menyerang UMNO dan DS Najib.

Mereka berasa pelik kenapa Sakmongkol berperangai demikian tidak cukup dengan itu menyertai parti DAP yang merupakan 'taboo' politik kepada orang Melayu.

Kepada orang Pahang terutama orang UMNO Pekan mereka tidak mahu bercakap hal ini lebih suka mendiamkan diri.

Kepada orang luar tentu juga merasa janggal kenapa perlakuan politik Sakmongkol  begitu berubah sekali memandangkan Sakmongkol merupakan mantan ADUN Pulau Manis (2004-2008) dan Ketua Penerangan UMNO Bahagian Pekan.

Orang luar fikir kenapa orang kuat UMNO bahagian Perdana Menteri boleh bertindak demikian? Adakah DS Najib tidak pandai menjaga orang kuat UMNO Pekan? Adakah DS Najib tidak ada jasa lansung kepada Sakmongkol?

Ramai orang politik bertanya kepada DS Najib adakah DS Najib ada masalah dengan Sakmongkol? DS Najib selalu menjawab beliau tidak ada masalah dengan Sakmongkol.

Bila Sakmongkol sering menyerang UMNO dan DS Najib maka WZWH terpaksa kedepan menerangkan kepada rakyat Pahang dan Rakyat Malaysia kenapa Sakmongkol jadi begini dan apa masalah 'sakit politik kronik' yang Sakmongkol hadapi.

Mari dengar cerita WZWH tentang Hikayat Sakmongkol....

WZWH tidak nafikan Sakmongkol adalah blogger politik yang hebat. Posting Sakmongkol terutama penguasaan Bahasa Inggerisnya begitu tinggi diminati oleh ramai pembaca terutama pembaca bukan-Melayu. Posting Bahasa Malaysia pun menarik.

WZWH menulis posting ini kerana rasa tanggungjawab dan tradisi mempertahankan politik Pahang. Biarpun tidak ada orang Pahang yang mahu menjawab dan mempertahankan baik orang UMNO Pahang mahu pun 'inner circle' DS Najib sendiri tidak mengapa kerana WZWH adalah warisan Melayu tradisional Pahang yang terakhir!

Pertama kali WZWH berjumpa dengan Sakmongkol semasa Mesyuarat Biro Alam Sekitar Pemuda UMNO Malaysia di PWTC pada akhir tahun 1990an. Ketika itu Biro Alam Sekitar dipengerusikan oleh arwah Dato' Azizan Yaakob mantan ADUN Pulau Tawar.

WZWH dijemput oleh Dato' Azizan walau ramai ahli mesyuarat punyai kelulusan PHD berkenaan alam sekitar. 'First impression' yang WZWH tahu tentang Sakmongkol bahawa beliau adalah ahli perniagaan. Orang kata 'towkay kapal'.

Dalam politik UMNO Bahagian Pekan, Sakmongkol bertanding Ketua Pemuda UMNO Bahagian Pekan pada tahun 1998 tetapi kalah dengan Mustafa Khalid. Lantaran itu DS Najib sebagai Ketua UMNO Bahagian Pekan melantik beliau sebagai AJK UMNO Bahagian.

Sakmongkol pernah bertanding Naib Ketua UMNO Bahagian Pekan tapi tewas. Lagi sekali DS Najib melantik beliau sebagai Ketua Penerangan UMNO Bahagian Pekan.

Atas kedudukan sebagai Ketua Penerangan UMNO Bahagian Pekan, Sakmongkol akhirnya diangkat oleh DS Najib bertanding di DUN Pulau Manis pada PRU 2004. Sakmongkol berjaya menang namun pada PRU 2008 beliau digugurkan.

Sakmongkol hanya menjadi ADUN UMNO/BN selama sepenggal sahaja.

Kenapa? Itu keputusan yang diambil oleh DS Najib dan MB Pahang berdasarkan penilaian UMNO Pahang berdasarkan studi yang komprehensif.

DS Najib berjasa mengangkat Sakmongkol menjadi orang politik dan ADUN. Walaupun sepenggal namun ada ramai orang UMNO lagi dari 3.3 juta ahli yang lebih lama berpolitik dalam UMNO, lebih kuat kerja dan komited kepada parti , dan lebih setia TIDAK TERPILIH menjadi ADUN mahu pun ahli parlimen hatta dilantik Senator TETAP setia berkhidmat kepada parti.

Dari segi ekonomi pula Sakmongkol telah menikmati apa yang DS Najib dan MB Pahang telah bagi seperti:

  • Perlombongan kuari berjuta nilainya
  • Projek menambun tebing Sungai Pahang di Pekan
  • Lombong bijih besi
  • Konsesi balak LKPP
  • Jawatan Penasihat Ekonomi MB Pahang setelah tidak menjadi ADUN yang gaji dan elaun lebih besar dari gaji dan elaun ADUN

Adakah DS Najib dan MB Pahang tidak berjasa dan menolong Sakmongkol?

Sesungguhnya Sakmongkol adalah ahli UMNO yang paling bertuah dari antara 3.3 juta ahli UMNO yang tidak dapat menikmati keistimewaan seperti yang Sakmongkol nikmati dulu dan kini.

Jangan hanya kerana satu Projek yang DS Najib sudah cakap tidak boleh menolong Sakmongkol kerana memang DS Najib tidak boleh buat menyebabkan Sakmongkol membenci DS Najib dan UMNO begitu sekali sampai keluar UMNO dan masuk DAP!

Adakah wajar tindakan politik Sakmongkol sebegitu sebagai orang UMNO Pahang dan rakyat Pahang jati sanggup menggigit tangan orang yang memberi jasa dan pertolongan?

WZWH ingin bertanya rakyat Pahang dan rakyat Malaysia adakah Sakmongkol seorang yang 'honourable'?

Ya Sakmongkol seorang ahli politik yang bertuah. Baru masuk DAP tak sampai setahun jagung walau Perlembagaan DAP tidak membolehkan ahli baru yang kurang dari dua tahun bertanding ADUN atau ahli parlimen namun Jawatankuasa Pusat DAP bersetuju mengecualikan Sakmongkol dan lantas Sakmongkol akan bertanding ahli parlimen DAP pada PRU 13 nanti.

Sakmongkol seorang ahli politik yang bertuah dan istimewa dalam UMNO dulu dan kini Sakmongkol juga seorang ahli politik yang bertuah dan istimewa dalam DAP.

Ada ramai lagi ahli UMNO yang setia berkhidmat kepada UMNO dan BN walau tidak diberi keistimewaan tetap menyokong TANPA menyerang UMNO dan DS Najib.

Adakah DS Najib tidak ada lansung berjasa dan menolong Sakmongkol?

Kenapa susah sangat untuk Sakmongkol mengucapkan sepatah perkataan sahaja....

TERIMA KASIH!

98 comments:

Anonymous said...

Sakmongkol ni menatang apo?

Anonymous said...

Adakah kerana dapat banyak projek UMNO (B) dulu menyebabkan dia perlu bersetuju dengan segala apa yang UMNO (B) lakukan? Jika ya, adakah ianya tidak tergolong dalam rasuah? Bukan dia sorang je, Dato Sheikh Kadiaq pun begitu jgk, cuma dia belum menyertai mana2 parti politik je lagi.

Apa yang cakap, memang fakta. Salah satunya menurut beliau, semasa beliau di dalam UMNO, berdebat atau berbahas sesama UMNO adalah biasa kerana ianya demokrasi, demi melahirkan idea yang baik dan pelaksanaan sesuatu dasar dengan berkesan. Tetapi semasa di zaman UMNO (B) tidak lagi begitu. Apabila berlaku perdebatan atau kritikan untuk membina, terus dicop pembangkang dan kebiasaannya akan dicantas. Inilah yang dibawa oleh Mahakutty perosak UMNO, orang Melayu dan agama Islam.

Berbalik kpd Sakmongkol AK47. Aku jugak bersetuju dgn pendapat beliau yang mengatakan Najib mentadbir negara mcm mentadbir parti je. Menurut beliau lagi, Najib di Pekan bukan menyelesaikan masalah di Pekan. Yang dia tahu setiap kumpulan yang bermasalah tersebut, beliau akan bagi duit. Selesai ke masalah dan sampai bila nak buat gitu? Skrg pun kat negara dia buat mcm tu jgk. Dalam kes SBPI lagi menunjukan buktinya. Amat tidak bijak dan nampak sgt ianya tergesa2. Manakan tidak, dia sendiri yang umum dan dia sendiri yang batalkan?

Tahun 99 Najib dah tewas dah. Walaupun dia menang tp pada aku, dia tetap dah tewas. Dia mmg seorang penipu. Penggal seterusnya dia menang semula dgn majoriti yang banyak termasuk semasa tsunami. Apakah ianya bukan kerana kerja Sakmongkol semasa tu Ketua Penerangan Bahagian? Takkan langsung x de peranan dia kut?

Orang sekarang suka dgr cakap yang disertai oleh fakta, bukan mcm Najib, hanya buat penafian tp tidak disertakan fakta. Tengok masa kes Saifool dulu, mula2 dia ckp budak tu jumpa dia nak mintak tolong biasiswa, lepas tu kantoi bahawa Si Saifool tu dah x belajar dah sb CGPA dia 1.0 je. Baru la ngaku psl aduan liwat rupanya. Tetapi dlm fakta kes, dalam laporan polis kejadian liwat selepas tarikh perjumpaan dgn Najib tu. Kantoi lagi. Dia memang bodoh. Aku bagi contoh2 bukannya apa, cuma aku nak tunjukkan, pada aku Sakmongkol ni orang bijak. Najib ni kalau x de orang bijak membantu dia, lagi teruk la sb dia dgr ckp bini dia je dan penyamun2 cerdik tu aje. Belum cerita pasal Altantuya lagi dan skandal scorpene yang dgr katanya dah dibawa ke mahkamah di Perancis. Silap2 kena sepina ke mahkamah tu. Habis lagi la duit utk rasuah kat hakim sana.

Kesimpulannya Wan, jadi2 lah awk mengampu Najib dgn cara memburukkan orang lain. Kesilapan dia dah terlampau banyak

Kutukan Dewata said...

anon di atas cakap tak serupa bikin.mana faktanya dalam kes altantuya?mana faktanya skandal scorpene?mana faktanya penyamun-penyamun cerdik tu?fakta.fakta,fakta,mana?????
fakta bro bukan earsay!!!!!!!!

Anonymous said...

Anon tu mmg bodoh baghal.. Jenis politik atas tangga rumah je..

Anonymous said...

orang UMNO memang bahlol macam lembu shahrizat.
Fakta nya bersepah telah didedahkan memang la kamu ni semua bahlol.

Anonymous said...

drp risikan tentera dan polis ttg pilihan rakyat seluruh msia, BN dan Najib masih boleh memerintah dlm pru 13 nanti.

Kerja risikan dn maklumat yg diperolehi adalah tepat, cuma masa paklah maklumat risikan jatuh no 3.

Rakyat yg senyap dn rasional lebih ramai drp rakyat yg vokal dn benci pd semua org.

wonder why said...

Inilah perangai WZWH, Baka UMporNO. hidup mati dalam UMporNO. Beliau tidak nampak apa2 selain bendera UMporNO / BN sahaja.Pandangan dan pendapat , hanya dalam kepongpong politik UMporNO.Beliau sanggop mempertahankan UMporNO, walaupun kapal UMporNO hampir karam.Sudahlah, biar hidup dalam dunia nyata.

Anonymous said...

En Wan,
Mintak maaflah En Wan, tulisan anda adalah tulisan seperti orang yg 'tidak berapa cerdik' (bukan bodoh sangat). Dengan tulisan ini beberapa persepsi tentang UMNO dan En Wan makin terserlah (sudah terang lagi bersuluh). Pertama, terbukti politik UMNO adalah politik projek...ideologi UMNO adalah ideologi nasionlis kebendaan (sumber fikiran + method yg tidak bersumberkan wahyu). Jasa kebendaan mesti dibalas melalui sokongan membuta tuli. Ke Dua, dalam UMNO warisan Tun Mahathir, suara pemimpin adalah suara mutlak, tidak boleh disanggah (belajar melalui sistem tradisi feudal). Jika ada percangahan pendapat, ia dikira menderhaka...jika setuju habuan akan menanti. Kesannya kepada UMNO dan negara (kerana UMNO masih menerajui negara) ialah tiada pemimpin pelapis yg berkalibar serta berkarisma. Pemimpin jenis ini macam lalang dan mudah dipengaruhi atau terpengaruh. Ke 3, pimpinan negara (kerajaan) seolah2 hak mutlak UMNO. 'Aqidah sesat', 'UMNO adalah kerajaan dan kerajaan adalah UMNO' telah dipegang oleh kebanyakkan orang Melayu termasuk En Wan sendiri hasil tarbiah/dakyah UMNO. Kitab perlembagaan yg dirangka oleh Loard Reid dan dipersetujui oleh UMNO bahawa M'sia adalah sebuah negara demokrasi(boleh tukar kerajaan melalui pilihanraya) diketepikan. Jadi, apa2 kecurangan yg dilakukan oleh pimpinan UMNO/negara dipertahan habis2an. Ke 4, menyokong DAP seolah2 menyokong Cina, tapi kalau menyokong MCA ok saja...Ladang sawit milik SDC Pahang di Muazam Shah, tanah2 di Pulau Tioman, Maran (seperti dibangkit oleh YB Dato'Tajudin), Temin (500 ekar) dan banyak lagi terlepas ke tangan taukeh2 Cina MCA tak ada apa2...

Sudah2lah En Wan...taubat!

Drp: Habib Temin

Anonymous said...

Memangpun....
Perdana Menteri malaysia (mahathir dan Abdullah) senang2 je ditipu MCA kes PKfZ...berbilion duit habis..
laki shahrizat pecah amanah duit lembu cuba dipertahankan...tapi bila didedahkan baru nak dakwa...
cuba nak memperbodohkan rakyat..beli cincin berjuta harga rosmah menabung dari kecil...hahaaa.....
Khir toyo buat istana 24 juta hasil duit cabut gigi....tapi kenapa harus tinggalkan 'istana gigi' dan tinggal dipenjara?...adakah org umno yg ikhlas demi harta rakyat dan menolak rasuah mendedahkan semua penyelewengan ini?
masih mahu kah meletak harapan pada umno untuk menguruskan wang rakyat sedangkan Idris Jala berkata tahun 2019 negara akan bankrap?

Anonymous said...

Kenapa encik WZ nampak macam takut je dengan Sak ni..biarkan laa dia dengan pandangan dan cara dia. encik WZ baik jaga kawasan Jerantut tu baik baik..dulu menang pun tak banyak mana..

bat8 said...

wzwh

sdra adalah orang UMNO Baru dan sememangnya bertanggungjawab mempertahankan pemimpin sdra. Anon 09:27 kat atas juga sama seperti sdra.

Tetapi dengan kelulusan sdra rasanya sdra mengikut kualiti Anon 09:27. Sdra perlu lebih rasional dengan hujah sdra.

Hujah mesti go beyond personal attacklah. Sdra perlu sangah apa yang dibangkitkan oleh Sak point pe point. Kalau sanggahan sdra berbentuk personal attack takde bezanya sdra dengan anon 09:27 kat atas.

Anonymous said...

Sdr,

Agaknya sdr ni jenis bila Najib satu hari dulu bagi projek kat sdr, sdr akan jadi yes man sampai mati tak kira yang di buat Najib untuk negara betul atau tidak. Najib tipu pun sdr sokong, Najib rasuah pun sdr sokong. Adakah begitu? Species jenis ini species orang yang lemah pemikirannya.

Anonymous said...

Slm,

Inilah cara org umno totok berfikir. mesti kena jasa, kenang pertolongan, kenang budi, etc.. seolah-olah rakyat itu dungu dan tidak contribute apa-apa kepada negara. Agaknya encik wzwh ni tak pernah bayar cukai pendapatan kot! tu pasal bunyinya macam kurang cerdik. belajar jauh-jauh tapi berfikiran seperti tidak pernah keluar kampung - no substance at all!!!

Kalau umno itu amanah, adil, pemimpim2 tidak mengayakan diri sendiri, patut benar umno disokong. Tetapi umno ditentang kerana mengkhianati amanah rakyat - rasuah, pecah amanah & mengkhianati negara.

agak2nya macamana anak nazri aziz boleh pakai porche cayenne? camana najih boleh membelanjakan 1/2 juta utk pertunangan anak, 100k utk birthday party. macamana agaknya adik hishamuddin hussein boleh buat lebuhraya duke? camana pemimpin2 umno boleh kaya raya? berniaga secara amanah? dpt project secara amanah & telus?

Camana bekalan air utk rakyat boleh dikuasai oleh pemimpin umno? list ini berjela tak cukup kertas nak ditulis.

cukuplah. jgn lagi mengajar org melayu setia membabi buta tanpa usul periksa. jgn lagi memperbodohkan bangsa melayu.

Zulkifl Mohd

Anonymous said...

Diorang kat atah tuh nak fakta macomg Ah Nu Gay menyontot tapi bawak mohkamoh pegoam dio kato membontot teloh berlaku kerano besetuju, tapi tok akim nak bokti jelas. Pas itu pelepaslah ketua pukangkang demo toh. Macomg itoloh diaorang kat atah otok macomg lemu budur. Sebob itu orang kena makan ikamg sungai banyok "fresh ori"... Bukam makanm daging lemu "dibela" oleh Ah Nu Gay... asik asik ke taler dan menaler ajer...

Anonymous said...

WZ
Saya dah baca blog Sakmongkol, beliau baru saja mengulas semua tuduhan saudara keatas beliau. Semuanya beliau telah jelaskan, jadi kami nak tau dari saudara pula, adakah betul tulisan dan tuduhan saudara keatas beliau, kerana sekiranya fitnah allah akan melaknat orang yang suka buat fitnah dan bertaubatlah sebelum terlambat.

Anonymous said...

Tu dia, kena balon dah dengan Sak. Mengata orang macam-macam, kena luku sekali senyap... :-)

Anonymous said...

En Wan, Dato'Ariff ada sebut pasal 'kereta anugrah' yg sdr perolehi hasil kerja sebagai pencacai Adun Tahan ketua anda...sila jawab, kome kat Temin, Periba, Lek Sermai, Kedondong, Batu Leja, Jerangsung, Sg Putat, Sg Salam, Sg Par semunya nak tau, betol ke tidok...jb jgn tak jawab.

Anonymous said...

WZ
Kome semua tak sabo tunggu jawapan dari awok ya.
Jawab jangan x jawab.

WZWH (Wan Zamzuri bin Wan Hasenan AMP) said...

WZWH jawab "kereta anugerah".

Sebelum ekonomi gawat pada tahun 1997 hingga 2001 WZWH telah bekerja sebagai Consultant Syarikat Dato' Wan Amizan. Oleh kerana ekonomi yang merudum gaji dan elaun yang sepatutnya WZWH terima selama 5 tahun itu tertunggak tidak dibayar cuma diberi elaun minimun kerana faktor ekonomi gawat. Bila Dato' Wan Amizan sudah maju bisnes syarikatnya maka 'kereta anugerah' itu diberi kepada WZWH tolak gaji dan elaun yang tertunggak 5 tahun dulu. Bila dah berumur 40an ni nak juga pakai kereta sedap sikit weh jenama Nissan Jepun aje bukan Mercedes atau BMW. Harap Dato' Sakmongkol AK47 dan pembaca blog WZWH dan blog Sakmongkol AK47 maklum. Sekian terima kasih.

Anonymous said...

apa apa pun rakyat sekarang tidaklah lagi sebodoh umat bn/umno/apco.kami boleh menilai siapa kaki menipu ,merompak wang rakyat serta menjual hak rakyat.melayu sekarang bukan lagi melayu yang boleh ditindik hidung dan ditakut takutkan oleh pemimpin kaki kelentong kaki penyamun harta rakyat.cukup cukuplah umno/apco yang sewenang wenangnya memperlekehkkan hukum allah swt serta menolak hukum allah swt.kami rakyat tak halalkan sebesar abok dilayang angin didunia dan diakhirat.lawan kami akan tetap lawan demi keadilan dan kebenaran disisi allah swt..

Anonymous said...

wan zurik,

Penjelasan pasai kete anugerah tu dok lepaih tahap masuk akai...hahahaha

Fareez Mansur said...

WZ,

Saya sudah baca blog 'awok' dan juga blog Sak. Nampak benar jurang antara 'awok' dgn Sak, besar sangat jurang itu. Kesimpulannya UMNO ni parti projek, pencacai mesti nak dapat imbuhan.
Harapan saya agar Sak bertanding sebagai calon di Jerantut/Pekan

Anonymous said...

Wan Zurik,

How low can you go?

Anonymous said...

wahai ahli-ahli UMNO sumer,

Nok bagitau- sejak UMNO Baru masok ke sabah dalam taon 90an dulu, keahlian UMNO Baru dok diuboh. Keahliannya dibuka kepada semo BUMIPUTRO dok kirer melayu ke, bukan melayu ke, Islam ke atau bukan islam ke, ASAL BUMIPUTRA!

2. Sebelum ini, keahlian UMNO Baru dibuka hanya kepada orang melayu SAHAJA. Takrif melayu adolah seperti yang ditakrifkan dalam perlembagaan. Mamak penang tu kita nok kate melayu ke indian muslim?

Jadi sejak masuk ke sabah, UMNO Baru doh jadi PARTI BUMIPUTRA seperti parti PBB, parti taib mahmud kat sarawak tu.

Sebab itulah Ketua bahagian UMNO Baru Penaampang, Sabah namanya JOHN AMBROSE. JOHN AMROSE IN KRISTIAN DAN BUKAN MELAYU!

jadi kita mintok Wan zurik perjelasakan sedikit perkara ini. Mengapa tukar UMNO Baru parti melayu jadi parti bumiputra. Doh jadi parti bumiputra, mengapa dok laung citer ketuanan melayu lagi- ke nok tipu orang melayu! Last sekali, mengapa dok berterus terang dengan orang melayu, UMNO Baru bukan parti orang melayu 100% doh.....doh jadi parti bumiputra pulok

Anonymous said...

Best naik kereta besar ... kawan naik kereta proton wira 1997 jee.. kereta 1 Malaysia yang tak ramai pembesar UMNO macam WZ sangup naik.

WZWH (Wan Zamzuri bin Wan Hasenan AMP) said...

Di Sabab populasi Melayu tidak ramai. Untuk memastikan Sabah jadi Fixed Deposit UMNO kena ambil kira kaum Bumiputera yang lain. Itu kekuatan UMNO Sabah. Ditambah pendatang Filipina/Bugis/Islam yang memenuhi syarat-syarat menjadi warganegara maka ini lebih menguatkan UMNO. Seorang Ketua Bahagian Bumiputera Bukan-Islam dari 169 Bahagian UMNO tidak menjejaskan Islam dan Melayu. Ketuanan Melayu bermaksud mendaulatkan Raja dan Sultan Melayu menjadi tonggak pelindung dan penaung semua rakyat tidak kira apa bangsa.

Anonymous said...

Anon 4:42,
Anon tak tahu dulu pemimpin pembesar UMNO macam WZWH susah payah jalan kaki, naik teksi, naik lori, menyewa van buruk, kereta kena tarik demi perjuangan agama, bangsa dan negara. Memang layak dah dan sesuai pembesar UMNO macam WZWH naik kereta selesa sikit.

Anonymous said...

Sdr Wan Zuri,

Setelah membaca posting saudara tentang Sak Mongkol..saya jadi tidak faham apa isu sebenar saudara ingin beritahu kami tentang Dato Ariff. Saya langsung tidak nampak dimana kesalahan besar Dato Ariff.

Soalan saya..adakah apa yang Dato Ariff dapat tu melalui jalan salah ?. Dan jikalah benar ianya salah, adakah Najib merelakan kesalahan itu semata2 kerana Dato Ariff. Saudara patut dedahkan kepincangan dan salah urus semasa Dato Najib bersama UMNO BN dulu kalau lah benar saudara ingin pertahankan Najib & UMNO BN. Saudara patut bawa ke SPRM kalau saudara pasti Dato Ariff telah menyeleweng. Tapi posting saudara langsung tak menyebut tentang perkara berkenaan. Apa sebenarnya yang anda mahu beritahu pembaca ?. Hanya pasal take kenang budi ???.

Najib bukanlah tuan kepada Dato Ariff selamanya. Kita hanya bertuankan Allah dalam hidup kita. Kita hanya perlu setia kepada yang maha esa kerana dia maha pencipta. Jangan saudara memaksa seseorang untuk setua selamanya hanya faktur "makan budi" kerana kesetiaan kita harus bertempat. Dato Ariff memilih jalan untuk menjadi Hang Tuah yang setia membabi buta tetapi lebih cenderung bersikap Hang Jebat kerana prinsipnya memegang kebenaran.

Sebab itu Dato Ariff menyerang Najib, bekas tuannya bukan kerana diri Najib itu sendiri tetapi kerana tindak tanduk Najib sebagai pemimpin negara banyak yang merugikan rakyat kebanyakan hatta parti UMNO BN itu sendiri. Apa yang saudara perlu lakukan ialah menafikan segala tuduhan dan kecaman Dato Ariff terhadap kebobrokan Najib serta haru birunya parti nerusia lebih 50 tahun itu. Ini yang sepatutnya saudara lakukan.

Tapi malangnya saudara tak berupaya menangkis segala komen dan posting Dato Ariff yang berasaskan fakta dan hujah bernas. Kalau apa yang Dato Ariff ulaskan tak benar..tangkis dan nafikan berdasarkan fakta yang saudara ada atau kalau saudara buntu sangat, saman saja sebagai jalan terakhir.

Malang sekali. Tulisan dan ulasan saudara untuk menyerang peribadi Dato Ariff hanyalah "tin kosong". Pada saya saudara tak ubah hulubalang UMNO BN yang tak bersenjata malah langsung tak mampu berpencak silat. Tak usahlah megah diri hanya kerana menjadi "anjing" yang pandai menyalak dsri jauh tapi penakut. Janganlah cuma diebabkan seketul tulang pemberian tuan anda. UMNO BN anda sanggup menjadi anjing yang menyalak membabi buta.

Tolong sebutkan dimana dosa besar Dato Ariff terhadap rakyat kebanyakan Malaysia. Tolong nafikan juga apa yang telah Dato Ariff bongkarkan tentang Najib serta parti UMNO BN itu sendiri. Itu lebih afdal dari membuang masa melakukan posting kosong yang tidak langsung menjejaskan sasaran anda.

Harap saudara tidak terus menjadikan diri sendiri umpama anjing yang sanggup menyalak membabi buta semata2 hanya kerana seketul tulang.

Reformis Muda UUM

Anonymous said...

Sekadar jadi AJK bahagian UMNO BN, taj usahlah nak mempertahankan UMNO BN yang terlalu banyak melakukan perbuatan dan perkara2 bathil dan menganiayai majoriti rakyat Malaysia.

Berbillion malah mencapai trillion RM khazanah rakyat telah dipunggah regim UMNO BN sejak sekian lama dan dilesapkan begitu saja. Puluhan malah ratusan kes dan report dikemukakan ke pihak berkenaan termasuklah ke SPRM tahun demi tahun tapi semuanya dibakul sampahkan oleh EG dengan kuasa VETO nya.

Ulasan Timbalan Pengarah SPRM Dato Shukri Abdul semasa forum baru2 ini membuktikan bahawa berlakunya pendakwaan terpilih yang akhirnya mengundang teguran dari Nazri Aziz.

1 Malaysia tahu sebab musabab kenapa Musa Hassan & Gani Patail mendaki hiraki pangkat dalam 2 jabatan berkenaan dengan cepat dan pantas. Ini kerana jasa2 istimewa sumbangan dua orang ini khusus kepada pemerintah dan parti UMNO BN amnya.

Berkata benarlah walau pun pahit.

Anonymous said...

Glamer WZ sekarang ni...ada potensi jadi calon Dun Jerantut lepas ni.

Anonymous said...

WZWH,

Kenapa tak ambil Cina dan India di Penang jadi ahli UMNO. Boleh Penang jadi Fixed Deposit UMNO pulak. Tentu sdr kata tak boleh sebab Cina dan India tu bukan Melayu. Habis yang Kadazan, Dayak, Dusun, Filipina, Bugis etc tu Melayu kah? Nama Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu, tapi kat Penang banyak Mamak. Dekat Sabah banyak Filipina dan Indon. Porah. Ketuanan Melayu mendaulat Raja ke mendaulat UMNO??. Tak payah sebut bro sebab dah ada dalam Rukun Negara...kesetiaan pada raja dan Negara. Ada di sebut kesetiaan pada UMNO????

Anonymous said...

The operative word is " jasa " In UMNO kingdom " jasa " stands at the highest hierarchy and nothing else could supersede it. When UMNO govt provides hospital, schools, education etc etc, the populace must honour this " jasa " and remain subservient to UMNO. DS Najib has been " berjasa " to Sakmongkol and the latter must remain loyal to the former in the most feudalistic manner. Another UMNO magic word is " menolong " Has anyone in UMNO heard of the word " responsible ". I doubt it.
Dick Parlatt

Anonymous said...

Anon 5:30pm

UMNO Baru sekarang ni ada tektik baru nak kekalkan fix deposit mereka. Satu malaysia dah tak selamat jadi depa nak tukar jadi PARTI ASIA pulak.

Depa dok bagi IC biru kat mat bangla, Mat Myammar, Kemboja, mat Indon. Mat Indon, Mat Bangla dan Mat Kemboja ni akan jadi kaum bumiputra melayu.

Fix deposit punya hal. Tapi puak-puak UMNO totok ni yang ada serata tempat ni dah la tak tahu kena tipu, lagi malang dalam 30 tahun lagi mat-mat inilah akan ambil peluang semua keistimewaan melayu. Jangan dok heran 30 tahun lagi, UITM dipenuhi dengan anak-anak puak ni.

Peluang-peluang dan hak keistimewaan orang melayu nanti kita kena berebut dengan anak-anak depa ni. Sokonglah....sokonglah sampai kelianglahat.

Anon 9:27 kat atas....sokonglah lagi kuat.....hahahaha

Luqman Hakim said...

Mungkin ini salah satu sebab kenapa Tun Dr. M kata UMNO perlu ramai ahli yang cerdik pandai?

Anonymous said...

Luqman,

Sdra kena faham struktur UMNO Baru. Struktur dia, yang atas tabur duit kat bawah untuk sokong kedudukan dia. yang ni pulak tabur lagi kat bawah dari dia untuk sokong dia menyokong yang kat atas dia. Ginilah cara dari presiden,timbalan presiden, naib presiden membawak kepada ketua bahagian hinggalah kepada ketua cawangan.

Bayangkan, ketua bahagian dah kaya. Kalau yang duduk atas kepada ketua bahagian, tentulah lagi kaya. Dalam sistem ada upah macam ni, kita tak heranlah kalau nak bertanding Ketua Bahagian kena habis berjuta-juta. Nak jadi ketua cawangan pun kena berhabis sampai sejuta disetengah-tengah tempat seperti di kawasan Kuala Lumpur. Inilah budaya yang disuburkan oleh Presiden pertama UMNO Baru dan menjadi barah yang tidak boleh diubati sehingga sekarang ini.

dari mana mereka dapat duit-duit ni? depa membahagi-bahagi projek-projek dan kontrak kerajaanlah. Sape yang jadi kontraktor tahulah bagaimana permainan ini. Kalau bukan kroni jangan harap la nak dapat tender-tender ini. Aku tahu sebab....... ( tips: aku bukan kontraktor laaaa...tapi ada kena mengena dengan kontraklah).

Itu pasai pemimpin-pemimpin UMNO sebok dok melobi projek dengan menterilah dengan PM lah. Itu belum kira yang membiarkan diri mereka diguna oleh towkey-towkey cina untuk mendapatkan projek yang berbillion-billion lagi.

Habis pasai sistem UMNO Baru. Cuba sdra bayangkan jika sdra ketua bahagian atau cawangan, senang-senang ke nak lepas jawatan dalam pemilihan jika habuan yang dapat selama ini lumayan? Kalah jawabnya merempatlah...hahahaha.

Masa-masa mula2 UMNO Baru ditubuhkan dulu kira-kira tahun 1988, ramai ketua-ketua UMNO lama tak terus join UMNO Baru. Malah ada yang tak masuk langsung hingga hari ini ( contohnya AKU!). jadi masa tu sapa yang nak hisupkan UMNO Baru kat kawasan dia kena carilah orang-orangnya dan mendaftar sebagai ahli. Susah punya nak cari orang nak jadi ahli UMNO Baru ( kat tempat aku lah), janji nak join je dah ok. Yuran kepala penaja nilah yang bayar. Yang paling best lagi nak dapatkan ahli, upah budak-budak transfer ahli-ahli cawangan UMNO lama tanpa pengetahuan mereka berdasarkan buku daftar ahli UMNO lama. Kat tempat aku, upah dia 50sen satu borang.....hahahaha.

Jadi masa tu kualiti pemimpin terutama peringkat cawangan terutamanya tak penting. Janji ada yang sanggup nak buat cawangan, sanggup nak cari ahli.

bagi melancarkan perjalanan UMNO Baru, sistem yang atas tabur duit kat kabawah. Kat bawah tabur lagi bawah menjadi amalan. maklumlah peringkat awal, susah nak dapat ahli. Lama-lama bila dah ramai yang tertipu, jumlah nak krena tabur makin banyak...jadi macam-macam ceritalah camana nak dapat duit.

jadi, bila dah ada tabur menabur macam ni, yang duduk kat atas walaupun tak berkualiti, mana mahu turun atau lepas jawatan. Kalau yang berpotensi nak join peringkat cawangan, permohonannya memang kena bakul sampah. Mana ketua cawangan nak benarkan orang yang lebih berpotensi mencabarnya satu masa nanti. Itulah ceritanya.

Cerita cantas orang berpotensi nak join UMNO Baru ni bukan isu kecil dan Mahathir pun tahu. Mahathir pun amalkan stail yang sama. Mana-mana pemimpin yang mempunyai potensi untuk naik samada tidak dibenarkan menjadi ahli atau kena cantas awal-awal. Ingat cerita undi bonus untuk jawatan Presiden dan timbalan, kuota pencalonan lah, satu ketika jawatan presiden dan timbalan tak dipertandingkan. itulah ceritanya sdra Luqman Hakim.

mat pendang

cerita aku adalah apa yang berlaku kat kedah masa tu. tempat lain aku tak tahu...rasanya lebih kurang je

Anonymous said...

Alahai penyokong setia umporno.

DS Najib tu sebenarnya bukan wakil rakyat org2 Pekan, tapi wakil rayat orang2 myanmar 10 ribu org yang diberi IC biru & berkampung di Pekan. dulu dah hampir sakit jantung pasal dah kalah kalau tak dibantu oleh undi2 hantu.

Isk isk, silap, bukan wakil rakyar myanmar tapi wakil rakyat myanmar dan hantu (+setan).

apa nak jadi lah UMporNO ni.

Melayu Totok

Anonymous said...

teruskan apa yang kamu lakukan... melenting Sakmongkol 47... sampai mencarut dia... macam orang "premature ejaculation!"

memang Sakmongkol 47 ini tak boleh pakai... segala komen yang mengkritiknya TIDAK akan disiarkan... hanya dari macainya dan si penghapu beliau saja yang disiarkan... macam lah idola terbaru nya.

dahlil yang di bagi nya... rendah mutu konon... macam lah dia tu hebat sangat menulis.

saya amat yakin semua yang ditulis bukan dari Sakmongkol 47 tetapi ditulis oleh "penulis hantu."

bukti nya amat jelas... cuba kalian bandingkan apa yang di tulis oleh nya di ruang komen dan artikel nya... jelas sekali dari dua tangan yang berasingan.

penipu dan pembohong besar... perasan lebih!

memang lah Sakmongkol 47 ahli politik kerdil, saperti yang akui nya sendiri... tetapi seronok membaca gelagat beliau bila sudah mengelabah.

di akhiri dengan syabas... teruskan. jangan pedulikan macai macai nya... semua nya macai upahan atau pun Sakmongkol 47 sendiri yang menulis pujian pujian untuk diri nya. maklumlah, mahu bagi "impression" yang dia tu "important" sangat... saperti idola nya terkini.

Anonymous said...

Wan Zuri, I totally agree with Datuk Sak's fatherly advise to you that with your level of arguments(kurang cerdik for UMNO macai upahan standard), you better shut the fuck up.

Anonymous said...

Anon April 6, 2012 9:20 PM

aku percaya kata-kata hangpa. Aku percaya hangpa lagi terrer dari dato Sak.

Sebagai orang terlebih cerdik, kita kena bijak mencari alternatif. Akai mesti panjang...... jadi kalau Sak takmo siarkan komen hang kat blog dia .....aku cadangkan hangpa jawap point pe point kat blog wan Zuri ni. Aku jamin Wan Zuri takde problem nak bagi ruang kat hangpa.

Sekurang-kurangnya kami yang otak udang ini boleh belajar dari hangpa nak jadi terlebih cerdik.

ps:

Wan zuri...boleh bagi jalan ke kat Anon ni?....lama-lama pikiaq, baca komen dia macam anak jantan....tapi mengapa pakai ANON? Tak berani ke nak pakai nama betoi cam Wan Zuri?

Cikgu Ngah said...

Salam WZWH.

Tahniah dan terima kasih kerana membongkarkan siapa sebenarnya Sakmongkol ini. Sebenarnya dia memang orang yang bijak. Tapi dalam hatinya penuh dgn perasaan dendam dan benci kerana digugurkan sbg ADUN, lantas tidak lagi dpt mengeksploitasikan jawatan itu utk mengayakan dirinya lagi.

Dia dah jawab dlm blog dia berkenaan dgn pendedahan WZWH ini. Dia kata pemberian konsesi bijih besi kepada dirinya setelah tidak lagi jadi wakil rakyat adalah atas 'budi bicara' YAB Menteri Besar Pahang. Ingin kita tahu apakah sebab sebenarnya MB menggunakan kuasa budi bicaranya utk beri kawasan itu pada beliau? Bukankah kerana menimbangkan faktor beliau adalah seorang bekas ADUN dari parti UMNO? MB berulang kali menyebut ada 4000 permohonan bijih besi di negeri Pahang ini. Mengapakah dari sejumlah 4000 itu permohonan Sakmongkol antara yang terpilih? Jawapannya ialah kerana dia menggunakan kedudukannya sebagai bekas ADUN dan ahli UMNO maka itulah dia diberikan konsesi itu. Setelah diberi pelbagai projek dan kemewahan, maka hari ini dia menuduh pemimpin UMNO sbg kaki rasuah, pencuri, perompak dan sebagainya.

Sakmongkol dan para penyokongnya yg memberi komen di sini menuduh WZWH menyerang peribadi beliau dan tidak membalas dgn fakta. Apakah Sakmongkol dan para pemimpin pembangkang tidak pernah menyerang peribadi pemimpin UMNO apatah lagi Dato Najib? Bukankah isu Altantuya itu suatu serangan peribadi? Bila Raja Petra kata yg Rosmah ada di tepi masa Altantuya diletupkan, penyokong pembangkang percaya 100%. Tapi hari ini bila Raja Petra kata Anwar seorang peliwat, maka darah Raja Petra halal dimakan oleh penyokong pembangkang. Inilah sikap mereka yg sebenarnya. Munafik dan double standard.

Dalam ceramah Sakmongkol di Pekan dia kata Najib tak layak jadi Ahli Parlimen Pekan kerana Najib lahir di Lipis. Inikah hujah orang yg cerdik pandai? Kalau pakai hujah ini Lim Guan Eng tak merasalah nak jijak pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang.

Sakmongkol kata Najib hanya tahu beri duit untuk menyelesaikan segala masalah. Lalu BR1M dikritiknya. Tapi bila Guan Eng beri RM 100 di Pulau Pinang itu tak mengapa pula. Bila Guan Eng jadi tetamu kehormat menyampaikan wang zakat itu pun tak mengapa.

Saudara WZWH jangan risau dengan segala cemuhan Sakmongkol dan penyokong2 nya. Kita semua tahu aktiviti Dato Wan Mizan sbg ADUN. Pada saya sebenarnya wakil rakyat berhak utk berniaga utk menambahkan pendapatan mereka. Almaklumlah gaji berapa sangat. Tapi dengan syarat bila sudah kaya jgn menyombong dan lupa rakyat, serta jangan salah guna kuasa utk jadi kaya. Kalau Sakmongkol boleh berniaga sebagai wakil rakyat mengapa orang lain tak boleh? Oh lupa! Pembangkang semuanya boleh. Depan, kiri,kanan, belakang, semuanya boleh.

Sekian. Wassalam.

Anonymous said...

Wan Zuri, Small minds talk about other people; average minds talk about events; but great minds talk about ideas.The first group gossip and tell lies. The second group create non-existent events and assume that people will believe them. Th third group will plan ideas to transform society for higher goals for the sake of the people. Desperate people like you in UMNO belong to the first two groups. the future of the people lies with the third group.

Anonymous said...

Betul kata cikgu ngah....tapi macamana pulak cerita NFC tu cikgu? Sila tegak benang basah skit cikgu

anak murid

Cikgu Ngah said...

anak murid,

Dlm isu NFC tindakan telah pun diambil. Pendakwaan telah pun dibuat. Shahrizat akan letak jawatan. Duit RM 250 juta memang dah diguna utk buat ladang lembu. Tapi pembangkang mmg suka projek itu gagal kerana boleh jadi isu utk balun kerajaan. Saya pernah kata dlm blog Sakmongkol sendiri bhw lebih baik kita doa banyak2 supaya Sharizat dan suaminya berjaya laksanakan projek lembu itu kerana dgn cara demikian kerajaan dan rakyat dapat balik duit berkenaan. Sekarang dah jadi macam ini, mungkin duit itu hangus. Well, that is what all of you guys have always wanted for, rite?

Anonymous said...

anak murid,

nampaknya kamu akan jadi makin bodoh kalau dapat cik gu macam ni. cik gu ni tak sedar bahawa niat utama depa bukan untuk bela lembu tapi nak dapat kekayaan peribadi dengan cara penyelwengan dana awam. baik kamu mintak tukar sekolah atau ponteng sahaja kelas cik gu ni. kena tipu hidup2 pun masih sokong. alahai Melayu.

Anonymous said...

Perlombongan kuari berjuta ringgit?
Lombong bijih besi? Camna nak dapat projek2 ni, saya nak jugak.

Bukan UMNO

Anonymous said...

Cikgu Ngah
Saya rasa untuk menjayakan projek lembu tu Shahrizat dan suaminya termasuk anak2 patut beli 2 lagi condo di Spore. Sebabnya harga condo di Spore selalunya melambung. Bolehlah Shahrizat dan suaminya termasuk anak2 dapat untung berkali ganda. Lepas tu kita doa banyak2 agar projek lembu tu akan berjaya. Patutlah Melayu tak pandai2, ponteng sekolah, cikgu yg mengajar ialah Cikgu Ngah.

Cikgu Ngah said...

Anak murid dan lain2 anonymous.

Patutlah saudara semua jadi puak pembangkang. Siapa yg sokong saudara semua, cerdik belaka. Siapa yg tak sokong, bodoh belaka. Kalau orang macam saudara semua ni tak datang sekolah pun tak apa. Buat menyusahkan sahaja. Apa yg saya maksudkan ialah golongan pembangkang mcm saudara semua lebih rela melihat sesuatu projek yg diusahakan oleh mana2 ahli UMNO itu gagal, supaya nanti boleh dijadikan modal utk mengkritik dan mencaci maki kerajaan. Salleh Ismail nyata tak pandai menjalankan perniagaan dan dia memang tak patut diberikan pinjaman in the 1st place, tapi itulah kesilapan Pak Lah. Tapi setelah berjuta-juta dibelanjakan, maka kita lebih suka melihat usaha ini dibazirkan begitu sahaja asalkan Salleh masuk jail dan kerjaya politik Sharizat down in the drain. Bukankah lebih baik jika diberikan peluang utk mereka memperbaiki kesilapan dan mengubah model perniagaan mereka sehingga berjaya dan dapat bayar balik duit yg telah dipinjam itu? Tapi nampaknya yg lebih penting ialah Salleh dan keluarganya harus dihukum.

Cikgu Ngah said...

Orang yg masa dalam UMNO sibuk mengumpul kekayaan dan menambah bini, bila masuk pembangkang terus jadi suci dan bersih dari segala dosa. Tak hairanlah bila Mat Sabu dulu panggil Anwar Ibrahim sebagai Al Juburi masa dia masih TPM, dan Karpal Singh sendiri pun pernah dakwa ada bukti kes liwat Anwar, hari ni dok menjulang orang itu nak angkat jadi Perdana Menteri. Memang layak Sakmongkol masuk geng yang macam ini.

Kutukan Dewata said...

sakmongkol cakap dia tak nak bertanding kat pekan sebab dia nak najib menang dan pergi jadi ketua pembangkang di parlimen.

sebenarnya dia takut lawan najib.dah tentu dia kalah.anwar pun kalau lawan najib di pekan tentu kalah juga.

jadi aku cadangkan dia bertanding di jerantut.sebab dia pun asalnya di jerantut.tengok boleh menang tak.kalau tengok penyokongnya ramai masuk komen kat sini.tentu dia boleh menang besar!!!

Anonymous said...

Wan Zuri page views 226 ribu, Dato Sak page views dah lebih 6 juta. So, how to attract more traffics to Wan Zuri's blog fast? Attack the lead blog, tak kiralah info tu fakta ke auta ke. Janji boleh divert visitors. Tengok berapa banyak komen yang posting ni dapat. Sampai Dato Sak kena buat special posting untuk dia. Untung-Untung kalau Dato Najib baca, boleh jadi calun sebab selalu backing dia.

Anonymous said...

kutukan dewata

Memanglah Anwar dan Sak takut nak lawan Najib kat Pekan. Apakata Najib pi bertanding kat Pematang Pauh. Bawaklah apa-apa nak bawa. Gunalah pelbagai jentera kerajaan sekali untuk berkempen. Amacam?

Anonymous said...

Bengap mana ler yang masih mempertahankan UMNO BN dalam kes NFC tu. Nampak sangat baghalnya sipengulas alias pengampu UMNO BN ni.

Kalaulah tak kerana PR yang bongkar dan dedahkan penyelewengan NFC tu. dah tentu keseluruhan duit peruntukan cara luar biasa tu hangus jadi arwah dalam diam.

Terang2 salah urus macam tu dan cara anugerah peruntukan tu pun kong kalikong, umpama bagi bunga kepada beruk...ada hati nak pertahankan Najib, Shahrizat & UMNO BN. Hmmm betul la kata Mahathir...UMNO BN skrg ni ramai dengan orang2 bodoh dan bengap saja, orang cerdik dan berkelulusan semuanya berkampung dengan PR.

Punah negara kalau UMNO BN terus diberikan kuasa.

Anonymous said...

Cikgu Ngah kata :
1) golongan pembangkang lebih rela melihat projek2 orang UMNO gagal supaya boleh nanti dijadikan modal mengkritik dan mencaci maki kerajaan

2) pembangkang lebih suka projek berjuta2 ringgit di bazirkan begitu sahaja asalkan Salleh masuk jail dan kerjaya politik Shahrizat down the drain.
La Cikgu, takde sape pun kata begitu, Cikgu yang kata sendiri.

Cikgu Ngah, kesiankan lah budak2 sekolah cikgu tu yang dah berhenti atau ponteng panjang. Cikgu pencen sajalah, bolehlah mereka datang balik belajar.

Cikgu Ngah said...

Sakmongkol tulis dlm blognya bahawa dia telah membeli kuari milik PASDEC sebelum dia menjadi wakil rakyat dgn harga RM 1.2 juta. Fine. Before he became the assemblyman. Jadi ini menurut beliau tak ada kaitan dgn Dato Najib. Tapi Dato, boleh tanya sikit tak? PASDEC itu sapa punya? Bukan Kerajaan Negeri Pahang punya ke? Agaknya nak ke Kerajaan Negeri jual kuari miliknya pada Dato kalau pada masa itu Dato adalah Yang Dipertua PAS kawasan Pekan? Tak usahlah nak temberang orang Dato ooi! Dato dapat beli kuari itu fasal Dato adalah ahli UMNO yg pada masa itu ada connection yg kuat dgn Dato Najib. Puak2 totok pembangkang bolehlah Dato tipu.

Dgn pembelian kuari pada harga RM 1.2 juta sebelum Dato jadi YB itu membuktikan sebelum jadi YB lagi Dato merupakan seorang yg kaya raya. Dato adalah seorang businessman. Apa fasal Dato nak jadi ADUN pulak? Gaji ADUN tak sampai RM 5K sebulan. Baik Dato buat business sampai jadi billionaire dan teruskan menyokong UMNO. Tapi Dato pilih utk jadi ADUN. Apa sebab? Adakah kerana ini memudahkan lagi Dato untuk mendapat lebih banyak concession, projek, kawasan balak dan sebagainya?

Dato masuk DAP sebenarnya hanya kerana nak balas dendam pada Najib. Dengan Dato memasuki DAP dan menghentam Najib saban hari itu tak dapat mencuci hakikat bahawa Dato juga sama seperti orang2 yg Dato kritik - menggunakan politik dan kuasa utk jadi kaya raya. Dato ini sama spesies saja dengan Kadir Sheikh Fadzir. Lepas buat rumah macam mahligai di Kulim hinggakan rakyat marah dan benci pada UMNO, barulah nak mendakwa ada macam2 perkara yg tak betul pada UMNO. Perkara yg tak betul pada UMNO sebenarnya ialah kewujudan orang2 mcm Dato Ariff Sabri dan Kadir Sheikh Fadzir dalam UMNO. Ada ramai lagi yg boleh kita sebut. Tapi cukuplah dua dahulu.

Anonymous said...

Anon 12.23,

Tak payah Permatang Pauh atau Pekan. Kita suruh Najib bertanding tempat neutral dan kawasan bandar yang pengundi2 lebih celik dan pandai. Lawan Nurul dekat Lembah Pantai atau Titiwangsa pun rasanya Najib tersungkur walaupun ada Cik Gu yang tolong.

Kali ni blog WZWH jadi popular....for the wrong reasonlah. Ayuh WZWH tulis lagi pasal peribadi orang nanti boleh dapat 6 juta pengunjung macam blog Sak.

Anonymous said...

Cikgu Ngah dah tidor, anak murid yg masih belum berhenti nak belajar lagi

Anonymous said...

Kpd cikgu Ngah dan sekutunya

1. Berkenaan kes Altantuya
Kalau anda semua memang x suka baca blog pro PR yang mungkin anda kata fitnah, cuba fikir dr segi logik akal yang mudah. Pasal apa 2 orang polis tu dipercayai pengiring Rosmah, tiba2 x de motif nak bunuh orang x dikenali itu? Si arwah tu dtg Msia bukan nak cari 2 orang polis tu tp nak cr Razak, mungkin Razak Baginda dan mungkin jgk Najib Razak. Org luar nama bapa dipangkal. Yang kedua pasal apa data kemasukan Altantuya di Imegresen dipadam? Sapa yang padam? Kalau bukan orang tertinggi (apatah lagi polis 2 orang tu) x dapatnya nak padamkan data tu.

2. Kes Sak & Dato Kadir
Aku bukan nak kata dia bersih atau kotor. X de manusia yang maksum kecuali rasul2 je. Persoalannya sekarang, jika seseorang itu sudah terlajak, apatah x boleh nak berpatah balik semula

Anonymous said...

Sakmongkol divorced himself from Umno over his ego-dystonic differences . His legendary Muay Pekan mentality demonstrating by his firepower of AK 47 pondering the thoughts that Najib is a feudalist and that he his not . Many would think that Sakmongkol is suffering from ego centrical insanity . For your information he couldn't care less what you think but he enjoys every damn minute of it .

He knows that Najib is politically well liked and physically killing him is illegal . Therefore , smearing him is the best that he can do .

He has to make sure that Najib would not get out politically alive because he takes Najib too seriously . He used to have a handle on life but Najib broke it . But he forgets that serious people have serious enemies . Who cares , this is crusade for him .

Najib drives him mad because the Malaysian voices are talking and listening to Najib .
To him all the beauties about Najib are the eyes of the drunks . These drunks are stupid people . Najib loves these stupid people and Najib has constructed many of them . 

He claims that Najib and his Umno are complete idiots . But he is not a complete idiot but some idiotic parts of him are missing .

His consciousness over laming , at time his discontent come between his naps and one wonders where he ever want to stop to think how he has had started smearing Najib and Umno . May be the devil will tell him to procrastinate . I doubt it because the devil won't make him do it . They both still have the hangover because the wrath of the grapes .

Anonymous said...

Hampa boleh tunggang tebalik nak defend Najib kat sini selagi Najib jadi PM. Tapi aku jamin 100%, lepas PRU 13 Najib akan kena sepak ke tepi. Nasib Najib akan jadi macam Pak Lah. Bukan PR yang akan tendang Najib tapi UMNO sendiri. Dan aku jamin orang-orang UMNO Pahang yang akan first sekali lari pi kem lain bila Najib kena tendang.

Dan aku akan sangat suka bila first time dalam sejarah Malaysia kita akan ada 3 living x-Prime Ministers dgn 1 self-anointed x-FLOM.

YESSSSSSS!!!!!!!!

Anonymous said...

Che'gu Ngah berkata, "Agaknya nak ke Kerajaan Negeri jual kuari miliknya pada Datuk jika Datuk pada masa itu adalah Yg Dipertua PAS Kawasan Pekan".

Inilah mentaliti kebanyakkan pimpinan UMNO termasuk Che'gu Ngah kerana tidak dapat bezakan antara UMNO dengan kerajaan. Tak habis2 berpegang kpd 'aqidah sesat' bahawa 'UMNO itu kerajaan dan Kerajaan itu UMNO'. Atas kepercayaan ini menyebabkan utk memiliki tanah atau saham ladang kecil LKPP mesti kena isi borang UMNO dulu seolah2 tanah dan ladang adalah milik mutlak UMNO.

Oiii Che'gu! saya nak kasi tau bahawa UMNO dah sampai waktu bersara (55 tahun dah memerintah). Kalau wanita tu dah dikira monopous (kemut dah tak sekuat masa muda). Kasi can pihak lain pulak sebagai agen rakyat utk mentadbir mereka...

Anonymous said...

OOi...zurik,

Ke Lembah Klang pulok ye.... tak tau...

Sebab tu tempat kamu kureng maju dari dulu kini dan,,, selama nya?. Dato Sak kalu tanding di tempat awok , habis lah calon awak bungkus. Lebih baik sak lawan ketua penanugerah TEANA... tentu mudah menang... cuma satu saja SAK tak pandai pungkor.



Marai lah mari kita memungkor.

Anonymous said...

Syabas Pak Wan. You have put Sakmongkol in his place. Dia ingat dialah manusia yang paling pandai. Tapi sebenarnya dialah yang paling pandir.
Saya tak tahupun wujudnya blog Tuan. Tapi dia telah menarik saya ke blog Tuan. Bodohlah tu kan. Komen di sini lebih 60 banding dengannya yang cuma craps daripada macai-macam upahan DAP.Setengah komen dari orang sama dipublish dua tiga kali untuk menambahkan bilangan komentarnya.
Kita semua patut thank him for his stupidity. Nak cakap dengan bekas Adun ni, people in glass houses should not throw stones.
Cakap berdegar-degar, ekor bergelumang dengan tahi.
Dia ego, conceited, arrogant.Kurang ajar dan penuh cemuhan dan mencarut.
Kononya takde orang sepandai dia. Najibpun dikatan bodoh daripada dia.
Comeonlah. Cakap tak nak tanding dengan Najib, takut Najib kalah. Kalau tanding dengan Yen Yen, pun akan kalah teruk.Dengan Ibrahim Alipun dia akan KO.
Jenis manusia yang tak reti mengenang budi. Janda diapun dah tulih berjela-jela tentang berpuluh ribu dia dah makan duit Najib.
Janda diapun tulis tuntut nafkah pencartian yang termasuk projek-projek yang Tuan Wan sebut. Bersih sangat ya Si Arif.
Yang lawaknya janda dia dah declare support kat Najib. Kita lihat sahajalah kalau janda dia akan membongkarkan rahsia Sak jika dijemput untuk berceramah nanti.
Perempuan ni bukan jenis simpan rahsia, macam beas laki dia juga.
Kak Huda amat hot kehilangan status Datin. Dan Sak amat bangga dengan title Dato'. Cakap saja tak heran dengan title Dato'. Kononnya transparent, tak rasuah, amat alim.
Agaknya DAP dah suruh dia langsai hutang dengan janda dia. Sebab itu perempuan itu sekarang dah cakap pasai agama dan bersyarah mintak orang pakai tudung.
Tulah dah kena batang hidung mereka. Dulu masa bahagia bersama, bukan main lagi dema berdua mengutuk kontrektor UMNO pakai kereta besar dan pasang bini dua tiga.
Sekarang amacam Dato dan bekas Datin. Iitulah tak baik takbur sangat.
Sakmongkol ini jenis yang tak boleh terima kritikan orang. Sedangkan budak hingusan macam Quiet Despairpun dia nak lawan.
Budak tu cuma mempertahankan Najib dan UMNO. Skarang dah ban budak tu.
Komen-komen saya dah tentulah didelete memanjang.
Dia dah jadi macam penjilat Aljuburi seperti Din Merican yang delete komen anti Pakatan. Tapi kutukan terhadap komentar pro-BN disiarkan.
Inilah bayangan orang-orang Pakatan yang nak hancurkan negara ini dengan tidak demokratik sekali sepeti ban pandangan orang lain kecuali cyber-troopers mereka.
Tahniah Pak Wan kerana bertindak fair kepada komentar anti UMNO. Memang bloggers UMNO lebih matang dan boleh menerima pandangan orang lain.
Bahasa menunjukkan bangsa Sakmongkol. Dari carutan dan kecaman terhadap lain menunjukkan anda keturunan low-class.
Tak macam Najib yang polite and refined yag menunjukkan contoh terbaik orang bangsawan. Tak pernah melatah walaupun rang fitnah dia dahsyat sekali seperi dia pembunuh.
Kita tungga saja kejatuhan Pakatan.

Cikgu Ngah said...

Salam anonymous 8.01,

Saya boleh tunjuk kat saudara berapa ramai kontraktor yg menyokong PAS yg tetap diberikan projek2 kerajaan. Kalau saudara datang ke Lipis saya boleh tunjuk dgn gembiranya kontraktor yg jadi kaya raya dgn projek kerajaan dan tetap memberikan sumbangan derma kepada PAS.

Begitu juga dgn kareer perguruan. Saya boleh buktikan kepada saudara dan puak2 totok pembangkang berapa ramai penyokong PAS yg jadi cikgu tetapi tidak pernah dinafikan hak oleh kerajaan BN/UMNO utk naik pangkat, malah sampai jadi pengarah2 bertaraf JUSA. Adakah ini kerajaan yg zalim?

Saya juga boleh tunjuk berapa ramai orang yg meminta bantuan kerajaan samada utk dapatkan barangan ataupun modal perniagaan tapi tetap juga menyokong pembangkang. Adakah ini zalim?

Apa yg ingin saya tegaskan pada Dato Ariff Sabri ialah beliau yg sebenarnya cuba menegakkan benang basah bahawa kononnya segala projek dan peluang perniagaan yg beliau perolehi itu tak ada kaitan dgn UMNO. Hakikatnya beliau dapat kerana beliau ahli UMNO, bekas wakil rakyat UMNO. Setelah dapat pelbagai projek, beliau akhirnya meninggalkan UMNO dan mengatakan pelbagai caci nista pada UMNO. Maka tuan-tuan nilailah sendiri apakah jenis manusianya orang yg macam ini. Islam tak pernah sebut bahawasanya orang yg berdosa hanya diterima taubatnya setelah masuk PAS, DAP atau PKR. Masuk DAP, PAS atau sokong pembangkang tak menjaminkan awak semua masuk syurga. Saya orang UMNO dan saya tetap umat Islam. Saya tak perlu pengiktirafan PAS utk jadikan saya orang yg beriman. Sama juga bila Ariff Sabri masuk DAP, dia tetap Melayu. Sebab itu saya tak setuju dgn Wan Zuri atau orang2 yg kata Arif Sabri keluar Melayu bila masuk DAP.

Pemimpin2 macam Arif Sabri ada di mana2 organisasi yg telah mencapai puncak kuasa. Dlm DAP, PAS dan PKR sekarang yg berkuasa di Selangor, Penang dan Kelantan dah ada ramai orang yg macam ini. Sekarang Arif Sabri nak melompat katak ke dalam DAP, setelah apa yg dia nak dapat melalui UMNO tak berjaya diperolehinya. Apakah bezanya Arif Sabri dan Ibrahim Ali? Adakah Arif Sabri lebih mulia daripada Ibrahim Ali semata-mata kerana dia pandai bercakap dan menulis dalam Bahasa Inggeris?

Akhirnya saya menyeru saudara supaya berfikirlah dengan waras apabila nak mengundi dan menyokong parti mana yg sepatutnya jadi kerajaan. Pilihlah dgn akal yg waras, bukan sebab saudara rasa UMNO sudah patut pencen.

Anonymous said...

Cikgu Ngah dan rakan-rakan semasa dengannya.


Teruskan menjelaskan kebenaran. Kita semua sokong Cikgu. Memanglah stail penjilat aljuburi, kalau menyokong UMNO bodoh. Kalau menyokong Pakatan cerdik. Kepada Bapak dia (ikut cakap Sakmongkol perasan).
Baghal betul Sakmongkol kata Najib tak layak tanding Pekan, kerana dia lahir di Lepeh.
Woi, orang tua Aghief. Aok tu keturunan Kelantan dan lahir di Pulo Tawar, Jerantut.
Kenapa aok tanding di Pulau Manis dulu?
Kalau berani, tanding lawan Pak Wan di Jerantut. Tengok sapa menang. Sapa besar.
Oghang Pahang tak suka DAP kominis tau?
Aok Arief, cuma seorang yang keciwa kerana aok jadi Adun sepenggal saja. Orang lain yang aok anggap bodoh, masih Adun banyak peanggal. Jadi Exco lagi.Itulah sebab aok hotkan.
Awak hancai. Pandai muka. Janda aokpun dulu aksyen ngat masa jadi bini Wakil Rakyat.
Takyah berpura. SeMalaya tau hai aok berdua. Rumahtangga tak gheti jaga nak jadi macam Najib konon. Pegi dah, Porah pochit.

jelatang kampung said...

Ciku Ngah

Lama tak baca komen Cigku di blog Arif. Dah tentu komen CikGu di deletekan?
Kita boleh tengok komen orang regulars seperti QD, Kampungman, dan lain-lain dalam blognya telahpun diban sekarang.
Tak lama tak siapa nak masuk blog dia kecuali Cina dan Keling yang memang tak suka UMNO dan kerajaan.

Anonymous said...

BAGUS3X. NI BARU RANCAK SENARIO POLITIK NEGARA.....
SAYA RASA LEBIH BERMANAFAAT ANDAIKATA ANDA BERTANDING DALAM PILIHANRAYA NANTI MENENTANG SAKMANGKOL DARPADA SEKADAR MENGHANGATKAN SAHAJA ARENA BLOGS. KITA NAK TENGOK SEJAUHMANA KEHEBATAN BELIAU YANG MAHU LENYAPKAN KREDIBILITI ANDA... BERDASARKAN PENULISAN ANDA SAYA YG NAIF POLITIK MULA BERANGGAPAN SUDAH TENTU BANYAKNYA PENGGIAT2 POLITIK DALAM UMNO SEPERTI SAKMANGKOL KAN CUMA BEZANYA YANG LAIN-LAIN TU BERTERIMA KASIH TIDAK SEPERTI SAKMANGKOL.. MUNGKIN ANDA JUGA SERUPA ATAU TIDAK SAYA KURANG ARIF. SEPERKARA LAGI TANGGAPAN MUDAH PENGGIAT POLITIK UMNO TENTU BANYAK PEROLEHI KEKAYAAN SEDEMIKIAN ....

Anonymous said...

Hello Hello Anonymous , April 6 , 9:24 pm

Your comment I code , " Wan Zuri, I totally agree with Datuk Sak's fatherly advise to you that with your level of arguments(kurang cerdik for UMNO macai upahan standard), you better shut the fuck up. "

What fatherly advise that Datuk Sak has in his writings ? , you must be out your budabash mind . Datuk Sak poses no argument and not even on a constructive issue . He just want to bombard Najib and Umno and spreading that they are Lairs . By that , he dedicates it to all Malays especially the Malays in Umno . In realization , he is a member of the political party , DAP .

The general election is around the conner . Campaigns are well under way and he is consistently opposing on Umno and the establishment . He is championing his position and more clearly begun to take shape . Dato' Sak and his surer comrades are not spare either .

You should read between the lines . Many of the bickering are bluntly false and misleading . An horizontally distortion found in many of his partisan campaigns .

Many are having a hard time by the misinformation given and why it being brandied about . Certainly , it is not about debating . It is his journey about campaign for DAP . This is all about winning . No wonder you are coned by his " reasonableness " . It seems to take shape when political contest takes precedence over reasonable debate . The arguments are no longer mater to him .

Disinformation and attack are an integral part of his current campaigning . One can hardly imagine how he portrays the doctrine of Trinity in the Christian faith relating to the said fate of Umno's Trinity of falsehoods , what a obfuscation ? It works fine for people like you those who have relatively little first hand knowledge .

Nevertheless , for me it hurts when your Datuk Sak spreading falsed and created perceptions about the Malays . Being Malay , it comes our Islam , our culture and norms , our history and our values . Above all , our ' keluargaan sa Islam dan Melayu ' . Are you telling me he is ' cerdik' ? He is ' pandai but absolutely he is not ' cerdik ' .

To me , he and his buddy Aspan Alais are in existence the " PENGKIANAT BANGSA "




 

Anonymous said...

PENGURBANAN & KERJA2 KEBAJIKAN HAJI NAJIB YANG DILUPAKAN RAKYAT MALAYSIA:


Siasatan majistret Perancis mendapati AS$1.2 bilion (RM3.7 bilion) jualan kapal selam kepada Kementerian Pertahanan Malaysia mensasarkan, antara lain, syarikat berpangkalan di Hong Kong bergelar Terasasi (Hong Kong) Ltd, dengan pegawai pentingnya Abdul Razak Baginda, orang kepercayaan perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.
NONESiasatan percaya sekurang-kurangnya sejumlah wang daripada 36 juta euro (RM144 juta) disalurkan melalui Terasasi berakhir ke poket Najib, yang juga menteri pertahanan dan timbalan perdana menteri ketika dua kapal selam Scorpene dibeli daripada Thales International atau Thint Asia.

Gergasi DCN, kemudiannya dikenali sebagai DCNS, dan Thales kemudian menubuhkan syarikat bersama yang dinamakan Armaris untuk mengilang kapal selam pada 2002.

Dua Scorpene Armaris, dinamakan sempena perdana menteri pertama Tunku Abdul Rahman dan bapa Najib, Tun Abdul Razak, sekarag digunakan untuk tugasan di perairan Malaysia.
Razak Baginda – bekas pemimpin kumpulan pemikir Malaysia yagn menjadi pusat perhatian pada 2006 apabila ketika disiasat dalam kes penterjemah Mongolia Altantuya Shaariibuu – disenaraikan sebagai salah seorang daripada dua pengarah syarikat itu, yang pada mulanya diperbadankan pada 28 Jun 2002 sebagai Kinabalu Advisory dan Support Services Ltd, menurut pendaftar pertubuhan Hong Kong.
Seorang lagi pengarah merupakan bapa Razak Baginda, Abdul Malim Baginda.

Pejabat Terasasi bertempat di tingkat 19, Lockhart Road, dalam daerah Wan Chai, Hong Kong.

Orang berbudi kita merasa, Najib berbudi diri sendiri, keluarga dan kroni yang merasa. BAGUS LA TUU kalau pun Sdr Wan Zuri menyokong kuat ! MEMANG BERJASA NAJIB NI !

Kampong man said...

Sir Wan Zuri,
Syabas! Teruskan penulisan dan pandangan anda saperti kawan saya sdr Ariff dan Aspan.Saya hormati keterbukaan anda.Saya pasti mengunjungi blog anda .Keep the forum and those opinions however different open.Must thank Sak for introducing your blog.

"A brough moon leh neh der neh " If you know HAGGIS you know what I meant.Salam

@Kampong man - promoting Bumiputra business community.

Anonymous said...

Anon 12.14 menulis, "orang Pahang tak suka DAP komunis".

Anon ni betul2 dah dirasuk oleh kepercayaan bahawa DAP adalah komunis, orang yg menyokong cina DAP adalah jahat dan macam2 lagi...Bila sebut saja MCE tiba2 berubah nada, Cina MCA adalah cina baik, UMNO memang patut menjadikan MCA rakan politik...walhal cina MCA adalah cina kapitalis.

Agaknya baru inilah Anon 12:14 mendengar perkataan kapitalis...malah kalau pernah terdengar sekalipun maka Anon akan buat kesimpulan bahawa MCA kapitalis jauh lebih baik berbanding DAP Komunis (sebenarnya DAP bukan berideologi komunis)..

Anon2....bacalah buku, biar faham sikit pasal komunis, sosialis, kapitalis atau Islam...bila berhujah nampaklah cerdik sikit...

Kampong man said...

Sdr Wan Zuri,
I post this comment this morning to our bro Sak but i have not seen it .I assume he does not like my simple comment.I am posting it here because i believe we should not be too selective and i am open to any critics.Here is the post:


"Hi Sak,
For the first time today i read Wan Zul blog and in my opinion it is a fair article,polite i thought.He certainly know what he is talking about being a Jerantut/Pahang man.I think you have OVERREACTED and i dont believe that he is a paid macai as you suggest being an UMNO man doing what a normal UMNO man do like you way back.By sheer coincidence because of my seniority i know many friends in Pahang.They are of course professional people and are certainly not politicians like you are.They are/were bosses for PASDEC,Pengarah JKR and Dato Bandar Kuantan just to name a few and my dear lady friend Dr Siti Zaharah.They were my housmates,school/University mates and business people .I too know you are ' towkey kapal' as well if name like Marina tanker and Md Hashim and Shah rings the bell.They called me cousin brother !It is a small world but i wont step on people toes.

I noted that Wan Zuri was heavily critised even in his blog but was gentleman enough not deleting any posts by those who kutuk him,poor Wan Zuri!.I salute him.So he graduated from Dundee,Scotland ehh..Of course i know Dundee and its River Tay where DANDY and BEANO comics originated .Thank you for promoting Wan Zuri blog.No offence intended.Good luck to you and salam."

@Kampong man has no problem if you disagree with him.He certainly know his buddy Sak and Aspan,they being younger brothers to him hmm....At no time you see Kampong man and QD comment vulgar or impolitem,this i promise.Have a good day all and Salam.

Anonymous said...

koi pun 40 an juga, teringin juga pakai kereta jepun besar, tp setakat gaji cekgu 48 ni tak mampu lagi oii, anak2 kat u byk nak pakai duit, untungnya cekgu wan ada org sponsor pakai kereta besar

Cikgu Ngah said...

Salam.

Dengan pendedahan oleh Wan Zuri tentang projek2 yg telah diperolehi oleh Sakmongkol a.k.a. Dato Ariff Sabri daripada kerajaan BN/UMNO, terjawab satu persoalan yg sentiasa terbuku di minda saya selama ini. Sememangnya sejak dua tiga tahun kebelakangan ini Sakmongkol begitu kritikal terhadap Najib dan UMNO. Tapi dia tak pernah, atau hampir tak ada langsung mengkritik Kerajaan Negeri Pahang apatah lagi DSD Adnan Yaakob. Apakah mungkin Sakmongkol berpuas hati dgn segala-gala yg dilakukan oleh kepimpinan Long Nan di Pahang atapun dia terhutang budi pada Long Nan atas sesuatu. Apabila dia menjawab dlm blognya 'pemberian lombong bijih besi adalah atas budi bicara YAB Menteri Besar Pahang', maka terjawab segala-galanya. Dia mmg termakan budi dgn Long Nan.

Dgn Najib bukan dia tak termakan budi, tapi dia berdendam dan dendam ini memang sesuatu yg sgt berbahaya. Ia menyesatkan dan menyebabkan seseorang manusia bertindak di luar jangkaan. Apabila Sakmongkol berkata 'kita ingin memenangkan Dato Najib dlm PRU 13 supaya dia boleh jadi Opposition Leader di parlimen', maka semuanya sudah jelas lagi bersuluh. Dendam Sakmongkol ini sebenarnya ialah pada Najib. Selagi Najib masih lagi Presiden UMNO, maka itu dia akan berdendam dgn UMNO dan kerana dendamnya itu dia lebih suka melihat UMNO mati.

Tak payahlah dia bercerita itu dan ini berkenaan dgn integriti, amanah, accountabiliti, keadilan dsb. Kalau dia ada sedikit pun integriti dlm dirinya dia patut pulangkan saja apa saja projek dan harta benda yg diberi oleh kerajaan 'perompak/pencuri' UMNO/BN ini. Kalau UMNO/BN adalah 'perompak dan pencuri' harta negara, maka Sakmongkol janganlah bersubahat dgn memakan harta hasil rompakan ini. Jual sahaja kuari, lombong besi, tanah, konsesi balak atau apa saja yg diberi UMNO. Title Dato itu hak Tuanku Sultan Pahang. Aok nak simpan sampai kiamat pun tak apa.
Aok masuk DAP pun memang aok tetap rakyat jelata Tuanku Sultan Pahang, wahai Sakmongkol. Itu kawan guarantee.

Anonymous said...

Who really cares about this desperate man named sakmongkokl.He get the attention because he join DAP.In UMNO he is just a peanut, unrecognised and not even an Exco for Pahang.Please do not compare this moroon and Najib.
Nothing to shout about on most of his articles.If he think he is smart,he is not.He should by his age now a successfull politician but because he has too much personal baggage he turned a blogger for donation like a begger.DAP will not get Malay support.Najib is for the Rakyat.

Anonymous said...

Anon 2.44,
I totally agree with you that Sakmongkol is out to discredit our PM....these people are just out to find cheap publicity...those Malays that agree with his comments are just morons with no brain.....they are not thankful(bersyukur). I agree that he and his buddy Aspan Alais are in existence the " PENGKIANAT BANGSA "!!!

Teech Airil said...

Assalamu'alaikum dan salam hormat kepada saudara/i yang tidak beragama Islam,

Menarik sungguh perdebatan antara dua ahli politik ini. Sekadar menambah adunan perisa komen-komen di sini...


"Wan Zuri page views 226 ribu, Dato Sak page views dah lebih 6 juta."

Tuan/Puan/Cik, 'blog counter' kadangkala boleh memberi maklumat yang tidak tepat.

Kalau si empunya weblog mahu meletakkan nombor 9,999,999 pun boleh. Mudah sahaja.


"I post this comment this morning to our bro Sak but have not seen it. I assume he does not like my simple comment."

My dear brother-in-Islam, the same has happened to mine previously.

I have to admit, I am a regular follower of SAKmongkol. What he writes is sometimes what I feel.

BUT not in terms of a balanced point of view in the comments he approves.

This is why I need to balance what I read in his blog with someone like Dato' Kadir Jasin's.


Apa pun, terima kasih kepada Encik Wan Zuri kerana memulakan polemik dengan Dato' Ariff. Dan terima kasih juga kerana tidak membuang komentar yang negatif terhadap Encik.

Inilah inti pati demokrasi yang sebenar-benarnya.

Akhir kata, kita perlu menolak serangan peribadi ke atas kawan atau lawan, kalau tidak akan jelas kelihatan ketidak-matangan fikiran dan pandangan dunia kita.


Wallahu'alam.

Dirgahayu Jalur Gemilang!

Anonymous said...

tula wzwh oii...
akibat menjolok sarang tebuan...kena sengat kat batang hidung baru tau..
kalau setakat pengalaman politik berkhidmat dgn adun tahan takk usah nak lawan la dengan adun yg pernah berkhidmat dengan PM sekarang....kalau joran panjang sejengkal lautan dalam jgn diduga...
tumpukan usaha menjadi penasihat adun tahan tu...tapi next Ge adun awok tu tak tahu lagi dicalon atau tak..mahathir dah sound umno kena ambil calon bijak pandai dan professional...harap wzwh terus berblog walau adun tahan sekarang tidak dicalonkan.....

Anonymous said...

JASA ALTANTUYA KEPADA NAJIB..ADAKAH NAJB LEBIH MENGENANG BUDI BERBANDING DATO' ARIFF ?

Siasatan majistret Perancis mendapati AS$1.2 bilion (RM3.7 bilion) jualan kapal selam kepada Kementerian Pertahanan Malaysia mensasarkan, antara lain, syarikat berpangkalan di Hong Kong bergelar Terasasi (Hong Kong) Ltd, dengan pegawai pentingnya Abdul Razak Baginda, orang kepercayaan perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.
NONESiasatan percaya sekurang-kurangnya sejumlah wang daripada 36 juta euro (RM144 juta) disalurkan melalui Terasasi berakhir ke poket Najib, yang juga menteri pertahanan dan timbalan perdana menteri ketika dua kapal selam Scorpene dibeli daripada Thales International atau Thint Asia.

Gergasi DCN, kemudiannya dikenali sebagai DCNS, dan Thales kemudian menubuhkan syarikat bersama yang dinamakan Armaris untuk mengilang kapal selam pada 2002.

Dua Scorpene Armaris, dinamakan sempena perdana menteri pertama Tunku Abdul Rahman dan bapa Najib, Tun Abdul Razak, sekarag digunakan untuk tugasan di perairan Malaysia.
Razak Baginda – bekas pemimpin kumpulan pemikir Malaysia yagn menjadi pusat perhatian pada 2006 apabila ketika disiasat dalam kes penterjemah Mongolia Altantuya Shaariibuu – disenaraikan sebagai salah seorang daripada dua pengarah syarikat itu, yang pada mulanya diperbadankan pada 28 Jun 2002 sebagai Kinabalu Advisory dan Support Services Ltd, menurut pendaftar pertubuhan Hong Kong.
Seorang lagi pengarah merupakan bapa Razak Baginda, Abdul Malim Baginda.

Pejabat Terasasi bertempat di tingkat 19, Lockhart Road, dalam daerah Wan Chai, Hong Kong.

SATU DUNIA TAHU BAGAIMANA JASA ALTANTUYA ITU DIHARGAI OLEH NAJIB & TEAM APARATNYA ! MEMANG BETUL2 NAJIB NI JENIS MENGENANG BUDI !!!

Anonymous said...

Saya seorang pemikir dan pengamal politik Jerantut yang ingin melihat Jerantut maju dan rakyatnya hidup makmur dan sejahtera.

Piraahhh ! Pemikir songsang. Fikir untuk keuntungan pribadi semata2. Kalau setakat Phd & MBA..tak payahlah nak gah sangat. Orang lain dua Phd dan satu MBA tak kisah pun apa lagi nak membodek untuk sesuap nasi.

Tolong Wan Zuri fikirkan agak2nya apa motif Altantuya tu mati dibunuh dan di bom sebegitu rupa. Boleh Wan Zuri ulaskan apakah motif tak penting dalam sesuatu kes pembunuhan seperti mana kata hakim tu. Tolong tuan ceramahkan sikit kat sini kalau benar tuan seorang pemikir yang hebat. Kita nak baca pandangan tuan. Rasional apa Altantuya datang ke Malaysia..adakah kerana hanya duit sekupang ?. Tolong fikirkan yer wahai pemikir !

Anonymous said...

Saya kira apa yang WZWH tulis berkenaan Ariff tidak berupa personal tetapi apa yang di tulis Ariff lebih banyak berupa lagi personal dan FITNAH terhadap Najib terutama setelah menjadi ahli DAP.Ariff tidak akan kemana pun .Terima kasih wzwh kerana memberitahu latar belakang mamat Ariff ini.Dialah " PENGHIAANAT BANGSA" dengan daayah FITNAH atas nama kebebasan bersuara yang biadab terhadap kami orang Melayu .Biar dia teruskan perjuangan secularnya dengan DAP yang jelas chauvanistik anti Melayu dan Islam.kita tolak DAP !

Orang KL

Anonymous said...

Saya melihat wzwh lebih jujur dari Sdr Ariff.Teruskan penulisan.Tk

Cikgu Ngah said...

Salam.

Saudara WZWH dan rakan-rakan. Melalui komen2 yg dibuat di sini oleh puak2 totok pembangkang, sikap mereka yg sangat jelas kpd kita ialah mereka akan percaya apa jua kata2 pemimpin mereka walaupun tanpa sebarang bukti yg sahih dan kukuh.

Dlm isu Altantuya, tuduhan yg dibuat ke atas Najib dimulakan dan dipopularkan oleh Raja Petra. Bila Raja Petra mendakwa Rosmah ada bersama-sama bila Altantuya dibunuh, melalak-melolong penyokong pembangkang - mendakwa inilah dia the gospel truth. Walhal Raja Petra tak ada pun mengemukakan sebarang bukti atas dakwaannya itu. Tapi hari ini bila Raja Petra sudah pusing cakap - dia kata dia hanya sampaikan apa yg dengar dari pihak ketiga, maka tak semena-mena Raja Petra dicop sebagai pengkhianat, penipu, pembodek, setan dan sebagainya. Sikap double standard puak2 ini amatlah jelas sekali.
Keberanian Najib utk bersumpah di masjid, menjunjung Quran utk menafikan tuduhan ke atas dirinya langsung tidak dipedulikan, sebaliknya kebaculan Anwar Ibrahim untuk berbuat perkara yg sama terus dipuja-puja. Mengapa Anwar tak berani utk bersumpah?

Apabila dikemukakan bukti berupa sebuah video yg menggambarkan kemungkaran seksual Anwar, maka berfatwalah Haji Hadi - video ini hanya besi. Tak hairanlah apabila pemimpin PKR ditangkap khalwat di hotel pun, Jabatan Agama Islam yg dipersalahkan. Oh lupa, bekas pesalah khalwat pun sekarang sudah jadi Timbalan Presiden PAS, apa lagi yg perlu dihairankan.

Jadi tak perlulah kita berasa risau dgn apa yg puak2 pembangkang ni kata dan maki tentang Najib. Semua tuduhan itu hanyalah barang recycle semata-mata. Kita tunggu dan lihat sahaja apakah yg akan dinilai dlm PRU 13 nanti.

Cikgu Ngah said...

Sakmongkol berulang kali menyatakan yg Najib dpt menjadi pemimpin hanya semata-mata bersandarkan kpd latar belakang bangsawannya. Dlm ceramahnya dia pernah kata kalau bagi jawatan Ahli Parlimen Pekan kat orang gila pun, orang gila itu lebih baik dari Najib.

Tapi Sakmongkol barangkali tak nampak, atau pura-pura tak nampak pula budaya 'kebangsawanan' yg wujud dlm parti DAP. Hanya pemimpin dari keluarga tertentu sahaja yg layak jd ketua dlm DAP. Hanya mereka dari keluarga Lim dan Karpal Singh saja yg layak jadi supreme leader dan godfather dlm DAP. Di Perak pula ada keluarga Ngeh dan Nga. Mengapakah bila DAP berjaya membentuk kerajaan di Penang, Guan Eng yg langsung tak ada kena mengena dgn Penang dilantik jd Ketua Menteri? Kalau ikut senioriti parti DAP di Penang, bukankah ADUN Sg Puyu, Phee Bon Poh yg layak jadi Ketua Menteri? Mengapa hanya semestinya dinasti Lim sahaja yg perlu diangkat sebagai pemimpin tertinggi?

Sekurang-kurangnya Najib mula melangkah ke dunia politik setelah bapanya mati. Arwah Tun Razak tak pernah memupuk dan mendidik Najib utk menjadi penggantinya. Tapi dalam parti DAP, Lim Kit Siang dan Karpal Singh ketika masih segar-bugar dan bernyawa lagi sudah meletakkan anak-beranaknya di tempat2 strategik dlm kepimpinan DAP. Bukan setakat anak beranak, malah menantu pun sama. Tak ada banyak beza Kit Siang dgn Pak Lah.

Budaya bangsawan ini jg subur dan mekar dlm PKR. Tak payahlah kita nak cerita panjang. Semua orang tahu.

Jadi agak kelakar pula rasanya bila Sakmongkol yg begitu beria-ria menentang budaya aristokrasi dlm UMNO tiba2 melompat katak dlm parti yg lebih teruk, atau mungkin sama saja budaya kebangsawanannya dgn UMNO.

Tapi kalau kawan pun dah dapat lombong besi dgn kuari, tak akan nak duduk lama2 dlm UMNO. Today's opposition is tomorrow's government. Kalau DAP dah jadi kerajaan nanti, bolehlah pulak kawan jadi Menteri, ye tak Sakmongkol. Kurang-kurang nak jg merasa naik Bentley. Apa kelas Mini Cooper dan CRV.

Anak jelai said...

Jom kita anak Pahang ramai-ramai bongkarkan siapa Ariff sebenarnya. Tok Nan patut kick off the show. Rahsia Sakmongkol dalam poketnya. Tapi orang UMNO sangat berhemah untuk tidak caci dia. Kita masih waras walaupun PM kita dihina sebegitu rupa oleh orang tak segheka seperti Sakmongkol.

Panglima Hitam said...

Fuck off sakmongkol.. Lu skang jadi pencacai DAP..what the hell man..

Panglima Hitam said...

Fuck off sakmongkol.. Lu skang jadi pencacai DAP..what the hell man..

Anonymous said...

Sakmangkol masih terus berfitnah dalam cerita baru menghentam orang melayu dan BN.Kita ramai ramai tinggalkan Pakatan rapuh ini.Kita tunjuk kepada Penghianat Bangsa yang korup idea dan yang bemain dengan fitnah.Gila nak jadi kaya cepat .Kubur kata mari ,rumah kata pergi.Tak takut dosa kah ? Inyallah BN berjaya meneruskan membela rakyat.Saongkol MACAI UPAHAN DAP !!

Anonymous said...

Cikgu Ngah,

Cerita Altantuya ni kita tunggulah apa-apa perkembangan dari Peranchis dimana siasatan mengenai pembelian kapal selam yang sedang berjalan.

Kita sama-sama ada bukti air lior dan keras kepala je. Tak kemana kita.Tak begitu cikgu.

anak murid

Anonymous said...

Che'gu Ngah tau ke makna bangsawan? Lim Kit Siang atau Karpal Singh tu orang bangsawan ker...

Anonymous said...

Pang5 Hitam,

1 Zaman sekarang bukan zaman berkeris dan bertombak dah. Sekarang abad 21. Kalau nak ajak berkeris pun, ramai takde keris kat rumah. Pisau untuk siang ikan ade la.

zaman sekarang zaaman orang lawan berhujah. Kita bunuh hujah musuh dengan hujah kita. Zaman berhujah bukan zaman berkeris bertombak. Tetapi mekanismanya pun sama juga, yang pasti takde yang terbunuh - kita serang dengan hujah. Kita tepis dengan hujah. kita kunci hujah lawan dengan hujah.

anak murid

kalau masih gian nak bertikam bertombak juga, hanya lawan kat computer game je yang boleh.

Anonymous said...

Benar, Sakmongkol berhujah dengan berfitnah dan berdendam dengan Najib .Kenapa tidak dengan Ku Li dan Daim .Mereka orang UMNO begitu juga si Aspan tu.Kerana mereka itu tuan mereka.Sekarang DAP adalah tuan baru yang yang menyara hidup mereka sebelum merka hanyut.Kerana duit..duit..dan duit dan kechewa di pinggiran.Baca artikal 5 perlembagaan UMNO dan hayati.

Anonymous said...

Ada baik kita biarkan Sakmongkol ini.Kita tunjuk orang Pahang tidak menerima dia.Biar orang Ex PKR dan PAS yang semuanya orang PR berhujah membantu UMNO/BN di pilihanrayananti.Kita lihat berapa buah mesjid DAP Penang boleh bangunkan untuk ugama Islam.Dengarnya tanah untuk mesjid diambil dan di jual.Malaysia negara Islam, tolong hormati perlembagaan.Lihat yang tersirat ! Sakmongkol Oppurtunis !!

orang Pahang

Anonymous said...

Anon 3;46...kalau sebut pasal duit, tak perlulah Datuk Arif keluar UMNO...sifat orang UMNO kalau nak duit dan projek mesti taat membabi buta kepada boss.. jangan melawan taukeh dan banyakkan memberi kata2 pujian melanggit terutama kpd MB atau PM...
1) Boss memang hebat...org sebelum boss tak boleh buat macam boss buat
2) Yes Boss, projek ni memamng akan memberi menafaat besar kepada rakyat...
3) Boss bertandinglah Naib Presiden..saya akan kempen untuk boss
4) Boss jangan percaya sangat dengan si anu tu...beliau ada cita2 nak lawan boss

Anonymous said...

Ya sdr Wan Zuri pemikir terulung,

Mohon tuan fikirkan pula apa gerangan dan sebabnya pengiring Najib ( Hazilah & Sirul ) boleh terlibat membunuh Altantuya tu. Kenapa perlu boduguard Najib terlibat dalam perkara ini. Apa mereka tak fikir kesan perbuatan mereka itu terhadap tuan mereka.

Mohon sdr pemikir Wan Zuri tolong fikirkan dan bentangkan buah fikiran tuan di sini untuk tatapan ramai. Muga2 dengan cara fikir tuan yang bijak..tenteramlah pimpinan No 1 kita yang jujur dan lagi amanah itu.

Anonymous said...

kepada Cikgu Ngah,

teruskan membongkar latar belakang Sak 47.

tak usah layan macai-macai PKR yang menjamah isu perempuan Mongolia tu... sebabnya semua tak masuk akal. Boleh diibaratkan saperti kalau nampak asap di Kuala Lumpur, mereka anggap punca api mesti dari Pekan, Pahang. Dan, oleh kerana arahan dari ketua mereka, macai-macai ni akan, tanpa henti-henti, cuba kaitkan Najib.

kesian betul macai-macai ni... cari lah kerja yang halal!

Anonymous said...

Kita semua jangan marah marah dengan Wan Zamzuri bin Wan Hasenan AMP. Yang khairannya macamana WZWH yang berkelulusan luar negara boleh menjadi hamba abdi kepada Wan Amizan (ADUN Tahan) yang hanya berkelulusan setakat PMR Sahaja.

Orang cerdik pandai kalau berketuakan orang BODOH,KAKI TEMBERANG maka akan jadi 2 kali bodohlah. Keturunan Wan dari Ulu Tembeling perasan mereka adalah keturunan Raja, sebenarnya keturunan Wan adalah berasal dari GUNDEK RAJA

WZWH jangan memperbodohkan orang Tembeling Tengah khususnya orang Kg. Labu, kami lewbih ariff dan lebih mengetahui asal usul keturunan Adun Tahan (Wan Amizan)

Orang Macang Raja, Tembeling Tengah

Anonymous said...

Haah, setuju. Apa nama cikgu, bangsawan pun x tahu pengertiannya?

Kutukan Dewata said...

saudara orang macang raja,
tak tau sejarah tak perlu lah nak mengungkit asal keturunan orang.buat dosa aje.sebenarnya akal awak belum layak untuk berdebat dalam forum ilmiah macam ini.kau benci wan zuri dengan wan amizan tak perlulah awak menghina keluarganya.aku pun wan juga tak pernah menyakiti hati awak.jadi janganlah awak fitnah keluarga aku.aku pun tau sedang mana nya orang macang raja tu!!!!!