Nuffnang Ads

Pages

Saturday, April 21, 2012

Chineses Or Indians Can Be Prime Minister IF Embrace Islam En Masse OR Assimilated Culturally!

Most probably if Lim Guan Eng denounces his Christianity and converts to Islam perhaps he  would become the first Chinese Prime Minister in Malaysia. All Malays will fully support Lim Guan Eng Abdullah!

WZWH knows the desire of why  the  Chineses support Pakatan Rakyat which some estimate nearly 80% because they the Chineses want more power especially to become  the first Chinese Prime Minister in Malaysia.

This is what DAP aim for, to mobilise all Chinese people to get that objective. In order to garner support from the Malays, politicians like Sakmongkol AK47 and other Malays are employed to do the tasks.

WZWH suggests one easy and short cut way for the Chineses if all of you really want the real power:

  • Embrace Islam en masse
  • Assimilated Culturally

According to Malaysia Constitution, the definition of a Malay (one of the definitions) is practising a religion of Islam hence the Chineses if embrace Islam are already half Malays!

The best way for us to see a Chinaman becoming the PM of Malaysia is to have the Malaysian Chinese become Muslims en masse. The most pious and knowledgeable among them will be the best candidate to become PM of Malaysia. A pious and knowledgeable Muslim Malaysian Chinese will bring the country into an era of wealth and prosperity. The wealth of Allah is unlimited and has no boundary. 

If the Chineses assimilated culturally like Canada, Australia, Britain, USA all have excellent examples of ethnic minority citizens being appointed or elected to very senior positions in their government or community.

Malaysian Chinese and Indians who tend to make such comparisons need to understand one very important point though. Almost without fail, those high profile leaders are thoroughly assimilated culturally into the majority ethos of their country. To the extent their ethnic descent is largely irrelevant.

Canada's former Governor General, Adrienne Clarkson, born in China, but is practically a White Canadian. Colin Powell, Chairman of the US Military's Joint Chiefs of Staff and later Secretary of State, born of Black Jamaican parents, but indistinguishable from any middle-class White American apart from his physical appearance. 

Pakistan-born British Lord, Baron Nazir Ahmed, more English than most Englishmen.

The many Malaysian Chinese who insist educating their children in their own vernacular school system, speak haltingly in Bahasa Malaysia and have hardly even basic knowledge and interest in the History and Culture of the people Nusantara can hardly complain about their lack of representation in high profile official appointments.

Let us look at the The History, The Phenomena, The Success of mamak people of Indian origin enjoy the status of being 'fully Malay' referring to the mamaks (Indian muslims) who are now 'thoroughly assimilated', especially by marriage to the Malays.

So WZWH narrates the story...

In contemporary Malaysia, Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari, Zainuddin Mydin, Siti Nurhaliza binti 'Thaarudeen', Justice Haidar Mohd Noor, Ahmad Nawab, Akbar Nawab, P Ramlee, Man Bhai, Tan Sri Elyas Omar, Tan Sri Ali Abul Hassan are all Indian Muslims or descended from Indian Muslims. Malaysia's first Speaker of Parliament Tan Sri CM Yusuf was a mamak. So was the permanent Chairman of UMNO Tan Sri Sulaiman 'Ninam' Shah. 'Ninam' is actually truncated Tamil for 'Naina Mohamed'. Former Sabah Chief Minister Dato Harris Salleh and present Chief Minister Musa Aman are all mamaks. They are not Pushtuns, Pakistanis or Yemenis.

Among our Prime Ministers Tun Dr Mahathir Mohamad is the son of an Indian Muslim. Abdullah Badawi has mamak blood from his father's side. Toh Puan Sharifah Radziah Syed AlwiBarakbah, the wife of our first PM Tunku Abdul Rahman, had mamak ancestry. The Tunku himself was of mixed Thai and mamak parentage. Ex DPM Dato Sri Anwar Ibrahim's father is a mamak. The intellectuals Kassim Ahmad and Farish Noor have Indian Muslim fathers while the late Tan Sri Muhammad Noordin Sopiee had a mamak grandfather. Munir Majid is a Tamil speaking mamak and Tengku Adnan Tengku Mansor is a mamak too. Also Dato' Sharizat Jalil the ex-Minister of Women too.

Here it is pertinent to note the 'Syed' and 'Sheikh' name. Among Indian Muslims the name Syed or Sheikh is common, its no big deal. The names 'Shah' and 'Khan' are also very common mamak names. Other 'Malay' names like 'Chik', 'Tamby Chik' and 'Keling' are definitely of mamak origins too. 

The name 'Shah' is not common among the Malays but strangely enough it is very common among the Malay sultans, for example Sultan Azlan Shah and Raja Nazrin Shah. Shah is NOT an Arabic name. It originates from Persia and comes to Malaysia from India through the Indian Muslim influence. This is just more indication of the mamak ancestry of our Malay rulers. 

But among kampong Malays the name Syed and Sheikh are supposed to indicate Arab ancestry, the name Syed being associated with 'keturunan nabi' or lineage from the Prophet. To the kampong Malays these names are a really big deal. This is the furthest thing from the truth. Another common mamak name is 'Maricar'. 

Actually it is 'Marikiyaar'. This has evolved into 'Merican'. Hence the thousands of Malays who bear the 'Merican' name today are also of mamak ancestry. They call themselves Jawi Peranakan. They are actually mamak. 

Many smart Indian Muslims realized very early on this Malay liking for Arabic names and Arab ancestry. So they started passing themselves off, (or did not object if they were referred to) as Arabs, usually of Yemeni descent. In Malaysia too many Syeds and Sheikhs from among the Malays today are actually recycled mamaks. 

One good example is Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari. Among the Malay elite Tan Sri Syed Mukhtar Bukhari passes off as being of Yemeni descent. His family actually comes from India.The former mayor of KL Tan Sri Elyas Omar is also of Tamil mamak origins from Penang. 

Among the Malays it is also 'ok' if a mamak is from Pakistani descent. Perhaps Pakistan is closer to Bollywood. So some clever mamaks claim to be from Pakistan. The former Sabah Chief Minister Harris Salleh and present Chief Minister Musa Aman are said to be 'of Pakistan origins' but in actual fact they are of Indian mamak ancestry, and usually Tamil speaking. 

Mamaks come in all colours and complexions from the dark skinned to the light skinned, green eyed and brown eyed types. A visit to the Masjid Kapitan Keling in Pitt Street in Penang or Masjid India in Kuala Lumpur on a Friday will witness all varieties of mamak. 

The Indian Muslims in Malaysia today can be classified as follows : 

  • Those mamaks who have inter married with Malays for generations and have actually become Malays. You can only know their mamak ancestry by their mamak sounding names like Merican, Shah, Syed, Sheikh etc, by their 'Indian' appearances - prominent nose, rounder eyes etc.
  • Those mamaks who have not inter married with Malays but who have assimilated closely into the Malay culture. They can only speak Malay and have cut off almost all their links with India.These would include thousands of mamaks in Penang, Kedah, Melaka and other parts of the country. Only their DNA remains Indian. But practically, for all intents and purposes they are Malay. 

The rate of inter marriage between mamaks and Malays increased tremendously after 1970. After 38 years of the NEP, the mamaks are even more assimilated now through marriage than ever before.Today there is rarely a mamak family which does not have a Malay son or daughter in law.

But it is a fact that the Indian Muslims are heavily intermarried with Malays.This trend started over 600 years ago and continues until today. They and their offspring have played major roles in the history of this country. Sang Nila Utama, Parameswara, Tun Ali, Hang Kasthuri, Hang Tuah, Mani Purindan, Tun Teja, Abdullah Munshi and ALL the Malay Sultans are descended from Indian Muslims. The Perlis Royal family is almost certainly of mamak/Thai mix. 

A DNA test will reveal Indian DNA among all our Malay rulers but which Sultan can or wants to retrace his Indian ancestry? All Sultans prefer to be distinguished as AhlulBait the decendents of Prophet Muhammad SAW. Some of the Sultans are genuine decendents of AhlulBait.

These are the mamaks who assimilated into the Malay community from generations ago. Fast forward to today : in UMNO there are thousands of mamaks fighting for Malay rights. In PAS there are mamaks fighting for Islam (aka Malay) rights. PAS stalwart Hanipa Mydin is a pure mamak while Deputy MB of Kelantan Dato Husam Musa may have mamak blood. In the old Keadilan 'brother' Abdul Rahman Othman, another mamak tulen, became party secretary general and then quit later - to join PAS. In the Civil Service and in the Melayu korporat sector there are thousands of mamaks helping the NEP 'social engineering' come true. 

In Penang pure Malays are a rarity. As late as the 80s, they could only be found in Sungai Ara, Balik Pulau and other places where there were no roads. In all other places in Penang, mamak blood is almost a certainty. Hence words like 'chacha' and 'nana' are a part of Penang Malay.In Kedah and Melaka the mamak 'penetration' of the Malay populace is much more earlier than in Penang. Which means the mamaks in Kedah and Melaka have diluted their DNA into the Malay population from much earlier times. 

In short mamaks are a permanent feature of the Malay 'make up'. It is the karma of the mamaks that they have become kurma in Malaysia. If the Indians can why not the Chineses have try...if all of you really want POWER to rule Malaysia!

For WZWH, also got Chinese DNA through WZWH's  great-grand mother!

26 comments:

Anonymous said...

Salam engku..,

Berminat juga bila dikaitan dengan DNA. Elok juga semua yang bercita-cita nak jadi pemimpin kena DNA dulu jika banyak “kapur sireh” dan “air kelapa” dipercayai keturunan Mamindia. Di Ulu Tembeling atau Negeri Pahang majlis tradisi seperti “mandi sampat” masih lagi diadakan guna pecahan air kelapa. Jika terlebih “bawang puteh” disyaki berketurunan “Tionghwa”. Bila terlebih bau “kesing dan asam rong” majoriti dikatakan asal dari orang Melayu Ulu Tembeling.

Banir, mana keturunan nak pilih!!!

Anonymous said...

This article is definitely not yours as your English leaves much to be desired. Your only piece ' if the Indian can, why not the chinese have try, if all of you really want POWER to rule Malaysia. For WZWH, also got chinese DNA through WZWH's great-grand mother '

" chinese have try, also got " is your standard of English?

Thats Mean Others People Can Also

Anonymous said...

WZWH, last time I read, you claimed to be Mat Kilau's distant grandson or something. Now you are Chinese from your maternal side. By any chance, are you a distant relative of Mahathir paternally?

Mat Kilau's brother-in-law-second-cousin's- chinese- origin-neighbour

Anonymous said...

LGE is not Christian and he never want to be a PM.

Anonymous said...

Muslim PM is not a guarantee that everything will run smoothly. The whole world knew all Malaysia PM's are muslim. But why the country an the majority of muslim's are still left far behind ?.

If Lim Guan Eng himself embraced Islam and the Quran in every corner of his life, is better than to have a PM that only Muslims but do not practice what is contained in the Quran.

Only a true Muslim PM and practice the teachings of Islam could be assured that all races in Malaysia are treated fairly conclusive without the element of corruption, scandals and all forms of abuse and waste.

So what ?.

Anonymous said...

"For WZWH, also got Chinese DNA through WZWH's great-grand mother"


Pulak dah....... sudah mengaku baka china. Sebenor nya awok tu ada DNA Nabi Adam.. habis cerita, homosapien juga jenis mentakedarah daging dan tumbuhan dan memulun kertas ada nilai RM. Makna nya tidak usah lah ada darah atau DNA Arab ke , China Ke , India ke. semua sama saja. Yang membezaan ialah Ugama, bahasa dan perangai baik ke, tidak baik ke, kaki fitnah ke. ini yang embezakan.... budok WZWH. Kata-ata kau ada maksud tersirat...pileh aku jadi calon. ...itu sebab kuat bidas nya. Aku mengajor sekolah rendah aje. belajor pun maktab je.

Kampong man said...

Sdr WZWH,

Well written article .Thanks for this wonderful write up.As i am colour blind i have no problem with most chinese in Malaysia.They are Malaysians.I wish they can assimilate and be part of the the nusantara people like my kampong Babas and Indonesian Chinese who are very proud to use Bahasa ibunda Indonesian .Selagi kaum Tionghua tidak mahu menggunakan bahasa Malaysia dengan fasih dan terlalu mengagongkan bahasa lain maka integrasi kaum sukar dan lambat di capai.Mereka mahukan Malaysia saperti Singapura maju dalam banyak serbi katanya.Kita tidak mahu menjadi Singapura dan kita juga tidak mahu mereka(Singapura) menjadi Malaysia.Kita berbeza dalam banyak perkara.Islam adalah ugama resmi Malaysia mereka tidak.Sungguh banyak perbezaannya. Mungkin satu masa nanti kita rakyat Malaysia boleh menerima orang saperti Lim Guan Eng menjadi PM dengan bersyarat .Why not ?

Say what you want Tun Dr Mahathir is the best that Malaysia has ever had and he is my MAN .You will not get one like him in the next 100 or even 200 years again in Malaysia as PM.His commitment and tireless effort in bringing Malaysia to where it is today is REMARKABLE if not EXCELLENT!!May Allah give you good health Tun yang di kasihi.Amin

Kampong man said...

Sdr WZWH,

Well written article .Thanks for this wonderful write up.As i am colour blind i have no problem with most chinese in Malaysia.They are Malaysians.I wish they can assimilate and be part of the the nusantara people like my kampong Babas and Indonesian Chinese who are very proud to use Bahasa ibunda Indonesian .Selagi kaum Tionghua tidak mahu menggunakan bahasa Malaysia dengan fasih dan terlalu mengagongkan bahasa lain maka integrasi kaum sukar dan lambat di capai.Mereka mahukan Malaysia saperti Singapura maju dalam banyak serbi katanya.Kita tidak mahu menjadi Singapura dan kita juga tidak mahu mereka(Singapura) menjadi Malaysia.Kita berbeza dalam banyak perkara.Islam adalah ugama resmi Malaysia mereka tidak.Sungguh banyak perbezaannya. Mungkin satu masa nanti kita rakyat Malaysia boleh menerima orang saperti Lim Guan Eng menjadi PM dengan bersyarat .Why not ?

Say what you want Tun Dr Mahathir is the best that Malaysia has ever had and he is my MAN .You will not get one like him in the next 100 or even 200 years again in Malaysia as PM.His commitment and tireless effort in bringing Malaysia to where it is today is REMARKABLE if not EXCELLENT!!May Allah give you good health Tun yang di kasihi.Amin

Anonymous said...

WZWH,

Mencuba mencari justifikasi nak kata mamak aka indian muslim yang banyak berkeliaran dalam UMNO Baru ni kita kena terima sebagai melayu?

Adakah ini adalah usaha-usaha awal nak menyakinkan orang-orang melayu yang masih asli di dalam UMNO Baru terutama yang dok di jerantut bahawa kita kena terima mat Indon, mat bangla, mat kemboja, mat pakistan yang diberi kerakyatan segera untuk mengundi BN dalam PRU 13 ni SEBAGAI MELAYU!

Kalau begitu, isytihar sahaja KIMA yang sejak 30 tahun dulu bersungguh-sungguh mahu pengiktirafan MELAYU diterima sebagai melayu. Najib pun dah terima KIMA sebagai AHLI BERSEKUTU UMNO BARU.

Kenapa KIMA beria-ia sangat nak diiktiraf melayu? tidak lain dan tidak bukan kerana Perkara 153 perlembagaan mengenai hak-hak keistimewaan orang melayu.

maknanya, apa sahaja hak orang melayu depa nak juga. hak pendidikan dan kuota biasiswa orang melayu, depa pun nak juga. Hak kuota permit teksi orang melayu, mereka pun nak juga manafaatnya. hak penyertaan orang melayu melalui MARA, dengan pelbagai kemudahan, pun mereka berhak kalau mereka diiktiraf melayu.

paling ketara dan mudah nak kita faham ialah isu 10% potongan beli rumah untuk bumiputra dah la. Kalau depa diterima sebagai melayu, depa beli rumah bungalow atau semi-D yang berharga berjuat-juta ringgit, dapat potongan 10%. kita beli rumah flat atau rumah kos rendah dapat potongan 10% juga. Kebanyakan mereka ini mempunyai kedudukan kewangan jauh lebih baik kita orang melayu. Kalau depat boleh beli 5 buah dengan potongan 10%...tidak ke depa untung berganda-ganda, hanya kerana mereka sudah diiktiraf melayu.

hangpa orang-orang melayu fikirlah sendiri. Hangpa tengok betul-betul mamak-mamak sekeliling anda. hangpa tengok mamak-mamak kat restoren mamak di sekitar tempat anda. Ada ke mereka ni rupa melayu? Kalau kata depa ni dari segi rupaparas macam geng MIC tu lebih munasabah. hangpa tengok lah gambar ketua pemuda UMNO Baru Pulau Pinang elok-elok. Adakah rupanya seperti hangpa orang melayu ke atau rupa lebih dekat dengan rupa Ketua pemuda MIC Pusat?

Satu perkara yang maha penting jika mamak-mamak ini diiktiraf menjadi melayu ialah MEREKA INI BOLEH BELI TANAH-TANAH RIZAB MELAYU. tanah-tanah hangpa pun depa boleh beli. hangpa rela ke.

Wahai orang-orang melayu yang asli kat Jerantut, hangpa paham ke apa maknanya pasai tanah-tanah rizab melayu ni demi masa depan hangpa dengan anak hangpa!!!!

kebanyakan mamak-mamak ini duduk kat pekan-pekan dan kebanyakan mereka mempunyai pemikiran jauh lebih kedepan dari orang-orang kita. Persatuan depa pun kuat dan mempunyai kewangan yang kukuh. tahap pendidikan mereka juga lebih tinggi dari masyarakat kita.

hangpa jangan heran, suatu masa nanti hangpa dadapati UITM tu penuh dengan anak-anak mereka. Bukan anak-anak kita tak layak, tetapi tahap kelulusan mereka lebih tinggi dari anak-anak kita. Depa ni sanggup berhabis nak hantar tuitionlah dan macam-macam lagi agar anak mereka maju dalam pelajaran.

mudahnya ginilah, agak-agaknya kalau hangpa bersaing dengan mamak-mamak ni, hangpa ke depa yang menang?

Aku adalah melayu asli yang tidak tidak ada setitis darah asing dalam darah aku sampai mati hidup balikpun menerima mamak-mamak ini sebagai MELAYU.

mat pendang

WZWH (Wan Zamzuri bin Wan Hasenan AMP) said...

Mat Pendang,
Sabar harap cool. WZWH akan buat posting tentang Melayu Asli, Melayu Tradisional, Melayu Aristokrat dsb. Jika mamak-mamak ini majoriti mahu menyokong UMNO dan BN kita kena terima sokongan mereka. Jangan bermusuh dengan mamak-mamak ini pada ketika ini sebelum PRU 13. Mereka ada sejarah dengan Melayu Melaka sejak 600 tahun dulu. Berurusan perdagangan dengan Melayu Asli beribu tahun dulu. Baca posting WZWH elok-elok. Read between the line bro!

Anonymous said...

WZWH,

Sejarah tu satu hal. Tengok realiti hari ini. Soal dia orang nak sokong UMNO atau UMNO nak terima mereka sebagai aahli tu soal lain

tengok realiti disekeliling kita. tengok kepada tuntutan KIMA sejak 30 tahun dulu. Perkara 153 Perlembagaan itu sahaja yang kita orang melayu ada. Kuasa politik hanya ada pada nama sahaja.

Bila pintu ini dibuka, mamak yang bukak restoren sah dah tentu ambik kesempatan. Mamak restoren tu sebahagian besar cakap melayu lintang pukang pun meleleh air lior nak jadi melayu.

Ingatan saya hanya satu, dalam keghairahan nak mengekalkuasa jangan kita jual dan gadai perkara 153 perlembagaan.

wan, there's nothing to read between the lines. reality sekeliling hari ini jelas lagi terang terutama dengan keadaan UMNO Baru begitu terdesak. Remember siapa yang iktiraf KIMA sebagai ahli sekutu UMNO Baru. Mengapa sampai ke tahap kena iktiraf KIMA sebegitu dan lantik Presiden KIMA sebagai senator lantikan kerajaan. Permainan politik apa najib nak main ni?

mat pendang

Anonymous said...

Woi QD kenapa aok diam pulak. Nak dengar sikit aok betul Melayu tulin atau separuh Melayu. Ek je konon awak Melayu daripada Melayu. Kalau dah Mak aok American, aok tu tak bolehlah mengaku Melayu tulin. Sedar diri aok tu Melayu celup. Aok dengan Wan samalah, mengaku keturunan Mat Kilau. Lawaknya.

WZWH (Wan Zamzuri bin Wan Hasenan AMP) said...

Sorry Anon 10:34,
WZWH bukan keturunan Mat Kilau. Dalam posting WZWH yang lepas WZWH berbahasa Aki itu panggilan untuk orang tua Pahang. WZWH keturunan Raja Bendahara Pahang. Bendahara Tun Habib Abdul Majid Padang Saujana Johor itu moyang WZWH yang besar.

Anonymous said...

Anon 10.34


Anon 10.34pm


Apa masalah awak dengan budak QD tu? Kalau bapak dia Melayu dia Melayulah. Kalau bapak dia orang Pahang, dia orang Pahanglah. Tak salah dia mengaku dia orang Melayu walaupun dia lahir di Amerika. Itu termaktub dalam perlembagaan kita. Kalau dia kat America, dia orang Amerika. Kalau awak boleh terima mamak sebagai Melayu, maka awak mesti terima dia sebagai Melayu. Ada reti? Yang awak bawak kes dia, apa hal.


Sama rata

Anonymous said...

WZWH

My last posting on the issue. Perkara 153 Perlembagaan mengenai hak keistimewaan orang melayu ini, ONCE LOST,ONCE YOU SOLD OUT FOR A FEW VOTES IN PRU 13 WE WILL LOOSE IT FOREVER. NO WAY WE GONNA GET IT BACK AS THE FRAMER OF OUR CONSTITUTION INTENDED TO BE.

Ur a smart and intelligent guy who's able to see the danger. Dont sold out just for a few votes just to win PRU 13. Come GE 14 same problem yang dihadapi sekarang akan timbul bagi UMNO Baru. This time lagi parah. Apa lagi yang kita nak jual untuk menang...dah tak ada.....or maybe jual Islam pulak?

mat pendang

WZWH (Wan Zamzuri bin Wan Hasenan AMP) said...

Bro Mat Pendang,

Perkara 153 dicipta oleh beberapa lawyer constitution Islam dan diakui oleh pakar British atas saranan Raja-Raja Melayu dan politikus genius Melayu. Perkara 153 tidak boleh diubah...walaupun 2/3 majoriti ahli parlimen mahu ubah perlu mendapat perkenan Majlis Raja-Raja Melayu. Maka tidak timbul isu jual Article Perkara 153.

Kalau mamak itu kahwin dengan orang Melayu maka keturunannya boleh menikmati Perkara 153. Tapi kalau import dari India...sorry tidak boleh.

Kimma minta taraf Melayu itu hak mereka tetapi setakat ini tidak dilayan.

So Mat Pendang tak perlu risau...

Anonymous said...

WZWH,

Yang mamak kahwin dengan wanita melayu itu bukan menjadi masaalah. yang menjadi masaalah ialah tuntutan KIMA nak diiktiraf menjadi melayu dan bumiputra.

langkah-langkah awal, sudahpun dibuat. Sebelah kaki dah berjaya setelah najib menerima mereka menjadi ahli bersekutu UMNO Baru dan Presiden mereka menjadi senator lantikan kerajaan. Do you know that KIMA has a few hubdred thousand members. Itu tak termasuk yang tidak yang tidak menjadi ahli KIMA seperti mamak-mamak taukeh restoren dan pekerja-pekerjanya dll.

Betullah perkara 153 itu tidak boleh diubah kecuali dengan perkenan Duli Sultan-Sultan. Tetapi Duli Tuanku tidak mempunyai kuasa untuk menentukan golongan baru yang mana boleh diiktiraf sebagai melayu. KIMA faham siapa yang boleh menentukan mereka boleh jadi melayu ke tidak.

Dah 30 tahun KIMA mengemukakan tuntutan kepada kerajaan. Kalau Majli Raja-Raja yang boleh meluluskan sudah tentu mereka membuat permohonan kepada majlis Raja-raja.

The danger is real. Kedua, negara ini bukan milek kerajaan of the day juga parti kerajaan of the day. Kerajaan of the day boleh berubah. tetapi padah jika mamak-mamak totok ( senang citer nak distinguish dgn mamak yang kawin dgn melayu) diterima sebagai melayu oleh UMNO Baru hari ini semata-mata nak menang PRU 13 semata-mata.

Ketiga, Perkara 153 perlembagaan mengenai hak-hak keistimewaan orang melayu - bukan milek melayu UMNO Baru sahaja. UMNO Baru hanya memiliki keahlian 3.5 juta sahaja, termasuk bumiputra bukan melayu bukan bumiputra kat sabah yang menjadi ahli UMNO Baru.

jumlah orang melayu adalah 16.2 juta orang 9 say 60% dari 27 juta). Ini bermakna sebahagian besar orang melayu berada di luar UMNO Baru. What rite does UMNO baru has as a minority to accord status melayu kepada mamak-mamak totok ini semata-mata nak menang PRU13 sahaja or PRU 14 nanti.

Juga sila lihat keputusan PRU 1999,2004 dan 2008 mengenai pecahan undi orang melayu di semenanjung yang mengundi UMNO Baru/BN. Kemerosotan undi melayu yang mengundi UMNO Baru/BN merosot dengan begitu ketara. I dont have the statistic here, but more than 1/2 tidak mengundi UMNO Baru/BN.

This is fact. Kalau tidak takkan TDM membawa UMNO Baru ke sabah untuk membina "safe deposit" baru disana. Kerana pentingnya untuk membina "safe deposit" baru, TDM sanggup membuka keahlian UMNO kepada semua bumiputra tak kira melayu ke, Islam ke, bukan melayu ke. Dengan masuknya UMNO Baru ke sabah UMNO Baru sudah bertukar dari parti 100% orang melayu kepada PARTI BUMIPUTRA!

Kerisauan saya ada mempunyai asasnya. TDM telah meletakkan precedent. Kerana nakkan undi aka fixed deposit baru untuk mengekalkan kuasa, TDM telah membawa UMNO Baru ke sabah, sekaligus menukar UMNO Baru dari parti 100% kepada PARTI BUMIPUTRA!

Keadaan yang dihadapi oleh UMNO Baru dan pemimpin-pemimpinnya hari ini adalah sama dengan suasana yang dihadapi oleh TDM dulu, may be lagi parah apabila kaum cina begitu jelas menolak BN.Melihat cara dan tindakan najib hari ini, tak mustahil KIMA atau mamak totok ni akan diterima sebagai melayu. Kalau tidak dalam PRU13, may be PRU14 dimana kedudukan UMNO Baru/BN pun dijangka makin parah dari sekarang ( hope am wrong).

My fren,

Dont get me wrong. I too support ur party tetapi kita masih lagi orang melayu asli. Nasib malang yang menimpa orang melayu akan menimpa semua orang melayu tak kira berparti atau tidak.

Seperti yang saya sebut diatas, jika kita kehilangan hak mutlak perkara 153 ini, kita akan hilang buat selamanya. yang akan menanggung keperitan adalah anak cucu kita. Yang paling terhimpit nanti adalah anak-anak orang melayu kat kampung-kampung tradisional.

I rest my case.

mat pendang

Ghab said...

When Sakmongkol posted his image on his blog it shows the beastly of his countenance . In one glance , we know from his looks there are multiple desire of evilness has emerged from one of the among Malay species .

Look at his face , it resemblances of an unknown species in Pahang . An ugly face with an ugly mind who deceives his own kind . If he embraces Christianity and constructively assimilated in the Chinese culture , he be just a dirt of society and no near close to being the ghost baster of Jalan Hj Taib .

He who has tried to blind us by his perceived ' civil freedom' seemed not come to senses , merely that of a ' free thinker , who believe and mere belief of every-free-thingism . A designation of a man who is nice and surely sick in the social mind .

This sick mind with the bipartisan of his DNA complex is hard to break . What ever the reasons , only the Devil knows . One thing for sure , he writes with commitment but in dangerously over his head .

In our goodwill we read how he brutalizes Najib's leadership and Malays' stupidities on behalf of his Party DAP . Calling Najib is a thug in his tenure and many uncalled names are just relative . Pondering over sweeping statements and opinions , cannot fool people with right minds . Believe me friends , he can't scare us off . The Devil who is indecent affront to mankind is also a traitor and he is not a considerate spices .

When I first bumped into his blog , I found his writings were motivated by in giving the cause for the Malays to be better in their thinking and for being a better Malays . Now , it is otherwise . An Ignoramus who denies the cause of the Malays as well as to the Non-Malays is not a nice spices . A distorted spices is correct .

Anonymous said...

Anon April 22, 2012 4:58 PM,

Tak perasan ke sdra meludah kelangit kemudian tadah muka sendiri. Yoiu mengatakan Sak memburuk-burukkan, menghina, memutarbelit segala perkara tentang UMNO baru dan najib.

Abis apa yang sdra tulih ni. Bahasa omputehnya dah cantik dan canggih cuma isinya bak kata orang melayu: Sak tu 2x5, kita pulak 5 x2 , kedua-duanya jawabnya serupa je, 10.

Amat mengecewakan. Sdra adalah diantara bijak pandai yang boleh melawan hujah Sak, blow per blow. telanjangkan hujah Sak dengan hujah dan fakta. Sdra mempunyai pendidikan yang tinggi, selayaknya menjadi obor yang menyuluh kami-kami yang tidak bernasib baik seperti sdra untuk mengenali watak sebenar sak. Sdralah sepatutnya mencerahkan kami, misalnya ambil satu hujah sak, sdra kupas, sdra beri fakta yang betul dan londehkan fakta sak yang salah.

balik-balik hujahnya takde bezanya dengan sesetengah dari kami yang dok kat tebing sungai tembeling yang tak reti spiking omputeh, yang tak sampai belajar ke negeri omputeh seperti sdra.

Adussss...mampuih la orang melayu!Ader yang cerdik tapi bodohnya sama dengan yang bodoh

Anonymous said...

Apabila kita dapat orang yang bodoh macam Dtk Ariff yang masok UMNO dulu dapat kuari lah dan macm macam masih tsk puas lagi.Lihat kami pengikut setia UMNO kerana memperjuangkan hak Melayu , mempertshanksn ,Islam dan Raja Raja tanpa mengharapkan balasan pun demi UMNO.Rupanya terdapat Melayu bangang dari negeri kami Pahang yang di pancing DAPig dengan mendapat bayaran untuk temolok dan poket sanggup mengutuk dan berkata lucah dalam blognya yang kamu semua nak beri pujian.?.Pedulikan dia.Orang Pahang tidak mahu pengkianat ini.

Anonymous said...

Anon 2.37
Tidak perlu jawab point to point bro.Orang gila duit dan tak berduit ini sanggup buat apa apa kerana nak cepat kaya.Politik haprak apa.Tidak apa si mamat Sakmongkol ini boleh buat di Pahang ni.Sakmongkol yang bersekongkol.....

Ghab said...

Anon : April 22, 2012 5:37 PM

Perpatah Melayu : ludah ke langit kena muka sendiri , dengan tidak segan silu saya tidak meludah ke langit tetapi saya meludah ke muka Sakmongkol dan juga sesiapa sahaja yang bersekongkol dengan dia .

Saya meludah kemukanya kerana saya benci dengan Sang Pembelot Bangsa .

Janganlah awak berpura2 dan janganlah kecewa kepada saya , jikalau hujahnya yang berisikan ilmu akan saya balas dengan ilmu . Sakmongkol bukan lah berhujah dalam blognya . Dia mencela dan memburukan pemimpin Melayu dan tidak kesal mempecah-belahkan fikiran bangsa Melayu untuk agendanya yang tersirat dan dipermainkan fikiran Melayu yang disuratkan .

Fakta apa yang awak katakan fakta ? Awak duduklah di tebing sungai sambil menghulurkan kaki awak dalam air sungai itu . Harap2 kaki awak disangka kayu .

Biarlah awak mengata saya bodoh , asalkan saya tidak masuk golongan BEBAL dan BERBEBALISM . Orang yang BEBAL sahaja meludah ke langit kena muka sendiri . Orang yang bodoh ini , ludah terus kemuka Sakmongkol .

Anonymous said...

Salam En. Ghab,

Saya tak tinggal di tebing sungai tembeling tapi tinggal di Parit Tiram walauapapun saya paham hujah-hujah En. Ghab adalah ditujukan kepada sipengkianat bangsa 'SOKMANGKUK' tu!! Anon 4:58 kata tak reti spiking omputeh nampaknya sibebal ni paham pulak hujah omputeh Ghab eh?....fikiran yg sempit akan tetap sempit....biarlah dia ludah dimuka sendiri Ghab.

Anonymous said...

WZWH,

Reading last few comments amat menyakinkan what l am saying. Dah jadi hopeless case dah. Kita akan kena jual hidup-hidup.

Sangat menyedihkan. kita hidup abad 21 ke abad 15?

Mat pendang

Anonymous said...

Ko jual la apa yg ko nk jual..org cina lagi ramai nak beli dan dah pun beli..aku rase umno je yg masih bertahan tawar menawar utk mlmbatkan kepupusan melayu 60% ini.ikut ko da lama kami pun kena jual..pas da muktamad jual islam jadi kebajikan.jual hasan ali sbb kuatkuasakan pngharaman arak dan menjuangi org yg dah dimurtadkan oleh dumc.pkr da lama jual hakim,mahkamah dan polis hari ni jual mahasewel perempuan baju singlet botak isap rokok. Bangsat ko ni konon da cerdik sgt dengan ilmu secubit yg ko ada dari seluas ilmu ALLAH??
shame on u malay pendang man!!

Anonymous said...

Anon 10:37

1. Terpulanglah kepada hangpa. Itu pandangan-pandangan aku. Aku tak paksa sesiapa menerima bulat-bulat.

2. Ingat kata Othman Hafsham dlm satu iklan - kita berjalan kehadapan bukan kebelakang. Kita sama-sama berdoalah apa yang aku bimbangkan ini tidak terjadi supaya kita dan anak cucu kita selamat.

Bagaimana kalau berlaku? Cukupkah dengan menyesal tak sudah dan menyalahkan orang lain kerana menipu kita. Boleh ke dgn sesalan sahaja masa boleh kita undur balik untuk membetulkan kesilapan itu?

3. Jika terjadi...jika terjadi kita semua terkena. Tetapi sapa yang lebih teruk antara orang yang sedar awal dan yang tak sedar langsung bila terjadi.

Pedihkan apa yang aku bimbang. Lagi parah bila betul-betul terjadi

mat pendang