Nuffnang Ads

Pages

Sunday, April 14, 2013

Cadangan Wan Amizan Diwujudkan IKS Di setiap Tanah Rancangan Felda Sangat Baik!



















Dalam posting lepas sila klik sini Datuk Faizoull Ahmad, CEO Felda telah memecah tanah tapak rumah generasi baru Felda Wilayah Jengka serentak yang melibatkan kawasan tanah seluas 218 ekar bagi membina 1872 rumah.

CEO Felda telah menyatakan hasrat DS Najib mensasarkan bina 20,000 unit rumah dalam masa 5 tahun. Bererti setiap tahun 4000 unit rumah. Namun Datuk Faizoull Ahmad percaya dan yakin bahawa Felda mampu membina lebih 5000 unit rumah setahun.

Generasi baru Felda dianggarkan lebih 800,000 orang di 317 Felda seluruh negara. Kini atas keperihatinan DS Najib maka Felda sedang menyelesaikan isu rumah generasi baru Felda.




















Selepas isu rumah akan timbul pula isu lain. Maka Dato' Wan Amizan Wan Razak selaku wakil generasi baru Felda telah dalam ucapan beliau di Majlis Pecah Tanah Serentak tapak perumahan generasi baru Felda (PGBF) Felda Wilayah Jengka membabitkan parlimen Jerantut, parlimen Maran dan parlimen Kuala Krau mencadangkan:

Diwujudkan IKS di setiap tanah rancangan Felda

Dato' Wan Amizan Wan Razak wakil generasi baru Felda berucap. Beliau mengucapkan jutaan terimakasih kepada Felda dan DS Najib yang pantas mahu menyelesaikan isu perumahan generasi baru Felda. Dengan CEO Felda sendiri turun padang.

Beliau mencadangkan kepada Felda supaya ditubuhkan IKS bagi membantu usahawan kecil dan sederhana generasi baru Felda di setiap tanah rancangan agar peluang pekerjaan dicipta hasil IKS.

Bila kerajaan BN bina rumah kepada generasi baru Felda maka generasi baru Felda ini perlu pendapatan untuk menampung kehidupan.

Walau terdapat ramai anak peneroka yang berjaya  namun ada juga yang perlu dibantu supaya boleh menjadi usahawan kecil dan sederhana disamping diharap usahawan yang berjaya ini boleh mengembangkan industri IKS dan perniagaan menyediakan dan mencipta peluang pekerjaan.

Selain Felda yang boleh mewujudkan unit IKS bagi membantu generasi baru Felda , lain-lain agensi kerajaan yang melibatkan keusahawanan dan dana-dana tertentu boleh disalurkan kepada usahawan IKS generasi baru Felda.

Felda telah memulakan serentak pecah tanah PGBF di:

  • Felda Jengka 1, 6 ekar
  • Felda Jengka 2, 20 ekar
  • Felda Jengka 9, 30 ekar
  • Felda Kota Gelanggi 2/4, 12 ekar
  • Felda Jengka 11, 20 ekar
  • Felda Kota Gelanggi 1/3, 40 ekar
  • Felda Sungai Tekam, 40 ekar
  • Felda Sungai Retang, 40 ekar
  • Felda Jengka 12, 10 ekar plus reserve 20 ekar



Projek PGBF yang pertama di Malaysia di Felda Padang Piol DUN Tahan parlimen Jerantut dengan pembinaan permulaan 26 unit rumah sedang rancak dibina (kesemua unit berjumlah 250 unit).

9 tanah rancangan Felda dalam parlimen Jerantut telah dipilih bagi tapak perumahan generasi baru Felda. Tahniah Dato' Wan Amizan Wan Razak atas kerja kuat beliau bagi merealisasikan PGBF.

35 comments:

Anonymous said...

Jangan Pangkah Dacing deme..

Anonymous said...

kah2 sdah laaa awk cdang awk buatt...xpayoh laaa klu berckp xmenipu xsah..dasar kaki bok2 dahh 1 malaysia dahh tauuu...tuiiiii

Wan Zamzuri Wan Hasenan said...

Salam Anon 5:53,
WZWH memberi laporan yang benar demi Allah atas nama Rasul...Para peneroka dan generasi baru Felda 14 Tanah Rancangan Felda dalam Parlimen Jerantut sangat berterima kasih kepada Wan Amizan.

WZWH berharap anon belajarlah appreciate usaha kerja kuat seorang pemimpin muda Jerantut yang mahu transformasi parlimen Jerantut.

Anonymous said...

buat je keje, org tak nak appreciate tak pe janji Allah tahu apa kita buat. Ramai yg pandai mengata dr memberi komen membina..

Anonymous said...

Kalau UMNO/BN nak menang Wan agenda seterusnya UMNO kena jawab kenapa pengundi atas pagar kena undi kita.Apakah produk politik kita kualiti nya baik dengan harga yang berpatutan. Kena aplikasi strategi pemasaran yang inovatif dan kreatif serta salesmanship yang agresif.
Kempen kena kujat lagi bro!

Anonymous said...

Cakap berdegar2 bila ada seruan dari PM DS Najib masing2 mulalah tunjuk belang. Kononya kerja kuatlah aperlah dan sebagainya. Jika sebelum itu, ejes sana ejes sini untuk apa "dana" kot untuk tunjuk kesan tapak kaki, belum hilang lagi dah sampai pulak. Meme napok kuat sngoti.

sang sapurba said...

BUAT AJE KEJE,SETAN MEMANG TAK SUKA KITA BUAT KEBAIKAN.BIARKAN SETAN DENGAN KEJE NYA SENDIRI.

LEPAS INI AKAN ADALAH PEMUJA SETAN YANG TERUS MENGUTUK KEJE BAIK ORANG BUAT.BERSEDIALAH MENUNGGU KEHADIRAN SETAN SETERUSNYA

Anonymous said...

Wan,

Membina rumah atau menyediakan kemudahan bagi mendapat tempat tinggal untuk rakyat merupakan tanggung jawab semua kerajaan yg memerintah. PR, kalau diberi peluang menguasai kerajaan Persekutuan juga tidak akan lupa akan tanggungjawabnya. Ini hakikat yg semua org tau...

Pembinaan rumah untuk generasi Felda memang2 dialu2kan, namun ada beberapa persoalan yg mungkin membelenggu pemikiran bakal pembeli rumah ini...

i) Dgn kadar pembinaan 4,000 unit setahun, peluang utk mendapatkan rumah sangat tipis. Hanya dgn andaian 1 orang anak peneroka saja yg tinggal ditanah rancangan bermakna Felda memerlukan 28 tahun baru dapat menyelesaikan kesemua permintaan 112,000 org anak peneroka. Bayangkan jika ada 800,000 org generasi yg menetap ditanah rancangan sebagaimana yg disebut oleh Wan....200 tahun baru selesai. Kelakar ni Wan..

ii) Dgn harga rumah RM70,000, tak mungkin generasi Felda yg berkerja sekadar menjadi membantu keluarga dikebun 10 ekar mampu menjelaskan bayaran ansuran kira2 RM430 sebulan lebih2 lagi pada musim harga dan buah sawit merudum. Sepatutnya kerja2 menjana ekonomi generasi Felda ditanah2 rancangan menjadi fokus utama

iii) Status tanah peneroka terikat dgn akta GSA...Jika perumahan dibina atas tanah yg berstatus ini bermakan mereka tidak ada peluang untk memindah milik harta mereka ini hatta kepada generasi selepas mereka??

Kepada PR, jika kamu berjaya menerajui Putra Jaya nanti, jangan lupa perkara2 yg disebut diatas diambilkira dalam merangka sesuatu pembangunan. Utamakan kebajikan rakyat...jangan menggunakan rakyat sebagai objek untuk mengkayakan kroni...


Mat Periba

sang sapurba said...

mat periba,

tolong cerdik sikit.manusia tiada kun payakun.

perlu ansur-ansur.kalau pr ambil alih pemerintahan pun tak boleh juga buat macam mat periba cakapkn tadi.
pr perintah 5 negeri berapa banyak dah buat rumah untuk rakyat?

bn sekurang-kurangnya berusaha memuaskan hati rakyat.pr hanya berusaha hasut rakyat dengan memperlekehkan usaha kerajaan.

lagi satu hentikan lah menghasut orang dengan mentaliti subsidi.gaya cakap mat periba suruh orang harapkan kerajaan aje.tak ada langsung menyeru orang sikap berdikari.

Anonymous said...

mat periba,
kalau ye pun nak sangat undi generasi kedua felda biarlah logik sikit kau punya statement.

jangan di manjakan sangat.kami ni pun generasi kedua juga duduk kat kampung.kami usaha sendiri buat rumah ansur-ansur.lama-lama siap juga.kami bukan subsidi punya orang.kerajaan banyak lagi kerja lain yang lebih penting dari memanjakan orang terlampau-lampau.

generasi kedua kampung2 tradisional dan bandar bandar besar dan kecil lagi ramai.ingat sikit mat periba,belum berkuasa memang mudah bercakap.apa hal 5 negeri?dah maju sangat ke?itu pun bn yang aturkan sekian lama.selangor bn kumpul berbilion rm,pkr kasi habis.

Anonymous said...

Mat Periba
Kami generasi muda tak suka pendidikan percuma. Kami tak suka dimanja-manjakan. Kami nak bayar jugak PTPTN kami. Kalau bagi pendidikan percuma juga, kami akan protes nak bayar juga.

Kedua, kalau harga minyak diturunkan, kami tetap nak bayar harga minyak saperti sekarang.

Berkenaan harga kereta pula, kami tak setuju harga kereta diturunkan sebab bila kami nak jual kereta 2nd hand kami, harganya akan turun. Kami tak minat kereta baru yg harganya diturunkan.

Harga rumah pula tidak perlu diturunkan kerana lagi mahal lagi bagus. Bila harga rumah mahal, tak ramai yg berupaya membelinya, hanya golongan yg berada saja boleh memilikinya. Situasi begini menjadikan pemilikan rumah sukar. Apabila pemilikan rumah menjadi sukar, demand akan bertambah, tetapi pengeluran rumah berkurangan. Ini akan menjadikan harga rumah melambong naik memberi keuntungan yg besar kepada pemilik sedia ada. Lagi sekali jangan manjakan kami dengan harga rumah rendah, kami tak minat.

Naik harga sebenarnya baik, turun harga tak bagus.

Kurang Untung

Anonymous said...

Kepada sahabat ku Sang Sapurba dan anon 10:53 AM..

Nampak gayanya 'Mat Periba' dan jadi sangat popular diBlog Wan ini...tiap kali Mat Periba besuara ada saja komen balas yg kadang2 bagus dan kadang2 melucukan.

Ginilah...kalau Wan atau Sang Sapurba atau Kutkan Dewata dtn keKuantan, Mat Periba nak belanja makan. Kita jangan cakap soal politik...kita cuba pekena pais ikan pating dan masak asam rong pucuk paku direstoran belakang Yayasan Phg...Gone, setuju?

Anonymous said...

Bagus bro. Susah dpt idea baik dan best mcm ni. Gaya bahasa terbalik....reverse effect. Org jrtt bukannye paham pun....hahaha

Anonymous said...

Lar apa nak dierankan. Tanah ker aper bender ker jangan loh minatk2, deme ejes sana ejes sini biorler kome ni tok buleh dapat mender satu pun. Bagilor ker tok wokil deme tu ejes ker tanoh banyok kedia dengan koncu2nya. Kawe pon ader dengor juger di jantut baru2 ni katernyer tanoh belia di kola tahan doh lulus tapinyer belia dapatloh sikit tapik puok2 dia boleh dapat lebih dari satu ekor ah saloh sebut pelat lebih satu ekar belia satu ekar hajeh.

Anonymous said...

rumah ni tak bergeran macam pakr di tembeling.
bukan hak milik sebenar.

Anonymous said...

Ginilah, buat rumah itu baik, lebih baik buat rumah mengikut kemampuan pembeli Melayu yang terbukti usha Felda itu, Syabas!! 

Mat Peraba, isap dia kelangkabut dalam isu pembangunan perumahan  dikawasan luar bandar, khasnya untuk keluarga muda Melayu. Yang penting akhirnya tanah dan rumah didiami oleh keluarga Melayu itu menjadi hak Melayu. 

Sepatutnya, Mat Peraba menjawab soalan ini, kenapa Mustapha Ali, setiausaha agung Pas sakit lutut nak menggunakan kerusi apabila solat? ( yang mana Mat Peraba selalu kata, "otak kat lutut itu!!") 

Anonymous said...

Salam...,

Geran untuk menduduki "calon" bagi kerusi Parlimen dan DUN kepada Pengerusi Perhubungan Negeri masing2 telah diterima sebaik selesai di "anugerah" olh YAB Dato seri Mohd Najid Tun Razak sebentar tadi. Ayuh apa tangguh2 lagi, jangan difikirkan dan jangan pula ada yang "gementar" samada terpilih atau sebaliknya. Bekerjalah wahai rakan2 semua samada di pihak BN atau PR. Didoakan terus berkerja untuk agama, bangasa dan negara. Jangan diletakan kepentingan "poket" sahaja jika tidak terpilih. Jangan lupa pula artikal 153 yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

Maaf lama tak menulis, Banir.

Anonymous said...

1/3 Parlimen dan 50% DUN muka baru.... WZ ada harapan ni. Good luck.

Anonymous said...

Anon April 15, 2013 at 2:38 PM

Kami sambut dengan penuh insaf dan harapan bahawa artikal 153 menjadi naluri perjuangan Melayu melalui Barisan National.

Dalam PRU 12, 1/3 daripada angka 327 kaum kerabat mengundi pembangkang. Kali ini hanya dua ahli kaum kerabat kami telah menjadi pengikut Pas tegar. Kami lebih rela mereka mengikut Pas dari menjadi pengikut Pkr dan Dap.

Anonymous said...

kalau rasa diri deme islam

jangan undi dacing weh

kehkehkeh

Anonymous said...

Baca tak Sinar Harian hari ini ada nama calun yg akan bertanding di parlimen dan DUN pahang... sila semak jika ada nama..

Anonymous said...

kenapa deme tak minat kalau orang kelantan jadi wakil rakyat di jerantut? apa salahnya. cuba beri apa sebab sebabnya

Kutukan Dewata said...

anon 11.29am,

bagus juga cadangan bro.aku dengan mat periba hanya berdebat untuk menjana minda.ini dinamakan wacana ilmu dan fakta.

untuk makluman mat periba adalah kaum kerabat aku juga.cuma dia aje tak nak mengaku.

isu mustafa ali janganlah diperbesarkan.aku dengar desas desus dari rakan2,wanita tersebut adalah isteri keduanya.

cuma amk celaka dua ekor tu niaya kat mustafa ali.pkr memang suka tikam belakang.

akhirnya umno juga kena tuduh.kerajaan tak masa nak buat kerja tak senonoh tu.

para blogger hanya menyiarkannya untuk pengetahuan umum.haji hadi kata boleh untuk kepentingan rakyat memilih pemimpin.

isu mustafa ali tutup kes.

umno nak menang tak perlu gunakan isu remeh temeh ni.umno serupa pas juga ada banyak strategi.

ingat bak kata nabi,politik itu peperangan,siapa yang bagus strateginya pasti menang!!!

Anonymous said...

sdah laa wan hairu ong memeng dasar xtau malu,,kono nyerr puak demer jerrr reti memrintah,,tuiii..puiii engkau memang xtau malu,,,mintak sana,mintak cni,,,,

Anonymous said...

Pkr tiada masa nak main isu video lucah. Umno yg introduce. Remember 3 dato?

Anonymous said...

apa pkr gaduh dgn umno pulak ni? pas tepuk tangan

Anonymous said...

Lebih kurang 2 bulan lebih dah saya tak balik jerantut, jadi minggu lepas baru ni saya balik lah ke jerantut dan pagi tadi lebih kurang 10 lebih singgah minum kat kedai Imai dan selesai minum, ternampak WZWH dgn geng2 dia tgh minum kat kedai yg sama. Tgh rancak betul diorang berborak, jadi saya beri lah salam pada diorang dan bersalaman dgn diorang tapi apa yg mengecewakan saya yg konon2 nak bermesra dgn diorang tapi dibalas dgn muka tawar dan angkuh saja dan takde langsung ambik kisah teguran mesra saya.
Jadi, inilah spesis puak2 umno yg masih wujud di jerantut yg masih mengekalkan budaya sombong dan angkuh. Dulu saya tak pernah percaya dgn cerita2 begini tapi bila melalui pengalaman sendiri, sahlah aura sombong masih intact dlm diri mereka ini sehingga terjemah keluar. Mulai sekarang saya bekerja keras utk menghebahkan kpd kawan2 saya lain yg masih berpendirian mcm saya sebelum ini.Lepas ni kalau terjumpa lagi, rasa nak ludah je kat muka diorang ni...
Last sekalu apa yg saya nak kata ialah, pegi jahanam lah dgn korang punye kesombongan..

Anonymous said...

Mulut manis bontot berkarat. Itulah "wirid" puak2 tu.

Kutukan Dewata said...

anon 9.38pm.

sekurang-kurangnya aku kau kenal.masalahnya kau hanya berani berselindung di sebalik nama anon.kalau ada batu pelir perkenalkanlah diri kau.ini ada hati nak memerintah tapi macam kura-kura menyorok kepala dalam cengkerang!!!
kalau jantan sngat tunjuk muka awak yang sebenarnya.

aku ni bukan macam kau.mintak sana sani.tak dapat marah.lompat belah sana.

33tahun aku dalam umno satu apa pun tak dapat.tak merajuk pun.

anon 11.57,

nampak sangat awak pembohong dan cuba buat fitnah memburukkan wzwh.aku sejak mula sampai akhir ada kat situ.aku boleh kira berapa orang bersalam.takada pulak seperti yang kau cakap kan.buatlah fitnah dan tanggunglah sendiri nanti

Anonymous said...

wan hairu,

anon yang marahkan kau tu ada sebab.dia orang marah sebab calon pilihan dia orang tak lekat.sedangkan nama calon pun tiada yang tahu.

nampaknya kau hebatlah boleh pilih calon yang kau suka tu bertanding.

bodoh sungguh anon tu.tak tau kuasa pucuk pimpinan yang pilih calon.

anon tu kasi isap syabu.aku tau lah.sebab tu takut guna nama sebenar.atau mungkin kaki berjubur.

syed iskandar said...

anon 9.38pm tu memang bodoh tahap piang.dia ni anti wan.selagi wan ada dalam umno dia rasa peluang puak dia naik jd susah.

ditelan mati emak,diluah mati bapak.

ditelan mati emak bermaksud simpan wan dalam umno akan mendatangkan masalah kepada orang lain.nak dapat kedudukan dalam umno kena mintak bantuan puak wan.

diluah mati bapak bermaksud buang wan dari umno,dia orang lari sokong pas.

untuk makluman,dari fakta nya,kita kena akui puak wan ni begitu komited dalam perjuangannya bersama umno.

bermula daripada 3 beradik,wan mohd hashim,wan abdul jalil dan wan roafza lagi mereka begitu aktif dan komited kepada parti.mereka bertiga ni adalah ajk bahagian pahang barat.

wan mohd hashim nenda wzwh adalah pengasas umno pahang barat.3 beradik ni begitu gigih mengumpul ahli untuk umno dan pernah menerima anugerah mengumpul ahli teramai dalam tanah melayu.

kita kena akui fakta itu.

ini juga fakta,pengundi dun tahan sahaja puak wan yang ada nama wan seramai 1862 orang.belum campur wan yang tinggal diluar yang akan balik mengundi.wan yang mengundi dibandar jerantutpun ramai juga.

belum lagi campur puak wan yang tiada nama wan pada pangkal namanya.yang ini lagi ramai berbanding yang ada nama wan.jenis ni ramai di dun tahan,damak dan p.tawar.

belum lagi campur puak syed yang memang ada pertalian darah dengan puak wan.kena terima hakikat ini.jadi dia orang ni tak kisah siapa pun bertanding sebab dari dulu lagi puak ni komited pada umno.

dia orang tak kisah.umno buang dia orang sokong pas.umno akan terlingkup.

jadi anon bodoh piang biarlah cerdik sikit pasal sejarah dan politik.

kau nak hisap syabu,hisaplah.tapi jangan kacau orang.


Anonymous said...

zaman sekarang orang tak kesah wan ke tak wan ke? orang dah meyampah ke dacing tak terpakai, pangkah lah bulan weh,,,

Anonymous said...

Bersumpah tak tentu pasal wzwh...

Anonymous said...

Ini kali undi sy pd pr... bn dah pencen... perkara utama yg pmimpin takut ialah bila dia kalah semua kesalahan trbongkar.... rakyat dah bagi peluang bnyk tahun. Tp tetap xdpt selesaikn masalh rkyt terutama kos sara hidup mngkt.. pnghapusan kronisme dpt mengatasi mslh ini.. dasar kerajaan skrg bnyk mmbebankn rakyat n keberhutangan negara... ini kalilah undi Pr - dari kakaitngan awam putrajaya...

Anonymous said...

kehkehkeh

moh undi pas deme