Thursday, April 4, 2013

Sejarah PAS Jerantut Dari Kg Tebing Tinggi Ke Kg Batu Balai Harapan PRU 13



Asal dari Biro Agama UMNO, PAS ditubuhkan menghadapi PRU 1955. PAS Pahang ditubuh di Kampung Kerdau, Temerloh pada 1955.

Bermula di Kampung Tebing Tinggi, tokoh tempatan Husin PAS, Haji Moin dan Tok Empat Wahab membuka cawangan PAS pertama Jerantut pada 1958.

Dari sinilah PAS Jerantut berkembang hingga tiada calon PAS bertanding PRU hilang deposit. Belum pernah juga calon PAS parlimen dan ADUN menang PRU sehingga Allahyarham Abdul Malik bin Yusof pecah rekod menang DUN Tahan PRU 1999.

PAS Jerantut sudah mula mengembangkan pengaruhnya di seluruh parlimen Jerantut. PRU 2008, PAS  sudah hampir menang parlimen Jerantut dengan mendapat 49% undi.


Kini PAS Jerantut telah menyusun berbagai strategi mahu menang PRU 13. Sambutan rakyat Jerantut terhadap PAS Jerantut kini melibatkan berbagai kaum satu fenomena yang UMNO dan BN Jerantut jangan memandang rendah keupayaan PAS Jerantut.

Kampung Batu Balai adalah kampung yang unik di Jerantut terutama kepada orang politik sebab kampung ini boleh dikatakan 'cradle of PAS'. Ramai pemimpin PAS tersohor baik peringkat negeri dan pusat berasal dari Kampung ini.

Antara tokoh hebat ialah Ustaz Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man, sekarang Ketua Penerangan PAS Pusat, dulu pernah menjawat Naib Presiden PAS dan YDP PAS Pahang. Dr Hamzah Jaafar calon parlimen PAS Jerantut pada PRU 2004 dan 2008. Mat Nor Jaafar, sekarang Ketua KITA Jerantut dulu Ketua Cabang PKR Jerantut nyaris-nyaris boleh menang DUN Damak pada PRU 12 dulu kalau tidak Cikgu Koh DAP kacau daun.

TG Nik Aziz bila melawat Jerantut suka singgah atau bermalam di Kampung Batu Balai. Dikatakan ramai sedara mara Nik Aziz berkampung di Kampung Batu Balai. Mereka dari keluarga bangsawan Kelantan keturunan Raja Jembal. Tuan Ibrahim Tuan Man adalah anak saudara sepupu TG Nik Aziz.

Secara ringkasnya Kampung Batu Balai ini merupakan kampung yang dibangunkan oleh imigran dari Kelantan. Pada awal kedatangan imigran ini, Kampung Batu Balai merupakan hutan belantara yang berlatar belakangkan harimau, tenuk rusa dll. 

Dari segi realiti politik, kalau dilihat dari peti undi PRU 12 SJKC Batu Balai dari 1337 pengundi berdaftar BN Parlimen hanya mendapat 414 undi berbanding dengan PAS Parlimen mendapat 581 undi. PAS Parlimen menang majoriti 167 undi. Ini tempat kampung kelahiran Dr Hamzah Jaafar calon PAS Parlimen. Ternyata terdapat sokongan yang ketara juga untuk BN Parlimen.

Begitu juga dengan keputusan DUN Damak, dipeti undi Batu Balai MCA mendapat 416 undi, PKR 506 undi manakala Bebas mendapat 62 undi. Ini juga tempat kelahiran Mat Nor Jaafar calon PKR maka menang majoriti 90 undi. Sokong kepada MCA DUN hampir sama dengan BN Parlimen.

Realiti politiknya oleh kerana 90% penduduk Kampung Batu Balai dari keturunan orang Kelantan maka sudah tentu mereka bagi undi kepada calon anak Kampung Batu Balai dan PAS pilihan mereka. Namun ada juga mungkin 45% menyokong BN. Pahang mengamal dasar pintu langit terbuka. Di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung. 

Bagaimana dengan PRU 13 nanti....bila Tengku Azlan BN tidak bertanding parlimen Jerantut dan bakal calon anak Kampung Batu Balai bertanding parlimen PAS Jerantut, apakah corak sokongan 1340 pengundi Kampung Batu Balai? Kita akan lihat nanti...

Berbalik di Kampung Tebing Tinggi pada PRU 2008, pengundi 1010 : calon parlimen BN majoriti kalah 223, calon DUN BN majoriti kalah 245 membuktikan pengaruh PAS di tempat lahir pertama di Jerantut masih berpengaruh.

Pemimpin-pemimpin hebat UMNO dari Jerantut Hilir gagal membendung pengaruh PAS yang masih membara di zon Jerantut Hilir ( DUN Damak ).

Adalah menjadi tugas WZWH memikir bagaimana cara mahu membendung dan mengalahkan PAS Jerantut dari parlimen hingga DUN-DUN....

28 comments:

Anonymous said...

Sekadar membayangkan, apalah nasib umno/bn sekiranya terpaksa bertanding tanpa dana yang besar, tanpa harta awam yang disalahgunakan, tanpa media arus perdana yang berat sebelah.

Anonymous said...

Baguslah "beringat" jangan sampai kena "peringat"

Anonymous said...

Lihat apa berlaku di kubu bn di grik mlm ini. Ceramah anwar sambutan yg amat pelik sokongan org grik. Aku yakin bn hanyut dimana saja pru ini. Baik jua wz sedar jerantut pun hanyut. Tiada lg kwsn selamat umno.

Wan Zamzuri Wan Hasenan said...

WZWH tidak akan biarkan Jerantut hanyut. Jerantut adalah kubu terakhir Pahang. WZWH dilahirkan untuk memenangkan UMNO di Jerantut.

Anonymous said...

Kehkehkeh......

Jangan pangkah dacing deme.....

Anonymous said...

datang lagi nangoi buruk kakak tua ni!!!hehehehehehe!!!

Anonymous said...

Kehkehkeh. .....

Jangan murih ghodong.......
Kala aok boleh mengundi.....
Jangan pangkah dacing ye ghodong....

Anonymous said...

Jangan hanya mencongak Dun Damak.. Dun Tahan macamana? Banyak perkara YB sekarang belum selesai...terutama janji peruntukkan sekolah sewaktu mesyuarat Agung PIBG... bila nak bagi nye?...

Anonymous said...

Tiba masanya bertapa aibnya org melihat UMNO ini, itu relitinya.... tidak salah kepada rakyat jika telah berubah memilih PAS kerana buruknya laku org UMNO sendiri maka terima balasan drp Allah dan rakyat.

Anonymous said...

dua dari kiri dalam gambar tu bukan baik sangat, memporak peranda je lebih, letak jawatan je lagi baik, simpan pun taraguna

Anonymous said...

TENGOKLAH ALLAH NAK SAPE JADI PEMERINTAH MALAYSIA.JANGANLAH TAKBUR SANGAT.

Anonymous said...

ORANG LULUS SRP KERJA TOLAK TROLI KAT BAYAN LEPAS BOLEH MERASMIKAN MUKTAMAR PAS.

CAKAP WAN AMIZAN BODOH,PAS LAGI TERUK,PEMIMPIN PUSAT PUN HANYA ADA SRP KERJA TOLAK TROLI DI LPGN TERBANG BAYAN LEPAS!

Anonymous said...

kau jangan bohonglah.aku baru baca blog kutukan dewata.kutukan dewata kata mahfuz ada phd. dalam dua bidang yang berbeza.nak bohong pun biarlah cerdik sikit.

Anonymous said...

Hari hari terakhir seorang rosmah. Tajuk novel aku tgh tulis.

Anonymous said...

Pemimpin umno yang bersih hanya mahathir. Anak2 dia semua tak kaya. Aku nak dia bertanding lagi. Jadi pm balik. Setuju?

Anonymous said...

hahaaa.....kalau mahathir jadi PM lagi....mirzan boleh beli satu lagi kilang arak la....

tak heran pun sebab mursyidul am umno ni pernah kata hukum hudud tak de dlm al Quran..Rasulullah berjanggut sebab tak de pisau cukur...muslimah arab berkelubung sebab lelaki arab kuat seks...

patutla suka berkawan dengan setan dari malaikat....

Anonymous said...

Mahathir lidah biawak. Dulu cakap jgn sokong bn nanti bn kuat. Skrg suruh sokong pulak. Penting diri nak mapuh. Bapak rasuah.

anti songsang said...

banyak sungguh ye pahala kau orang ni.sampai boleh sedekah ke mahathir.nanti muflislah kau orang kat padang mahsar.

Anonymous said...

pas kuat

Anonymous said...

pas kuat seks dengan bini orang!!!

Anonymous said...

bagus pas semakin kuat sekarang bersedia menggegar pada pru13 ini

Anonymous said...

SETAKAT MENGGEGAR AJE BOLEH LAH.BERUK PUN PANDAI MENGGEGAR.HIHIHIHIHIHI!!!

Anonymous said...

Kehkehkeh.....

Mula2 kita gegar....
Bila dah Masak ran um...
Tak gegar pun dia gugur sendiri ghodong.....

Jangan pangkah dacing ye

Anonymous said...

orang pas paling cerdik

Anonymous said...

siapa tak sokong pas awak semua bodoh

Anonymous said...

uat mnde lah beria ngat berjuang nak bagi menang ke orang batu balai tu pandai deme ni

Anonymous said...

Kehkehkeh...

Moh undi PAS + Bunga Raya

Negara aman tanpa Dacing

Anonymous said...

ke mana pergi rizuan puteh? kata konfiden sangat pas boleh menang? menang taik kucing

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024