Nuffnang Ads

Pages

Friday, August 6, 2010

Kenapa Populasi Orang Cina Mengecil?

Proportion of Chinese in Malaysia total population
Year
Percent
1957 45.0 +
197035.6
198032.1
1991 26.9
200024.5
2010 22.6 *
2035 18.6 **
Numbers of Chinese in Malaysia
Year
Chinese (million)
Total population

(million)

19703.610.5
19804.413.7
19914.918.4
20005.723.3
20106.5 28.9 *
20357.7 41.1 **

    * Projection by Department of Statistics
    ** Projection in The Population of Malaysia (ISEAS)
WZWH sedang mengkaji kenapa populasi orang Cina mengecil? Kemana orang Cina pergi atau menghilang? Penurunan populasi orang Cina yang drastik mengundang persoalan.

Antara Mac 2008 hingga Ogos 2009, 50,000 pelajar belajar ke luar negara. Ramai yang tidak akan kembali. Juga ramai yang minta status PR di negara mereka belajar.

Terdapat 304,358 pelajar berdaftar dengan kedutaan Malaysia di luar negara hingga kini. Pasti modal insan yang majoriti berbangsa Cina ini tidak akan kembali ke Malaysia.

Mengikut kaum-kaum di Malaysia, orang Cina yang paling ramai berhijrah ke luar negara dan perubahan paling besar dari segi demografi.

Helen Ang menulis...

In the 80s decade, the Chinese had a negative net migration rate of -10.6 percent. “Between 1980 and 1991, the [Chinese] migration deficit was estimated at 391,801 persons as against a national increase of 777,339 persons,” statistician Tey Nai Peng found in his study.

Chinese annual growth rate also showed a consistent drop, recording only 53 percent between 1990 and 2000 during a period when the national population grew 123 percent.

Tey said in his paper ‘Causes and consequences of demographic change in the Chinese community in Malaysia’ that “the fertility of the Chinese declined from 4.6 children to 2.5 children between 1970 and 1997”. Comparatively, total fertility rate for Malays in 1987 remained a high 4.51 when TFR for Chinese was 2.25.

It is no longer true that Penang is a Chinese majority state. In 2010, Malays in Penang are projected to be 670,128 persons – outnumbering Chinese at 658,661. Between 1991 and 2000, Penang had an average annual growth rate of 1.8 percent but Penang Chinese only 0.7 percent.

Perak has significant numbers of Chinese but still, Chinese registered a negative growth of -1.0 percent in 1991-2000 whereas the average annual rate of Perak population growth was a positive 0.4 percent.

The Department of Statistics records that in the 1990s, Chinese fell in number in Kelantan, Terengganu and Perlis too. In Malacca, Negri Sembilan and Pahang, Chinese were practically stagnant.

In Sabah, Chinese were 23 percent of the population in 1960 but shrunk to 10.1 percent in 2000. “In contrast, recent immigrants and refugees, with a population of 614,824 persons in 2000, form close to a quarter of the total population, or more than twice the size of the long-settled Chinese community,” writes Danny Wong Tze-Ken in his paper ‘The Chinese population in Sabah’.


By year 2000, Chinese were mainly concentrated in Kuala Lumpur and Selangor. The Klang Valley accounted for 38 percent of all Chinese in the Peninsula. Nine out of 10 Chinese today are found in urban areas, concentrated in the major cities.

In the dozen years between 1980 and 1991 when the Malaysian population increase nationally was 4,634,500 persons, Chinese increase was only 530,400 persons.

It is conspicuous that among the younger age cohorts, Chinese are an even smaller proportion of the national average. On the other hand, among the elderly [60 years and above], Chinese constitute 5.4 percent of the population, as against the national average of 5 percent.

Among the ethnic groups in Malaysia, Chinese have the highest proportion of the elderly. “It is found that most of the ‘clients’ in nursing homes are the Chinese,” observes researcher Philip Poi Jun Hua in his essay 'Ageing among the Chinese in Malaysia: Some trends and issues'.

The statistics tell a very sobering story. In another short 25 years, Chinese will only be a mere 18.6 percent of the population. They will soon fall below the sustainable threshold for propagating their culture, and their diminishing numbers will only increase the pressure for assimilation – something Chinese are reluctant to do.

WZWH dapat merasakan DAP sudah tentu bimbang dengan trend populasi orang Cina secara drastiknya menurun. DAP terpaksa menggunakan Anwar Ibrahim untuk memujuk TG Nik Aziz dan Hadi Awang menjatuhkan UMNO dan BN secepat mungkin pada PRU 13 nanti.

WZWH dapat meramalkan lagi 5, 10, 15, 20 hingga 50 tahun seterusnya dengan pertambahan populasi orang Melayu bila pada tahun 2035 diramalkan populasi orang Cina hanya 18.6% dan semakin menurun hingga bawah 10% pada tahun 2060.

UMNO akan bangkit sebagai satu parti Melayu akan makin kuat dan ini akan menyebabkan orang Cina terpaksa menyokong MCA dan Gerakan kembali kerana DAP tidak akan pergi ke mana.

WZWH percaya pada PRU ke 13 nanti, majoriti orang Melayu akan menolak PAS dan PKR kerana kesedaran kenapa perlu menyokong UMNO kembali sudah ada. Walaupun pakar-pakar strategis Pakatan Rakyat tidak bersetuju tetapi WZWH sudah tunjukkan statistik demografi.

17 comments:

Aku ANTI SULAIMAN said...

Mungkin bangsa cina di Malaysia semakin pupus disebabkan penyakit seperti Japanese Encephalitis (JE), H1N1, selsema burung, SARS dan lain-lain. Wallahualam...

WZWH said...

Salam AAS,
Penghijrahan ke luar negara dan kadar kelahiran rendah adalah boleh menyebabkan orang Cina semakin pupus di Malaysia.

mrbabysteps said...

orang cina berhijrah ke luar negara sebab politik yang dibawa umno.status bumiputera yang diperkenalkan mahathir yang pada asalnya adalah nak menolong orang melayu telah disalahgunakan kuasanya oleh pemimpin2 umno untuk kepentingan peribadi.orang cina anggap mereka ni sebagai second class citizen.walaupun orang melayu tak anggap mereka sedemikian tapi pada pandangan mereka meraka memang macan tu la.second class.pemberian biasiswa ikut kuota kepada pelajar salah satu contoh nyata.kalau ikut meritokrasi orang umno cakap orang melayu akan semakin ketinggalan.bodoh semua itu.kalau kita fight fair n square barulah boleh maju.takde prejudis.ramai graduan cina berhijrah terutama ke singapore.siapa yang untung?singapore lah !!malaysia losing talent and still counting.malah anak melayu pon berhijrah luar negara sebab dapat gaji tinggi.malaysia kan negara berpendapatan sederhana sebab banyak rasuah dan kronisme.banyak duit hilang ke poket orang lain.negara berpendapatan tinggi?MIMPI.bukan membela bangsa lain tapi,cubalah fikir.MBE yang dato najib sibuk bising,macam mana nak jalan?kepakaran takde,toleransi kaum takde.serabut betul malaysia sekarang ni.tunggu nak hancur je kalau BE END terus berkuasa.haha

WZWH said...

Mrbabysteps,
Terima kasih memberi pandangan kritis. Jawap WZWH mudah..hujan emas di negeri orang hujan batu di negeri sendiri.Kaum Cina tetap dan makin makmur. WZWH tanya di negara orang sekolah Cina ada ke, nama China boleh guna ke, Bahasa Mandarin boleh guna ke, Tokong dan temple boleh senang bina ke?

living@seed said...

ngehehe sarcastic :)

Anonymous said...

Salam WZWH,saya amat kagum dengan cara bekerja dan pemikiran sesetengah orang cina terutamanya dari golongan profesional.Mereka sangat pandai berniaga dan berpolitik.walaupun statistik menunjukkan penurunan yang agak ketara dalam populasi kaum cina namun majoriti mereka menerima kualiti pendidikan yang sangat baik sejak dari awal lagi berbanding kaum lain.orang cina di bandar mempunyai 1-2 orang anak sahaja berbanding orang melayu di kawasan felda 5-7 orang anak.tetapi yang menjadi perbezaannya 1-2 orang itulah yang bakal menjadi doktor,jurutera,akauntan,perunding IT di syarikat2 multinasional(columbia asia,accenture,shell,aker solution,dhl,freescale...) yang sememangnya memberikan pendapatan lumayan lebih dari RM15,000 sebulan.anak2 melayu juga ada yang berjaya 1-2 orang menjadi guru di sekolah2,1-2 orang lagi menjadi pegawai/askar/polis di jabatan2 kerajaan,1-2 lagi bekerja di kilang/restoran tom yam dsb yang rata-ratanya menerima pendapatan kurang dari RM5,000.00 sebulan.yang lebih malang lagi 1-2 orang anak melayu menjadi penagih dadah/mat rempit/gro. itulah perbezaannya walaupun mereka sikit tetapi berkualiti.sekian wassalam dari cucu_wan_hassan_mereting.

Anonymous said...

Orang cina banyak terasa hati. Lagipun cina adalah bangsa yang istimewa, mereka akan sentiasa berhijrah mencari peluang dan kehidupan yang lebih baik

Anonymous said...

Masalah yang sama kat Singapore hingga pemerintah Singapore terpaksa import Cina dari China... So, terimalah hakikat, usah nak salahkan sesiapa...

Anonymous said...

Data ini mungkin kurang tepat sebab cina masih ramai di malaysia. Melayu pupus sebab rokok,dadah dan buang bayi merata-rata tambahan pula saling berpecah-belah, tidak seperti cina bersatu padu.

Anonymous said...

Orang Cina kebanyakannya berumur panjang, tidak seperti Melayu pendek umur, banyak penyakit. Ada pula orang Melayu yang murtad dan tidak jadi Melayu lagi.Kalau Melayu tidak berhati-hati Melayu akan pupus seperti di Singapura.

Anonymous said...

Yang dibimbangkan pertambahan penduduk cina dari Negara China,Hong Kong atau Taiwan ke Malaysia seperti yang berlaku di Singapura.

Anonymous said...

Walaupun peratusan populasi etnik cina mengecil tetapi bilangannya bertambah dari tahun ke tahun. Sekarang bilangannya sudah menghampiri 8 juta orang.

Anonymous said...

penghijrahan disebabkan tiada sifat nasionalisme.. patriotik terhadap negara. cakap BM pun tak tau.. mesyuarat nak dalam bahasa orang Inggeris je.. org Myanmar , Bangla yg kerja kat Malaysia pun tau ckp BM.

Anonymous said...

xpelah makin kurau bagusng pun,lagi bagus...xyah aku nak mendengar ketuanan melayu dilaung-laungkan di media masa lagi....malaysian will become better place without chinese

Anonymous said...

sebab itulah... orang2 melayu jangan berpecah, kuatkan persaudaraan, serta perluaskanlah dakwah islamiah kepada orang2 melayu, asli,bumiputera,cina dan india.
ustaz2 kena beri galakan untuk orang2 melayu-islam untuk beranak lebih ramain serta kahwin 4 jika berkebolehan mematuhi syaratnya. dan orang2 melayu yang kaya bantulah keluarga melayu yang mempunyai bilangan anak yang banyak serta tidak berkemampuan untuk hantar anak2 mereka sambung belajar dan sponsor mereka supaya mereka berjaya. Amin!

Anonymous said...

kalau diperhatikan ya, memang bilangan orang Islam semakin ramai di Malaysia. Golongan non-muslim semakin sedikit di Malaysia. Bilangan orang melayu dijangka semakin ramai dari kaum lain & buktinya penang bukan lagi negeri majoriti cina. Memang nampak mustahil DAP nak berkuasa akan datang, TAPI SATU SAJA MAsAlAH, orang islam iaitu melayu tidak bersatu. ingat kembali apa yang disabdakan oleh Nabi Muhammad S.A.W, Rasulullah s.a.w bersabda :

"Hampir tiba masanya kamu dikerumuni oleh manusia seperti mana orang-orang mengerumuni sesuatu hidangan" Berkata seorang sahabat, "Adakah ia lantaran pada waktu kita yang sedikit?" Nabi menjawab, "Tidak,sebaliknya kamu RAMAI tetapi kamu menjadi seperti buih ketika berlaku banjir. Allah mencabutkan rasa gerun dari hati musuhmu dan memasukkan perasaan wahan ke dalam hatimu." Sahabat-sahabat bertanya, "Apakah itu wahan?" Bersabda nabi, "Cintakan dunia dan takutkan mati ".

Jumlah Melayu yang semakin meningkat di Malaysia mungkin akan meresahkan Singapura. sebab walaupun melayu minoriti di S'pore, tapi kadar kelahiran kaum di Singapore paling tinggi ialah orang melayu! Tapi kenapa kaum cina masih ramai di S'pore? Sebab majoriti orang cina di S'pore ialah orang cina yang diimport oleh Lee Kuan Yew sendiri. Lee Kuan Yew buat begini selepas singapore keluar dari Malaysia kerana bimbang jumlah orang melayu yang akan ramai akan menyebabkan singapore jatuh semula ke tangan melayu. memang kalau kita tengok melayu semakin kurang di S'pore, tapi HAKIKATNYA bukan melayu yang semakin kurang, tapi orang cina & india import semakin RAMAI di Singapura. kelahiran melayu singapura selaku umat islam di sana masih lagi bertambah.

Anonymous said...

Seperti di atas, mengapa umat Islam akhir zaman ramai dan ada perasaan 'wahan'? kerana berpunca dari kelemahan kita sendiri kerana kita umat Islam masih tidak mahu bersatu dan bertelagah sesama sendiri. hal ini juga terjadi pada kita orang melayu, terlalu pentingkan politik dunia tapi abaikan hal akhirat. ( Nabi Muhammad Amat Bangga Pada Umatnya Yang Ramai
tapi Berapa Ramaikah Yang Berkualiti? itu yang kita renungkan.