Nuffnang Ads

Pages

Monday, July 11, 2011

Adakah A. Samad Said Lelaki Melayu Komunis Terakhir?


Abdul Samad bin Muhammad Said atau lebih dikenali sebagai A. Samad Said (lahir: 9 April 1935) ialah Sasterawan Negara Malaysia 1986. Beliau juga pernah dianugerahkan dengan Anugerah Penulis Asia Tenggara 1979 dan Sasterawan Nusantara pada 1999.

Beliau juga antara pemimpin Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil atau Bersih. Pada 5 Julai 2011, Beliau bersama pengerusi Bersih Dato Ambiga Sreenevasan dan anggota jawatankuasa Zaid Kamaruddin menghadap Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong di Istana Negara ekoran kenyataan Agong agar Bersih dan kerajaan kembali ke meja rundingan.

Beliau nampaknya menjejaki Shahnon Ahmad. Kedua - duanya di nobat sebagai Sasterawan Negara, satu gelaran tertinggi bagi pengamal budaya dan sastera bangsa di Malaysia. Tapi apa jadi kepada mereka ini? Dua-duanya nampaknya dah jadi SASAUWAN NEGARA kerana kemaruk kuasa dan cita-cita menakluk Putrajaya. Peringatan buat  Samad Said jangan sampai terjadi seperti Shahnon Ahmad yang termakan SHIT yang di tulis sendiri. Apakah ideologi Samad Said sama dengan ideologi pemimpin gerila komunis?

Terbaru kenyataan Samad Said dalam beberapa ceramah Pakatan Rakyat terkini:

“Sudah tiba waktunya, rakyat pula yang berada di tampuk kuasa,”  “selagi golongan bangsawan yang berada di atas, sampai bila-bila saya rasa mereka tidak akan dapat merasakan apa yang dirasai oleh rakyat.”

Samad Said juga berkata sepanjang lima dekad Malaysia hanya dipimpin oleh golongan bangsawan seperti Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, Tun Hussein Onn dan Tun Abdul Razak Hussein — kesemuanya golongan yang mempunyai harta dan pangkat.

“Seorang sasterawan, tugasnya ialah mencipta dan merakamkan apa yang berlaku dalam masyarakat. Itu yang saya lakukan lebih 50 tahun. Merakam sahaja. Saya tidak berapa suka untuk merakam sahaja apa yang berlaku. Saya cemburu dengan masyarakat yang boleh bertindak dalam sesuatu perkara,” katanya.

Justeru kata Samad Said, apabila beliau dijemput menyertai Himpunan Bersih 2.0 secara rasmi, beliau menulis puisi yang bertajuk “Unggun Bersih”.

Samad Said telah membacakan sebuah puisi “Unggun Bersih” pada majlis pelancaran Himpunan Bersih 2.0 pada 19 Jun lalu di ibu negara, sekali gus membawa kepada tindakan pihak berkuasa menyoal siasat beliau atas dakwaan menghasut.

Di sebalik perhimpunan Bersih 2.0 kelmarin, Samad Said merupakan antara beberapa personaliti bersama 600 penyokong gabungan menuntut pembaharuan pilihan raya tiba di Stadium Merdeka di sebalik halangan dan sekatan ketat pihak polis.

WZWH berpendapat Samad Said telah terpesong jauh apabila suka bercakap politik guna laras bahasa komunis untuk mengapikan rakyat Malaysia. Ternyata beliau memang seorang tokoh sasterawan negara tetapi tidak begitu memahami sejarah perjuangan negara Malaysia dan tidak faham sejarah budaya adat resam falsafah politik Melayu.

10 comments:

Anonymous said...

buta hati betul orang2 umno ni.orang dah benci tak payah paksa2 orang percaya.voleh blah sama BN.

Jiwakacau said...

untuk selamatkan rakyat malaysia dia berbuat demikian..sbb skrang byk penindasan dari org atasan..renung2kan lah..

malaysian said...

Pak Samad is a true malaysian that sees injustice not to be upheld and needs to be opposed.

dobit127 said...

Agak2 kenapa seorang sasterawan negara seperti Shahnon Ahmad dan terbaru A Samad Said menggunakan platform sebegini untuk menzahirkan apa yang tersirat?..
Adakah ruang yang disediakan tidak berapa digemari? atau tidak mencukupi dengan elemen konsep bebas bersuara yang diberi kepada rakyat semua..?..

Hak untuk Bersuara?.. Adakah tidak memberi permit kepada Harakah dan lain-lain penerbitan itu boleh dianggap tidak memberi hak untuk bersuara?... Pemberian permit kepada beberapa akhbar mingguan dan tabliod itu bukannya hak bersuara?....

Semua anggapan itu masih membelenggu sebilangan rakyat Malaysia yang majoritinya pengundi atas pagar walaupun kebanyakannya sudah berparti....
Adakah parti BN menerusi kerajaan pemerintah cuba menyekat apa yang cuba diperjuangkan oleh parti lawan?... Bagaimana pula penggunaan Berita Harian dan TV3 sebagai platform memancing pengundi tanpa mengira waktu berkempen....
Adakah BN bersalah?.. Ataupun hanya amongan oleh pembangkang yang pelbagai padahal jika berkuasa turut juga menggunakannya seperti kerajaan Selangor.....

Anonymous said...

orang dah nyanyok memang lah kekadang INGIN MECURI PERHATIAN UMUM, mungkin beiau merasakan jasa nya amat besar kepada negara, jika betul berfikiran terbuka, ayuh bergelumanglah dalam politik, tentang habis habisan apa yang di kata kan tidak betul, baru betul, betanding di kawasan pilihan sendiri, insyaalah boleh menang, mcam sastrawan negara sorang lagi tu, bertekaklah di parlimen ubah dasar juga jika perlu ubah perlembagaan sekali, baru betul,

Dari Facebook Isu Politik Semasa said...

12 people like this.

Tamam Bin Hassan Mam novel baru" kecundang dihujung lorong" situa yang tidak pandai menjaga HARTA INTELIK" layaknya harta dia ni dicetak rompak lagi baik..
9 hours ago · Like · 2 people

Rassid Agayev Boley jadi
9 hours ago · Like

Rassid Agayev Kasian lubang kubur dah kata mari...
9 hours ago · Like · 1 person

Cheguman Waadat Dalam sejarah, ulama, penulis, atau cendikiawan yg tersilap langkah bukan lah pelik. Byk berlaku.
9 hours ago · Like · 1 person

Mohd Faizul novel plg baru:"aku sendri x tau aku wat apo,adoyaiiiii...."
9 hours ago · Like

Mohd Faizul novel akan dtg plak:"i followwww..."
9 hours ago · Like

Cheguman Waadat Org yg taktau apa yg dia sedang buat ialah satu ciri org gila
9 hours ago · Like

Sayapun Nak Jugak jadi sasterawan negara tapi bukan mcm A.Samad Said! Hehehhe
9 hours ago · Like · 2 people

Jamani Derimin Tengah tunggu puisi terbaru beliau...`Aku sudah Nyanyuk`...
9 hours ago · Like · 3 people

Hana Noor hahah.... 2 la, dh nyayuk dok umh diam2.....
9 hours ago · Like · 1 person

Adi Jeragat SALUTE untuk sasterwan negara A Samad Said..tak mahu melihat demokrasi negara dirogol oleh puak puak yg gila kuasa...
9 hours ago · Like · 3 people

Ahmad Maulud Lelaki Layu akan berakhir
9 hours ago · Like

Mohd Rafee Novel pasti hangat "Lembu ku Lembu mu Jua"
9 hours ago · Like · 1 person

Mohd Khairil Said pak samad wira rakyat.....
9 hours ago · Like · 4 people

Kalam Azat Semua SN yg masih hidup tidak menyokong BN...lol
9 hours ago · Like · 2 people

Noor Khazaka Dsnk Cerpen terbaru, 'sastrawan layu di tasek mAdu' kesian melayu sorng ni
9 hours ago · Like · 2 people

Khairuddin Omar sasterawan yg tak memahami erti sebenar DEMOKRASI.
8 hours ago · Like · 2 people

Mohd Khairil Said layu ditasek 2 bukan berahim ali ker...
8 hours ago · Like · 1 person

Marod Zuan yg mengutuk pun sastera hancur....golongan karyawan dah lari dari perjuangan umn,dorng bukan gila duit...
8 hours ago · Like · 1 person

Shamsudin Shaharin Kesian aku kat samad ni, masa jumpa Agung tak nak pulak bagi memo yg dikendongnya tu, tapi masa perhimpunan terhegeh2 pulak nak serahkan merayu2 pada polis.
8 hours ago · Like · 2 people

Wan Hasrul Hazimi Aku penah jumpa supe dgn dia nie..dulu dia keje BERSIH kubur...manusia kan ada 7 muka seiras...rambut palsu je aku tgk..mst kaki belit cm nuar gak
8 hours ago · Like · 1 person

Black Sun kan lgi baik dia jga cucu dia dari sibuk berhimpun ari 2
8 hours ago · Like · 1 person

James Edward Franco mungkin dia nak buat "jasa" terakhir untuk negara sebelum kembali menemuiNya.
7 hours ago · Like

Md Tahir Dulamit maybe....who knows.
5 hours ago · Like

Anonymous said...

baca juga puisi 'Menjilat Warna' - klik disini: http://braveheart-blogger.blogspot.com/2011/07/sajak-perhimpunan-bersih-kuning-itu.html





Penjilat Warna


kuning itu bukan lagi warna bersih
bukan lagi sebagaimana putih
kerana cemar oleh segala najis;
penjilat warna ~
negara menjulang namamu
sastrawan ulung teragung
mengangkat martabat bangsa
mengharum aroma bunga-bunga
namun warna keramat bertukar kelam
sebuah nama juga mancatat sejarah hitam
A Samad Shit,
rambut dan janggut putih
wajah yang nampak bersih
berbaur dengan kehitaman hati budi
anak bangsa yang memungkiri janji
melepaskan tali teraju layang-layang yang
sedang terbang
menerpa angin menerjah awan
kiranya jadi petualang
bila mati tidak tersurat
dipusara seharusnya bertaburan bunga-bunga
namun yang ada hanyalah
sehelai kertas tertulis:
'disini seorang pahlawan mati
bergelumang najis
kerana tersalah langkah
kecundang menyongsong arah'

Anonymous said...

ciri-ciri komunis:
1.benci tuhan-agama itu candu.
2.benci raja dan bangsawan-bayangan tuhan
3.benci demokrasi-undi guna akal
4.benci kapitalis-siapa rajin siapa pandai dia kaya.
5.benci ulama-ulama bimbing manusia jadi lebih rasional.
6.benci ketenteraman-susah nak masuk jarum.

samad said ada sedikit ciri-ciri itu sebab dia termasuk dalam golongongan prolitar.
prolitar anti borgouis.

kutukan dewata:
biarkan mereka dengan angan-angan dan sifat khianat mereka.silence majorirti akan menghukum mereka dalam pru 13 nanti,insyaallah,bn teruskan membela rakyat.

Anonymous said...

Hai WZWH,

Saya cukup kecewa dengan tanggapan kamu kpd seorang sastrawan Negara.Tapi apa boleh buat kerana kamu berada diplatfom yang berlainan. Bagi aku jasa pak samad cukup besar kepada negara walaupunkitabukan dipihaknya. Salam....

Anonymous said...

memang la dia cukupbesar jasanya sebab itu kerajaan anugerah sasterawan negara.masalahnya dia melempar diri sendiri ke kancah kehinaan menjadi pak turut golongan yang bertuhankan nafsu.dia melakukan perkara yang berlawanan dengan akal nya sendiri. sepatutnya dia menasihati kumpulan itu agar labih berhemah dan tidak menghuruhara kan keadaan.kesian kat dia.....