Nuffnang Ads

Pages

Friday, July 15, 2011

Antara Revolusi Anwar Dan Transformasi Najib Mana Rakyat Pilih?



Najib Perdana Menteri Malaysia paling banyak cabaran. Najib mentadbir Malaysia diwaktu sukar politik, ekonomi dan sosialnya banyak masalah. Dibahu Najib terbeban harapan 28 juta rakyat Malaysia. Najib mahu transformasi Malaysia menjadi negara berpendapatan tinggi dan maju mengejar Wawasan 2020. Dulu ayahandanya Tun Razak pun menghadapi cabaran yang sama namun Tun Razak berjaya mengatasi walaupun kejayaan itu terlalu singkat untuk Tun Razak nikmati. Di zaman Tun Razak, rakyat Malaysia mahu bersatupadu membina negara dari kesilapan yang dibuat.Tapi di zaman Najib, ramai rakyat yang keliru. Ramai pseudo negarawan dan pseudo agamawan serta pseudo sasterawan mahu merosakkan negara.



Anwar percaya revolusi boleh mengubah Malaysia. Revolusi perlu untuk mengulingkan Kerajaan UMNO yang paling lama memerintah dalam dunia. Rekod UMNO perlu dipadamkan dalam sejarah politik dunia. Republik perlu didirikan. Raja-Raja Melayu tidak diperlukan. Orang Cina dan Orang India perlu disatukan bersama Orang Melayu PAS dan PKR untuk menjayakan revolusi. DAP perlu diberi lebih kuasa. Anwar mahu jadi Presiden Republik Malaysia.


Anwar sangat jelek dengan 'Transformasi Najib' mengubah Malaysia. Anwar tidak percaya kepada tranformasi kerana revolusi dan reformasi terlalu dekat di hati Anwar. Namun Anwar mahu menjadi 'Transformer politik' mengerakkan revolusi maka Bersih 2.0 dibawah pimpinan Ambiga Sreenevasan adalah  strategi Anwar yang seterusnya...


Sasterawan Negara A Samad Said pun mendeklamasi sajak 'Unggun Bersih' dan 'Peludah Warna' dan dua lagi sajak akan terbit. Samad Said menambah “Sudah tiba waktunya, rakyat pula yang berada di tampuk kuasa,” “selagi golongan bangsawan yang berada di atas, sampai bila-bila saya rasa mereka tidak akan dapat merasakan apa yang dirasai oleh rakyat.” sepanjang lima dekad Malaysia hanya dipimpin oleh golongan bangsawan seperti Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, Tun Hussein Onn dan Tun Abdul Razak Hussein — kesemuanya golongan yang mempunyai harta dan pangkat."

Orang Melayu kualiti jenis apa yang mengikut Ambiga dan Bersih 2.0? Mereka adalah orang Melayu kelas pertengahan yang tidak ada budaya memahami falsafah politik dan budaya adat resam Melayu yang sebenar. Mereka orang Melayu yang UMNO telah beri pendidikan tetapi tidak menjadi orang Melayu yang sejati.

Tetapi Bersih 2.0 perlu menyedari ada ramai orang Melayu berkualiti yang tahu asal usulnya, yang tahu sejarah budaya dan adat resamnya, yang tahu falsafah politik Melayu serta Melayu yang berpengalaman memerintah negara dan negeri yang akan mempertahankan Malaysia ini dari kumpulan politik dan sosial yang mahu merosak negara.

WZWH bukan pakar sastera namun ini saja sajak yang termampu WZWH karang untuk membalas sajak Sasterawan negara A Samad Said:

AMBIGA DAHULUNYA DATUK DAN MOYANGNYA MENJADI GEMBALA LEMBU.

DAN DAHULUNYA LEMBU DATUK DAN MOYANG AMBIGA YG DITARIK HIDUNG NYA BERNAMA "LEMBU"

HARI INI AMBIGA MENTERNAK LEMBU DIKANDANG YG LEBIH CANGGIH.

LEMBU2 AMBIGA KEBANYAKAN KULITNYA SAWO MATANG, CERDIK MCM ANJING..DISURUH BARING DIA BARING, DISURUH TELENTANG DIA TERLENTANG, DISURUH MENANDUK DIA MENANDUK.

LEMBU2 AMBIGA YG KETURUNANNYA DAHULU MENJADI BIDALAN DAN KIASAN "BODOH MCM LEMBU" HARI INI MENDABIK DADA KONONNYA DAH CERDIK DAN BERILMU TINGGI.

LEMBU2 AMBIGA BERTAMBAH RIAK BILA ADA JIRAN AMBIGA YG BERSEMUTAR PUTIH SELALU MENGATAKAN BAHAWA LEMBU2 INI AKAN MASUK SYURGA BILA DIBUAT "KURBAN" ATAU "AQIQAH"... BERTAMBAH2 LAH MEGAH LEMBU AMBIGA.

SIAPA LEMBU AMBIGA NI?

 TAK BERAPA CERDIK RUPANYA "ISLAM ITU  PAS"..

TERDAPAT JUGA YG MENTAFSIR DAN MEMBUAT FATWA TIDAK MENGIKUT HUKUM, ADAB DAN JALUR SUNAH.. PAKAI HUKUM AKAL AJA.

BACA BANYAK2 KITAB KARANGAN IBNU TAMMIYAH, IBNU JAUZIYAH DAN LAIN2..

SUPAYA TAK KELIHATAN SEPERTI ORG PUTUS ASA ATAU SENGAJA MENCARI ALASAN DIATAS KEKURANGAN SERTA KEDAIF AKAL..

MENJADI PENGIKUT ATAU PENDOKONG BOLEH!.. TETAPI JGN MCM LEMBU!!

Berapa ramaikah peserta Bersih 2.0 itu? PDRM kata 6000 orang sahaja. Tapi Bersih kata dekat 50,000. Ramai saksi kata mungkin 10,000, mungkin 15,000, dan angka-angka yang kurang dari 20,000. Demonstrasi itu berlaku di berapa lokasi.

Ini saja suara Bersih 2.0 kononnya yang boleh mengempar politik Malaysia. Realitinya ada 28 juta penduduk Malaysia. Yang boleh mengundi sekitar 16 juta. Antara revolusi Anwar dan transformasi Najib mana rakyat pilih? 16 juta pengundi akan memberi jawabnya pada PRU 13 nanti.

6 comments:

Anonymous said...

Salam,
Kalau peserta BERSIH x ramai,kenapa Polis dan FRU takut sgt?kenapa smpai buat sekatan sana sini?mcm kelam kabut je...kenapa smpai kena guna bom asap n meriam air kimia?sukar sgt ke nk kawal 6000 yg polis ckp tu?klu 6000 pon xleh nk amankan,cane polis nk amankan 28juta rakyat?jawab skit...

Anonymous said...

eleh,kononnya memperjuangkan Jerantut. Cuba tngok Jerantut 50 tahun bwh UmNo maju ke? Pahang yg mengalami defisit saban tahun maju ke? Puak-puak Umno yg tidak berani mengatakan tidak kpd pemimpin atasannya, bukan lembu ke? PPSMI dan tulisan agung jawi yg dimansuhkan, perjuangkan Melayu ke? Penagih2 dadah di kalangan bangsa Melayu dan rasuah, apa sumbangan Umno? Kami pemuda bangsa Malaysia menolak kenyataan tidak bertamadun dari pemuda Umno. Siapakah pemimpin Umno yg betul2 Melayu? Mahathir? Ramai lg bkan keturunan Melayu sejati. Bersih sudah berjaya kerana dgn sekatan masih ada yg berani berdiri teguh meluahkan aspirasi berbanding Umno yg bergantung harap pd undi-undi pos di kem tentera. Celikkah penulis blog ini?

Anonymous said...

salam,
wzwh,
anon2 diatas berdarah muda dan tidak pernah rasa susah seperti orang2 lama dahulu.orang bila selalu hidup senang lenang dia mudah lupa diri.dia ingin sekali hidup dalam keadaan huru hara.ketika itu lah baru dia tahu langit itu tinggi atau rendah.

berbalik kepada topik yang lebih penting.cakap2 yang menyatakan pakatan rakyat akan mengambil alih pemerintahan malaysia mungkin akan menjadi kenyataan.ini berdasarkan kepada situasi sekarang.dua bersepupu yang memegang jawatan penting dalam pentadbiran negara nampak sangat lembabnya.penakut juga ada pada mereka.mereka tidak seperti bapak2 mereka yang berjaya membina negara dengan jayanya.
mari kita lihat betapa lemahnya mereka ini dalam menangani masalah negara.
1.hishamudin menteri amaran.
2.najib pm jalan2,tepuk2,makan2.
mereka tidak tahu menggunakan pisau yang ada di tangan mereka.

KES TERBAHARU

ANWAR TELAH MENGISYTIHARKAN REVOLUSI.AKHBAR REPUBLIKA INDONESIA MENSENSASIKAN BERITA INI.

Najib dan hishamuddin masih mendiamkan diri.mungkin mereka tidak tahu apa itu revolusi.

revolusi bermakna seluruh sistem yang ada akan berubah sama sekali.ini bermakna sistem yang tersedia pakai hari ini akan terhapus termasuklah sistem raja berpelembagaan.memang ini yang di rancang sekian lama oleh puak republikan malaysia.bila raja sudah tiada mereka akan beraja di hati dan bersultan di mata.
langkah pertama mereka ialah membabitkan agong dalam kes bersih. mereka sengaja melanggar titah perintah YDPA untuk memperlihatkan kepada penyokong mereka dan rakyat malaysia bahawa raja tidak berdaya dan boleh di sanggah tanpa ada apa2 kesan yang memudaratkan mereka.ditambah lagi kerajaan tidak langsung mahu membela YDPA.
jadi sah lah raja2 tidak diperlukan lagi dalam sistem pemerintahan malaysia.
maka citacita untuk merepublikkan malaysia akan menjadi kenyataan dan anwar ibrahim akan menjadi presiden pertama republik malaysia.

anwar ibrahim jelas sekali telah melancarkan penentangan dan serangan terhadap YDPA apabila mengistyharkan revolusi di indonesia.kesalahan yang besar tahap dewa.

tapi apa reaksi 2 sepupu?mereka senyap dan takut untuk bertindak.al maunah sama taraf dengan anwar.tapi dia bebas lepas buat onar.tangkap dan bicarakan dia atas tuduhan menentang YDPA.silent majoriti di belakang najib.apa takut.selagi dia bebas lepas maka kerajaan malaysia dan rakyatnya tak buat kerja lain lah melainkan asyik bercerita tentang dia.

yang meyokong pakatan rakyat tidak akan berganjak.yang menyokong bn menjadi muak dan bosan dengan sikap kerajaan yang semakin penakut.akhirnya mereka beralih arah.

dan mereka merasakan memang patut kerajaan ditukar sekarang.maka jadi lah hishamuddin satu2nya anak bekas pm malaysia yang tak sempat merasa jadi pm

kutukan dewata:

wzwh,angkat isu diatas jadi posting awak esok biar rakyat malaysia baca.

Anonymous said...

aku rasa , antara org yg lahir dari keturunan gembala lembu lebih mengerti erti kesusahan dari org yg lahir dari keturunan elite...

Anonymous said...

anda masih jahil tentang politik.. bace elok2 8 agenda tuh.. sume agenda2 tuh sume ade bukti... dan kenapa polis dan FRU sibok na tangkap sane tangkap sni.. block sane block sni... dan disini juge saya merase dukecite.. adakah patut polis suruh pakcik saya tutup kedai di masjid india?? sedangkan dia hanya meniaga air.. menjana keuntungan ape?? klu dalam fikiran anda mengatakan untuk keselamatan.. "piss off"... BERSIH buat aman jek.. siap pakcik sy dapat untung 3000.. nasib baik pakcik saya anti polis... tak didengarnye..

Anonymous said...

Lain kali sembur Geng2 BERSIH dengan air taik je,jimat kos..Lagipun mmg itu taraf pemikiran Ambiga dengan balacinya..