Friday, July 22, 2011

PAS Pahang Kuat 'Menganjing' Pihak Berkuasa



Seorang peguam dari Pakatan Rakyat Pahang bersama beberapa penyokong PAS telah didakwa memiliki pakaian yang tertera tulisan Bersih 2.0 di markas PAS Kampung Mentara, Rompin, kira-kira jam 10.50 malam, 2 Julai lalu. Mereka ditangkap polis kerana memakai baju kuning “Bersih” tampil dengan memakai baju t-berwarna kuning dengan logo “Kotor 13.0” di Mahkamah Sesyen Kuantan kelmarin.

Bagi kesalahan itu, mereka didakwa mengikut Seksyen 47 Akta Pertubuhan 1966 (Akta 335) yang memperuntukkan hukuman penjara dua tahun atau denda RM5,000 atau kedua-duanya sekali kerana menyiar dan memiliki perkataan yang tertera bagi kepentingan pertubuhan haram. WZWH berpendapat mereka penyokong PAS Pahang suka 'menganjing' pihak berkuasa termasuk Polis dan Mahkamah.

WZWH masih ingat lagi ketika bersekolah asrama di Semsas, Kuantan pada awal tahun 1980an. Ada beberapa pelajar lelaki yang berambut panjang telah digunting seperti tikus oleh Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia sekarang (dulu beliau bertugas sebagai guru disiplin). Tujuan digunting seperti itu supaya pelajar-pelajar lelaki itu pergi kedai gunting potong rambut pendek. Apa yang berlaku pelajar-pelajar lelaki itu membotakkan kepala mereka sebagai tanda protes. Esok harinya guru disiplin pun menempeleng muka pelajar-pelajar lelaki tersebut!

Perbuatan peguam dan penyokong PAS Pahang itu dikira memprotes kedaulatan undang-undang negara maka mereka patut juga didakwa kerana 'menganjing' pihak berkuasa. Ini belum lagi PAS dan Pakatan rakyat memerintah Pahang, penyokong-penyokong Pakatan Rakyat walaupun berpelajaran tinggi tapi otak letak dikaki. Islam menyuruh umatnya menghormati kedaulatan undang-undang negara.

3 comments:

Miecyber said...

Luculah pulak..

qfq said...

bagaimana klu orang lain jugak bolih berkata otak saudara jugak letak dikaki.

islam menyuruh umatnya menghurmati pandangan orang lain.

berus besi said...

apa punye blogger mcm ini...
kalau dah pencacai tu main taruu aje...

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024