Nuffnang Ads

Pages

Saturday, July 9, 2011

Anwar Ibrahim Bapa Demonstrasi Jalanan Malaysia


Anwar Ibrahim dari umur semuda 20an hingga 60an asyik suka berdemonstrasi jalanan. Anwar sedang terbaring 'kecederaan' kerana terkena 'tear gas can' di bilik Hotel Hilton KL. Bolehkah Anwar melonjak menuju ke Putrajaya sebagai PM selepas 'kejayaan' Bersih 2.0? Itu rakyat Malaysia akan memberi jawapannya pada PRU 13 nanti.

Bermula sejak awal 1970an Anwar Ibrahim telah memperlihatkan sebagai tokoh pakar demonstrasi jalanan baik semasa menjadi pelajar di Universiti Malaya dan mereka isu petani kebuluran di Baling.

UMNO menaikkan Anwar dan memberi peluang memimpin Malaysia namun kesilapan beliau menyebabkan   dirinya terlepas jawatan Perdana Menteri.

Maka bermula kembali demontrasi jalanan reformasi pada lewat 1990an sejurus pemecatan jawatan Timbalan Perdana Menterinya.

Anwar beruntung kerana aktiviti demonstrasinya dibiayai oleh dana asing yang ingin melemahkan kerajaan Malaysia. Al-Gore Naib Presiden AS terang-terang menyokong beliau. Namun Anwar gagal memenuhi impian penaja dana asing itu.

Selepas Anwar dibebaskan dari penjara maka rally Bersih 1.0 pada tahun 2007 dengan sokongan 50,000 penyokong berjaya menonjolkan kepada rakyat persepsi anti kerajaan. Ini diikuti oleh rusuhan jalanan oleh Hindraf.

Anwar berjaya melalui Pakatan Rakyat menidakkan 2/3 majoriti BN dan menawan 5 negeri. Kini Anwar mengabungkan DAP dan PAS dan menggunakan Ambiga Sreenevasan melalui Bersih 2.0 yang didokong oleh 60 NGO yang anti kerajaan yang mendapat tajaan dari dana asing.

Jelas kepada rakyat Malaysia dibelakang rally Bersih 2.0 Ambiga ini ialah pemimpin-pemimpin tertinggi Pakatan Rakyat. Maka Bersih 2.0 pada 9 Julai terbukti adalah platform Pakatan Rakyat untuk menghasut rakyat Malaysia menolak kerajaan BN atas nama demokrasi kononnya.

Rakyat Malaysia yang bertamadun bertanya kenapa 82 ahli parlimen Pakatan Rakyat tidak berjuang mencadangkan 8 tuntutan Bersih 2.0 di Dewan Rakyat? Parlimen adalah tempat tertinggi perbincangan, perdebatan , pengusulan dan perlulusan hal-hal urusan negara.

Kenapa pembangkang Pakatan Rakyat berjuang di jalanan berselindung disebalik seorang perempuan bernama Ambiga? Adakah 82 ahli parlimen Pakatan Rakyat ini tidak tahu buat kerja?

Anwar Ibrahim sememangnya memilih demonstrasi jalanan sebagai kaedah yang banyak buruk dari baik untuk berkuasa menuju Putrajaya. Adakah Anwar tidak yakin bahawa kerajaan BN dapat ditumbangkan pada PRU 13 nanti.

Sejarah Malaysia akan melabelkan Anwar Ibrahim sebagai tokoh Bapa Demonstrasi Jalanan Malaysia.


Kumpulan Gay homoseks  penyokong Bersih 2.0 berarak di luar negara menyokong Anwar Ibrahim.

10 comments:

Anonymous said...

Sejarah jg mbuktikan Anwar sbg BAPA Homoseks Msia..:-D

Anonymous said...

tak sedar lagi ke orang tak suka BN.bodoh..

Anonymous said...

Klo BN bodoh...mak bapak kau trmasuk kau pun x kan g sekolah.. gile!!!...tk tau lh kalo kau mmg x gi skolah...tahap bodoh plg atas tuhhhh...SENGoh(sengal+bodoh)

Anonymous said...

teruk nampaknya cedra anuar ini, mengikut ramalan kawan lah kes nya terpaksa ditangguhkan setahun di sebabkan kecederaan yang di alami semasa ke perhimpunan jalanan BERSIH.

MAMPUS DULU LAH NUAR NE BARU KEPUTUSAN MAHKAMAH DAPAT DI BUAT.

Malaysian said...

Ini ke pemikiran dan tulisan seorang pengamal politik Umno Jerantut? Your Umno founder, Onn Jaafar also led the Malays to the street as a platform to reject Malayan Union.So are labeling him same like Anwar?

Selangorian said...

Yes, i agreed with Malaysian.Their thinking skills are not as well as Malaysian. Possibly, because they live in rural area.

Anonymous said...

Apa punya bodoh penyokong Umno. Adakan dia cakap kalau bukan BN..orang tak pi sekolah. Yang jelas kau tak pergi sekolah, sebab tu cakap bagitu.

Semua Kerajaan didunia ini mengadakan sistem pelajran lah. Sekolah2 dan sistem pelaharan kepunyaan Kerajaan Maalaysia lah ..dan bukan kepunyaan Umno. bangunan2 sekollah adalh kepunyaan kerajaan malaysian..maknanya kepunyaan rakyat malaysian dan bukan kepunyaan Umno/BN.

Sebab Bn menerajui pemerithan, ada orang yang bodoh macam kau. BN memang mengadakan sistem pelajaran untuk membodohkan orang. Itu sebab orang bodoh yg sokong parti korup macm Umno.

Anonymous said...

demo BERSIH
tapi yang di laungkan REFORMASI..
lepastu, pompuan yg jd pengerusi..
jantan2nye.. penakut...
akhir2nye.. semput....
org2 bawahanlah yang terpaksa mnjd pak turut.. jln sana, blari kat situ.. bl sakit, terpaksalah rawat sendiri di celah2 bangunan.
tp, bapak anwar, bleh lepak kat hotel mewah. bila sakit dapat duduk bawak aircon.. jalan setakat 50-70 meter jer. bila sakit boleh tunda perbicaraannyee.. semua ini ada kemungkinan helahnye blaka.. kita bergaduh sesama sendiri.. yg peliknye: ahli PAS yg ramai berdemonstari.. ahli DAP, PKR tak ramai, cuma bila bergambar ade ade je gmbr pemimpin mrk.

Anonymous said...

penyokong bersih memang bodoh sebab dah makan tahi ambabiga keling betina tu termasuklah haji hadi.

Anonymous said...

Nie semua drama politik...bila dah tak igt Al-Quran n Sunnah,mcm2 bala la Allah turunkan..tak payah nk masing2 tuding jari.Bukan sng nk jd pemimpin.Malaysia dh takde pimpinan yg berkarisma after Tun Dr Mahathir.And we shld not blame each other.We shld uphold the spirit of 1Malaysia.That's the point actually.