Nuffnang Ads

Pages

Friday, October 4, 2013

Kenapa USIN G Kata Tengku Azlan Bagai Melepaskan Anjing Tersepit?



Nenek Moyang kita orang Melayu kaya dengan peribahasa. Saintis politik dunia mengakui peribahasa lama Melayu masih relevan dengan perkembangan politik semasa.

USIN G seorang selebriti terkenal di alam cyber maya Jerantut suka guna peribahasa mengambarkan Tengku Azlan bagai melepaskan anjing tersepit.

Kenapa USIN G kata Tengku Azlan bagai melepaskan anjing tersepit?

Bagai melepaskan anjing tersepit. 

Maksud: Menolong orang yang tidak tahu mengenang budi. 

Contoh:  Pertolongan yang pernah diberikan oleh Pak Sudin kepada Imran bagai melepaskan anjing tersepit kerana setelah senang, Imran tidak mahu membayar tanah yang digadai oleh Pak Sudin.



Itulah...moyang sudah pesan jangan melepaskan anjing yang tersepit...Tapi Ku Lan baik sangat orang yang berjiwa besar dan berhati mulia.

Ku Lan sanggup melepaskan anjing yang tersepit walau kena gigit tangan...

Tidak mengapa Ku Lan...

Buat baik balas baik...

Buat jahat jangan sekali...

Orang berbudi kita berbahasa...

21 comments:

Anonymous said...

Siapa yang tersepit. Kalau lepas jawatan sebelum ni tak lah tersepit.Tapi penditian ku lan tak firm, sekali nak bersara sekali nak berkhidmat lagi. Oleh kerana di asuk olek org keliling lantas membuat keputusan mempertahankan jawatan. Masa memegang Jawatan dulu ku lan gagal walau sekali pun menghadiri mewakili bahagan ke mesyuarat perhubungan UMNO negeri dan juga tidak menghadiri mensyuarat tindakan daerah. So bagaimana ku lan nak memperjuangkan rakyat??

Anonymous said...

Fakta2 pembangunan Jerantut boleh berkata-kata aok baca posting blog WZWH tu apa ntah tajuk Apa Tengku Azlan buat di parlimen Jerantut? Kerap hadir mesyuarat tapi tak dok pengisian dan tindakan tak guna juga. Pembangunan di Jerantut melalui cara yang luar biasa. Kena ahli politik yang luar biasa juge.

Anonymous said...

alhamdulillah, hj lan kena berterima kasih dengan entry ini... ingat tak lim kit siang menagis bila DAP mungkin diharamkan ROS.. kemudian berlaku kemenagan besar DAP.. politik simpati... orang simpati dengan HJ LAN.. dan mereka akan lahir persepsi KU LAN KATA DIA ANJING!!!

good job!!

Anonymous said...

Anon 10:16 tak tahu peribahasa Melayu ke yg cikgu2 ajar di sek ren dan menengah..bagai melepaskan anjing yang tersepit...he he he Anon 10:16 kena belajar bahasa melayu lagi...

Anonymous said...

faham.. bila ditulis, kemudian orang buat cerita lain.. inilah propaganda dalam politik untuk bina persepsi.. geng KU LAN JAHAT, KATA HJ LAN, IMAM MACAM ANJING...

good job wzwh

Anonymous said...

saya pasti, lepas ni orang akan guna ISU ini dalam berkempen...

kredit untuk wzwh.

usin malaun said...

tiada yang tersepit siapa di calonkan lawan aje..klh menang adat bertanding..usin menatang gampang bkn calon pun menyalak mcm anjing gila tak guna..kalau tengku lan hebat sangat kenapa x bertanding di pekan..

Anonymous said...

Hj lan, doaku hanya utk mu, semoga Yang Maha Esa memberi izin untuk kemenangan di pihakmu..

Anonymous said...

Post Tortoise

An elderly farmer was in the Emergency Ward having stitches put in his hand, due to an accident with a piece of machinery.

The doctor carrying out the procedure struck up a conversation with the old man.
Eventually the topic got around to Politicians and their role as our leaders.

The old farmer said, "Well, you know, most Politicians are 'Post Tortoises'."

Not being familiar with the term, the doctor asked him, what a 'Post Tortoise' was?

The old farmer said, "When you're driving down a country road and you come across a fence post with a tortoise balanced on top, that's a post tortoise."

The old farmer, seeing the puzzled look on the doctor's face, continued to explain.

"You know he didn't get up there by himself, he doesn't belong up there, he doesn't know what to do while he's up there, he's elevated beyond his ability to function,
and you just wonder what kind of dumb jackass put him up there to begin with."

That's the explanation I ever came across of on who a politician is, cheers

cerita di atas

Sesuai untuk

Dr. Tengku Azlan (Phd New Zealand), Dato' Wan Amizan [Bachelor of Economics (Oxford) dan Master in Development Economics (Harvard)]

Anonymous said...

"Post Tortoise" ialah Kura-kura dok atas tiang

Anonymous said...

WZWH yang aku tak faham kelakuan dan pendirian awak tu, pada aku lah Ku Lan tak usah bertanding lah, masa dia sudah titik. Tengok KPI nya, apa dia buat memajukan Jerantut semasa jadi ahli parlimen dan Tim. menteri?. Sekolah teknik dan SBP pun tarak, yang ada tapak je, usah cakap bende lain. Ini sebab nak selesai masalah politik puak dalam UMNO. Pada aku lah, pimpinan UMNO Bahagian ini lah masa di teraju oleh barisan baru. 2/3 pimpinan sedia ada haprak, ayik nak jawatan dan kontrak, waima jadi ahli lembaga pelawat pun jadi kalau ada elaun. Ada sorang tu pegang jawatan dari town board sampai MDJ. Setahu aku ahli majlis bertempoh. Patutnya orang ini masuk dalam Guiness book of record. Bagi lah peluang kepada Ahli Parlimen sekarang menerajui UMNO Jerantut. CIK LAN HATI- HATI DENGAN SI DOMPOK TU......TUNGGU.

itu aje lah.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Wan Zamzuri Wan Hasenan said...

Nanti WZWH akan terangkan kenapa WZWH mengambil pendirian begini selepas 19 Oktober. Maaf jika posting2 WZWH tidak menyenangkan anon 10:02

Anonymous said...

Kuliah Subuh
21 Sept 2013
Ustaz Rahimi Ramli Al-Binjali
Surau As-Sobireen

Daripada hadis Rasululallah s.a.w.

15 perbuatan yg akan menghalalkan bala dari Allah
1. apabila harta ghanimah bertukar tangan
- yang dikatakan bertukar tangan apabila harta rampasan itu sepatutnya dibahagikan kepada 5 tetapi diambil oleh golongan tertentu khasnya pemerintah
2. apabila amanah dijadikan modal keuntungan
- diakhir zaman manusia ini tak mampu memikul amanah tetapi masih berebut untuk memegang amanah
3. jika zakat dianggap sebagai satu denda
- bila umat islam merasa berat untuk membayar zakat. Mereka merasakan zakat sebagai mengambil keuntungan mereka, bukan lagi sebagai perintah Allah
4. apabila suami mula tunduk kepada isteri khasnya dalam perkara maksiat
5. jika ramai orang yang menderhaka kepada ibubapa
- 3 golongan yang akan dihumbankan ke neraka ① yang derhaka kpd ibubapa ② org yg mengekali minum arak ③ para pendayus
6. anak lebih patuh kepada kawan berbanding ibu
7. anak lebih patuh kepada teman tetapi ayah dihampakan
- bermula balasan adalah berdasarkan amalan
8. jika orang bertengkaran di dalam masjid
9. apabila orang yang rendah maruah menjadi ketua
10. Apabila orang memuliakan seseorang kerana kita takut akan kejahatannya
11. Apabila minuman keras tersebar luas
12. apabila ramai orang memakai sutera
13. Apabila penyanyi wanita diagung²kan
14. Apabila alat musik banyak digunakan
15. Apabila melaknat orang yang terdahulu (ulamak khasnya)

Bila berlaku yang 15 perkara ini akan timbullah angin yang panas, gempa bumi, kemarau dan sebagainya.

Sila share..berkongsi beramal dan ganjaran pahala.

usin gampang said...

usin malaun,tepat sngatlah nama awak malaun! GAMPANG:

G: generasi
A: anak
M: melayu
P: penerus
A: agenda
N: negara
G: gemilang

malaun tu apa maksudnya?

beginikah bahasa nya pemuja mat lan?mat lan hanya tahu promisi dirinya di fb sebagai orang yang sangat beragama.tapi gagal mentarbiyah pengikutnya.ayat2 malaun tu ada dengar seperti ayat2 pengikut setia matlan.

ayat2 pengomen2 dia atas biasa aku dengar dilafazkan oleh manusia pagar-pagar mat lan.

penghinaan2 yang terlalu teruk terhadap ku lan yang aku dengar sendiri dari mulut2 manusia pagar mat lan ini membuatkan aku terfikir akan corak pentadbiran mat lan nanti kalau dia menjadi ketua bahagian.
tidak beradab langsung seolah-olah ku lan terlalu banyak dosa besar terhadap mereka.

simpati aku semakin tebal pada ku lan bila penginaan demi penghinaan bertali arus keluar dari mulut manusia yang keri dan keselak sgt kerana baru mendapat sedikit kuasa
dah teruja sangat.dunia ini aku yang punya.

apa yang aku cakapkan adalah fakta yang mana budak darjah tiga pun akan faham kalau di baca.

cuma si malaun aje yang tak faham yang ghairah menggampangkan orang lain.

jelaslah si malaun dan yang sewaktu dengannya tidak faham atau dungu tentang peribahasa melayu dan tidak tahu berbicara secara beradab.

ini ajaran mat lan demi menghapuskan karekter ku lan yang banyak berjasa kepada rakyat!

hanya si keri yang tak mengenal manikam!!!

Anonymous said...

Anonymous usin gampang said...

usin malaun,tepat sngatlah nama awak malaun! GAMPANG:

G: generasi
A: anak
M: melayu
P: penerus
A: agenda
N: negara
G: gemilang

malaun tu apa maksudnya?

syok sendiri mu ni usin.

Anonymous said...

die dah sesak yer usin.. punca ku lan kalah. kome kenal ngat awok teh..

Anonymous said...

KU LAN ANAK RAJA,WAN MIZAN PUAK WAN KERABAT,BIAR LAH PUAN WAN2 JERANTUT MENYOKONG KE DEMEH AJE,YANG X WAN JANGAN JADI BODOH NAK MENYOKONG,BUAT KATA NYE MENANG WAN MIZAN,PUAK BUKAN WAN X DAPAT MENDA PUN,KALAU PROJEK2 AGENSI KEJAAN,LEPAS LONG TEH SEPRI,LEPAS LONG,LONG LG,PAS WAN KERIA,KERIA LG,LEPAS WAN SEPRI SEPRI LG,PAS WAN ZAN WAN ZAN LG PAS WAN HERU WAN HERU LG,BALIK SEMULA KE LONG BEGITU LA 5 TAHUN AKAN DATANG,5 TAHUN LEPAS DAH BUAT BEGITU DAH,PUAK2 NI TANAH NYE MENGERJA JUGA HANCUR JERANTUT KALAU DAPAT KE PUAK NI,PUAK BUKAN KETURUNAN WAN JANGAN JADI BODOH DEMEH WEHHH

usin malaun said...

atas kertas memang tengku lan dgn dompok dah kalah..kalau menang pun nampak sangat main duit..tu yg usin binatang gampang dok terjerit dan telolong takut projek x dapat..memamg betul projek dpt kat golongan wan dan wan aje jangan harap yang lain2..sape2 yg bukan wan tolong jangan undi dompok dgn tengku lan..lepas nie kalau jumpa org gila kat bandar jerantut tu usin gampang la..biar dia berkawan dgn rambo...

Anonymous said...

malang sungguh nasib orang jrtut,kalau dompok menang,aku ramai kawan perwakilan di dun tahan,ramai yang suin ke mat lan dan dr shukri,tapi naib ketua dia suka haji nazri ngah,aku x komen ape la dgar je,tapi bg duit di org sapu kali ni,undi x dapat,yang aku dgr cite,ketua2 cawangan je yang nak ke ku lan dan dompok,sbb kebanyakan demeh ketua2 kampung,x boleh melawan bos demeh dompok,kalau x sokong dompok akan petamatkan riwayat ketua kampung,dan terus hilang elaun 800 sebulan...hahaha....betul juge tu,sbb ketua kampung di tangan yb melantik 800 banyak jge weh..

usin malaun said...

tengku lan dompok x kan menang punya..yang memilih hanya usin gampang dgn wan zuri aje..biasa la dah ditabur dgn duit..kalau anjing dapat tulang pun x lepas2 sama jenis yang bernama usin gampang..