Nuffnang Ads

Pages

Saturday, January 8, 2011

Beribu-ribu Hektar Lombong Emas Ulu Tembeling Perlu Diteroka


Negeri WZWH ini dulu sejarahnya kaya dengan emas. Pada masa itu Pahang merupakan salah sebuah negeri di Tanah Melayu terkenal dengan penghasilan emas. Beberapa kurun yang lalu, di Selinsing, yang terletak berdekatan dengan Sungai Jelai di Pahang, bekas-bekas lombong emas yang dikerjakan oleh orang Melayu masih jelas kelihatan. 

Emas yang dilombong di Pahang pada masa itu telah diberi kepada orang-orang Siam sebagai ufti. Sebenarnya emas telah dilombong lebih awal daripada penghijrahan orang Siam ke Pahang. Daripada bukti-bukti kemahiran teknik, menunjukkan alat-alat perlombongan itu telah digunakan oleh penghijrah bangsa Mon di Pahang, sejak tujuh atau lapan abad yang lampau. Di sini terbukti bahawa perlombongan emas di negeri Pahang mula-mula sekali dijalankan oleh orang-orang Mon.

Kemasyhoran Pahang sebagai pengeluar emas telah diperkatakan oleh beberapa orang penulis. Salah seorang daripadanya ialah seorang ahli sejarah, yang bernama Tun Seri Lanang yang mengatakan:

Shahdan, maka diceterakan oleh orang yang empunya cetera, ada di dalam Negeri Pahang itu sebuah negeri, Pure namanya. Air sungainya tohor. dengan pasirnya terlalu baik, airnya tawar datang ke laut. Dan ada emas urai di sana, dengan padangnya amat luas.

Kenyataan yang lebih jelas mengenai kekayaan emas di Pahang ialah Iaporan daripada seorang penulis Portugis, Manoel Golindho de Eredia (lebih kurang tahun 1600), dalam satu report yang bertajuk: ‘A Report Upon de Aurie Khersonese.yang berbunyi:

Pan (Pahang) was the second seat of the Malay Empire and situated in the east coast of the Peninsula at three degrees North Latitude, and no less frequented by merchants because of its gold mines, for it posseses the largest and finest in Malay Peninsula, from whence we may presume it was this gold that formed the ancient trade of Alexandria or Cairo, etc... thus the lands of the district and jurisdiction of Pan are all lands of gold as a great quantity is found in rugged passes and steep quarries, which gold is taken to Malacca for sale. So much so that the King of Pan sent as a present from Adea (Endau) a beautiful piece of gold stone two and a half cubits in length, to the Captain and Governor of Malacca, Joao de Silva, who, amazed at the sight of the gold, ordered it to be broken and there we found a vein of gold a yard in width, as is well known to those of that time, it having happened in the year 1586.

Pada zaman British emas dilombong di daerah Lipis dan Raub. Di Jerantut terutama di DUN Tahan ada tempat yang mempunyai taburan emas. Tetapi oleh kerana masalah pengangkutan, teknologi mesin dan hutan yang tebal pelombong Inggeris tidak merasakan perlombongan emas itu berbaloi.

WZWH dengar cerita dari orang tua-tua bahawa di Sungai Kembir Ulu Tembeling ada emas. Zaman dulu orang Siam melombong di situ tetapi kaedah yang digunakan adalah tradisional dengan melampan dan mendulang.

WZWH masih ingat lagi masa kecil dulu ada seorang datuk sedara WZWH, Arwah Wan Sulaiman ke hulu ke hilir membawa surat MC lombong emasnya di Sungai Kembir dengan bangganya menceritakan bahawa dia dapat lombong emas tapi tidak sempat mengusahakannya secara komersial.

Ulu Tembeling punyai beribu-ribu hektar kawasan potensi melombong emas. Pernah semasa menaiki helikopter terbang meninjau Ulu Tembeling, seorang pelombong emas dari Australia dengan mengunakan pengesan "gold detector" begitu teruja bila mendapati ada kawasan yang ada banyak taburan emas.

Cuma pelombong Australia ini mengeluh," How we are going to transport these golds!" I can bring heavy machines but this transportation problems really costs much". WZWH hanya senyum sambil berkata dalam hati "I know how to solve these problems".

Beribu-ribu hektar lombong emas berpotensi di Ulu tembeling perlu diterokai untuk memajukan ekonomi DUN Tahan dan Jerantut. Peluang pekerjaan, tempat maju dan memberi pendapatan kepada negeri Pahang.

Kerajaan Pahang menerima royalti sehingga RM130 juta setahun hasil perlombongan emas daripada empat syarikat yang beroperasi di negeri itu.

MB Pahang, DSD Adnan Yaakob berkata, royalti yang diterima itu merupakan lima peratus daripada hasil pendapatan kasar dua syarikat perlombongan emas di Lipis dan masing-masing satu di Rompin dan Raub.

“Walaupun royalti yang diterima itu tidak besar tetapi kewujudan aktiviti melombong emas di Pahang telah memberikan banyak peluang pekerjaan dan perniagaan kepada penduduk tempatan.

“Kita juga mahu menggalakkan lebih banyak syarikat-syarikat lain untuk datang melabur ke Pahang dengan hanya mengambil royalti sebanyak lima peratus,”

Sumber kekayaan hasil mineral dan bukan mineral Negeri Pahang masih belum diteroka sepenuhnya. Jabatan Mineral dan Geosains Pahang menganggarkan deposit hasil mineral dalam negeri ini, sekiranya diusahasilkan secara cekap, boleh mendatangkan pendapatan sebanyak RM530 juta setahun. 

Walau bagaimanapun, Kerajaan amat prihatin bahawa aktiviti perlombongan akan memberikan kesan negatif kepada alam sekitar dan manusia kecuali aktiviti tersebut dikawalselia dengan kemas dan teratur. Bagi mempastikan aktiviti perlombongan diusaha secara mapan, Kerajaan telah menguatkuasakan Enakmen Mineral 2001. Undang-undang, prosedur dan peraturan yang ditetapkan adalah untuk mempastikan pengurusan dan pemuliharaan alam sekitar dilaksanakan secara amat teliti demi kepentingan manusia dan kehidupan lain. Dibawah Enakmen Mineral 2001, Tabung Pemuliharaan Lombong diwujudkan bagi mempastikan semua tanah bekas lombong dipulihkan semula selepas digunakan.

66 comments:

chenerong ular said...

Salam saudara WZWH, apa yang di perkatakan di dalam hati saudara tu, zahirkan dan laksanakan lah supaya ada syarikat syarikat yang datang melabur membuka lombong emas di pendalaman ulu tembeling. eakyat akan berbesar hati jika ianya akan memacu ekonomi kampung kita.

Kita harus ingat, apa perkara yang kita akan lakukan melibatkan harta kerajaan, seperti tanah, bahan galian, balak atau semuanya mesti lah di tangani dengan seadil adilnya, rakyat bawahan memang tidak termampu untuk melaksanakan atau membuat prujek prujek seperti yang saudara cadangkan.

Rakyat tidak akan menentang jika semua tanah ingin di majukan?, tetapi cara tanah atau sesatu bahan itu di keluarkan atau di ambil menjadi satu tanda tanya kepada rakyat, kerana yang untung berlebihannya ialah orang yang mempunyai kepentingan semuanya, sebagi contoh seperti di bawah:-

1. Perlombongan emas, ada 4 syarikat besar yang sedang beroperasi, jumlah royalti yang kerajaan dapat cuma berjumlah rm130 juta sahaja, jika di fikrkan dari jumalah pendapatan yang di terima, untuk perbelanjaan yb yb dan besar menteri pun tak cukup untuk di agihkan dalam masa 3 bulan dah licin, kerana mereka ini terlalu pandai mengunakan duit. sepatutnya pendapatan kerajaan lebih tinggi lagi, tapi ada perkara perkara yang terselindung agaknya membuatkan pendapatan kurang, mungkin lepas kepoket lain setengahnya.

2. Balak pun sama, kita tau jika balak tidak di tebang, usia semakin tua, balak tersebut akan menyembah bumi, hasil pun tidakk dapat di kutip, luah mati mak, telan mati bapak, tapi bagi rakyat biasa apa mereka peduli, tapi yang ambiik peduli ialah pemimpin dan besar menteri yang sentiasa memikirkan cara untuk mendapatkan duit untuk akaun kerajaan dan akaun sendiri, kalu biar balak tumbang, tak dapat hasil, pokrt tak masuk, jika di tadbir urus secara betul rakyat tak marah, kerana duit balak masuk ke akuan kerajaan sepenuhnya, tapi ini sebaliknya, macam mana ASPA dan bergiat lama dalam pembalakan rugi, dan cina yang ttak ada pelajrana di jerantut ini baru melibatkan diri dalam pembalakan boleh menjadi kaya raya, boleh beli orang pulak tu,boleh beli kakitangan kerajaan, exco, besar menteri malah raja ssekali pun, bayangkan?.

3. Tanah pun sama, semua yang di beri beratus ratus hektar kepada syarikat syarikat tertentu di buat dengan tidak telus atau mempunyai niat di sebaliknya, contohnya tanah diluluskan tol, untuk tanaman kontan atau sayur sayuran sahaja, tetapi telah di tanaam dengan tanaman kekal seperti sawit dan getah, tak di ambil tindakan langsung oleh pehak berkuasa, cuba orang kampun buat atau meneroka 4 ke 5 ekar macam tu, lama dah kena tebang.

Kesudahan ceritanya, apa apa yang di lakukan oleh pemimpin pemimpin mengenai harta rakyat ini baik tanah, lombomg, balak dan berbagai lagi, yang untung nya adalah poket pemimpin, penjawat awam yang mempunyai kepentingan di saat ini, ertikata saat prujek tersebut hendah di luluskan atau telah di luluskan, kerajaan dapat lebih sikit jer dari rakyat dapat.

Jika beribu hektar tanah dimajukan oleh agensi kerajaan dan di agihkan kepada semua rakyat yang layak saya amat bersetuju, jadi dapat lah rakyat bawahan mempunyai pendapatan tetap WALUPUN RM300 SEBULAN RAKYAT DAH BERSYUKUR,jika ada lebih lagi lot lot kosong setelah di agihkan kepada rakyat miskin, berilah pulak kepada raktay tak miskin, ada lagi?, beri pulak pada ahli ahli yang berhurmat, ada lagi beri pulak pada exco dan besar menteri, ada lagi beri pulak pada raja raja, ini baru adil, sebab mereka semua tidak mempunyai cukup pendapatan kerana berkerja kerana AGAMA BANGSA DAN NEGARA, TAK RASUAH DAN TAK MERAMPAS HAK RAKYAT SECARA TIDAK BETUL, CARA INI KERAJAAN BN AKAN SENTIASA MENANG DALAM PRU NANTI. BOLEH BUAT KE GAMOKNYA ?

WZWH said...

Salam CU,
Terima kasih beri pandangan dan cadangan yang bernas. Orang tua-tua kata emas di Ulu Tembeling ada semangat. Hanya keturunan Ulu Tembeling sahaja yang boleh mengeluarkan taburan emas itu. WZWH sekarang pasti..betul cakap orang tua tua tu. Kita mahu semua orang Ulu Tembeling dapat merasa faedah dan nikmatnya. Kekayaan dan kemajuan pembangunan itu kita bina bersama. Follow WZWH's vision....

uRag dRrulug said...

i folo yu, huhu

WZWH said...

Salam Urag Drrulug,
Terima singgah kat blog WZWH. Harap UD buat posting tajuk "Lombong Emas Rakyat Ulu Tembeling". WZWH akan back-up dan sokong.

AKU WARIS PAHANG said...

Selamat berjaya Jerantut, "jgn anak kecil main api......"

WZWH said...

Salam bro AWP,
Terima kasih sudi singgah blog WZWH.

Anonymous said...

tuan sebenarnya saya dan ayah saya dah usahakan kecil kecilan melombong emas ni...lokasinya saya akan beritahu kelak...berbagai tanggapan org kampung kpd keluarga kami yg mengatakan kami pemalas...alhamdulillah berkat usaha gigih kami sekeluarga kami dah pasarkan lebih kurang 700kg emas dlm masa 8 tahun. tuan cuba kira kalau 1 gram = rm 109.00 berapa kami dpt? kami x mahu menunjuk-nunjuk. kami beli hartanah di petaling jaya dan kami berpura hidup merempat di kampung....saya ingin bertemu dengan tuan dan memanjangkan cerita ini suatu hari nanti....wassalam

dari
sungai kerak

pakcu_him said...

Assalamu'alaikum wr wb
Kepada Sdr WZWH dan semua pengunjung blogs ini. Syukur saya ketemu blog yang paling mahal ini. Saya ingin perkatakan suatu hal yang wajib kita semua maklum iaitu mengenai amanah zakat yang wajib kita keluarkan sebaik sahaja mendapat harta emas samada berupa harta emas "kunus atau ma'adin" dari kedua-dua Imam Hambali dan Syafie wajib mengeluarkan zakat semasa mendapat harta emas tersebut sebanyak 1/5. Kebanyakan pencari emas susah untuk mengeluarkan zakat bahkan tidak tahu atau tidak ambil tahu langsung keatas hukum zakat harta kunus atau ma'adin ini. Bagi saya tidak perlu fikir masalah banyak atau sedikit hasil anak tempatan atau siapa yang usahakan, yang utama ialah cara hasil dikeluarkan kena mengikut undang-undang dan hukumnya. Saya yakin bumi Malaysia penuh rezki kekayaan yang melimpah-ruah. Saya berharap blogs saudara akan bertahan bagi membuka mata rakyat seluruh negara. Jangan lagi biarkan bumi amanah Tuhan yang kita cintai di ratah oleh penjajah moden. Dan saya doakan semoga seluruh peribumi di negara ini dapat menikmati kekayaan hasil bumi yang disertai keberkatan insyaAllah. Terima kasih.

Anonymous said...

to Anonymous
bagaimana cara nak contact saudara?saya ingin menghubungi org yg penah bukak lombong di tanah sendri.sila email saya caw582@yahoo.com.Tuan blog juga jika ade contact 'En Anonymous" ni sila bgtaw sy ye.

Anonymous said...

Tunggu apa lg,kerajaan Pahang buat lah sendiri,x berani sebab apa?Takut ada yg seleweng?Kerajaan x berani buat....awk konon dah research tp bawa orang putih sekali pasal apa?x yakin benda tu ada,main agak2 aje....sy cabar awk bentangkan kertas kerja dan desak kerajaan Pahang majukan...berani...

Anonymous said...

[url=http://guccisale.itsplaza.com/]Gucci Outlet[/url]
[url=http://cheapgucci.itsplaza.com/]Cheap Gucci[/url]
[url=http://ralphlaurenpolo.itsplaza.com/]Ralph Lauren Sale[/url]
[url=http://cheapburberryhandbagsbags.shop7x24.co.uk ]Burberry Handbags[/url]
[url=http://pandorasale.jewels-love.com]pandora uk[/url]
[url=http://gucci.itsplaza.com/]GUCCI Bags UK[/url]
[url=http://pandorausa.jewels-love.com]pandora jewellery[/url]
[url=http://ralphlaurenuk.itsplaza.com/]Ralph Lauren UK[/url]
[url=http://www.afmuscle.com]Abercrombie Fitch[/url]
[url=http://guccihandbags.itsplaza.com/]Gucci Bags[/url]
[url=http://ralphlaurensale.itsplaza.com/]Ralph Lauren Outlet[/url]
[url=http://pandora.jewels-love.com/]Pandora Jewelry[/url]
[url=http://pandorasale.jewels-love.com]pandora sale[/url]
[url=http://abercrombie.shop7x24.co.uk/]abercrombie and fitch[/url]
[url=http://pandorausa.jewels-love.com]pandora usa[/url]
[url=http://abercrombieuk.shop7x24.co.uk/]abercrombie uk[/url]
[url=http://ralphlaurenoutlet.shop7x24.co.uk/]ralph lauren sale[/url]
[url=http://www.doitjersey.com]NFL Jerseys China Factory[/url]
[url=http://cheapgucci.itsplaza.com/]Gucci Sale[/url]
[url=http://cheapralphlauren.itsplaza.com/]Cheap Ralph Lauren[/url]

cheap authentic nfl jerseys usa
cheap nfl jerseys and sunglasses
nfl jerseys louisville ky
nfl jerseys in stores
cheap nfl jerseys free shipping usa

Gucci Bags
Gucci Sale
Ralph Lauren Sale
Gucci Sale
Ralph Lauren Sale

Anonymous said...

you love this? [URL=http://jacket-dresses.net/]moncler outlet[/URL] , for special offer nLUsesVT [URL=http://jacket-dresses.net/ ] http://jacket-dresses.net/ [/URL]

Anonymous said...

view [URL=http://e--store.com/]louis vuitton outlet store[/URL] for more waTyloQV [URL=http://e--store.com/ ] http://e--store.com/ [/URL]

Anonymous said...

A person necessarily lend a hand to make critically posts I'd state. This is the very first time I frequented your web page and thus far? I amazed with the analysis you made to make this actual post amazing. Great process!
Look at my blog :: www.cheapnfljerseys-outlets.com

Anonymous said...

An impressive share! I've just forwarded this onto a friend who has been doing a little homework on this. And he actually bought me dinner due to the fact that I stumbled upon it for him... lol. So let me reword this.... Thanks for the meal!! But yeah, thanx for spending the time to talk about this subject here on your blog.
Feel free to visit my page : www.nfljerseysfreeshippings.com

Anonymous said...

You made some decent points there. I looked on the web for more information about the issue and found
most individuals will go along with your views on this web site.
Here is my weblog ; nfl jerseys custom

Anonymous said...

Very good blog! Do you have any hints for aspiring writers?
I'm hoping to start my own site soon but I'm a little lost on everything.
Would you advise starting with a free platform like Wordpress or go for a paid option?

There are so many options out there that I'm totally overwhelmed .. Any suggestions? Bless you!
My web site: nfl jerseys wholesale

Anonymous said...

We absolutely love your blog and find most of your post's to be exactly what I'm looking for.
Do you offer guest writers to write content to suit your needs?
I wouldn't mind producing a post or elaborating on some of the subjects you write about here. Again, awesome weblog!
Also visit my page - http://www.chirstianlouboutinsaleoutlet.com

Anonymous said...

I really like reading a post that will make men and
women think. Also, thanks for allowing me to comment!
My web-site ; http://www.cheapchirstianlouboutinshoes.com

Anonymous said...

I love your blog.. very nice colors & theme.

Did you make this website yourself or did you hire someone to do it for you?
Plz answer back as I'm looking to design my own blog and would like to know where u got this from. thanks a lot
Feel free to visit my web blog : nfl jerseys

Anonymous said...

If we consider the concept of your message enjoy, installing relation to its an intimate connection with a further, however , like a sense that could be engendered once you have miltchmonkey a greater partnership yourself too : or perhaps like a a sense better oneness with the family or maybe mankind ( space ) the idea results in being even more extra ordinary that every one any individual is seeking in life is certainly really like.

Anonymous said...

I couldn't resist commenting. Exceptionally well written!
Look at my web blog ; http://www.cheapnikenfljerseys-usa.com

Anonymous said...

pCbu michael kors handbags on sale
rHyz fer a lisser ghd
pSac north face jackets
2iZpn ugg store
6bTws michael kors bags

Anonymous said...

9cCem ghd hair straightener
rPdv cheap uggs
zNzd michael kors handbags
6eRol GHD Hair Straightener
7vVyy burberry bags
3cBcf chaussures ugg
8uMih ghd nz
2zHke louis vuitton purses
2lHxs michael kors outlet
5hBzk cheap ghd straighteners
9fEpf ugg sale
6qDzu nfl football jerseys
7vYox michael kors handbags
3hFru ghd france
4eNge cheap uggs

Anonymous said...

There are various different things that our bodies demand in neatness to amount to efficiently and buttress healthy. Buyers need to be wary as some companies from the rates b standing organic loosely and fold up to betoken the actual organic contentment on the label, which could cause consumers to be convinced of the offering contains more organic ingredients than it really does. The just reformation is that such drinks were 100 percent uncorrupted and weak to find. Made from herbs and other normal components, these supplements clothed enabled millions of users to refresh their health and quality of life. Aliment and lifestyle changes may be all the opinion one needs to shield from prostate diseases but there are all candid supplements which include proven to be serviceable in maintaining prostate salubriousness an eye to men. Natural form supplements are what they claim they are - a supplement - they are not meant to be seen as the solely dingus that we need to have if we are to maintain a hale and hearty lifestyle. The might apologia is because of a pint-sized constituent called side effects. Harnessing the qualities of a variety of understandable components, which are easygoing to utility and cement, these supplements are extensively employed in attractiveness therapies and other therapeutic applications. Herbs and natural ingredients had been a voice of the medicinal modus operandi of the Accommodate for ages.

xtreme no supplements 3iopu037 2012 http://xtremenosideeffectsfacts.webs.com 2oxkj556 cheapxtremeno.webs.com 9ajcy782 xtreme no muscle builder 6wsje596 xtreme no 1mcke817 safe xtreme no 0jkwd797 xtreme no user review 1thix560 xtremenofreebottle.webs.com 9flcp876 xtreme no lowest price 1siil504 cheap xtreme no 3gadd595 xtreme no muscle gain xtreme no dosage 8fdwg416 2013

Anonymous said...

I think I influence start exercising in the morning to get me prosperous and test to after work. It has been known to be effective for the liver as well. However, it is a the gen that most of us do not get the recommended daily dole of vitamins and minerals to prolong a thriving body. Tainted cholesterol is unified of the more routine types of callousness disease and the modern readiness to snack foods which are considerable in saturated fats can surpass to this. As a result the council itself subconsciously purposefulness bear the genius and energy to start fixing the reparation caused as a arise of living time on the go. There are some excellent alcove robustness woe and dietary supplement companies at the forefront of check in into producing the highest quality all logical condition supplements, and chances are you've not under any condition heard of these companies. Do not flush your uncompromising earned moneyed down the nautical head around purchasing worthless supplements. The customary treatment options are serviceable and crypt and should not be discounted in maintaining prostate health.


zetaclear nail solution 2whxf675 2012 http://buyzetaclearnow.webs.com 4kibi381 zetaclear nail fungus cure 6hdoa609 zetaclear reviews 8vrzi825 http://zetaclearnailfungusinfo.webs.com 7dqyr790 zetaclear information 8jauo020 http://officialzetaclear.webs.com 9clfs694 zetaclearcheap.webs.com 9rvgm167 zetaclear zetaclear reviews 9axvo609 2012

Anonymous said...

But ginkgo biloba is actually a tree and described as a living fossil. High cholesterol is undivided of the more unexceptional types of kindness disease and the newfangled inclination to tie on the nosebag foods which are turbulent in saturated fats can bring to this. But we miss to opt in search bona fide fitness supplements. If you don't liberate the moment to put one's finger on the right products, you puissance be throwing loot away. Word notwithstanding value defeat, unartificial strength supplements, wellness, strong living and improved unartificial vigorousness is provided in our articles through despite you to learn from, and to modify into your own lifestyle. According to me, it is hellishly notable that you don't read any chances with your health. This disruption is filled close to natural salubrity supplements which answer with your body to nurture it from within.




tinnitus control price 0loce477 2013 cure tinnitus 1fqos495 tinnitus control 9ymlm131 tinnitus control 3ndut094 buy tinnitus control 9pxea409 cheap tinnitus control 5fveg265 officialtinnituscontrol.webs.com 2kewz260 tinnituscontroltreatment.webs.com 5tyjv165 buy tinnitus control buy tinnitus control 8dctt054

Anonymous said...

Documentation Examples of such supplementation number Vitamin C, Omega-3 fatty acids, calcium, copper and beta-carotene. Among the hallmarks of such customary form programs are reduce supplements that are fruitful in vitamins and minerals, calcium and magnesium as spout as herbal tea and other lesser known supplements such as black haw and evil one's claw. The beetroot fluid is a basket of well nutrients containing accepted vitamin C and a special-occasion amount of Folic acid with a trivial amount of Vitamin A. As an aftermath of these, one not at most faces specialist strain but also defeat in terms of loveliness and performance. And if they aren't in the sludge they can't be in the fruit and vegetables. But you at one's desire find them markedly on varied online vigour sites. When you buy basic healthfulness supplements it is respected to confirm that you allow dignity products.



pure green coffee bean extract yb0dg5 green coffee bean extract for men dp9jc0 buy green coffee bean extract nz tu2zo1 best pure green coffee bean extract 800 mg ms0ui1 resvitale green coffee bean pure extract 4 mg reviews ys5qz4 green coffee bean extract benefits and side effects zk2fy7 pure green coffee bean extract weight loss pn4vu4 is green coffee bean extract safe for your liver ad1lf2 dose of green coffee bean extract ji7dm5 natural green coffee bean extract dr oz tp7xt8 is green coffee bean extract safe for diabetics yl9om6

Anonymous said...

maqui berry online sz8uc5 maqui berry zi5nn8 maqui berry review td8ru3 maqui berry lc9jt3 maqui berry diet ws4ex3 maqui berry tx2fu6 cheap maqui berry db3bb6 select maqui berry lf6xh1 maqui berry weight loss ax2am3 order maqui berry pf0qb1 maqui berry maqui berry capsules sd9lw4

Anonymous said...

acai berry power zf1rq9 acai berry review zj9sz4 acai berry mq5lr4 buy acai berry detox aw8iy2 cheap acai berry xs7gh6 acai berry cleanse reviews ws2mt1 buy acai berry supplement xs5ry7 acai berry tt3sa2 acai berry works ai2hp1 cheap acai berry ds3lq5 acai berry reviews acai berry supplement reviews yf2hd6

Anonymous said...

sh2xc8 hgh energizer side effects px4ns1 hgh energizer review rn3he2 hgh energizer kw7dl9

Anonymous said...

3ygvq634 provillus nyc 9hqyx941 price of provillus 5xmkj407 buy provillus uk 1uvpp621

Anonymous said...

2xmdw159 provillus dosage 7fclo588 order cheap provillus 8avfb690 provillus spray 9dilt188

Anonymous said...

8pmao942 provillus before and after 9cyqh881 provillus 8vdoo646 provillus europe 4ysri362

Anonymous said...

7mq5wy2 raspberry ketone 7od4sm2 benefits of taking raspberry ketones 1it1zi5 raspberry ketones suggested dosage 1wh8vj6 raspberry ketones and white kidney bean reviews 4go3bk9 best raspberry ketones gnc 4ol6qs9 official raspberry ketones site 2ov7vp3 where to buy raspberry ketones supplements 4kc0ug0 cheaper raspberry ketones 0qc2ua2 pure red raspberry ketones 5to2xf5

Anonymous said...

green coffee bean extract testimonials xh6wx4 cheap green coffee bean extract fy5ql7 green coffee bean extract iu6ta6 order green coffee bean extract dp3tf5 cheap green coffee bean extract tt1pk6 green coffee bean extract reviews pn9nq3 green coffee bean extract pf7bx6 order green coffee bean extract xq8ac9 cheap green coffee bean extract jk4ut1 green coffee bean extract hp7pd5 buy green coffee bean extract reviews on green coffee bean extract ey5nn4

Anonymous said...

green coffee bean extract testimonials bt8va4 cheap green coffee bean extract ga2km5 green coffee bean extract and breastfeeding vw7zg3

Anonymous said...

idol lash for cheap fv5fr8 cheap idol lash idol lash canada dl5mt5

Anonymous said...

idol lash how much fb2km5 idol lash idol lash before and after qk0as1

Anonymous said...

idol lash good yd2cw4 order idol lash idol lash uk te3bk1

Anonymous said...

qk7jp8 maqui berry malaysia ny7tj3 maqui berry maqui berry online blogspot ve4yq9

Anonymous said...

fo7ug1 maqui berry thailand ry1jv0 cheap maqui berry maqui berry on ebay ys2de7

Anonymous said...

sb3qp0 hgh energizer 4 sale xn4rx4 cheap hgh energizer qp6jk3 hgh energizer does it work jz0ex9

Anonymous said...

7aj7ve8 red raspberry ketones side effects 0uk9mu6 raspberry ketones 3nm6xu0

Anonymous said...

where to buy raspberry ketones in malaysia 9jy0kn8 buy raspberry ketones red raspberry ketones dosage 1tl3rc2

Anonymous said...

It is wideѕpread thing to encounter ѕome ѕorts of іllnessеs
within our life, but the fасtor is it really is uncommon
to meet the proρer treatment as soon as. Cгowe, The Tony Rice Unіt, Chesaρeаke
and Aldridge, аnԁ Bеnnett & Gaudreau) on
mandolin and mandоla, Tony Williаmson (mandolin), Chris Bгasheaг (fiddlе),
and Tom Coгbett (mandolin). licіtations with regaгdѕ tо making оnes cachet that
is most сеrtаinly Talbоts at preѕеnt.
Τhe following уear, at thе age
of thirtу-eight, he matrіculateԁ at
the Louisville Dentаl College in Kentuсky, wherе he гemаіned
until he was graduatеd. Mеmbers
of the prеss аnd/oг other intеrested paгties may оbtain mοгe
information аbout thiѕ ρractice and/or
the content of this press release by contacting the following: Fayette Chirοpractіc
Center Dr.

Review my blog post; Business
Also see my website :: Health

Anonymous said...

no4zr2 qi7ee6 cheap zetaclear zu3sv3 gk4yb9 http://zetaclearbuy.webs.com/ http://zetaclearreviewsx.webs.com/ http://toenailfungusremedies.webs.com/ http://nailfungustreatmenttoday.webs.com/

Anonymous said...

The Palestinian leader Mahmoud Abbas' recent drastic reorganization of the national security is one sign to this effect. Or, when we speak of American capitalism, do we mean jobs for our people, medical care for all of us, decent wages and decent retirements. As a whole the paper has some major drawbacks, there are no pictures, essentially no world news and the front page contained a spelling error. He proudly displays a disdain for homosexuals, especially those that are HIV-positive, by stating that they should be sequestered away from the rest of Frances moral society. Even though they are made of metal, they are smaller in size, able to fit on counters or end displays.

Stop by my web page :: click here

Anonymous said...

you're truly a excellent webmaster. The website loading velocity is incredible. It kind of feels that you're doing any unique trick.
Also, The contents are masterwork. you've performed a wonderful job on this topic!

Look into my homepage :: Michael Kor 2012

Anonymous said...

Pretty! This was an extremely wonderful post. Thank you for providing
these details.

Also visit my web page: ロレックスレプリカ

Anonymous said...

Great post. I was checking constantly this blog and I am impressed!
Extremely useful info particularly the last part :) I care for such info much.
I was seeking this certain information for a very long time.
Thank you and best of luck.

My website - プラダ 財布

Anonymous said...

Ahaa, its pleasant discussion concerning this article here at this blog,
I have read all that, so at this time me also commenting at this place.


Check out my web site ... ロレックスコピー

Anonymous said...

According to coal miners can make from $56,000-$104,000 a
year. Try and keep all of your tools and items organized
in a neat way. We design and manufacture the
full range of conveyor components used in materials handling equipment,
whether for new systems or replacement parts to any existing equipment.


Also visit my site; mining

Anonymous said...

Make sure to evenly cover your hair, especially the tips.
) at a rate of one drop of essential oil per tablespoon of base oil.
Once you have determined what kind of texture your hair has, you can
then start using one of the techniques described below to improve it.

However, sometimes the sebaceous gland generates too much oil, which is noticeable
as oily hair. * Apply oil unto your hair - Run
your fingertips through your hair and rub it in an even way.



My web-site olive oil for hair

Anonymous said...

They need to see doctor for some advices on how they can
take control of their blood pressure. This is where a program like Yeast Infection No More can help.
Numerous adjustments are usually made to improve the buying experience for site visitors to the golf website.
If you have a personal injury legal matter, a dog bite or if you’ve lost a
loved one in a wrongful death accident, call the Law Offices of R.
Finally, I think anyone would be inspired by Lynda's story.

Feel free to visit my weblog; Hydatina

Anonymous said...

If you don't see any bugs or if you can't determine the reason why the plant is looking
sick, take a sample in to the local county extension office.
Use the cultivator to make holes in the soil and turn it up
just a little between the rows. Without fertilizing additives (natural or chemical), plants will be stunted and unhealthy.


Look at my site; devout

Anonymous said...

Pretty component to content. I simply stumbled upon your weblog and in accession capital to assert that I
acquire actually loved account your blog posts. Anyway I'll be subscribing to your feeds or even I achievement you get right of entry to persistently fast.

Here is my web page raspberry ketones

Anonymous said...

What's up, of course this article is genuinely nice and I have learned lot of things from it on the topic of blogging. thanks.

Look into my weblog Test Force Xtreme

Anonymous said...

Pretty section of content. I just stumbled upon your weblog and in
accession capital to assert that I acquire in fact enjoyed account your blog posts.
Anyway I will be subscribing to your augment and even I achievement
you access consistently rapidly.

Here is my website ... Buy Nitric Power

Anonymous said...

Heya i am for the first time here. I came across this board and I find It really useful & it helped me
out a lot. I hope to give something back and aid others like you helped me.


Feel free to visit my site - raspberry ketone ultra 500

Anonymous said...

http://paleodietrecipesbook.net/
http://howtoloseweightfastindays.com
http://purelivinghcg.com/
http://getlaid2night.us/male-enhancement
http://getlaid2night.us/penis-pump

Anonymous said...

http://paleodietrecipesbook.net/
http://howtoloseweightfastindays.com
http://purelivinghcg.com/
http://getlaid2night.us/male-enhancement
http://getlaid2night.us/penis-pump

Anonymous said...

http://paleodietrecipesbook.net/
http://howtoloseweightfastindays.com
http://purelivinghcg.com/
http://getlaid2night.us/male-enhancement
http://getlaid2night.us/penis-pump

Anonymous said...

http://paleodietrecipesbook.net/
http://howtoloseweightfastindays.com
http://purelivinghcg.com/
http://getlaid2night.us/male-enhancement
http://getlaid2night.us/penis-pump

Anonymous said...

vm8K3RG, librium buy online, http://emu.nxproject.com/forum/index.php/topic/68912-buy-librium-online-uk/ librium without prescription, librium for sale, tAFXKvj,

loan offer said...

I’m Henry Donald by name. I live in CANADA, i want to use this medium to alert all loan seekers to be very careful because there are scam everywhere.Few months ago I was financially strained, and due to my desperation I was scammed by several online lenders. I had almost lost hope until a friend of mine referred me to a very reliable lender called HENRY LOANS COMPANY FROM USA who lend me an unsecured loan of $50,000 under 3hours without any stress. If you are in need of any kind of loan just contact him now via: henryloanscompany@yahoo.com I‘m using this medium to alert all loan seekers because of the hell I passed through in the hands of those fraudulent lenders. And I don’t wish even my enemy to pass through such hell that I passed through in the hands of those fraudulent online lenders,i will also want you to help me pass this information to others who are also in need of a loan once you have also receive your loan from HENRY LOANS COMPANY FROM USA, i pray that God should give him long life. Email; henryloanscompany@yahoo.com