Nuffnang Ads

Pages

Monday, January 3, 2011

Sejarah Pulau Tawar Kebangkitan Generasi Baru


Blog Parlimen 81 telah mempersembahkan sejarah Pulau Tawar untuk tatapan generasi baru Pulau Tawar agar kebangkitan pemimpin-pemimpin muda boleh membangun kampung-kampung tradisional Pulau Tawar. WZWH CnP sepenuhnya posting blog Parlimen 81. Sila baca sini.


Sejarah Pulau Tawar Penuh Warna Warni
Sejarah Pulau Tawar sangah indah , penuh seni dan warna warni . Dulu Pulau Tawar ada dalam peta negeri Pahang . Peta jerantut tak wujud lagi tapi Pulau Tawar ada dalam peta negeri Pahang ni , Pulau Tawar , Budu , Jempol , Chenur , Semantan , Bukit Betong memang terkenal dulu . Tok Gajah memerintah 1/3 dari daerah Ulu Pahang dari Pulau Tawar . Jajahan Pulau Tawar dari Burau sampai ke Budu . Hebat sungguh Pulau Tawar di awal tahun 1800-an dulu hingga awal 1900an dulu . Taliair pertama dibina di Pahang pun di Pulau Tawar. Clifford , Rodger dan semua residen dan pegawai kanan British Negeri Pahang pernah sampai dan tinggal di Pulau Tawar . Dulu Pulau Tawar memang kaya , paya dia luas , Dulu orang Pulau Tawar semangat juang dia tinggi . Dulu masa orang Lepih, orang Bentong , orang Raub , orang Tembeling bersekutu dengan British , orang Pulau Tawar bersama dengan orang Semantan dan orang Jempol mengangkat senjata menentang British .

Tapi sejarah Pulau Tawar juga menunjukan memang Pulau Tawar tiada pemimpin berkaliber sejak dari dulu lagi . Semua pemimpin Pulau Tawar pemimpin import . Tok Gajah diimport dari Budu . Mat Kilau diangkat jadi pemimpin sebab dia anak Tok Gajah . Sejarah orang Melayu dulu-dulu amat menghormati keluarga pemimpin dan kepimpinan adalah diwarisi . Sebab itu orang Pulau Tawar patuh dengan Mat Kilau . Kalau Mat Kilau tak menentang Ingeris dulu mungkin sejarah Jerantut bukan seperti sekarang ini . Mungkin Jerantut tak wujud sekarang ini , mungkin Pulau Tawar la pusat bandar Jerantut sekarang ini . British pinggirkan Pulau Tawar sebab Pulau Tawar kuat menentang British dan kuat mempengaruhi Sultan. Sultan Pahang pernah bersemayam di Pulau Tawar. Sultan Pahang tak suka British jajah Pahang tapi Sultan terpaksa terima juga nasihat British atas desakan Johor . Sebab itu Sultan dari Pekan ke Pulau Tawar untuk jarakkan diri dari penasihat british . Sultan tahu orang Pulau Tawar sanggup mati untuk jaga Sultan . British tahu kalau Sultan , Tok Gajah , Mat Kilau serta Datuk Bahaman selalu bersama maka British akan di halau dari Pahang . British tak nak Sultan terpengaruh dengan nasihat Tok Gajah sebab itu Bristish paksa sultan pindah balik ke Pekan dan fitnah Tok Gajah sebagai penderhaka.

Mungkin ramai yang salahkan Mat Kilau sebab Mat Kilau lah yang menyebabkan Pulau Tawar tak maju sekarang ini.Mat Kilau menyusun gerakan menentang British di Ulu Pahang ini dari Pulau Tawar . Peperangan di Batu Balai , Cheka , Kuala Tembeling , Lubuk Ampai diterajui oleh Mat Kilau dan orang Pulau Tawar dengan bantuan orang Budu dan orang Semantan . Orang Tembeling , orang Batu Balai tak ikut serta dalam perang menentang British ni . Kalau adapun secara sembunyi-sembunyi takut berterang-terangan . Orang Pekan dan orang Lipis pula secara terang-terangan bersekutu dengan British menentang Tok Gajah , Mat Kilau dan Datuk Bahaman sehingga memaksa Tok Gajah , Mat Kilau , Datuk Bahaman dan pengikut lari ke Perak , lari ke Terengganu dan Kelantan Dengar ceritanya Tok Gajah meninggal dunia dan disemadikan di Kg Kuala Nering , Terengganu sementara Datuk Bahaman di tangkap di kelantan dan dibuang daerah ke ChiangMai bersama pengikutnya . Dengar ceritnya juga Datuk Bahaman telah meniggal dunia di Chiang Mai dan di semadikan berdekatan dengan Stesyen Keretapi Lampang, Chiang Mai Thailand . Cucu cicit nya sekarang menetapnya disana di Kampung Chulabhorn Patana 12.

Allahyarham Dato' Bahaman.



Zuriat Dato' Bahaman yang bernama Soliha Hanapi (49 tahun) dan suaminya Iman Shukri serta anak-anaknya di Chiang Mai.

Blog WZWH ada sentuh pasal UMNO Pulau Tawar (sini) . Dulu Bila WZWH sentuh pasal Pulau Tawar Cikgu Pian marah sebab dia kata dia keturunan Pulau Tawar (sini) keturunan Pulau Tawar tak boleh diusik nanti mengamuk.

2 comments:

Anonymous said...

woit, hari ni hari pertama sekolah, pegi ngajar la, mkn gaji buta

WZWH said...

Salam Anon 11:38,
WZWH ngajar petang. Ada masa buat posting lagi ekekekekeke.....