Nuffnang Ads

Pages

Thursday, June 23, 2011

MB Pahang Memulakan PRO Penerangan Lynas



Blogger Braveheart menyatakan sila baca sini bahawa ISU LYNAS - PAHANG GAGAL MENANGANINYA SEJAK AWAL. Braveheart menambah Ternyata YB Fauziah dan Pakatan Pembangkang mengkhianati rakyat dengan tidak berlaku jujur dan ikhlas dengan apa yang mereka perjuangkan. Mereka hanya perjuangkan politik dan pertahankan kepentingan politik mereka semata-mata. Merekalah pengkhianat bangsa dan negara!

Selepas mesyuarat EXCO Pahang semalam MB DS Adnan Yaakob telah memulakan PRO penerangan Lynas mengisi beberapa slot wartawan alam sekitar terkenal Malaysia, Karam Singh Walia. Beberapa pegawai AELB (Lembaga Perlesenan Tenaga Atom ) hadir sama.

Apakah langkah seterusnya? Bagaimana isu Lynas dapat diselesaikan? Keputusan kerajaan mengenai masa depan projek ini akan dibuat berpandukan beberapa asas.


Pertama, kesihatan dan keselamatan rakyat adalah tunjang keutamaan kerajaan. Hal ini melangkaui semua pertimbangan lain, dan sebarang keputusan terhadap Lynas tidak akan mengkompromi asas tersebut.

Kedua, setiap keputusan yang diambil adalah berasaskan fakta, bukan emosi atau pertimbangan politik. Panel pakar IAEA yang dilantik akan menentukan fakta-fakta dalam kes ini, dan keputusan kerajaan akan dipandu oleh penemuan dan cadangan yang dikemukakan.

Ketiga, kerajaan sentiasa terbuka kepada perbincangan awam yang membina mengenai isu ini, dan berpandangan bahawa ia merupakan satu komponen penting dalam proses demokrasi. Di pihak kerajaan, kami telah berusaha menyumbang kepada proses ini dengan memastikan bahawa siapa pun yang ingin mengemukakan pandangan kepada panel pakar boleh melakukannya sama ada secara langsung atau secara bertulis.

Keempat, kerajaan sentiasa telus kepada masyarakat mengenai isu ini. Semua maklumat dan laporan awam yang berkaitan dengan projek Lynas boleh diakses melalui laman sesawang yang berkaitan.

Panduan sebegini memastikan integriti dalam proses kerajaan membuat keputusan serta keputusan yang bakal diumumkan nanti terpelihara.

Hanya tinggal seminggu lagi hari saja lagi sehingga panel pakar mengemukakan laporannya. Sehingga waktu tersebut, semua pihak perlulah bertahan dari membuat sebarang komen yang bersifat pre-jugde.

Berikut ialah petikan surat dari Pengerusi Lynas Corporation, Nicholas Curtis kepada YB Fuziah Salleh ahli parlimen Kuantan.

On Friday evening, 17 June 2011, two Molotov cocktails were thrown at the Kuantan residence of Lamp Construction Manager, Mr. Bill Morris. A sign “Go Back to Australia Lynas” was painted on Bill’s front fence. Fortunately Bill was unhurt. Together, I’m sure you will join me in the call that whilst vocal opposition to our plant may be fair, violence is unacceptable. Safety of individuals and the Kuantan community must come first.

At Lynas, we each hold personal safety as a core commitment. The safety of our employees and the communities in which we operate will always take precedence over production. Our Lamp has been designed with this core principle in mind.

Lynas will engage with all stakeholders, including its opponents, in meaningful dialogue on the substantive issues. Through open engagement and positive interaction with the community, Lynas will earn the trust required to sustain a license to operate.

Lynas seeks to reach out, listen to different perspectives and build some trust with those who are concerned about the safety of the Lamp.

I understand that feelings currently run high and that speculative and unsubstantiated claims create uncertainty and doubt. Amongst the voice of opposition, I sincerely hope there is a common respect for the facts.

We appreciate your recent correction via Twitter that Lynas had obtained approval to build a refinery in Australia. This correction on the public record is an important step forward from our point of view. The less incorrect information there is out there, the more we can focus on the issues that truly concern the community and other anti-Lynas groups, to see if we can resolve their concerns.

Lynas did have approval to build its processing plant in Australia, but chose to build in Malaysia where the highest international standards for rare earths processing exist today. We chose Malaysia for its transparent and rigid regulatory environment, and we intend meeting and exceeding the high bar that your nation sets for the industry.

We would appreciate your help on correcting the suggestion that that the Lynas Advanced Materials Plant will adopt Chinese standards in its construction and operation, and as a consequence, will not adhere to international standards. This is not true. The downside of such false claims is that a perception could grow that we are not willing to be held to account to the highest standards. We’d appreciate your help in ensuring the facts are known about the commitments we have made.

In an open letter to Mentri Besar Datuk Seri Adnan Yaakob, on 2 April 2011, you requested that an international panel be appointed to review and provide external expertise and consultation on the safety of the Lamp.

On 22 April 2011, Minister YB Datuk Sri Mustapa Mohamad appointed an esteemed panel of global experts in the field of radiation, health and safety. This panel brings together the highest level of expertise and scrutiny to the project. The International Atomic Energy Agency (IAEA), represented on the panel, is unrivalled in its understanding of radiation risks, process modelling, and health and environmental impacts.

To ensure that this internationally-recognised group of professionals play the role you hope they will, I note you have been calling for them to demonstrate impartiality and independence.

We support this call.

We also support the Malaysian Government’s commitment to the health and safety of its people and the environment as the top priority. We will commit to fulfilling the recommendations of the independent review findings. We hope that in doing so, Lynas may play a role in helping Malaysia realize its stated ambition for the Rakyat through high-income, inclusiveness and sustainability.

Rare Earths play a vital role in green technology, and Malaysia has the opportunity to be at the forefront of the industry. With the Lynas Advanced Materials Plant, Malaysia will play an indispensible role in helping to build energy efficient light bulbs, hybrid cars and wind turbine engines for renewable power generation — technologies we’ve come to embrace and rely upon as green, sustainable solutions for the future.

Beberapa pandangan yang mewakili pandangan majoriti rakyat Pahang yang rasional dan progresif...

Kejap bahan radioaktif, kejap logi nuklear dan kejap bahan kimia, apa ni...orang tak berparti pun pening kepala. MP Kuantan tu dan NGO yang membantah tu belajar nuklear kat mana? Pakar nuklear mana mereka rujuk?. Yang dok sebok tu...peguam, doktor gigi, doktor mata dan oarang-orang yang sama je...kononnya macam kat Ipoh dulu...Asyik rujuk gambar kat Ipoh tu...ada pakar-pakar berkecuali atau profesional yang telah sahkan ke? Ke hanya buat kajian dan analisis syok sendiri...Tak silap, semua kemalangan nuklear ada rekod dan pakar-pakar yang perakukan untuk rujukan. Kejadian kat Ipoh tu..tak ada la pulak rekodnya sampai ada orang mati dan cacat kena radiation.Kalau takat buat kajian syok sendiri tak payah le..kalau bawa pakar luar negara yang tak tentu qualificationnya untuk bantu, buang masa je..Cari la pakar-pakar yang diperakukan oleh pihak antarabangsa dan mempunyai rekod yang baik.

Betul tu....Kita tengok la nanti..Kehadiran kepada ceramah-ceramah bukanlah kayu ukuran. MP Kuantan pun belum tentu menang. Apa dia buat?. Asyik timbulkan isu je...Nak turun padang...tak ada le..Bila ada dialog pasal Lynas...hilang entah ke mana? Tak pernah nampak batang hidung. Bila ceramah dan tunjuk perasaan, dialah kat depan sampai bawak bebudak. Jangan syok sendiri le..Waktu bertanding dulu macam-macam janji...Tak payah cakap pasal Lynas le..kalau tak ada pengalaman dan pengetahuan. Pakar rujuk pula pun sama..peguam dan doktor biasa yang konon mengaku dan dikatakan pakar...Cari le pakar-pakar yang ada pengetahuan yang diiktiraf, baru profesional. No tak rujuk orang-orang yang tak ada qualification. Tengok la nanti..dapat tak menang kat Kuantan lagi

WZWH menyokong dasar kerajaan Negeri Pahang yang proaktif kepada pembangunan thorium logam masa depan dan sektor hiliran industri "rare earth" yang akan menggerakkan ekonomi "high added value". Penyelidikan thorium sebagai bahan alternatif mengantikan uranium sebagai sumber tenaga adalah langkah yang sepatutnya Malaysia lakukan seperti apa yang dibuat oleh saintis India dan China serta Amerika Syarikat.

WZWH berharap rakyat tidak terpengaruh dengan dakyah PR yang anti pembangunan, anti kemajuan saintifik, hanya bertujuan meruntuhkan kerajaan BN di Pahang semata-mata mempertahankan kerusi parlimen Kuantan dan Indera Mahkota.

No comments: