Wednesday, January 5, 2011

Memahami Secara Mudah Kemelut Perlantikan SUK Selangor



Pada mulanya WZWH tidak mahu campur hal ehwal pentadbiran negeri Selangor. Tapi bila lihat sejarah lama pernah dulu ketika Selangor diambang perang saudara merebut taktha dan kawasan bijih timah antara Raja Mahdi, Raja Abdullah dan Tengku Kudin menantu Sultan Abdul Samad.

Bendahara Pahang,Wan Ahmad  telah diminta oleh Tengku Kudin untuk campurtangan. Maka Bendahara Wan Ahmad telah menghantar pahlawan-pahlawan Pahang yang ramai dari Ulu Tembeling. Pada tahun 1872, dengan bantuan Bendahara Pahang, segerombolan tentera Pahang turun ke Selangor dan sekaligus, mengalahkan pihak Raja Mahdi.

Kemenangan Tengku Kudin tidak disenangi oleh keluarga diraja Selangor. Keengganan tentera Pahang untuk pulang serta tindakan orang Pahang memungut cukai sebagai pampasan atau upah perkhidmatan daripada Kelang telah memburukkan nama Tengku Kudin di mata Sultan Selangor.

Berbalik kepada posting WZWH "Memahami Secara Mudah Kemelut Perlantikan SUK Selangor", KSN telah mengadap Tuanku Sultan Selangor mohon perkenan nama bagi pelantikan SUK baru Selangor. Maka Tuanku Sultan Selangor berkenan kepada pelantikan SUK Datuk Mohd Khusrin Munawi sebagai SUK baru.

Tiba-tiba MB Selangor bising tidak bersetuju selepas perkenan Sultan Selangor. Sepatutnya MB Selangor bising sebelum nama itu dibawa mengadap Sultan Selangor.

Kita ikuti pandangan seorang bekas MB Selangor Khir Toyo...

Saya menerima empat orang Setiausaha Kerajaan Negeri sepanjang lapan tahun menjadi Menteri Besar,mereka ialah Tan Seri Ambrin Buang,Tan Seri Aziz Yusof,Dato Setia Adzib dan Dato Ramli Mahmud.

Saya tidak campur tangan dalam perlantikan mereka, kerana saya tidak ada agenda peribadi dan boleh berkerja dengan mana mana pegawai yang dilantik oleh KSN. Baginya yang penting ialah segala keputusan EXCO dapat dilaksanakan di peringkat bawah mengikut jangka masa yang ditetapkan. Alhamdulillah kesemua mereka ini masih diperlukan perkhidmatan mereka oleh kerajaan hingga hari ini.

Saya lihat pandangan Setiausaha Politik Tan Seri Khalid adalah pandangan seorang yang tidak matang dan tidak tahu undang undang tubuh kerajaan negeri, malah tidak salah jika saya katakan beliau tidak ada pengalaman dan pengetahuan langsung dalam urus tadbir sebuah negeri.

Apa faedah yang rakyat dapat dari semua senario ini,pentadbiran kerajaan terganggu, pegawai kerajaan rasa serbasalah untuk jalankan tugas dan yang pasti semangat berkerja sepasukan pegawai kerajaan akan terjejas. Perkara ini boleh dielakkan jika Khalid Ibrahim terima dulu Khusrin sebagai Setiausaha kerajaan,jika ada masaalah maka Khalid boleh berjumpa KSN dan berbincang untuk melantik setiausaha yang baru manakala Khusrin boleh di pindahkan ke pusat. Kaedah ini adalah yg terbaik tanpa mengaibkan mana mana pihak.

Mengapa kita harus ambil pendekatan yang merosakkan semua pihak?

Bahaya Sekiranya Perlantikan SUK Ditarik Balik
  • Sekiranya perlantikan Khusrin sebagai SUK ditarik balik, ia akan memberi satu petunjuk yang tidak sihat bahawa kedudukan pegawai kerajaan ditentukan secara langsung oleh orang politik.
  • Ini menjadikan pegawai kerajaan bekerja mengikut kehendak peribadi "tuan politik" sekaligus mewujudkan gejala "pena ajaib" dan "telefon hikmat" dalam membuat sesuatu keputusan kerajaan. 
  • Pegawai kerajaan yang dilantik akan sentiasa berasa terancam kedudukannya jika tidak mengikut kata Menteri Besar biar pun bertentangan dengan peraturan. 
  • Adalah sangat aneh, ketika Kerajaan BN di peringkat Persekutuan berusaha menghapuskan campur tangan politik bukan sahaja dari segi pelantikan pegawai kerajaan tetapi juga dalam pemberian tender dan kontrak; kerajaan negeri dari Pakatan melakukan sebaliknya. 
  • Mungkin selepas ini para Yang Di Pertua pihak berkuasa tempatan di Selangor pula akan menjadi mangsa pertukaran mengikut selera politik.

12 comments:

Bingai @ Bangang said...

Mungkinkah selepas ini, perlantikan hakim, ketua polis malahan pertabalan Sultan sendiri perlu mendapat persetujuan MB?

Aku Yang Bingai
Politik: Apa yang ko merepek ni MB oiiii!!!

Anonymous said...

Ada juga org cerdik memahami situasi di selangor tu macam org bodoh . Tan Sri Khalid tiasa masalah dengan SUK sebelum ini . Selepas memerintah selangor dia boleh bekerja dengan SUK sedia ada sebab SUK itu boleh bekerja secara profesional. Tak ada masalah . Masalah sebenar ialah :

1. Kushrin daripada awal pemerintahan Pakatan Rakyat telah secara terang2an tidak memberi kerjasama kepada kerajaan Pakatan Rakyat . Itu masalah sebenarnya mengapa MB tidak mahu mempunyai SUK seperti Khusrin yg tidak boleh bekerja secara profesional

2. Tidak adakah Pegawai JUSA A atau JUSA B yang lebih senior dan layak selain Khusrin yg berjawatan JUSA C sebagai pengarah JAIS yang boleh dicadangkan utk jawatan SUK.

Anonymous said...

Be practicallah.

Semua Hakim2, KSN, KPN, MACC Chief, Ketua Hakim, dan semua jawatan penting dalam perkhidmatan awam dilantik olih PM. Agong hanya ikut nasihat PM saja. Yang PM recommend kepada Agong tu semua yg PM fikir bolih ikut cakap dia dan bolih diputar kepalanya olih PM.

Kalau KSN, KPN, Macc, Ketua Hakim tidak dilantik olih PM, kau agak Si Sidik bangang tu, Ismail , Abu Kasim atau Zaki bolih dilantik kejawatan mereka?

Dalam kes Kerajaan Negeri, SUK, PUN dan SFO adalah jawatan Kerajaan Negeri dan sepatutnya MBlah, sebagai Ketua Eksekutif Negeri, yang melantik pegawai2 awam yg beliau fikir adalah berkelayakan dan bolih bekerjasama dengan dia. Kuasa lantikan tu sekarang telah diberi kepada 'Suruhanjaya Awam berkenaan. Kalau Pengerusi Surruhanjaya berkenaan tidak bodoh macam siSidik, dia akan berbincang dengan MB dahulu dengan menghantar nama2 calon yg sesuai untuk dipilih dgn MB. SUK yg dilantik bukan berkerja degan Pengerusi Surushanjaya atau dengan PM atau dengan Sultan. Dia bekerja dgn MB dan adalah 'right hand man' MB. Pi terima Kusrin, terang2 baruah Umno dan underqualified tu adalah perbuatan yg tak masuk akal lah. Ini dari segi 'management practices'. Dari segi Undang2 pun, perlantikan yg tidak dapat restu dan perkenan Kerajaan Negeri tidak bolih dikuatkuasakan keatas Negeri.

Wan Zamzuri Wan Hasenan said...

Salam Anon semua,
Apa yang berlaku sebenarnya, nama-nama calon untuk jawatan Setiausaha Kerajaan Negeri telah disembahkan kepada Baginda oleh Jabatan Perkhidmatan Awam yang menjalankan kuasa Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Persekutuan selaras dengan kedudukan Baginda sebagai Ketua Eksekutif Kerajaan Negeri Selangor. Baginda memberi perkenan kepada salah satu calon yang dicadangkan. Selepas itu, calon tersebut telah dipersetujui oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Persekutuan melalui surat yang dikeluarkan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam dan melantik mengikut peruntukan Fasal (1) dan 2(a) Perkara 52 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Selangor 1959. Perkara ini telah menjadi amalan (convention) di Negeri Selangor.

Mengenai cadangan Y.A.B Dato’ Menteri Besar untuk berbincang dengan JPA atau SPA, D.Y.M.M Sultan Selangor sebenarnya telah menitahkan sepatutnya Y.A.B Dato’ Menteri Besar mengadakan perbincangan pemilihan calon ini sebelum calon-calon disembahkan oleh JPA atau SPA kepada Baginda dan bukannya berbincang selepas jawatan Setiausaha Kerajaan Selangor telah diperkenankan oleh Baginda dan dilantik seterusnya diisi oleh calon yang berkenaan. Tindakan Y.A.B Dato’ Menteri Besar untuk berbincang dan memilih calon-calon lain dengan JPA atau SPA setelah calon dilantik adalah tindakan yang tidak wajar diambil kerana boleh menjatuhkan moral dan kredibiliti serta integriti calon yang telah dilantik dan juga boleh mewujudkan satu suasana yang tidak baik dalam perkhidmatan awam Negeri Selangor.

chenerong ular said...

Yang pentingnya semua perlantikan yang di buat oleh pehak kerajaan ada untuk kepentingan mereka sendiri, bukan atas dasar kecemerlangan atau senior sesorang pegawai tertinggi, apa kita yang melakukan boleh, tapi apabila pehak pembangkang nak melakukan besandarkan kepada orang yang dilantik seiring dengan mereka tidak boleh ?.

Kita tau semua undang undang di gubal untuk menjaga kepentingan pemerintah.

Apa sudah jadi dengan melanjutkan perkhidmatan pegawai pegawai tinggi kerajaan, kita menyekat hak orng lain untuk naik pangkat, mereka yang di sambung perkhidmatan itu pun tiada kelebihan pun, yang ada cuma mengampu yang lebih.

Begitu juga lah dengan perlantikan pegawai tertinggi di jabatan tuan, siapa yang memain peranan, orang yang tak layak di angkat oleh orang orang politik untuk mengetuai jabatan tuan di kuantan. grade apa dia ?, semua menyalahguna kuasa untuk kepentingan sendiri ?

Anonymous said...

Kenyataan dari setiausaha sulit sultan itu dengan sendirinya menunjukkan bahawa MB telah mencadangkan nama-nama pegawai utk jawatan tersebut kepada KSN dan KSN memang tahu senarai tersebut . Dan secara tradisionalnya sebagaimana dinegeri-negeri BN hanya senarai yang dikeluarkan oleh MB akan dipersembahkan oleh KSN kepada Sultan ... Persoalannya MB tak cadankan nama Khusrin . Siapakah tangan ghaib yg mencadangkanya ? Kenapa KSN menerima cadangan tangan ghaib tersebut utk dipersembahkan kepada Sultan . Sultan tak bersalah dalam hal ini KSN dan tangan ghaib itulah yg menjadi punca segala permasalahan ini .

Anonymous said...

to : WZWH
tak guna jika belajar tinggi2 jika tidak dapat berfikir dgn betul.. orang yang cerdik akan bercakap dengan adil dan logik..kita xperlu hipokrit utk condong kepada Bn_UMNO....walau apapun pandangan kamu tapi sekelian rakyat tak perlu belajar tinggi2 utk mengetahui hakikat sebenarnya..SUK perlu angkat sumpah di hdpan MB bkn depan SULTAN!!!!!...itu termaktub dalam perlembagaan negeri..semua boleh berfikir ttg itu..rakyat sudah pandai berfikir dan menilai..Tunggulah PRU nanti...geng2 BN kelak menangis dlm rumah mcm bekas MB negeri2 BN dahulu..dan terima kasih BN kerana membuatkan rakyat bertambah benci kepadamu...kalau tak percaya tgklah PRU nanti...

Anonymous said...

PR memerintah PRU 13 nanti. Semua jabatan awam akan sokong PR. tu je

Anonymous said...

Salam anon-anon PKR semua,
Kalau Khalid berkeras sangat...Tuanku Sultan Selangor boleh cadangkan YB-YB PR lain jadi MB. Ramai nak jadi. Apa lagi Azmin tunggu...

Anonymous said...

salamullah..
jangan kita bercakap gunakan emosi.
insyaAllah,ada kebaikkan disebalik apa yang berlaku..

Allah bersam dengan orang2 yang sabar..

Anonymous said...

ANON-ANON DI ATAS PANDAI MENYATAKAN BAHAWA APA YANG BERLAKU BERLAWANAN DENGAN UNDANG-UNDANG TUBUH NEGERI SELANGOR.CAKAP SEDAP SANGAT MCM TAU-TAU AJE TENTANG UNDANG-UNDANG TUBUH.PADA HAL SEMUANYA SALAH FAKTA.TAU TAK APA YANG BERLAKU ADALAH PERANCANGAN ANAK-ANAK BUAH LIM KUAN YEW SINGAPURA DAN JUAK-JUAKNYA DI PULAU PINANG. KHALID YANG BODOH IKUT AJE.BILA KERAJAAN SELANGOR BUAT PINDAAN PERLEMBAGAAN TENTU TIDAK BERJAYA SEBAB KEKURANGAN 2/3.
KEMUDIAN PULAU PINANG AKAN AMBIL PELUANG PINDA PERLEMBAGAAN KERANA KONONNYA SELANGOR BUAT DIA PUN BUAT.SUDAH TENTU PINDAAN ITU BERJAYA KERANA LEBIH 2/3.KETIKA ITU MENANGISLAH MELAYU PP KERANA PINDAAN ITU SUDAH TENTU MENGUNTUNGKAN CINA DAN MERUGIKAN MELAYU.JADI ANON-ANON DI ATAS,BIARLAH KHALID SEORANG YANG BODOH,JANGAN KAMU PUN BODOH SAMA.

MATNYERWEH:BIAR BODOH 5 MINIT JANGAN BODOH 50 TAHUN

Anonymous said...

orang umno jawab memang macam orang umno.
orang pakatan jawab memang macam orang pakatan.
siapa yang benar agaknya.
yang benar adalah orang yang guna otak dan berlandas kepada undang2 dan kebenaran.
siapakah orang itu.
anda tidak perlu mengikut setengah blog atau orang, yang mereka samaada sewel atau belum terkena atau pandai mengena.

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024