Nuffnang Ads

Pages

Saturday, April 9, 2011

Arapaima Gigas VS Tapah Sungai Tembeling

Ikan Arapaima Gigas suka melahap semua makanan yang ada tidak menghiraukan lansung spesis hidupan lain malah orang pun ikan Arapaima Gigas mahu makan! Berhati-hati dengan ikan Arapaima Gigas ini.

Arapaima Gigas adalah sejenis ikan. Semua orang Jerantut tahu ikan Tapah. Semua ini jenis ikan bersaiz besar. Kedua jenis ikan ini boleh makan orang.

Arapaima Gigas dari namanya saja sudah terlihat keunikannya, apalagi jika Anda melihat secara langsung wujud binatang laut asal sungai Amazon ini. Badannya yang bersisik kasar dan besar, plus matanya yang tajam, membuat anda tak berkedip melihatnya.

Ikan Arapaima Gigas merupakan mamalia yang berasal dari sungai Amazon, Amerika Selatan. Di negara asalnya, ikan ini dikenal dengan nama Pirarucu yang artinya ikan raksasa (besar). Ia hidup dalam suhu 24-30ºC dan dapat berkembang dengan panjang mencapai 5 meter dan berat 200 kg.

Arapaima Gigas tabiat pemakanannya sangat habat. Habis semua spesis ikan-ikan kecil dimakannya tidak meninggalkan lansung rantaian makanan untuk generasi akan datang. Ikan Arapaima Gigas ini hanya mencara diri sendiri saja tidak menghiraukan komuniti air atau tasik yang lain.

Di Tasik Kenyir umpamanya dibimbangi banyak spesis ikan mungkin boleh pupus bila ikan Arapaima Gigas dibiarkan lepas lama dalam Tasik kenyir. Kerajaan negeri Terengganu telah mengumumkan hadiah RM10,000 seekor jika sesiapa dapat menangkap ikan ini.

Ikan Tapah juga kuat makan dan pemangsa tetapi tidaklah sampai menganggu ekologi rantaian pemakanan dan komuniti hidupan air dan tasik. Ikan ini suka duduk di dasar sangai buat hal sendiri. Tapi suka juga berehat di lubuk-lubuk sungai.

Di tepi Sungai Tembeling ada pokok-pokok yang rendang dekat dengan gigi air. kekawan kera suka bermain-main di pokok. Selalunya ada seekor kera yang suka buat bising menganggu ketenangan Sungai Tembeling. Akibatnya ikan Tapah akan timbul ke permukaan air dan menyambar kera yang bising tadi lalu dibuat lauk. Hebatnya ikan Tapah Sungai Tembeling!

Saintis mengatakan ikan Arapaima Gigas jika ada orang melepaskan ikan ini ke dalam Sungai Tembeling tidak akan hidup lama atau sempat membiak kerana ikan Tapah Sungai Tembeling akan mengerkahnya. Ikan Arapaima Gigas akan memecut lari ketakutan diburu ikan Tapah Sungai Tembeling.

Demikianlah cerita ikan Arapaima Gigas dan ikan Tapah Sungai Tembeling.

Ikan Tapah Sungai Tembeling sedang membaham seekor kera yang suka buat bising dan onar menganggu ketenangan Sungai Tembeling. Ikan Tapah Sungai Tembeling adalah penyelamat kitaran hidup beberapa spesis hidupan air di Sungai Tembeling.

12 comments:

Anonymous said...

pelahap pelahap yang berada di atas darat ne lagi bahaya dari tapah di sungai tembeling,nok yang ada kuasa seperti yan berhurmat, boleh arah kan jer pegawai kerajaan nak itu nak ini, yang tak jadi yb pun sama, macam nain ketua umngok setia usaha, bendahari, dan lain lain yang seangkatan dengan nya, tapah makan kera dan ikan jer, hok jenis di darat ne makan habis, balak makan, bijih besi makan, jalan raya makan, bagunan makan boleh kata semua nya muntahkedarah oleh dema dengan kerjasam pegawai kerajaan yang berkuasa, orang kampung habis kena tipu, beri dua tiga puluh rm malaysia, dah kata baik dah, hok itu lah di jaja ke hulu kehilir kata, oh baik amat wei yab tu, atau sepolan tu kerana beri hakuk duit, padan begitu jer lah hidup urrang melayu yang macam wan zurik ne yang makan sentiasa perlu di suap, mungkin termasuk hok lain2 kat bukit bintang tuk.

Anonymous said...

Blog..ni tempat luahan rasa...luahan hati Wan Mizan dan WZWH....kita baca aja lah...kemudian kita nilai lah...

Yang penting PRU 13 ni kita jangan bagi undi ke BN....

WZWH said...

Salam Anon 9:22,
Saja nak tahu Anon ni sudah berapa lama tinggal di Pahang?

Nak Jadi Wan Juga.. said...

wahai AHLI UMNO...PRU 13 nanti kita jangan mengundi BN...walau pun PKR atau PAS parti tak pakai..kita jangan undi BN lagi...

Anonymous said...

jangan begitu kawan. kita tengok mb letak sapa calon dulu. aku tahu la mana calon yang bole pakai ke tidak. kau orang ikut la aku nanti.

Anonymous said...

aukkkkkkk

Wanita Jerantut.. said...

WZWH adalah calun baru rakyat jerantut untuk menjadi yb tahan atau ahli parlimen jerantut..

Anonymous said...

addusss.. memang layak wzwh ne jadi calun ahli parlimen ganti ku lan, layak di lantik menjadi menteri penuh kerana idea idea nya yan bernas dan mendahului masa.

tapi lebih elok encik wzwh ne di calunkan di dun tahan mengantikan yb yang sedia ada yang jau lebih bodor dari wzwh, menang jer sebagai yb, maka boleh lah di angkat wzwh ne untuk menjadi menteri besar gantikan adnan yaakub atas perkenan sultan, kan dema tur keturunan memerintah dan saudara pulak dengan tuanku, hidup wan zurik.

dobit127 said...

hehe....
Ni perli ker atau bersungguh.... Nak angkat WZWH sebagai calon ini..

exco kanan pemuda said...

Buat masa ni kita masih ada lagi pemimpin yang berkebolehan di Dun tahan.Dato Wan Amizan adalah seorang YB yang cekap dalam segala urusan.kita hanya menyokong Dato Wan.Bagaimana pun WZWH ni kita jadikan pelapis beliau.barulah Dun tahan akan terus bertahan sampai bila-bila.

Anonymous said...

tapi tak kan dapat bertahan dek sebab memungkar kuat amat oh.

Anonymous said...

YB DUN TAHAN lah YB yang paling murni,mulia,baik hati,hormat orang tuaa,ikhlas,amanah,suci,jujur,bijaksana,sayang dan suka tolong orang susah,pandai berpidato,elok paras rupa,hensom,kacak,putih melepak,segak,wangi,harum,bergaya,penyayang,lembut hati,sayang haiwan,soleh,suka beramal,suka bertahlil,tahmid,bertakbir,suka bersedekah,solat tak tinggal,solat sunat rajin dikerjakan,solat malam selalu dilakukan,selalu sunat dhuha,tak minum,tak hisap rokok,tak hisap dadah....sekian terimakasih...
Insaf lah saudara ku...sayangi lah YB kita ini...Moga DUN TAHAN akan terus berYB kan Anugerah Kurniaan Tuhan yang amat istimewa ini untuk kita...