Nuffnang Ads

Pages

Tuesday, April 26, 2011

Jerantut Bandar Kita


Bandar Jerantut telah berkembang pesat. Bandar Jerantut tidak mati. Bandar Jerantut hidup pada malam hari. Dikala bandar-bandar lain dalam negeri Pahang makin layu seperti Maran, Rompin, Pekan, Temerloh, Mentakab dan Lipis, bandar Jerantut berkembang.

Bandar Kuantan pun kurang sibuk macam dulu sebab orang Terengganu kurang turun kerana di Bandar Paka, Kertih dan Kemaman sudah berkembang pesat. Bila projek lebuh raya Pantai Timur siap sepenuhnya sampai ke Kuala Terengganu dan Kota Bharu kemungkinan bandar Kuantan makin malap.

WZWH berminat bicara bandar Jerantut. Blog Parlimen 81 sudah makin aktif keluar posting cerita tentang politik, sosial dan ekonomi Jerantut. Posting terbaru blog Parlimen 81 ialah berkenaan Jerantut bandar Cina. Parlimen 81 tulis pasal penguasaan peniaga kaum Cina di bandar Jerantut.

Blog Parlimen 81 menulis...
Jerantut Bandar Cina . Masyarakat Cina diawal-awal kewujudan Jerantut hanya berkisar di sekitar Sg Jan , Sg Lekuk , Bandar Lama dan Jerantut Feri . Sekarang pun masih begitu cuma wilayah jajahan masyarakat Cina telah berkembang . Dulu jajaran tanah dari bandar Jerantut hingga Jerantut Feri semuanya milik orang Melayu . Sekarang 90% adalah milik orang Cina . Kalau tak caya cubalah naik kereta dari bandar Jerantut hingga Pekan Feri tengok kiri kanan jalan siapa punya tanah ?

Dulu bandar Inderapura itu adalah kawasan paya . Pejabat tanah dulu nak agih-agihkan tanah itu kepada orang Melayu tapi orang Melayu marah kat Pejabat tanah sebab bagi mereka tanah paya. Tiada orang Melayu yang nakkan tanah itu . Sekarang ditanah itulah berdiri gahnya Bandar Indera pura .... berapa orang Melayukah yang menjadi pemilik kedai/pejabat disitu ? Berapa ramai orang Melayukah yang menjadi tokey disitu sekarang ini? Memang tak dinafikan Jerantut memang bandar Cina. Yang memajukan perniagaan orang Cina ialah orang Melayu. Orang melayu loya bila ada orang Melayu berniaga. Mereka tidak suka masuk kedai Melayu mereka lebih suka masuk kedai Cina . Sebab itu peniaga Melayu jatuh rosak .

Dulu ada peniaga Melayu berniaga pasaraya . Bangga sungguh Parlimen 81 bila ada orang Melayu berani buka pasaraya. Tak sampai 2 tahun lingkup perniagaan pasaraya tersebut. Kenapa lingkup. Mungkin mereka tak pandai berniaga agaknya. Atau persaingan terlalu kuat. Atau sabotaj oleh orang Melayu atau sabotaj oleh orang Cina?

Parlimen 81 adalah seorang blogger pengkritik sosial Jerantut yang memerhatikan apa yang berlaku dalam masyarakat melalui pemerhatiannya. Apakah sumbangan ahli politik Jerantut menangani hal ini. Cukuplah menjual tanah-tanah kerajaan yang ada di bandar Jerantut.

Mungkin Parlimen 81 ada dengar khabar  projek pembangunan bandar Jerantut oleh pemaju. Ini projek besar. WZWH istilahkan projek ini Projek Greater Jerantut.

Apa yang diputuskan oleh kerajaan negeri dan ahli politik Jerantut, kita tidak boleh "reverse" keputusannya. Negara kita, negeri kita menghormati undang-undang. Kalau kita tidak hormati undang-undang kita nanti pelabur tidak menghormati kita.

Projek Greater Jerantut akan menelan belanja kos lebih RM400 juta. Ini projek besar dari syarikat besar Kuala Lumpur. Jika kita tidak bersetuju, kita akan dikatakan anti pembangunan. Pembinaan rumah kedai, shopping kompleks, hotel, apartment kondo dan hartanah dsb.

Pembangunan ini akan merubah wajah bandar Jerantut. Bayangkan bandar Kuantan pada tahun awal 1970an dan bandingkan dengan sekarang bandar Kuantan pada tahun 2011. Begitulah perubahan yang akan berlaku kepada bandar Jerantut. Bandar Jerantut adalah "getaway to Taman Negara".

Peniaga-peniaga kecil Melayu bimbang tidak dapat menyertai dalam Projek Greater Jerantut ini. Apakah peranan ahli politik Jerantut pula untuk membantu? Kita perlu memantau pembangunan Projek ini dengan memastikan beberapa agensi-agensi kerajaan seperti :
  • UDA
  • MARA
  • FELDA
  • Petronas
  • Tabung Haji
  • PKNP
  • PASDEC
  • MUIP
  • GLC
  • Jutawan Melayu
  • Kementerian-kementerian
Senarai-senarai di atas beli rumah kedai, bangunan kedai, shopping kompleks, hotel, apartmen dsb dan beri peluang kepada orang Melayu Jerantut dan dari luar datang berniaga di Jerantut.

Ini caranya untuk penyertaan Bumiputera dalam kegiatan ekonomi di bandar Jerantut baru-Greater Jerantut. Adakah senarai yang WZWH sebutkan di atas tidak berwang? Ini pelaburan yang sangat besar sebenarnya untuk kita jadikan Jerantut bandar kita.

28 comments:

Anonymous said...

wzwh mana tanah pejabat tanah nak bg??? bila masa dia org nak bg?? ckp pakai otak jgn main tulis je.kalau duit tak banyak usah harap la..kami ni anak org2 kg tradisional dh ada anak bini pun masih takde apa2..kalau kira mengundi ni dh 5 kali mengundi..tak penah lg pangkah selain BN.tgk wan amizan tu br sepenggal jd yb.dh jutawan.awk takpe la kereta pun yb dompok bayar..aku rasa awk lebih baik berenti berbloq sblm wan amizan kalah pilihanraya ni sbb awk tu pun kalau dia tpilih lg jd calun..kalau nak mohon tanah skrg ni?kat bandar lim ah chap punya kalau masuk kawasan kg plk dompok punya.mana lg ada tanah?tanah tersepit pun susah cari skrg ni.

Anonymous said...

ntah, bongok wzwh ni tp dia takkan jadi calon, najib x ambik org otak x centre ni, suruh jdi cikgu dia jadi penasihat x bergaji, punahsihat lak tu

Anonymous said...

masaalah dga puak wan ni, cerdik sikit nak banyak.

Anonymous said...

jangan samakan semua puak wan..manusia masing2 ada pendirian dan peribadi..masing2 ada buat salah dan silap..sama2 kita muhasabah diri..

Anonymous said...

puak puak wan di Jerantut semua kaki kelintong dan perompak,
lps hari ni kita boikot setan2 puak2 WAN ni
HARAMJADAH BABI PUAK NI

Anonymous said...

puak wan ke, puak syed ke puak macam anon 12:pm ne yang bahlul ke, semua sama jer darahnya hatta raja sekali pun , nabi pn darah sama jer dengan kita, cuma beza inya iman dan otak jer, jika wawak haramjadah babi anon 12:oo ne nok ikit iblis itu awak punya pasal, tak payah nak ungkit baka sapa sapa, kita sama jer dari nabi allah adam, bodoh.yang menbezakan kita cuma iman dan perkerti kkita jer, tak sekkolah ke awak ne anon 12:oopm dok cakap mcam tu, awak jangan ikut orang yang tak baik jika awak nak orang kata awak baik, tau bahlul..

WZWH said...

Salam Anon semua,
WZWH memberi gambaran yang pasti berlaku pada pembangunan bandar Jerantut. Terpulang kepada anon semua mahu menyertai atau tidak. Beritahu kepada anak-anak dan cucu-cucu anon semua pesan WZWH. Tanya kepada diri anon-anon sendiri siapa yang anon semua mahu percaya. Jangan berfikir guna emosi, gunalah akal. WZWH berjuang untuk 1Jerantut.

sri tribuana said...

wzwh berjuang untuk perut dan periuk nasi saja, dah cikgu tu mengajar la, itu amanah, kah kah kah kah kah kah kah kah

Anonymous said...

bandar jerantut hidup malam hari...hidup pelir awak lah zuri

Anonymous said...

Anon 12:25 ini tentu sekolah setakat darjah 6 saja memalukan orang Jerantut saja berbahasa lucah dan vulgar.

budak.kg said...

sape la yang lucah2 tu rasa nye ketua puteri jerantut je yang kuat sex pasal pelir2 ni...xcaye tanye dia

ju,man said...

sokong apa yang di perkata oleh budak kampung tu,dulu selalu juga nampak ketua puteri jerantut tu pergi masuk bilik gan jantan buat>@>@>@tuut.....kt jerantut hill dia meman suka gan pelir ni skg dah bela lak jantan muda buat puas kan nafsu dia he heebhee.

abbi,batu satu said...

xserik2 ek ketua puteri umno jerantut ,suka sangat ke pelir dulu dah pernah gugur bayi anak sape x tahu la.

mulut muraii said...

iya ke abbi?kalau tengok ke gatal nye ketua puteri jerantut saya pun percaye juga dah la x pandan gan muka huduh,perangai pun huduh buat malu je UMNO BAHAGIAN JERANTUT yang punye perangai KETUA PUTERI bergitu.

paya teh banjir. said...

rasa nye tahu juga cerita tentang KETUA PUTERI JERANTUT pernah gugur kan kadungan,bekas kawan baik dia kama pernah juga cerita kat saya,bukan setakat jerantut je masuk keluar bilik hotel,di kuala lumpur pun lagi kuat,dulu dia suka berzina dengan orang dari p.pinang,kata nye ketua pemuda belah2 utara,kaya juga la orang tapi kepala botak he ehe he,kerana duit body di gadai itu la KETUA PUTERI UMNO JERANTUT,mata duitan.

Warga Wawasan said...

wahai seluruh warga PUTERI dan seluruh warga Wanita di PARLIMEN JERANTUT.Marilah kita sama-sama NYAHKAN KETUA PUTERI UMNO BAHAGIAN JERANTUT daripada UMNO.Beliau merosakan nama baik UMNO DI JERANTUT.

Warga Wawasan said...

wahai seluruh warga PUTERI dan seluruh warga Wanita di PARLIMEN JERANTUT.Marilah kita sama-sama NYAHKAN KETUA PUTERI UMNO BAHAGIAN JERANTUT daripada UMNO.Beliau merosakan nama baik UMNO DI JERANTUT.

ustat muda said...

insaf la wahaii!!!!!!!ketua puteri jerantut,dunia hanya sementara,harta dan kekayaan di dunia x bole di bawa ke mati,jikalau gila sangat ke pelir2 baik khwin sahaje,xperlu berzina2 untuk puas kan nafsu,sedar la diri kamu itu sudah tua,rupa paras pun huduh,jangan perangai pun huduh juga.

Anonymous said...

SOKONG..KETUA PUTERI UMNO JERANTUT,perlu insaf buat malu UMNO bahagia jerantut je.

batu api said...

ingatkan politek gan muka je yang huduh ketua puteri jerantut ni,rupa2 perangai pun huduh..

Anonymous said...

komen komen yg diatas semua yg tak kualiti, membunuh umno lagi ada. saya dapat maklumat yg buat kerja fitnah ni org2 wan mizan. tak payah nak kata org,tgk diri sendiri dulu, hidup berharap kan duit wan mizan dgn duit bini tak payah nak cakap pasal puteri,nanti org buka pasal wartawan sinar harian ada skandal nanti susah plk.jaga umno dulu, ni lah kerja org umno jerantut kaki fitnah no1 lah. tunggu pilihan raya nanti kita tgk penbangkang kuat ke, atau umno kuat. woit nak kasi ingat cikgu koh kerja kuat, dr hamzah ketawa tgk kelaku umno jerantut. jgn jadi bodoh lah.

Anonymous said...

muhasabah diri..........

Anonymous said...

memang babi la yg pakai name aku nie....mmg anak haram tau x....sial punye manusia....mak bapak ko lahir ko kat dalam gereja ke???mak bapak ko mmg babi la....sial x pandai nak didik anak....anjing...pukimakkk

balaci sprm said...

April 29, 2011 8:28 PM ::: sape yang dituduh mengabiskan duit dompok dan bini?sape pula yg berscandal ngan sinar harian?ugut2 ni x guna beb,buktikan baru org pecaya.

bagi sy semua tuduhan di atas oleh anon2 tidak berasas,ini adalah persengketaan peribadi.jika betul apa yg diakatakan buktikn??

sy cabar anon2 diatas buktikan apa yg dikatakan..

Anonymous said...

Subhanallah,

Tuduhan komen-komen kat atas ni ada bukti ker? kenapa orang-orang yg beri komen ini bercakap macam tak ada agama...

paksu27

Anonymous said...

eh mentakab tak mundur la..tak lama lagi ade shopping kompleks nak bukak...besh2...mentakab star mall...

nk mention tu jew,,,pasal2 politik kitew taknak campur...hahah..

Anonymous said...

salam...
orang jerantut suke berbalah sesama sendiri... tgokla kt atas ni... org nk bagi pembangunan diorg kritik pulak....sepatutnya berbincang la elok2 utk selesaikan masalah... ini duk berbalah pulak...... biler la nk maju klu otak sumer kolot2 cmnie..... bersepakat la sikit...barulah selesai masalah pembangunan....itulah gunenye permuafakatan...ini duk berbalah...org yg cerdik diatas hanye tersenyum melihat kebodohan2 manusia begini dan mengambil kesempatan untuk memBODOH3kan lagi org2 cmni...... jerantut,,,jerantut,,,, :) adios !

-insan kerdil (anak jati jerantut)

Anonymous said...

realiti sekarang cina ni amik tanah dan niaga ikiut law,kita melayu dengki pada kaum sendiri,sepatutnya kita berjabung memajukan bandar jerantut,dan lagi satu hal korang jujur ke bila menhadap duit,...hahaha tengok pom dan sangap.caci diri sendiri kita dulu.