Nuffnang Ads

Pages

Friday, April 22, 2011

Susah-Susah Sangat Tok Nan, Pindah Aje Loji Lynas Ke Jerantut!


Pelaburan besar Australia bina loji pemprosesan "rare earth"-thorium (bumi nadir) RM1.3 bilion di Gebeng, Kuantan telah dieksploitasi oleh pembangkang.

Banyak demonstrasi dan pungutan tandatangan rakyat Kuantan dipungut oleh gerakan PKR dan DAP mempengaruhi rakyat menentang projek Lynas ini.

Projek "rare earth" ini tidak merbahaya kerana thorium adalah galian masa depan. Dalam jadual kimia logam ini nombor 90. Logam ini bereaksi chemical reaction bukan chain reaction. 

China, Australia dan Amerika Syarikat sedang bersaing membekalkan logam ini yang diperlukan dalam industri pembuatan barangan elektrik dan handphone moden. Jepun adalah penguna terbesar logam thorium ini.

Pakar mineralogi antarabangsa, Lembaga Atom Malaysia dan agensi-agensi kerajaan yang terlibat telah mengesahkan bahawa loji ini selamat. Ada prosedur standard langkah-langkah keselamatan bagi memproses sisa bahan thorium ini.

Laporan New York Times memperbesarkan isu loji pemprosesan thorium di Gebeng ini sengaja dirancang untuk menghalang pelaburan di Kuantan. Bila loji Gebeng ini beroperasi sepenuhnya Malaysia akan menguasai 1/3 pasaran thorium dunia.

Pembangkang tidak mahu kerajaan BN dapat nama kerana membangunkan Kuantan. Pembangkang hanya mahu orang Kuantan kenyang makan keropok lekur dan ikan masin sahaja.

Kejadian bencana gempabumi dan tsunami yang merosakkan loji tenaga nuklear Fukuyama, Jepun, telah digunakan gambarannya oleh pembangkang untuk dieksploitasi sebaik mungkin menakutkan orang Kuantan.

Projek Gebeng ini boleh membekalkan lebih 5000 pekerja. Anak muda-muda Kuantan mahu kerja. Bolehkah pembangkang menyediakan pekerjaan kepada anak-anak muda Kuantan?

Jika tentangan dari rakyat Kuantan betul-betul mahu tutup loji pemprosesan thorium Gebeng ini, susah-susah sangat MB Pahang pindah saja loji Lynas ini ke Jerantut. 

Orang Jerantut mudah. Mereka lebih teknologi savvy dari orang Kuantan. Tiada masalah dengan orang UMNO Jerantut, bila YBM Tengku Azlan setuju, semua orang UMNO setuju.

Pindahkan loji thorium ini ke Jerantut.

14 comments:

Anonymous said...

buat apa pindah kejerantut, jika selamat, pindah jer ke bentong atau pakan, bina dekat padang polo atau dekat rumah mb baru orang kata selamat?

iQ rendah said...

setuju sangat2

Anonymous said...

Kah rase ..lebik baik Aok pindahkan ke Bentong..depan rumah MB..baru bete..Dekak dengan Kulumpo dan Port Klang..nak ke Kuantan pun dekak juge...Aok tak tak setuju ke..Kah setuju pepalih...

Anonymous said...

pindoh dekat umoh wan mizan...!!

Anonymous said...

hahahaha...
Jaga2 wan amizan rompak nanti tanah kat tepi umah dia kang, dia klu boleh segala menda nak rompak, tanah, bijih besi,anak dara org, duit perhubungan negeri pun kabar duit dia. nasib deme lah dpt yb perompak.

exco kanan pemuda said...

anom 11:32 sempit sangat fikiran awak ni.kalau setakat nak tulis perkara2 yang merapu ni lebih baik awak tengok TV.sedang mana bagusnya awak ni?

dobit127 said...

Ini masalahnya jika benda ditulis sesuka hati dan perasaan berasaskan khabar angin tanpa penilaian sesuatu benda...
Xpelah. Itu anda dan ikut suka andalah nak tulis apa yang anda mahu.. Tapi cadangan kawan, tulislah apa yang memberi kesan ke atas penulisan anda...Contoh, kesan pembukaan loji Lynas di Tahan...keburukannya.. detailkan seperincinya agar para pembaca dapat menilai isi kandungannya dan seterusnya turut menentang pebinaan loji di Jerantut..

Anonymous said...

SAPA KATA ORANG JERANTUT TAK MENENTANG .... WZWH LANGKAH MAYAT ORANG JATI JERANTUT DULU KALAU NAK BUAT KILANG NADIR BUMI TU .....

Anonymous said...

Nadir? Cik Gu Nadir Kuala Tembeling tu ke? Dia da bersara dah, skrg ni jadi Tok 4 lah pulak

Anonymous said...

Projek Lynas dengan loji tenaga nuklear ada kaitan? Cuma lokasi loji tenaga nuklear belum diketahui. Menurut Prof Dr Ismail Bahri dari UKM, loji tenaga nuklear akan menerima bekalan bahan nuklear dari pembekal. Sisa nuklear akan dipulangkan kepada pembekal, menurut beliau lagi.

Isu utama di sini ialah adakah loji tenaga nuklear itu akan dibina tidak jauh dari kilang Lynas untuk mengurangkan kos logistik dan sekuriti? Jika ya, salah satu kemungkinan loji nuklear dibina adalah di Dungun, Kijal, Kemaman, Tanjung Agas, Nenasi, Rompin atau di Gebeng sendiri. Selain itu, loji nuklear mesti berhampiran dengan grid nasional untuk menjimatkan kos pengagihan kuasa.

Isu kedua adalah loji tenaga nuklear akan menerima bekalan bahan nuklear dari pembekal dan sisa nuklear akan dipulangkan kepada pembekal seperti yang dikatakan oleh Profesor Dr Ismail Bahri. Ini bermakna kilang Lynas bukan sahaja akan menyimpan bahan radioaktif yang dihasilkan olehnya sendiri, tetapi juga bahan sampingan dari proses-proses di kilang Lynas serta sisa nuklear dari loji tenaga nuklear yang bakal beroperasi.

Satu perkara yang menarik ialah kilang Lynas dikatakan mempunyai kebenaran untuk menyimpan bahan radioaktif untuk selama-lamanya (selagi ada bulan dan matahari?)

Justeru, masyarakat Malaysia, dan khususnya penduduk Pantai Timur berdepan dengan sekurang-kurangnya 5 bahaya dan bukannya hanya 1 bahaya seperti yang dijangkakan.

Bahaya-bahaya itu ialah

1. hasilan radioaktif dari kilang Lynas
2. hasil sampingan dari proses-proses di kilang Lynas
3. sisa nuklear dari loji tenaga nuklear yang bakal beroperasi
4. operasi kilang Lynas
5. operasi logi tenaga nuklear

Inilah pakej 5 dalam 1 yang akan dinikmati oleh masyarakat Malaysia, dan khususnya penduduk Pantai Timur.

Adakah sisa nuklear dari loji tenaga nuklear yang bakal beroperasi dimasukkan dalam tong dan dibuang ke dalam laut di Gebeng, Teluk Cempedak atau Pulau Tioman? Atau ia ditanam di sebelah kilang Lynas?

Sisa nuklear 10 tahun berapa banyak? 20 tahun?

Fakta-fakta yang kita perlu tahu tentang projek Lynas dan loji tenaga nuklear

1. Half life Thorium ialah 14.05 billion tahun?

2. Kilang Lynas mengeluarkan waste water sebanyak 3 kolam renang bersaiz olimpik setiap hari? Adakah waste water ini akan disalurkan ke Sungai Kuantan? ke Pantai Teluk Cempedak? ke Sungai Pahang?

3. Adakah pekerja Lynas tidak akan membawa debu radioaktif pada pakaian mereka ketika balik kerja?

Anonymous said...

Isotopes
Main article: Isotopes of thorium
Twenty-seven radioisotopes have been characterized, with a range in atomic weight from 210 u (210Th) to 236 u (236Th).[7] The most stable isotopes are:
232Th with a half-life of 14.05 billion years, it represents all but a trace of naturally occurring thorium.
230Th with a half-life of 75,380 years. Occurs as the daughter product of 238U decay.
229Th with a half-life of 7340 years. It has a nuclear isomer (or metastable state) with a remarkably low excitation energy of 7.6 eV.[8]
228Th with a half-life of 1.92 years.
All of the remaining radioactive isotopes have half-lives that are less than thirty days and the majority of these have half-lives that are less than ten minutes.

Thorium as a nuclear fuel
Thorium, as well as uranium and plutonium, can be used as fuel in a nuclear reactor. A thorium fuel cycle offers several potential advantages over a uranium fuel cycle including much greater abundance on Earth, superior physical and nuclear properties of the fuel, enhanced proliferation resistance, and reduced nuclear waste production.[14] Nobel laureate Carlo Rubbia at CERN (European Organization for Nuclear Research), has worked on developing the use of thorium as a cheap, clean and safe alternative to uranium in reactors. Rubbia states that a tonne of thorium can produce as much energy as 200 tonnes of uranium, or 3,500,000 tonnes of coal.[15][16] One of the early pioneers of the technology was U.S. physicist Alvin Weinberg at Oak Ridge National Laboratory in Tennessee, who helped develop a working nuclear plant using liquid fuel in the 1960s.
In 1997 the U.S. Energy Department underwrote research into thorium fuel, and research was also begun in 1996 by the International Atomic Energy Agency (IAEA), to study the use of thorium reactors. Nuclear scientist, Alvin Radkowsky, of Tel Aviv University in Israel, founded a consortium to develop thorium reactors, which included other companies: Raytheon Nuclear Inc., Brookhaven National Laboratory, and the Kurchatov Institute in Moscow.[17] Radkowsky was chief scientist in the U.S. nuclear submarine program directed by Admiral Hyman Rickover and later headed the design team which built the world's first civilian nuclear power plant at Shippingport, Pennsylvania, which was a scaled-up version of the first naval reactor.[17]
Some countries, including India, are now investing in research to build thorium-based nuclear reactors. Anil Kakodkar, chairman of the Indian Atomic Energy Commission, said in 2009 that his country has a "long-term objective goal of becoming energy-independent based on its vast thorium resources."[18][19] In May 2010, researchers from Ben-Gurion University in Israel and Brookhaven National Laboratory in New York, received a grant to develop a thorium-based, self-sustaining light water reactor[20] that will produce and consume about the same amounts of fuel.[20] In the U.S., NASA scientist and thorium expert Kirk Sorensen calls it the "next giant leap" in energy technology, noting that the "potential energy in thorium is staggering," explaining how just 8 tablespoons of thorium could provide the energy used by an American during his or her lifetime.[21][22]

Anonymous said...

HIDUP TOKPAT NADIL!!!!!

Anonymous said...

wan, kalau gini cara awak fikir,
elok awak balik lah ke kuala tembeling ke atau kaula tahan ,
mengajar sana, kalau ada puak-puak awak dapat 8a atau 5a, wak dah kira berjasa sangat.

kalau bosan, main guli atau pergi mela makan mee.

lebih elok, kalau pergi mengajar kampung bantal.

Anonymous said...

Wan.. kalau nak bohong pun.. biarla berpada pada... Projek tu hanya meyediakan pekerjaan kepada sekitar 350 hingga 450 orang... termasuk pakar tempatan dan luar negara... yg kau auta 5000 tu, kau ambil angka kat mana????