Nuffnang Ads

Pages

Monday, June 3, 2013

GAIFC NGO China Membina Hubungan Dan Kerjasama Dengan Jerantut



















Delegasi GAIFC dari Guangdong, China mendengar taklimat ringkas mengenai kerjasama pelaburan ekonomi dalam industri-industri yang berpotensi di Pahang dan Jerantut.



















Mr. Zhao Haiming, Secretary-General GAIFC menyampaikan cenderahati kepada Dato' Wan Amizan Wan Razak ADUN Tahan sebagai tanda persahabatan hubungan kerjasama antara Guandong dan Jerantut.

GAIFC ( Guangdong Association For International Friendly Contact ) NGO regional China telah mengadakan hubungan dan kerjasama dengan Jerantut melalui ADUN Tahan bertempat di Hotel Shang Ri La KL malam tadi.

GAIFC diasaskan sosial aktivis terkenal dan scholar Guangdong pada 1985. Prinsipnya ialah promosi kerjasama mesra antara Guangdong dan banyak tempat di dunia memelihara keamanan dunia.

GAIFC ialah ahli CAIFC iaitu badan induk China berpusat di Beijing. GAIFC turut berperanan di bandar-bandar besar di Wilayah Guandong seperti Shenzhen, Zhuhai, dan Shantou.

GAIFC telah mengadakan pertukaran kerjasama ekonomi dan sosial dengan komunti regional, institusi akademik, pemimpin politik, usahawan dan selebriti di lebih 30 negara.

GAIFC  percaya kepada keamanan, pembangunan dan kemakmuran sebagai tema dunia terkini, "people-to people friendship", jambatan kerjasama ekonomi, dan pertukaran kebudayaan.

Dalam pertemuan GAIFC dengan ADUN Tahan itu antara topik dan isu yang dibincangkan ialah politik Malaysia pasca PRU 13, isu BN tidak dapat 2/3 dan apa kesan, keselamatan, hubungan  China-Malaysia, hubungan Amerika-Malaysia, keselamatan serantau, dan kerjasama pelaburan.

WZWH lebih berminat dengan pelaburan. Guandong terletak di selatan China pesat membangun. Ramai usahawan bertaraf jutawan dihasilkan di Guandong mengambil peluang dari ekonomi China yang pertumbuhan ekonomi menakjubkan dunia.

GAIFC mempunyai rangkaian bukan sahaja dengan pelabur-pelabur dari Guandong malah keseluruhan negara China.

ADUN Tahan juga turut memberi taklimat ringkas tentang apa yang GAIFC melalui pelabur-pelabur China boleh meneroka peluang ekonomi dalam industri-industri tertentu di Pahang dan Jerantut.

Jerantut yang mempunyai Taman Negara dengan hutan tropika berusia 130 juta tahun dengan keindahan flora dan fauna boleh menarik pelancung-pelancung dari China melalui GAIFC. Jika Taman Negara Jerantut boleh menarik 20,000 pelancung setahun dari China itu sudah cukup baik bagi ekonomi tempatan.

Sekarang trend terbaru pelancung China gila main golf.  Cadangan program pembangunan Kuala Tahan mahu membina golf course 18 lubang. Diharap projek ini boleh menarik minat pelancung dari China supaya pakej pelancungan Taman Negara nampak menarik.

Pelabur-pelabur China boleh melabur dalam pelabuhan baru negeri Pahang yang direzabkan tanah seluas 5000 ekar di Kuantan. Pelabuhan yang serba moden dan besar di Kuantan perlu untuk industri oil and gas dan mining (perlombongan).

GAIFC boleh dijadikan satu platform bagi mengadakan hubungan dan kerjasama erat dengan pelabur-pelabur dari China.

19 comments:

Anonymous said...

Salam...,

GOLF, 18 lubang Cina berminat dgn GOLF. GOLF : Golongan Orang Lemah Fikiran. Bila sebut pasal 18 lubang kerana Cina berminat, itu tidak menghairankan. Taraf ekonomi China, kedudukan ekonomi China jauh lebih maju dari DUN Tahan. Bahkan Malaysia kena "salute". Apatah lagi AS telah mengembangkan dasar ekonomi China sejak kebelakangan ini beriringan dengan India, adakah kita faham maksud tersirat itu. Kita tinggalkan pasal ekonomi. Nak kaitan dengan 18 lubang di DUN Tahan, dimana lagi ada lubang nak dihayun dan disumbat dengan "batang dan biji GOLF". Sedangkan masyarakat di DUN Tahan khususnya persekitaran lembah Tembeling "terhentik2 dan tercungap2" keletihan menanti "lubang" dari GOLF yang tidak tertunai kerana katanya "ini semua lubang GOLF". Jangan ditunjukan projek yang hanya melemahkan pengundi dan meresahkan pemimpin bila menjelang pilihanraya. Mereka bersenang lenang menguruskan projek jutaan tapi rakyat sentiasa ditindas dan tertipu dengan hanya satu undi setiap pengundi setiap kali PRU. Awasaaa... yes ZZAAAZZZAH tunggu GE14. Ingat ini pemimpin mungkin kita berketurunan Negrito, Melayu Proto, Melayu Deutro atau lebih mesra lagi Suku Hottentot.

Anonymous said...

tidak percaya cakap 'bangkangan' orang dlm dun tahan, sampai masa nak ngundi esuk........semua 'cair', sebelum mengundi baru2 ni peratusan utk WAWAR hanya dikatakan 20%, bila umum keputusan wah........WAWAR menang.

skrg 'bising' semula, bising sampai 5 tahun, kemudian,,,pilih lagi, lepas tu bising lagi....

bodoh punya poemikiran

Anonymous said...

kalu jd saper tertipu atau knerrr tipu,,,,,ha2,,,,,

Anonymous said...

Syabas....WAWAR dan WZWH transformers DUN Tahan dan Jerantut. Good job WZWH...we want more..

Anonymous said...

Kehkehkeh....

Bagus project padang golf ni deme...
Boleh wujudkan 500 ribu peluang pekerjaan...

Kas sokong sangat deme..

Kuikuikui

Anonymous said...

Kas pon sukung jugek. 500 urang kampung akan mapos keras tarok rumoh tarok tanoh. Yang bejentat dan mencudat ialah tok wakil demeh, siap prujek masuk RM500jota dalam pukit. Bulih taboh lagi lubang golf dia.

Anonymous said...

dengkilah tu,sekurang-kurangnya adun tahan pandai cari pelaburan.ahli parlimen yang bijak pandai tu pandai ke cari pelabur?

nak memperkayakan diri sendiri bolehlah.5 tahun ni kumpullah duit.pas tu pencen jd orang kaya.

Anonymous said...

anon 4.35pm.

nak hidup buat kerja.jangan nak jadi manusia subsidi.aku ni seinci tanoh pun tak ada hidup juge.kita mati pun sorg2 tak bawa reta masuk kubur.

Anonymous said...

Deme nih hati macan cina daPIG. Orang Melayu biar merempat dan mampos ditempat kelahiran sendiri. Hari ini deme hidup sorang2 takper lagi. Esok lusa ank bini, janda cucu cicit kemana lagi tempat berlindung. Masuklah dalam lubang golf tok wakil deme yang bijak dan loba cari pelaburan tu.

GOLF : GOLONGAN ORANG LEMAH FIKIRAN

Anonymous said...

dasar pemalas,anak-anak berilah pendidikan yang sempurna dunia dan akhirat.

setiap manusia yang lahir ada rezeki allah beri.tak percaya qada'dan qadar awok ni.

adrianiamri said...

kawan seperti biasa tidak bersetuju bila melibat menganggu alam sekitar walapon tujuanny baik seperti kes hidrielektrik TNB aritu.

Ada baiknya jika ada peruntukan golf itu, dinaiktraf Padang Golf Sg Kiol menjadi 18 lubang. Tak pon di Tekam Resort.

Cukupler ua tempat tu. Kat taman negara, biarler ia dengan keadaan semula jadi. Pentarahan balak denga alasan penjajaran jalan dengan perancangan terus ke Terenggu pon suda menganggu persekitar flora dan founa.

Kawan bukan anti sukan golf dan kawan juga anti pembangunan cuma bila berkait dengan alam sekitar, tedetik jugak hati.

Harap boleh fikir projek lain.

Anonymous said...



Anonymous Anonymous said...

dasar pemalas,anak-anak berilah pendidikan yang sempurna dunia dan akhirat.

setiap manusia yang lahir ada rezeki allah beri.tak percaya qada'dan qadar awok ni.

June 3, 2013 at 8:02 PM

- Kau pergilah berdakwah di Kg Kuching, Sg Tiang, Sg Tekai dan juga kawasan sekitar terdapat keturunan nenek moyang kau disitu. Di Kuala Tahan dan Kg Pagi, di kepala jeram Aur dan olak jeram Dedari ada kaum kerabat kau. Projek yang kau sokong tu pada asasnya bagus, bagus dan tersangat bagus. Tapi dari segi bodohnya kau ni mentaliti kau terus dijajah dan dijajah. Cuba kau fikir jika 18 lubang kawasan GOLF dibuat, wujudlah kawasan kekal sampai bila2 masa disitu. Bila ada lubang GOLF disitu, maka akan adalah mana-mana pihak mendapat laba dari situ. 1. Untung kayu balak tumbang. 2. Kawasan tu sapa dapat untung lagi. 3. Projek berjalan sapa dapat untung lagi. 4. Ada 18 lubang sapa dapat untung bertamabh-tambah. 5. Jika ada "lubang" free disitu sapa nak tanggung "dosa".

Bodoh melantaun-lantun. Kecik mak bapak kau taknak cekik supaya mampos, tapi bila dah besar tua renta menyusahkan orang kampung. "Jangan marah, bye bye"...

Anonymous said...

Org dun Tahan sayang kpd Wan amizan.deme cakap la guane pun,selagi Wan amizan calon umno dun tahan,jgn harap la nak rampas.

Anonymous said...

Parlimen Jerantut pun sama,selagi bandarnya tidak semaju Kuantan,temerloh dan raub,jgn mimpi PR nak rampas.Pesanan kpd geng PR , tempat kamu hanyalah di bandar besar,di bandar seperti kami,kamu jgn pasang angan2.

Anonymous said...

anon 9.06 am tidak layak berbahas secara ilmuan.kata-katanya penuh makian tanpa fakta penuh dengan prasangka.sesuailah dengan taraf pemikirannya yang mundur.

yang jelasnya dia ni kureng dalam ilmu agama kerana menolak rukun iman ia itu qada' dan qadar.

bila tak sependapat dengan idea dia mulalah merapu-rapu macam bertih goreng.

dari situ orang dapat menilai setakat mana taraf gred otak dia.IQ dia hanyalah 6o/200.

jangan marah,ini fakta!

Anonymous said...

Kehkehkeh....

Raban bete

Anonymous said...

June 4, 2013 at 2:06 PM,

Konon lebih dari Tuhan dia. Tuhan mana dia agaknya yer. Allah telah meanugerahkan "otak" yang terbitnya dari jasad. Jika jasad telah mati, maka otak ikut terori biasa juga mati. Bila deria seseorang itu telah mati, semua perkara akan dikatakan semua baik. Apatah lagi jika mendapat habuan dari "tuan", tak banyak pun tak aper. Bila tak dapat mulalah melantun2 mengungkit2 dan membuka aib dan maruah. Walhal dia terlupa bahawa dia adalah sebahagian "ungka" yang tidak berfikiran awal kearah kebaikan, ini disebabkan otak dah "mati". Walhu'alam...

Anonymous said...

itu ajelah yang awok pandai.melabelkan orang ikut suka hati awok.itulah ajaran sesat pemimpin pembangkang.pas kuat prasangka buruk kat orang.kalau kita sokong najib dia kata kita dapat habuan.jadi awok pun dapat habuan jugalah sebab sokong orang yang awok suka.habuan balun punggung kot oleh al juburi.

Anonymous said...

Kehkehkeh.....

Baler bete