Wednesday, June 26, 2013

Legenda Jerebu Riau Bantu Najib Perlahankan Momentum Black 505



Jerebu choked by haze membadai Singapura dan Malaysia.

Kita tahu jerebu itu datang dari Indonesia. Which part? Riau.

Riau lama kita pernah dengar Inderagiri, Rokan, Siak, Kampar, Bengkalis , Pulau Bintan dan Batam.

Bandar baru ialah Pekanbaru, Dumai dll. Populasi 5.5 juta orang. Keluasan 87,023.66 km2.

Walau dasar Indonesia menghantar ramai orang Jawa ke seluruh pelusuk Indonesia namun orang Melayu masih 38 % etnik terbesar di Riau.

Riau adalah salah satu wilayah Indonesia yang kaya dengan petroleum, gas asli, getah, kelapa sawit. ladang fiber. Pertumbuhan ekonomi 8.7%.

Pelabur Malaysia hampir lebih 70% melabur dalam perladangan kelapa sawit Riau.

Riau sebenarnya "bukan Indonesia". Raja Melayu dulu tidak cuba negotiate dengan Inggeris dan Belanda supaya Riau kekal bersama Johor, Pahang, Lingga termasuk Singapura.

Lingga adalah pulau dengan Kota Daik. Tentu ingat pantun ini:

Pulau Pandan jauh ke tengah, 
Gunung Daik bercabang tiga, 
Hancur badan dikandung tanah,
Budi yang baik dikenang juga.

Dulu Riau adalah negeri nenek Moyang. Sultan bertaktha dan bersemayam di Riau dan Kepulauannya.

Bendahara di Pahang dan Temenggong di Johor setiap tahun kena menziarah Riau. Bila berlaku perubahan kepimpinan selalulah keputusan menentukan siapa Bendahara dan siapa Temenggong dibuat di Riau.

Hanya bila saat akhir bila Belanda dan Inggeris cuba merajakan 2 Sultan maka Sultan yang kemudian bersemayam di Singapura.

WZWH akui posting ini agak nostalgia sejarah. Selepas Perjanjian London (Inggeris-Belanda 1824), kita kehilangan Riau, Lingga dan seterusnya Singapura.

IF ONLY....dapat kekalkan Riau, Lingga dan Singapura bayangkan kekuatan ekonomi bercampur pula dengan Johor dan Pahang.

Kembali kepada tajuk posting WZWH. Perhimpunan Black 505 yang mahu dibuat kalau boleh setiap hari, setiap minggu di setiap bandar-bandar besar adalah untuk menunjukkan kuasa, pengaruh, dakyah bahawa keputusan PRU 13 itu penuh tipu daya.

Ramai orang cerdik dan muda percaya...

Nasib baik dekat dengan persidangan parlimen penggal yang pertama berlaku jerebu yang teruk hingga memberi kesan kepada perhimpunan haram 505.

Walaumacamanapun  pengikut dan orang cerdik dan muda percaya kepada dakyah bahawa keputusan PRU 13 tipu hakikatnya semua 89 ahli parlimen Pakatan Rakyat telah mengangkat sumpah di parlimen membuktikan keputusan PRU 13 adalah diterima dan sah.

Hanya penyokong yang fanatik membuta tuli merempuh, merenggus yang sanggup dibiar taken for good long ride...

9 comments:

Unknown said...

kepala hotak hang....

kalau angkat sumpah, maksudnya setuju pilihanraya telus??

bodoh ker u ni??
i sendiri nampak kat bukit bintang, perempuan rohingya myanmar undi baris depan aku... dukung anak style diaorang, pakai kain...tapi fasih bahasa melayu...dia pakai slip 1malaysia dgn muka najib kt belakang, dgn tulisan tangan nombor saluran, nama etc... pegang IC malaysia lahir 1978 kt KL...kepala hotak die laa...

selective cheating... u perlu tipu kat area 2 tertentu cukup; utk menang 112 kerusi... da la... tak payh nk bohong... putrajaya pengundi 16000++ 1 MP BN.... Kapar pengundi 120000++ 1 MP PR....

u tak nampak, now da ada org pakistan dr sabah bawak teksi kt kl/slg dan hantar domino pizza???

u all ni memang sewel...
lepas ni orang sini yg akan hidup mcm pelarian, lepas amno bagi ic banyak2 kt pakistan, india, myanmar, bangla, filipina etc....

piirah....

Anonymous said...

saya tak percaya apa awak tulis wahai unknown, semua boleh reka

usin gampang said...

unknown ni balaci pakatan rakyat.pembohong no 1 di dunia hanya menyalak pengundi hantu.buat laporan polis hanya libtkan dakwat kekal.nampak sangat putar belit.pembohongan sterusnya di teruskan oleh pencacai taasubnya termasuklah unknown yang bodoh dan bengong ni.dah tu cakap pun kasar dan tak berbudi bahasa pulak.mmg puak pakatan pembangkang ni dah kematian tuhan mereka.

usin gampang said...

unknown ni balaci pakatan rakyat.pembohong no 1 di dunia hanya menyalak pengundi hantu.buat laporan polis hanya libtkan dakwat kekal.nampak sangat putar belit.pembohongan sterusnya di teruskan oleh pencacai taasubnya termasuklah unknown yang bodoh dan bengong ni.dah tu cakap pun kasar dan tak berbudi bahasa pulak.mmg puak pakatan pembangkang ni dah kematian tuhan mereka.

Anonymous said...

unknown ialah contoh Pepok (Penyokong Pas Otak Kosong), menyokong pas secara membabi buta tanpa apa-apa pembacaan, atau juga menyokong pas cuma sebab nak berkawan dan rasa hebat sangat kalau berkawan dengan group pas, atau menyokong pas sebab duit tak ada kalau berkawan dengan orang pas boleh makan percuma di markas. Pepok macam ni memang bodoh dan pandir langsung tiada manfaat kepada parti pas itu sendiri malah Pepok yang perengus tak bertempat juga buat orang yang baru berminat pada pas terus rasa menyampah.Pepok macam ni patut berkawan dengan lembu dan kerbau je, kalau bawak motor elok la dibawa bersama lembu dan kerbau tu jangan pergi langgar pula.

Anonymous said...

Pepok? Ha ha ha, best nama tu. Pepok sebutan ialah Paidpork.

Unknown said...

pepok....

hahahaha

u all ni keje apa??
aku keje oil n gas n marine construction...

korang ada passport?? aku da keje sudan, madura indonesia, dubai-uae, yemen, singapore, sarawak, melaka lng terminal etc....

english not fluent but machai like you all very good in insulting others as dumb followers of political parties...

grow up men....
jangan hidup mcm katak di bawah tempurung...

go see the world...

Anonymous said...

kau keje kat laut patut la pemikiran kosong, hari-hari pandang laut tu sayup je tak nampak apa-apa, dua minggu sekali singgah pulau utk hiburan, kau kata go to see the world, dah berapa buah pulau yang kau singgah? tiap pulau dapat anak ke, atau kau jenis buag luar punya, takut dapat anak ha...

Anonymous said...

unknown tolo po kuba

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024