Tuesday, April 12, 2011

Lupakan Nuklear...Allah Tidak Merestui Niat WZWH

Letupan loji nuklear Jepun menimbulkan krisis nuklear lebih teruk dari Chernobyl.

Tenaga nuklear adalah alternatif terbaik sumber tenaga. Secara jujur WZWH mahu kerajaan bina loji tenaga nuklear di Jerantut. WZWH memandang dari sudut kepentingan ekonomi Jerantut. Banyak posting WZWH kempen tenaga nuklear.

Apa yang berlaku di Jepun membuatkan WZWH memikir semula. Paras radioaktif berada pada tahap 7. Kemungkinan besar krisis nuklear Jepun lebih buruk dari krisis nuklear Chernobyl. Jika Jepun yang punya standard tertinggi penyeliaan keselamatan tidak mampu dan berhempas pulas menangani krisis nuklear bagaimana Malaysia mahu menghadapinya.

Tidak ada yang salah tentang Jepun. Bencana alam seperti gempabumi dan tsunami memusnahkan segala perancangan terbaik saintis dan jurutera Jepun. Manusia tidak boleh melawan perancangan pencipta.

Lupakan Nuklear... Allah tidak merestui niat WZWH. Jerantut yang terkenal dengan Taman Negara King George menawarkan flora dan fauna unik. Alam Sekitar ekologi itu pelaburan jangka panjang Jerantut. Itu sebenarnya kekayaan Jerantut. Bekalan oksigen dari hutan Taman Negara menyegarkan Pahang.

Majoriti orang Jerantut akan menentangnya. Majoriti orang DUN Tahan tidak menyokongnya. Yang pentingnya isu nuklear ini menarik perhatian semua orang.

Lupakan nuklear. Apa strategi lagi? WZWH mahu sumber tenaga dari hidro diberi tumpuan di Jerantut. Sekarang teknologi sudah berubah. Dulu bila kita ingat hidro kita membayangkan banyak tanah dan kawasan hutan ditenggelamkan. Kini teknologi hidroelektrik tidak perlu kolam yang besar seperti Tasik Kenyir.

Teknologi hidroelektrik terbaru seperti:

  • SREP-Small Renewable Energy Programme yang guna teknologi German dari air bukit dan gunung.
  • Underground hidroelektrik-sebenarnya bawah tanah lebih banyak kolam air yang lebih besar

Menariknya DUN Tahan menawarkan lokasi-lokasi terbaik untuk menjayakan teknologi hidroelektrik terbaru ini. Jika kita boleh eksploit teknologi ini WZWH percaya kita boleh bina banyak hidroelektrik dan memberi pulangan ekonomi untuk membangunkan DUN Tahan.

Ini yang patut kerajaan fikirkan untuk memperlbagaikan sumber tenaga alternatif.

Green energy adalah hasrat DS Najib sebagai teras utama ke lima NKRA. Green energy adalah sumber baru pendapatan ekonomi kepada negeri Pahang. Selaras dengan halatuju Pahang mahu mempelbagaikan sumber ekonominya maka hasrat PM itu telah disambut baik oleh MB DSD Adnan Yaakob.


Jawatankuasa Pelaburan Pahang yang dipengerusikan MB berminat dengan SREP-Small Renewal Energy Programme. Ini ialah tentang projek mini hidro di negeri Pahang bagi menghasilkan tenaga 10-30MW.

MB adalah pemimpin yang saintifik dan progresif. Beliau tahu kekuatan ekonomi Pahang yang perlu ditonjolkan. SREP-mini hidro ini memberi pulangan ekonomi yang baik kepada kerajaan negeri. Tiada tanah yang diambil, tiada kawasan yang "dibanjirkan", cuma air dari gunung dan bukit digunakan dan menguntungkan kerajaan negeri lagi.

Pahang Barat seperti Daerah Jerantut, Raub, Lipis, Bentong cukup berpotensi untuk dibangunkan mini-hidro ini. Pahang juga boleh melahirkan usahawan-usahawan baru. Peluang perniagaan baru dan pekerjaan dapat diwujudkan.

Pahang sudah bersedia dengan ekonomi "Green Energy". Suruhanjaya Tenaga dan TNB perlu menyokong usaha Pahang menyahut seruan DS Najib.

10 comments:

Anonymous said...

betul lah org ckp awk ni gila wan zamzuri.
hari nampak dah org wan amizan ni gila semua nya.
kejab nak, kejab tak nak.
mana ada org percaya projek awk ni, cuba bagi tau sikit, sapa yang pakai ckp org yg bodoh mcm awk ni.
awk ni pakar teknologi ker?
ramai lagi pm boleh dengar ckp dari org yg jilat jubo taik dompok ni.
COMFIRM AWK NI GILA,
SUDAH SUDAH LAH.

Wan Zamzuri Wan Hasenan said...

Salam Anon 11:56,
DUN Tahan perlu orang gila dan gila-gila untuk memajukannya. DUN Tahan lambat membangun kalau guna orang biasa. WZWH penasihat ekonomi DUN Tahan. WZWH pernah mengadakan mesyuarat dengan Jawatankuasa Pelaburan Negeri Pahang. Anon betul, WZWH memang gila di dalam membangunkan DUN Tahan. WZWH suka bekerja dengan ADUN Tahan yang juga lagi gila dan laju membangun DUN Tahan.

Anonymous said...

Sah dua dua dah gila, bukan gila untuk membangunkan dun tahan, tetapi gila untuk mendapatkan harta dan kekayaan di dun tahan, gila mengumpul harta, gila gila untuk mendapatkan tanag, lombong bijih besi untuk kemewahan hidup, amat malang lah pengundi pengundi di dun tahan dan masayarakat pendalaman yang mempunyai atau mendapat yb gila dan punahsehat gila.

letak lah di mana mana sekali pun kedua duanya untuk menjadi pemimpin, ianya akan tetap gila, letak di parlimen lagi kuat gilanya mereka mereka ini mengumpul kekayaan, kerana mereka mereka ini berpenyakit GILA.

Anonymous said...

Salam.Kan aku dah kabo. WZWH ni tak berpendirian. Dulu bukan main nak buat loji nuklear ni dah tak nak pulak sebab takut loji nuklear tak selamat.Tu sebabnya sebelom membuat pelan kena fikir masak masak dulu.ye oihh?

Wan Zamzuri Wan Hasenan said...

Salam Anon 11:54.
Bukan tiada pendirian. Sebenarnya tiada masalah nak buat loji nuklear di Jerantut. Malaysia negara selamat dari bencana besar tiada gempabumi, tiada gunung berapi, tiada tsunami, tiada hurricane, typoon, dsb. Projek ini lambat sangat nak siap ambil masa 15-20 tahun. Persepsi rakyat ramai menentang projek ini. Sebab itu WZWH switch ke sumber tenaga hidro yang dipelbagai. Ini the best option yang ada dan kerajaan negeri Pahang, TNB mahu bekerjasama. DS Najib menyokong projek ini.

Anonymous said...

Anon 11:54,
WZWH tak mahu buat loji tenaga nuklear tu bukan apa. WZWH tu takut orang Kuala Tahan menentang ha ha ha nanti orang Kuala Tahan undi tidak percaya kepada WZWH atas jawatan AJK Pemuda UMNO Bahagian Jerantut!

Anonymous said...

Budonya la ong ni zurik

Anonymous said...

anon2 diatas sebenarnya orang yang sama.dia diupah oleh musuh dompok untuk mencalarkan imej yb dompok.tengok susunan ayat pun dah tahu siapa dia.sama dari dulu sampai sekarang.maklumlah penganggur,dapat upah 300 ringgit sebulan dan sebuah komputer riba dan modem free pulak tentulah sa\epanjang hari menghadap komputer dan memperlekehkan orang.
manusia macam ni pun masih ada di dunia ini.

Anonymous said...

anon 12:06, kome ngatek ke zurik bukan dumpok, ong tu upah dek dumpuk, sampai tahi dumpok pun ong jilat

Anonymous said...

pembanguna itu wzwh tu betul ,orang gila yang majukan duna mcam instein,gila tapi pandai wat nuklear yang tak gila jadi bengap dan bodoh tak suka pembangunan,macam monyet semua nak maju sampai ke marikh dan pluto ,bab kta mat salig ,the crazy peole who change the world ,beacause crazy make world begun,...yang anon tak pham kerana jasa saitis dan orang gila ,pembangunan dunia berkembang.
kembang

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024