Nuffnang Ads

Pages

Monday, February 27, 2012

Bolehkah Malaysia Bina Loji Nuklear Selepas Lynas?

Ini kenyataan fakta untuk rakyat Malaysia renung:
  • Asia berkembang pesat pertumbuhan elektrik dari tenaga nuklear.
  • Di Asia Timur dan Selatan terdapat 112 loji nuklear beroperasi, 37 dalam pembinaan, 84 dalam perancangan. Banyak lagi loji dicadang.
  • Pertumbuhan pesat loji nuklear di China, Jepun, Korea Selatan dan India.

Nuclear Power in Asia, and Involvement with the Nuclear Fuel Cycle
Power Reactors in OperationPower Reactors Under ConstructionPower Reactors Planned Research ReactorsOther Stages of the Fuel Cycle
Australia



1
UM
Bangladesh


2
1

China
11
22
35
13
UM, C, E, FF
India
19
4
20
5
UM, FF, R, WM
Indonesia


2
3
FF
Japan
54
2
12
17+1
C, E, FF, R, WM
S. Korea
20
6
6
2
C, FF
N.Korea


1
1
C?,FF?,R
Malaysia



1

Pakistan
2
1
2
1
UM, E, FF
Philippines



1

Thailand


2
1+1

Vietnam


2
1

** Total
112 
37
84
56*


* 54 operable, 2 under construction
** The total includes 6 reactors in operation, plus two under construction, on Taiwan. It also has four research reactors. Taiwan has no other stages of the fuel cycle.
Key: UM Uranium Mining, C Conversion, E Enrichment, FF Fuel Fabrication, R Reprocessing, WM Waste Management facilities for spent fuel away from reactors.
Sources:
WNA Reactor table, country papers
OECD/IEA World Energy Outlook 2000
Nuclear Engineering International, World Nuclear Industry Handbook 2005

Malaysia bergantung tenaga elektrik dari sumber gas 64%, arangbatu 25% dan hidro 8%. Kapasiti elektrik negara sebanyak 24 GWe. Malaysia tidak mahu terlalu bergantung kepada sumber gas.

Malaysia sudah menyediakan bajet USD$7 bilion mahu bina loji nuklear. Loji pertama akan beroperasi pada tahun 2021. 8 lokasi telah dikenal pasti. Konsultan akan menyediakan feasibility studi pada akhir 2013 bersama dengan pembangunan regulatory framework, infrastruktur dan memenangi sokongan rakyat.

Pengalaman kerajaan menangani isu kilang Lynas yang pembangkang menghasut rakyat supaya marah menambahkan lagi keazaman kerajaan mahu serious bina loji nuklear.

Pembangkang ternyata gagal menarik sokongan rakyat terbukti baru-baru ini Perhimpunan Hijau Anti Lynas gagal mendapat sambutan rakyat hanya 3000 dari sasaran 30,000 yang ditetapkan.

Jerantut adalah salah satu potensi lokasi loji nuklear. Kerajaan sudah bersedia. Himpunan Hijau Anti Loji Nuklear bakal diadakan di Jerantut.

Kali ini Anwar Ibrahim dan konco-konconya mahu berguling di Padang FA Jerantut. Jangan lupa bawa Ustaz Badrul Amin yang suka buat kaunseling dan tazkirah sambil berguling!

5 comments:

salleh said...

Lokasi yang terlalu dekat dengan kawasan kediaman. Jarak 2 km dari Balok dengan kepadatan penduduk seramai 16700 orang. Jika diambil kira keluasan evakuasi di Fukushima dengan jarak 40km dari Gebeng Kuantan, kebocoran sisa radioaktif akan melibatkan keseluruhan penduduk di Kuantan, Gambang, Cherating malah Kemaman di Terengganu sekalipun. Jumlah penduduk yang mungkin terlibat boleh mencecah hampir 800 hingga 900 ribu secara keseluruhannya dengan Kuantan sahaja di sekitar 600 hingga 650 ribu orang. Syarat yang ditetapkan oleh Kerajaan Australia adalah minima 35 km dari kawasan penempatan penduduk.

Anonymous said...

WZ major Accounting..kerja kira duit. Bukan Sociology. Jadi pandangan WZ mungkin tak sama dengan pandangan orang lain.

Anonymous said...

wzwh ni byk mengarut je lebih jgn percaya sgt kata2 pungkor dia...

Anonymous said...

terbaru...

hasil dari perhimpunan anti Lynas telah menyerlahkan satu fakta yg hangat...

Menteri kesihatan Liow tiong lai berkata kabinet setuju dgn cadangan 4 menteri supaya sisa pepejal dari loji nadir bumi Lynas di pulangkan ke Australia..

Sebelum kilang dibuat Australia telah memberikan syarat sisa pepejal lynas itu tidak dibenarkan dihantar semula ke Australia...maksudnya sisa pepejal Lynas kena di tanam di gebeng atau malaysia...

Rupanya masalah pembuangan sisa pepejal merbahaya ini tidak diambil berat oleh Lynas dan kerajaan pahang/Malaysia la sebelum ini..mungkin plannya nak sumbat sisa beracun tu kat mana2 tepi rumah org...

Persoalan - kenapa autralia tak nak terima sisa pepejal beracun/beradioaktif ini? aku mungkin menemukan jawapan kenapa Lynas ini tidak dibina di Australia....
Tapi aku tak heran kalau toknan tetap mengatakan sisa pepejal beracun/radioaktif ini selamat. Kwn nak syorkan kalau australia tak terima sisa beracun tu tanam je kat bawah umah toknan atau letak dlm bilik tidur, dapur dan ruang tamu rumah tok nan..

adil la tu tok nan...kwn kat balok makmur ni akan hidu asap hari-hari dan ngail ikan sg balok yg airnya dicemari sisa dari Lynas...yg pepejal tu awok ambik la pulok...tak kan semuanya awok nak tala ke kwn...awok yg pandai2 sgt nak terima lynas tu...

hangtuah said...

the waste its isnt waste we can use it to built nuclear reactor base on thorium. http://www.youtube.com/watch?v=lOLo73k3OG0&feature=fvst The Liquid Fluoride Thorium Reactor is the future energy for cheap energy. and other like uranium we can use to built deterent weapon just incase if filliphine,singapore and thailand dare to attack us they will think twice before they invade malaysia.
the poor people in malaysia can switch air conditioner more often with cheap bill electricity....at current electricity rate not many people can afford to switch on their aircond regulerly except of wen kai jein