Nuffnang Ads

Pages

Tuesday, February 28, 2012

Prosa Klasik Politik Moden Pahang Menjawab Sajak 'Gebeng Terluka' Sasterawan Negara!



Ini adalah prosa klasik politik moden Pahang bagi menjawab sajak   'Gebeng Terluka' A Samad Said Sasterawan Negara.

Al kisah maka sugulah Ratu Negara
Tanah Serendah Sekebun Bunga.
Cik Siti Wan Kembang bijak dan adil
memerintah negara.Puteri Sa'adong
bersimpoh tunduk sebak dada.Melihat
bonda Cik Siti Wan Kembang yang
tersangat masghul dan bercucuran
air mata,,,,

Puteri Sa'adong mengangkat sembah,
"Bonda ,,,anakanda hairan dan
gulana,melihat bonda bersedih
sampai bercucuran air mata,,,,,
ceritakan kapada anakanda ,gerangan
apakah bonda bersedih begini rupa?".

Baginda Wan Kembang merenung tepat
mata puteri kesayangannya dan berkata "Anakanda terlalu muda, tak
arif keadaan hal yang berlaku dalam Semenanjong Emas kita,nun
Negara Inderapura,,kesian Tun Teja,
ramai puak-puak Luth buat angkara,,,,,
melompat melolong dipadang, ibu
Negara Inderapura,hendak rampas
kuasa,disokong pulak puak-puak yang
mengkafirkan orang yang tak masuk
dan ikut puak mereka,,sian Tun Teja,,,,
Anakanda Sa'adong ,tolong call Tun Teja ,
bonda nak cakap dengan dia,,,."

"Salam kanda Tun Teja,ini adinda
Puteri Sa'adong ,tunggu ya,, Bonda
Cik Siti Wan Kembang nak cakap,,,
baiklah adinda ,kanda tunggu,,,,"

Baginda Wan Kembang mengambil
telefon daripada tangan Puteri Sa'adong
sambil mengesat air mata dipipinya ,
"Assalam mualikum Anakanda Tun Teja,,,bonda disini sihat "

Tun Teja "Alaikum salam,,,bonda,,,
anakanda pening,ramai sangat orang,
entah dari mana datang ke negeri
anakanda ,macam-macam perangai,,,,
terlompat lompat,terjerit jerit ,
sampai ada yang bermukah dengan
isteri orang,anakanda perintah 
soldadu anakanda tangkap,,,kalau
didapati bersalah,anakanda akan
perintahkan cantaskan anunya,,,
biar dia rasa,,,.Ada apa bonda
call anakanda ,,tengah malam ni?"

Cik Siti Wan Kembang,,
"Bonda dah maklum apa yang 
anakanda ceritakan tadi,bonda
dah tua,dah masak dalam hal-hal
memerintah negara,,cuma bonda
hendak ingatkan anakanda supaya
berjaga jaga dengan puak-puak Luth
dan sekutunya yang datang buat
gila di Negara anakanda,,,kerah
seluruh rakyat Indrapura halau
keluar dari negeri anakanda,,,
puak-puak Luth ni buruk sangat perangainya,,,
bini orang bini dia,
depan belakang tak ada beza,
jantan pun dia balun juga,, buruk-buruk
perangai puak-puak  ni semua,,,jaga
baik-baik  negeri anakanda ya"

Tun Teja,"Junjung kasih atas nasihat
bonda yang iklas, nenda Wan Pok dan
Wan Melini daripada Bukit Seguntang
nasihat dan pesan macam bonda juga,,, ,
.Insyallah anakanda akan turuti segala nasihat bonda,,,,,,
doakan ya bonda supaya anakanda
dan Negara Inderapura amam sejahtera,,,,
Sampaikan salam anakanda kepada dinda yang cantik jelita ,
Puteri Sa'adong ya bonda,,,salammualaikum warahmatulah".

Hasil citera Gasing Toyong Sasterawan Tembeling.

6 comments:

Anonymous said...

Suma mmg da ikut cara amerika yg cakap iran buat senjata nuklear!wlaupun IRAN nk buat utk janakuasa elektrik?kenapa? Tak percaya?sama la kamu semua anon-anon yang akan komen selepas ini dengan al- yahud yg berniat mcm amerika terhadap IRAN!!maka, 1 undi TIDAK utk pakATAN =10 lagi juga TIDAK utk fuckATAN!!!!kikikiki...ikhlas dr kami rakyat KUANTAN dan jelata negeri INDERAPURA am nya...

Anonymous said...

zurik, org tembeling bolehlah awk jual sajak tu tapi tidak org ktn.jiwa org pahang dah kat nak sama dgn jiwa org kelantan,selangor,kedah dan p.pinang. kalau bn tak menipu pru 13 ni,dgn zurik sekali hanyutnya. salam

Anonymous said...

Satu al-yahud suda komen...next?

Anonymous said...

.akhir2 ni mereka semakin meroyan dan melalut..takut sgt hilang kuasa kat pahang..sampai sanggup tuduh org yahudi .he he kenapa jadi begitu weh..pening kepala ke nak cari isu.come.on la lawan secara gentle..dan secara anak jantan.bukan secara bangsat mcm ni.biar rakyat yg tentukan.

Anonymous said...

Sasterawan Tembeling?....
Buat malu kwn je penduduk kuala tembeling...

Anonymous said...

Jerantut tanah. luas ..patut buat Lynas kat Jerantut..abih cerita. Mesti penduduk Jerantut sokong. Kuantan tu kawasan pembangkang.